2014-12-16, 10:25
Medlem
Varför det överhuvudtaget skulle vara en motsägelse att vara så väl "insert random etnisk grupp" och ändå svensk är för mig helt absurt, de allra flesta i ett geografiskt område delar en hel del kulturella särdrag.

En skåning definierar sig nog ofta just som skåning med de kulturella särdrag och egenheter som den gruppen har i vårat land, detta utesluter ju inte direkt att de är svenskar.
En norrlänning i västerbottens inland har nog lättare att rent kulturellt och språkligt se kulturella likheter med nordnorskara, dessa norrlänningar är också svenska så hela resonemanget som BS försöker föra fram halkar betänkligt.
Citera
2014-12-16, 10:25
Medlem
Söder försöker reda ut vad han sa igår, denna gången i Aftonbladet. Det går inte särskilt mycket bättre idag. Söder behöver mediaträning. Även om jag försöker förstå vad han menar tycker jag att han inte är helt tydlig. När man pratar med media måste man vara tydlig som när man pratar med ett barn. Självklart försöker pressen vrida och vända på allt som passar deras agenda. Det måste han väl förstå? Han skulle ha kunnat sagt samma sak på ett mycket enklare sätt. Först måste han tänka igenom vad han vill ha sagt, sen hur det kan misstolkas. Därför är det så onödigt att nämna några som helst folkgrupper. Kanske hade det räckt med en mening, "vi säger nej till dubbla medborgarskap och PUT" om det nu är deras politik. Det skulle funka för mig men att bluddra om judar och samer skapar bara en enorm träffyta för reportrar.

Får mig att tänka på denna artikel som handlar om vilka länder som klarar integrationen bättre än andra: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vilka-ar-sveriges-skyldigheter_4188103.svd
Citera
2014-12-16, 10:26
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
Barnet blir inte amerikanskt, barnet blir svenskt.

Varför då? Ungen, när den växer upp kommer antagligen säga att h*n är amerikan med svenska föräldrar eller möjligen svensk-amerikan.

Jag vill ha bevis för att folk med utlandsfödda föräldrar alltid identifierar sig med var deras föräldrar kommer ifrån.

Det handlar om vad folk själva identifierar sig med. Inte fan ska väl politiker lägga sig i det? Har vi inte haft nog med sådana experiment under 1900-talet?
Citera
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Enligt din definition ja, men inte enligt mig och inte enligt den absoluta majoriteten av USA.
Entiskt Svensk kommer barnet att vara oavsett definition!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag har svårt att acceptera etniciteten "svenskar" på samma sätt som jag har svårt att acceptera etniciteten "Amerikaner". USA består av ett ihopkok av människor. På vissa platser i Sverige är det samma sak. Därför är det nästan omöjligt att definiera vad en svensk är.

Det går inte att jämföra med länder eller grupper som håller sig tämligen isolerade. Att jämföra "svensk" etnicitet med "kurdisk" funkar inte.

Om någon frågar "Hur är en typisk svensk" så kan jag nog förklara vad jag tänker på. Men när politiker börjar rabbla om vilka som är svenskar, vad som är svenskt och vad svenskhet är då skall varningsflaggan komma upp.

Jag ser politiker som diplomater, inte hillbillys som säger vad fan som helst i media.

Faktum kvarstår. Varför är det ok för vissa folkslag att ha etnicitet som den definerande faktorn och inte för vissa andra? Om jag konverterar till jude så kommer jag ändå inte ses som en del av den judiska befolkningen. Hur kan detta vara ok? Den svenska befolkningen var extremt homogen fram tills för 20 år sedan. Men det var absolut inte ok att endast ha etnicitet som definition av en svensk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
Varför har folk ett behov av att identifiera sig kollektivt?
Jag tror det är viktigt för att ett samhälle ska fungera, att det finns en samhörighet. Eller i händelse av krig så är det extremt viktigt att vi identifierar oss som ett kollektiv gentemot angriparen.
Citera
2014-12-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Ja, vice talman är egentligen ingen position. Dom är som vilken riksdagsledamot som helst. Det är endast när dom trader in I talmansrollen som dom regler som gäller talmannen ska följas. Och det är inte relevant här. På det sättet gjorde Söder inget fel.

Men det är ju inte så att åsikten att judar inte får vara svenskar skulle passera omärkt om det var någon helt annan, okänd, riksdagsledamot, eller hur?
jaha jag trodde han var talman hela tiden, men det är alltså bara när han sitter i talmansstolen?
Citera
2014-12-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Faktum kvarstår. Varför är det ok för vissa folkslag att ha etnicitet som den definerande faktorn och inte för vissa andra? Om jag konverterar till jude så kommer jag ändå inte ses som en del av den judiska befolkningen. Hur kan detta vara ok? Den svenska befolkningen var extremt homogen fram tills för 20 år sedan. Men det var absolut inte ok att endast ha etnicitet som definition av en svensk.

Går det verkligen att jämföra på samma sätt när det har med religion att göra? Nu pratar ju vi om nationalitet. Men det kanske går fint, inte tänkt igenom det ordentligt.

Svårt att svara på din fråga men jag tycker inte det där är ok heller, jag tycker det är lika märkligt att man inte kan bli del av den judiska befolkningen om man konverterat till jude.

Hur kan detta vara ok? Enligt vem är det egentligen ok? Israelerna antar jag =)
Senast redigerad av backflasha 2014-12-16 kl. 10:34.
Citera
2014-12-16, 10:30
Medlem
johanjosefssons avatar
Om man satte Björn Söder på talmansposition i syfte att "gömma" honom från att skämma ut sig själv och partiet offentligt, så kan man bara konstatera att man skjutit sig själva i foten.

Sätt antingen David Lång eller Mikael Jansson där istället.
Citera
2014-12-16, 10:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nu pratar du om svenska kyrkan. Finns ju en del andra kristna i världen som har ganska höga maktambitioner

Sådana frågor bedöms lättast genom att se till hur trosriktningen som helhet ser på lokala församlingar med för små maktambitioner och för stor anpasslighet.

Kyrkan är förstås starkare i länder där den står i samklang med nationella värderingar/kultur. Vilket när jag tänker efter förklarar svenska kyrkans svaga ställning.
Citera
2014-12-16, 10:33
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Söder är ju helt jävla dum i huvudet. Jag säger inte att han har fel, men den som inte fattar varför detta var ett korkat uttalande bör öppna ögonen. Vad tappar vi på deta? 2 procent kanske? UT med Söder för i helvete!
Nej inga uteslutningar pågrund av att han försökte resonera i ett minerat tabu belagt ämne, korkat ja men vi ska inte ge vänstern något inte en cm, söder ska bara hålla sig borta från rampljuset, det är snart bortblåst, vice talman är utmärkt plats för Söder. Det ordnar sig SD vinner alltid i slutändan.
Citera
2014-12-16, 10:33
Medlem
Sanctuss avatar
Jag har fortfarande inte sett ett citat från Söder där han hävdar att "judar och samer är inte svenskar". Kan någon länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in