2014-12-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Nu vill jag veta hur du kan utläsa att SD anser att vissa raser är överlägsna andra i och med att Söder sagt att Judar identifierar sig främst som Judar och Samer identifierar sig främst som Samer (Vilket är 100% sant i Samernas fall och skulle gissa att det rör sig om 95% i Judarnas fall)?

Eller är du bara så här korkad i skallen?

Korkad? Det är inte så att ett ljus plötsligt gick upp för mig. Det här är naturligtvis bara det senaste i raden av exempel på vilket parti det är vi har att göra med.

Här pratar han inte exakt om rasism, men han tydliggör vad SD:s nationalism går ut på. Jag vet, man undviker noga begreppet ras, just för att inte kunna bli kallade rasister.

Men vet du, finns en del som ser igenom formuleringarna.
Citera
2014-12-15, 22:50
Medlem
Sittkissares avatar
Första gången jag själv ens tvivlar på om jag skall rösta SD eller inte. Det är inte mycket jag håller med om i deras politik. Jag röstar på dem för att de har en sund invandringspolitik, inget annat. Den frågan väger så pass tugnt för mig att jag är villig att rösta på partiet trots att jag inte håller med om mycket annat, samt alla stolpskott. Men det finns en gräns för hus pass viktig denna fråga är. Sådana här uttalanden får mig faktiskt att tvivla.

Varför skall han ens snacka om svenskhet, judar, samer och allt vad det heter. Det enda som majoriteten av SD's väljare bryr sig om är invandringsfrågan. De är helt vanliga svenskar som vill ha en sund invandringspolitik. Att börja snacka om etniciteter och annat svammel är så i helvete fel väg att gå. Det är ingenting som vi bryr oss om.

Jag får se hur det går med SD fram till valet. Kommer det flera sådana här idiotiska uttalandet från deras partitopp så kan det nästan bli ett annat parti/blank för första gången. Återstår att se.
Citera
2014-12-15, 22:51
Medlem
För alla hjärndöda individer i tråden:

Om jag (svensk) flyttar till Kina så är jag INTE kines utan jag är fortfarande svensk. Får jag sedan barn med en svenska så blir vårt barn svenskt, fast vi bor i Kina.

Detta gäller i alla länder förutom Sverige, det är hjärndött.
Citera
2014-12-15, 22:53
Medlem
urquinaonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DowtonAbbey
Tornedalsfinnar. Men det är ju människor som a l l t i d bott i Sverige. Bara att de tillhört en annan språkgrupp då Sverige och Finland var ett och samma land till 1809. Skåne har ju faktiskt tillhört Danmark en gång i tiden men Tornedalen har aldrig varit ockuperad av annan makt. Vilken mupp , tänk om svenskar skulle säga så om skåningar, vi accepterar dem. Tornedalingar är lika mycket svenskar som alla andra. Isåfall är Gotlänningar också icke svenskar.
För att tydliggöra det hela en person bosatt i Tornedalen är först och främst svensk sedan Tornedaling och många som är bosatta där kan inte ens tornedalsfinska.

Ja, men historiskt sett är Tornedalen finsktalande, de utgör därför en nationell minoritet. Att många inte kan meänkieli är ju på grund av den försvenskningspolitik och språkhygien som genomfördes under 30/40-talet, där även språkligt avvikande nordiska mål som till exempel västerbottniska, älvdalska och gutniska ansågs opassande.

Det spelar ju ingen roll om Tornedalingar alltid bott i Sverige, de utgör ändå en minoritet även om den främst är lingvistisk. Gränsen mellan svenskt och finskt språkområde har sedan lång tid tillbaka gått vid Sangisälven, och även om det kulturellt inte skiljer sig mycket från ena sidan älven till den andra så är ändå Tornedalingar en nationell minoritet på grund av språket. Att de hamnade på den svenska sidan var ju mest en slump då varken Sverige eller Ryssland var medvetna om att en finskspråkig region hamnade i Sverige när gränsen skulle dras. Men ja, de är ju svenska i den bemärkelsen att de tillhört Sverige under lång tid, däremot har de historiskt sett inte ingått i den nordiska språksfären vilket gör att de räknas som en minoritet.

För övrigt så har Jämtland tillhört Norge och även varit självständigt. Jämtar är dock ingen minoritet för det, även om deras tungomål historiskt sett legat närmast de norska mål som talats i Tröndelag.
Citera
2014-12-15, 22:54
Medlem
Hemi57s avatar
[quote=pagamama|51499619]Nej, Sverigedemokraterna är skapade som en whitewash-organisation från den grovt kriminella brottsligheten i södra Sverige, mestadels inom narkotikahandeln och skattebrottslighet/bidrags-/försäkringsbedrägerier.
Man använder
invandringspoltiken som
murbräcka, ingenting annat.[/
QUOTE]
..vaknade du upp ur vänsterdrömmen sen..??
Citera
2014-12-15, 22:54
Medlem
Kaitas avatar
Jag kan säga att ur objektiv synvinkel var intervjun klantig, BS gick på Orrenius försäkringar. MEN debatten i Aktuellt-studion vann han på.
Bilden är alltid viktigare än vad som sägs. Reportern framstod som bindgalen, Maria Ferm som en sur tant och BS som pojken som blivit påkommen när han snattat godis. Ja vem väcker då sympati - BS såklart.

