2014-12-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Men för helvete. Ska vi gå runt och låtsas att svenskar inte finns eller att samerna inte är samer bara för att förståndshandikappade journalister ser sin chans att hoppa på SD? Det har man gjort i många år nu och varje gång misslyckas man. Har du ingen åsikt själv eller varför låter du dig styras av svagsinta människors reaktioner?

Ja, Björn Söder ska göra det av de skäl som du precis presenterat.

Politisk framgång förutsätter bland annat ett visst mått av fingertoppskänsla. Björn Söder har nu tydligt visat att han saknar det.

Det här kommer att bita SD i arslet mycket värre än vad järnrörsfäktandet gjorde.
Senast redigerad av HenryRollins 2014-12-15 kl. 23:09.
Citera
2014-12-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins

Politisk framgång förutsätter bland annat ett visst mått av fingertoppskänsla. Björn Söder har nu tydligt visat att han saknar det.
Det är sant men årets understatement.
Citera
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Zionism betyder rätten för staten Israel att existera. Jag tror du tyvärr har rätt. Jag är norrlänning, och när en lönnfet skåning som Björn Söder attackerar de svenska samerna blir jag upprikigt på dåligt humör.

Nej, du är fan inte Norrlänning. Du kanske är från Jämtland eller nåt annat jävla pisslandskap som tror att ni är Norrlänningar, men det är du inte. Riktiga Norrlänningar hatar Samerna och deras jävla renar som enbart gör skada längst Norrlandskusten. Vi riktiga Norrlänningar köper inte Samernas jävla skitsnack om att dom är naturfolk för vi vet att dom forslar renjävlarna med helikopter och skotrar samt kör ut deras älskade djur på tågbanan så fort dom blir sjuka eller skadade så dom får bidrag.

Så nej, du är fanimej ingen jävla Norrlänning.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Det finns två märkliga saker med detta: Söders uttalanden och hur de tolkas av media (och andra). Han sa aldrig de som påstås, men lik förbannat så finns det massor att "attackera" om man är mot SD. Man behöver inte ljuga för att kritisera Söder här, så jag förstår inte fulspelet.
Citera
2014-12-15, 23:09
Medlem
buggenbus avatar
Nu råkar de grupper Söder nämnt räknas upp i lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. T.ex. samerna har både egna myndigheter och en egen skolstyrelse. Syftet i lagstiftningen är att de här grupperna ska få statens stöd att utveckla egna kulturer och ett eget språk. De ska också ha rätt att använda detta språk hos myndigheter.
- Med fler grupper som kommer till landet kan kanske en politiker få diskutera om systemet är hållbart i längden utan att bli kallad rasist? Det kan ju bli kostsamt i längden om katalogen över nationella minoriteter utvidgas till fler än "...judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar...", vilka nu räknas upp i 2§.

- Löfvén, Dinamarca, Aftonbladet piskar upp stämningen hos twitterpöbeln. Men kanske är det en fälla gillrad av SD?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2009724-om-nationella-m_sfs-2009-724/
http://www.sameskolstyrelsen.se/
http://www.samer.se/1187
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag noterar att det även på Flashback, yttrandefrihetens högborg, finns en rädsla inför att ens resonera kring att vissa är svenska medan vissa inte är det. Den politiskt korrekta hjärntvätten firar nya triumfer.

Precis. En blatte, jude, same eller tornedalsfinne kan inte bli svensk. Inte i ett Svetigedemokratiskt styre. De kan kanske bli svenska medborgare men helst ska vi ju repatriera alla icke önska element. Precis som Söder säger.

Inte med våld, men de ska veta att de inte är önskade i Sverige för här är vi svenskar och har inte en judisk, islamsk, buddistisk eller katolsk jävla tro.

Nu ska vi visa alla oönskade element att de inte är välkomna i Sverige. Sen ska vi i början hjälpa att t.ex judarna kan flytta hem tillbaka till israel och araberna till den arabiska nationen.

Vita Samer, Judar, Tornedalsfinnar, svenska zigenare som bott i Sverige i många generationer kan alltid lämna sin oönskade livsstil och deras identitet bakom sig och ta en svensk identitet.
Citera
Medlem
Bodickers avatar
En som är innanför sveriges gränser är alltid svensk, fattar ni inte det vid det här laget? Men ändå har vi lagar mot hatbrott, hmmm.

