Citat:
Ursprungligen postat av
LasseHansson
Inte alls konstigt. Även de mest politiskt korrekta anser att det finns etniska grupper, och att tillhörigheten styrs av blodsband. Det är just den etniska gruppen "svenskar" som inte har rätten att existera, men andra etniska grupper går bra.
Samer finns, men jag kan aldrig bli same. Självklart, blodsbanden saknas ju. Detta enligt svensk lagstiftning. Det är helt okontroversiellt och tas aldrig upp som ett problem i media. Man behöver aldrig ge sig in på besvärliga hårklyverier om "vem är egentligen same", för det är ju självklart. Det anses heller inte kontroversiellt att denna etniska grupp har särskilda rättigheter i lagstiftningen.
Samma sak gäller kurder, judar, etc. Självklart finns det judar. Självklart är det en etnisk grupp, och inte samma sak som "alla som bor i Israel". Allt tal om att man "inte ska dela in människor i grupper" betyder egentligen "gruppen 'svenskar' får inte existera, men andra grupper går bra". Klassisk etnisk hatpolitik, kort och gott.
Jag har svårt att acceptera etniciteten "svenskar" på samma sätt som jag har svårt att acceptera etniciteten "Amerikaner". USA består av ett ihopkok av människor. På vissa platser i Sverige är det samma sak. Därför är det nästan omöjligt att definiera vad en svensk är.
Det går inte att jämföra med länder eller grupper som håller sig tämligen isolerade. Att jämföra "svensk" etnicitet med "kurdisk" funkar inte.
Om någon frågar "Hur är en typisk svensk" så kan jag nog förklara vad jag tänker på. Men när politiker börjar rabbla om vilka som är svenskar, vad som är svenskt och vad svenskhet är då skall varningsflaggan komma upp.
Jag ser politiker som diplomater, inte hillbillys som säger vad fan som helst i media.