I sak är angreppen felaktiga, BS resonemang är i sig logiska, så inom kort kommer kritiken tystna.
Sen tycker jag inte något vidare om nationssnacket överhuvudtaget, men det är en annan fråga.
Citera
2014-12-15, 22:55
Avslutad
Jag röstar själv på SD men börjar bli trött på alla som tydligen har problem att täppa igen truten på sig själva, det är inte direkt första gången. Man kan hålla sig till att diskutera massinvandringen och dess kostnader som belastar välfärden, det är helt otroligt att det från ett flertal representanter ständigt kommer massa grodor ur käften som har med nationalism och etnicitet att göra, ibland också ren rasism, som tur är har vissa raderats bort ur partiet, ibland undrar man fan om det är medvetet att häva ur sig massa skit som media kan skriva om.

Men visst, det ena väger upp det andra, det är inte direkt så att Dinamarca och andra politiker vinner röster på att bete sig som småbarn. Sverige måste vara det land som har den största sandlådan i riksdagen.
Citera
2014-12-15, 22:55
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Första gången jag själv ens tvivlar på om jag skall rösta SD eller inte. Det är inte mycket jag håller med om i deras politik. Jag röstar på dem för att de har en sund invandringspolitik, inget annat. Den frågan väger så pass tugnt för mig att jag är villig att rösta på partiet trots att jag inte håller med om mycket annat, samt alla stolpskott. Men det finns en gräns för hus pass viktig denna fråga är. Sådana här uttalanden får mig faktiskt att tvivla.

Varför skall han ens snacka om svenskhet, judar, samer och allt vad det heter. Det enda som majoriteten av SD's väljare bryr sig om är invandringsfrågan. De är helt vanliga svenskar som vill ha en sund invandringspolitik. Att börja snacka om etniciteter och annat svammel är så i helvete fel väg att gå. Det är ingenting som vi bryr oss om.

Jag får se hur det går med SD fram till valet. Kommer det flera sådana här idiotiska uttalandet från deras partitopp så kan det nästan bli ett annat parti/blank för första gången. Återstår att se.

En sak är jag benägen att hålla med dig om och det är att jag inte alls förstår varför Söder ens börjar diskutera frågor som detta med en svensk journalist. Han sa i Aktuellt att han hade varit naiv när han gjorde det och visst, nog fan är man naiv om man efter så många år i ett parti som SD inte förstår att svenska journalister inte är intresserade av vad som sägs utan snarare hur de kan framställa det för sina läsare.
Citera
2014-12-15, 22:56
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins
Jag är intresserad av att massinvandringen upphör inom överskådlig tid. Är inte du och Björn Söder det?

Men för helvete. Ska vi gå runt och låtsas att svenskar inte finns eller att samerna inte är samer bara för att förståndshandikappade journalister ser sin chans att hoppa på SD? Det har man gjort i många år nu och varje gång misslyckas man. Har du ingen åsikt själv eller varför låter du dig styras av svagsinta människors reaktioner?

Edit: men visst, skulle inte kallat dig för idiot med tanke på vilka lirare som huserar i tråden. Ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av NorthPort 2014-12-15 kl. 23:05.
Citera
2014-12-15, 22:56
Medlem
2nice4myownGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liridonk
Nej, absolut inte. Men dela in folk i olika grupper skapar bara större problem för samhället. Du kan vara emot invandringen, men samhället bör man utveckla tillsammans istället för att dela upp det.

Folk kommer alltid vara uppdelade i olika grupper! Det gäller bara att veta om man är i den rätta gruppen och på rätt sida! Om nu samhällen är menade till att alla människor skall utveckla dem tillsammans! Varför har då inte detta redan skett i historien? Ett samhälle kan icke utvecklas med individer med milsvida skillnader i ideologier och världsåskådningar...ett sådant hopkok kan bara sluta i katastrof...

SD 2015 ENDA VÄGEN FRAMÅT
Citera
2014-12-15, 22:57
Bannlyst
Bröderna Ekeroth, Ted och Kent är av judisk börd. Jag tror Björn Söder på pin kiv blivit gravt missförstådd.

Annars har dom fått enorma problem inom partiet.
Citera
2014-12-15, 22:57
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
För alla hjärndöda individer i tråden:

Om jag (svensk) flyttar till Kina så är jag INTE kines utan jag är fortfarande svensk. Får jag sedan barn med en svenska så blir vårt barn svenskt, fast vi bor i Kina.

Detta gäller i alla länder förutom Sverige, det är hjärndött.

Skulle du åkt och bosatt dig i USA och skaffat barn med en annan svensk, hade då era barn blivit amerikaner. Varför skulle inte vem som helst få kalla sig svensk? Det är inte precis Gud som ritat kartan och dragit gränser....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in