2014-12-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Även om en ansenlig del av Sveriges befolkning skulle vilja dra ner på invandringen tror jag den del av befolkningen som fundamentalt delar SD:s ideologiska grund är mycket, mycket liten.
Jag är ganska övertygad om att nästan alla SD:s väljare och långt fler än dem som röstar på SD delar deras ideologiska grund.
Citat:
Björn Söders kulturella och nationalistiska gränsdragningar är uppenbart godtyckliga, ovetenskapliga och nostalgiska.
Jaha, och finns det någon folkgrupp vars särdrag inte bygger på godtycke?
Citera
2014-12-14, 21:07
Medlem
drulmans avatar
Öhh, så?

Man blir inte svensk bara för att man befinner sig i Sverige eller själv tycker att man är svensk.

En svensk kan aldrig bli kongoles precis som en kongoles aldrig kan bli svensk.

Jösses, detta är inte rocket science precis....
Citera
2014-12-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensktpeddo
Tack för svaret. Är du beredd att ta ett bidrag för att flytta till Israel och på så sätt medverka till (åter)försvenskningen?
Ekeroth har lagt sådana motioner, tillsammans med Söders uttalande, bör judar hjälpas att flytta hem.
Jag tycker att Söder är inne på rätt spår, jag som trodde att radikalisterna tystats för gott e.x. Kasselstrand. Muslimer, judar och katoliker har inte i vårt land att göra.
Är inte SvP ett parti som ligger närmare dina åsikter? Kan inte alla extremister lämna SD så att SD blir ett parti för alla svenskar.
Citera
2014-12-14, 21:11
Medlem
Känns onödigt av Söder att trassla in sig i sånt här. Men jag tror jag förstår vad han menar.

En indian, född i USA, brukar kalla sig indian och inte amerikan eller jänkare.
Här skulle man kanske kunna finna en parallell.

Och på samma sätt har jag aldrig hört en same född i sverige kalla sig svensk utan just same.
Citera
2014-12-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DowtonAbbey
Vaddå för särrättigheter ? Tornedalingar kan faktiskt svenska, de som är dåliga på svenska där är dem som flyttat in från Finland och struntat i att lära sig svenska i den finska skolan( det finns sådana också ) och de är något annat än att var Tornedaling.

1999 blev Tornedalsfinnar av Sveriges riksdag en officiellt erkänd nationell minoritet i Sverige. En nationell minoritet. Du inser väl att du nekar svenskarna, som enhetlig etnisk folkgrupp, sin existens med det inkluderade resonemanget. Nej, svensk är inte nån sorts massmännisko-benämning som kan tillämpas på den eller de som bara känner för att tillhöra det svenska kollektivet, oavsett bakgrund.

Jag vill mer än gärna belysa det generalfelslut som människan har gjort i den här frågan: Att likställa geografisk boendeplats (eller medborgarskap) med nationell tillhörighet. Hade man istället kommit på ett annat samlingsnamn för alla som bor inom det geografiska området Sverige eller innehar medborgarskap, istället för att missbruka och inkräkta på de etniska svenskarnas samlingsnamn, hade detta missförstånd, som gett upphov till sååååå många tröttsamma och totalt meningslösa diskussioner vars enda verkan lett till att fokus lyfts bort från de verkliga problemen, inte behövt uppstå. Sverigebo? Sverigemedborgare? Sverigeländare? *Innehavare av medborgarskap i administrativt europeiskt territorium nummer 46*? Vad tror du?
Citera
2014-12-14, 21:14
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känns onödigt av Söder att trassla in sig i sånt här. Men jag tror jag förstår vad han menar.

En indian, född i USA, brukar kalla sig indian och inte amerikan eller jänkare.
Här skulle man kanske kunna finna en parallell.

Och på samma sätt har jag aldrig hört en same född i sverige kalla sig svensk utan just same.

dvs dessa människor är stolta över sin kultur och sitt ursprung, människor (förutom just svenskar) är ofta väldigt nationalistiska.

SD kan relatera till detta bättre än många obildade svenskar som ej rört sig utanför sin lilla extremistkrets av flaggbrännare, de tror det är normen (vilket det defentivit INTE är, vilket man vet om man rört på sig lite ute i världen, eller bara intresserat sig lite för andra länder och deras kultur/synsätt).
Senast redigerad av MKultra72 2014-12-14 kl. 21:16.
Citera
2014-12-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Öhh, så?

Man blir inte svensk bara för att man befinner sig i Sverige eller själv tycker att man är svensk.

En svensk kan aldrig bli kongoles precis som en kongoles aldrig kan bli svensk.

Jösses, detta är inte rocket science precis....

True.
Citera
2014-12-14, 21:16
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnsex
Utan att ha läst artikeln är jag 99% säker på att det är ett tillspetsat citat

DN hade uppe artikeln någon timma innan de ändrade rubriken, från att ha varit neutral till att helt plötsligt påstå att judar inte är svenskar.

Håhåjaja...
Citera
2014-12-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Jag är ganska övertygad om att nästan alla SD:s väljare och långt fler än dem som röstar på SD delar deras ideologiska grund.

Jaha, och finns det någon folkgrupp vars särdrag inte bygger på godtycke?

