2014-12-15, 22:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Första gången jag själv ens tvivlar på om jag skall rösta SD eller inte. Det är inte mycket jag håller med om i deras politik. Jag röstar på dem för att de har en sund invandringspolitik, inget annat. Den frågan väger så pass tugnt för mig att jag är villig att rösta på partiet trots att jag inte håller med om mycket annat, samt alla stolpskott. Men det finns en gräns för hus pass viktig denna fråga är. Sådana här uttalanden får mig faktiskt att tvivla.

Varför skall han ens snacka om svenskhet, judar, samer och allt vad det heter. Det enda som majoriteten av SD's väljare bryr sig om är invandringsfrågan. De är helt vanliga svenskar som vill ha en sund invandringspolitik. Att börja snacka om etniciteter och annat svammel är så i helvete fel väg att gå. Det är ingenting som vi bryr oss om.

Jag får se hur det går med SD fram till valet. Kommer det flera sådana här idiotiska uttalandet från deras partitopp så kan det nästan bli ett annat parti/blank för första gången. Återstår att se.
Jag tror dock detta är ganska viktigt och en orsak till att just Sverige har så stora problem med att integrera invandrare - för att vi under lång tid har pissat på oss själva. Och så skapar man inte respekt hos sina nya grannar. Det är väl ganska tydligt vid det här laget?

Vårt ledande etablissemang förnekar att ständigt att det finns svenskar, att det finns svensk kultur, säger att allt gott har kommit från invandringen, att allt ursvenskt är barbari. Vi delar ut medborgarskap lika enkelt som det är att bli medlem i Kalle-Ankaklubben (om den finns kvar), vi ställer inga som helst krav på de som anländer hit, utan talar bara i termer vilka fel svenskarna gör mot invandrarna för att förklara den bristfälliga integrationen (då finns vi plötsligt).

Ju närmare man studerar detta fenomen med svenskhet och svenskt medborgarskap etc. desto tydligare blir det hur viktigt denna fråga är för att vi överhuvud taget ska lyckas att ens ska lyckas integrera de invandrare som redan är här.

Så invandringsfrågan i sig kan inte vara den enda frågan. Den måste kombineras med bla. frågan om att definiera svenskhet och vilka krav det bör ställas på den individ som vill bli svensk medborgare.
Citera
Medlem
För er som missade Aktuellt tidigare med intervjun av Björn Söder: https://www.youtube.com/watch?v=XesVK3bvmYo&list=UUqRryCsdi7NTZSkrc04pkwA

Programledaren är helt ilsk i tonen, det hör man tydligt. Var lite obehagligt att en programledare kan beté sig så.
Citera
Medlem
Problemet är att svenska rasister är så korkade att de underskattar och tror att den svenska etniciteten ska försvinna. Är den svenska etniciteten så svag och värdelöst att det ska försvinna bara för att Sverige tar emot invandrare? Om den är det så är den inte värt att kämpa för.
Citera
2014-12-15, 22:58
Medlem
AuJjas avatar
Fint, då vet du vad du lägger din röst på 2015!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tycker du att du briljerar nu? Bara för att Sverige styrde över Finland respektive Norge tidigare, så betyder det väl inte att de som bodde i dessa länder var svenskar? Det finns ju massor av sådana exempel i världen och det borde du veta om du har någon form av utbildning, vilket jag med ledning av ditt infantila inlägg betvivlar.

Ja, jag tycker jag briljerar.
För snart fyrahundra år sedan tillhörde Skåne och Halland med flera inte Sverige utan Danmark, och det var överstyret från Stockholm som definierade att områdena skulle vara svenska, genom militära erövringar.
Den etniska svenskheten följer alltså per definition den militära erövringen och Roskildefreden

Eftersom Björn Söder med flera (inklusive sjukskrivne partiledaren) i ledande ställning inom SD talar med klart sydländsk urgelgurgelbrytning av dansk valör, och man studerar den danska politiska utvecklingen samt den tyska så ser man tydligt att det är fråga om ett subversivt försök till militär/demokratiskt övertagande av landet söderifrågn från gamla danska områden. Ingenting annat.

Själv har jag bevisad svensk börd sedan tidigt 1500-tal från området norr om Göta Kanal, men kommer ursprungligen från Belgien. Jag är per definition mer etniskt svensk än Björn Söder och Jimmy Åkesson kombinerat, alltså har jag mer att säga till om i denna fråga än Mr ersättare och Mr PR.
Senast redigerad av pagamama 2014-12-15 kl. 23:04.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Skulle du åkt och bosatt dig i USA och skaffat barn med en annan svensk, hade då era barn blivit amerikaner. Varför skulle inte vem som helst få kalla sig svensk? Det är inte precis Gud som ritat kartan och dragit gränser....
Nej, men nu finns gränserna där och Sverige är inte USA. Lev med det. Och skippa gud...
Citera
2014-12-15, 23:00
Medlem
Mimurs avatar
Men Maria Ferm gjorde inte så väldigt mycket bättre ifrån sig med sitt huvudlösa resonemang om att man kan vara både 100% svensk, 100% innebandyspelare och 100% dotter samtidigt...
Citera
2014-12-15, 23:01
Medlem
MrSkargards avatar
Jag noterar att det även på Flashback, yttrandefrihetens högborg, finns en rädsla inför att ens resonera kring att vissa är svenska medan vissa inte är det. Den politiskt korrekta hjärntvätten firar nya triumfer.
Citera
2014-12-15, 23:01
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Men Maria Ferm gjorde inte så väldigt mycket bättre ifrån sig med sitt huvudlösa resonemang om att man kan vara både 100% svensk, 100% innebandyspelare och 100% dotter samtidigt...

Nej, men så är hon miljöpartist.
Citera
2014-12-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du kan betala för alla du vill ha hit då, jag gör inte det!
Gärna bara jag slipper betala för såna som du...Släng ut alla rasister och ge pengarna till stackars tiggare. Dom har iallafall en sund människosyn.
Citera
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestoo
Korkad? Det är inte så att ett ljus plötsligt gick upp för mig. Det här är naturligtvis bara det senaste i raden av exempel på vilket parti det är vi har att göra med.

Här pratar han inte exakt om rasism, men han tydliggör vad SD:s nationalism går ut på. Jag vet, man undviker noga begreppet ras, just för att inte kunna bli kallade rasister.

Men vet du, finns en del som ser igenom formuleringarna.

Så när Söder pratar om saker så pratar han egentligen om rasism?

Då måste ju allt Vänsterpartiet säger vara kommunism fast man undviker ordet kommunism?

Och allt som Moderaterna säger ska man tolka som att dom pratar om kapitalism och oreglerad marknadsekonomi?
Citera
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
För alla hjärndöda individer i tråden:

Om jag (svensk) flyttar till Kina så är jag INTE kines utan jag är fortfarande svensk. Får jag sedan barn med en svenska så blir vårt barn svenskt, fast vi bor i Kina.

Nja. Om ert "svenska" barn endast umgås med kineser, talar kinesiska perfekt och knappt någon svenska, käkar med pinnar och spelar pingis så kommer nog barnet att betrakta sig självt som kinesiskt. Dock är jag tveksam till om kineserna kommer att betrakta ert barn som kinesiskt. Troligen i betydligt mindre grad än vad svenskar betraktar ett koreanskt adoptivbarn i Sverige som svenskt.

Lackmustestet för ert "svenska" barn blir när det är OS-final i pingis mellan Kina och Sverige. Hejar barnet på Kina så får man betrakta det som kinesiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in