Finns nog många samer, judar, muslimer och andra personer som inte känner sig svenska, iaf inte i första hand. Så vad är felet i Söders resonemang?
Citera
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryRollins

Ok, du har nog en poäng. Får erkänna att jag inte riktigt kopplade ditt inlägg först.
Citera
Medlem
Jag har fullständigt tappat förtroende för svensk media efter detta. Björn Söder har naturligtvis rätt i det han pratar om.

Den huvudsakliga formen av sammanhållning som övertrumfar alla andra helheter är den kulturella sammanhållningen. Du kan ha etnisk mångfald så länge du har kulturell enighet(Rom är det bästa exemplet). Du kan ha religiös mångfald så länge du har kulturell enighet(Tyskland är det bästa exemplet). Alla andra helheter är en beståndsdel i kulturen och kulturen kan tolerera en viss mångfald - religiösa/etiska/osv. [b]När mångfalden blir för mycket att hantera så stannar den kulturella sammanhållningen.(Detta inträffade med Rom) http://imgur.com/Ih1WCHi

När den kulturella sammanhållningen är under starka angrepp, antingen genom demokratiska eller nyliberala kapitalistiska system så kommer det så småningom att misslyckas eftersom mångfald är dåligt för ett stabilt samhälle. Hur kan jag göra en sådan djärv och politiskt inkorrekt uttalande? Eftersom jag har empiriska bevis för att backa upp mig. Och jag känner till min historia ganska bra.

http://pastebin.com/FdNdUCmZ
Citera
2014-12-15, 23:10
Medlem
Buffelo Balls avatar
SD Hävdar att samer, kurder och judar inte är svenskar. Men på Flashback koncentrerar man sig på judarna - varför?

Forumet innebär att vi skall koncentrerar oss på politiker - eller hur?

Björn Söder är ingen värdig representant för hela Sverige. Ingen talman med hedern i behåll skall uttala sig i politiska frågor - än mindre visa sig vara en idiot som man får skämmas för som svensk.

SD kan ta sina svenska kristna traditioner och fråga sig hur svensk den kristna traditionen egentligen är
Citera
2014-12-15, 23:11
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Nu vill jag veta hur du kan utläsa att SD anser att vissa raser är överlägsna andra i och med att Söder sagt att Judar identifierar sig främst som Judar och Samer identifierar sig främst som Samer (Vilket är 100% sant i Samernas fall och skulle gissa att det rör sig om 95% i Judarnas fall)?

Eller är du bara så här korkad i skallen?
Inte ens det har Söder sagt, tvärtom. Han menar att de flesta judar förmodligen antar en svensk identitet och blir därmed enlight honom också svenskar när de lever i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Söder
Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.
[...]
Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
[...]
 Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.
Jag har helt ärligt svårt att förstå vad som är så upprörande i den här soppan. Att det existerar en samisk nation i Sverige kan ju inte vara kontroversiellt - när en grupp av människor identifierar sig med en gemensam säregen kultur, historia, religion, språk och till viss del etnicitet under ett eget semiautonomt styre utgör de ju givetvis en nation. På motsvarande sätt torde det inte vara kontroversiellt att påstå att det finns en judisk nation - konstituerad av judisk kultur, judisk historia, den judiska tron, det hebreiska språket, den judiska etnicititen. Sen är det med den Sverigedemokratiska inkluderande/öppna synen möjligt att för judar och samer själv - oavsett biologisk bakgrund - välja om man vill tillhöra den nationen eller inte.

E contrario kan vi då också sluta oss till att det finns en eller flera andra nationer bestående av oss övriga svenska medborgare, inte minst då en svensk nation bestående huvudsakligen av oss som inte identifierar oss med övriga säregna nationer i Sverige eller är sådana unika enstöringar att vi inte delar nationstillhörighet med någon. Kan man tillhöra två nationer samtidigt? Man kan givetvis ha attribut från två eller flera nationer, men man kan rimligtvis inte fullt ut tillhöra flera nationer samtidigt givet att de nationerna inte är identiska. (men då vore de ju inte separata nationer.).
Citera
2014-12-15, 23:12
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Min magkänsla säger att Björn Söder inte blir långvarig inom politiken. Det brukar slutligen straffa sig när man gör sig ovän med judarna.

Med all rätt hoppas jag man inom en snar framtid slipper se Björn Söders fula tryne.
..ett uttalande från en vänsterkonspiratör kära vänner..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in