Du kanske har rätt. Jag inbillar mig ändå att de flesta som vill dra ner på invandringen i första hand ser till samhällsekonomiska och sociala faktorer. Jag har svårt att se att någon större del av befolkningen grubblar över nationalidentiteten hos samer, judar eller ens Zlatan på det vis Björn Söder gör. De flesta har nog inget emot att äta en kebab istället för en sillmacka på en festival heller.

Att uppdelningar i den typ av "nationer" Söder talar om är godtyckliga var ju en poäng jag gjorde i mitt inlägg. Om du håller med om detta antar jag att du också håller med om att man inte kan bygga ett ideologiskt korthus ovanpå dessa godtyckliga definitioner?
Citera
2014-12-14, 21:23
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Den här artikeln belyser mycket väl anledningen till varför jag aldrig skulle rösta på SD. Även om en ansenlig del av Sveriges befolkning skulle vilja dra ner på invandringen tror jag den del av befolkningen som fundamentalt delar SD:s ideologiska grund är mycket, mycket liten.

SD:s ideologiska grund är knappast tillräcklig, det krävs en rejäl uppstramning där inte enbart repatriering är med utan även framtvingad återvandring och att främlingars medborgarskap skall dras in. Medborgarskap skall enbart etniska svenskar inneha. Den absoluta politiska makten skall återigen återtas utav det svenska folket och skall förvaltas för det svenska folkets samt vår naturs gemensamma bästa, kortsiktigt såväl som långsiktigt.

Att du inte tänker rösta på SD säger mer om dig än något annat. Du kan även rösta med fötterna om du gillar det mångkulturella Sverige så förbannat mycket. Flytta ut till en arabiserad förort och bosätt dig där, en handling säger mer en än röst så att säga. Du kan även avsäga din din svenskhet om du nu är svensk, och börja kalla dig arab istället, exempelvis. Om du är jude kan du avsäga dig din judiska identitet och bli neger och muslim istället. Det är nämligen det enda konsekventa du kan göra utifrån dina sinnessjuka politiska åsikter.

Citat:
Björn Söders kulturella och nationalistiska gränsdragningar är uppenbart godtyckliga, ovetenskapliga och nostalgiska. Dessutom tror jag den stora majoriteten av det svenska folket accepterar att vi lever i en värld som globaliseras i allt större utsträckning. Hur vi navigerar den färden kan man ha olika åsikter om, men att försöka lägga i backväxeln (som Söder uppenbarligen vill) tror jag är ett dödfött projekt; praktiskt så väl som ideologiskt.

Skulle man frågat det svenska folket för 50 år sedan om de hade velat se sitt land om 50 år ha blivit invaderat utav miljontals med icke-svenskar, att det hade växt fram etniska enklaver där svenskar en gång bodde, att det skulle finnas mängder med no-go zoner där svenskar inte vågar sätta sin fot, att vi skulle bli europa-ledande på våldtäkter eller att Sverige skulle vara det land i världen som per capita har flest ISIS-jihadister, så hade nog svaret blivit ett rungande nej samt att man hade hängt de som förslagit den här sinnessjuka politiska utvecklingen. Det är den "globalisering" som du pratar så vackert om, och det accepterar enbart svenskfientliga människor som önskar det svenska folket ond bråd död.
Citera
2014-12-14, 21:23
Medlem
Coconocos avatar
Hmm..efter att har fått lite kött på benen börjar SD visa sitt riktiga nationalistiska tryne, man känner att man har fått många svenskar på sin sida och kan därmed inleda fas-2 med att radikalisera partiet för i ärlighetens namn kan inte många ha gått på deras "socialkonservatism" men frågan är har man visat sin hand för tidig? Lite skadeglad över alla judar/iranier/serber/syrianer ..etc som verkligen trodde att de skulle bli "duktiga"invandrarna som skulle få komma in i den svenska gemenskapen för att man röstar på SD i deras värld.
Citera
2014-12-14, 21:26
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconoco
Hmm..efter att har fått lite kött på benen börjar SD visa sitt riktiga nationalistiska tryne, man känner att man har fått många svenskar på sin sida och kan därmed inleda fas-2 med att radikalisera partiet för i ärlighetens namn kan inte många ha gott på deras "socialkonservatism" men frågan är har man visat sin hand för tidig? Lite skadeglad över alla judar/iranier/serber/syrianer ..etc som verkligen trodde att de skulle bli "duktiga"invandrarna som skulle få komma in i den svenska gemenskapen för att man röstar på SD i deras värld.

Vilket dösnack. Komma in i den svenska värmen? De trivs väl bra som judar/iranier/server/syrianer och jag ser ingen anledning till att de inte skulle göra det. Skillnaden är väl att de fattar att det inte är moraliskt försvarbart att inte motsätta sig den nuvarande agendan där det svenska folkets historiska levnadsområde övertas av etniska främlingar och det förs en direkt folkmordspolitik i landet.

Jag som svensk nationalist skulle också tagit ställning för exempelvis det serbiska folket om jag uppehöll mig i Serbien, inte fan hade jag börjat propagera för en politik som består i att Serbien skulle fyllas med araber, negrer och zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in