2014-12-16, 10:17
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Söder är ju helt jävla dum i huvudet. Jag säger inte att han har fel, men den som inte fattar varför detta var ett korkat uttalande bör öppna ögonen. Vad tappar vi på deta? 2 procent kanske? UT med Söder för i helvete!
Citera
2014-12-16, 10:17
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Inte alls konstigt. Även de mest politiskt korrekta anser att det finns etniska grupper, och att tillhörigheten styrs av blodsband. Det är just den etniska gruppen "svenskar" som inte har rätten att existera, men andra etniska grupper går bra.

Samer finns, men jag kan aldrig bli same. Självklart, blodsbanden saknas ju. Detta enligt svensk lagstiftning. Det är helt okontroversiellt och tas aldrig upp som ett problem i media. Man behöver aldrig ge sig in på besvärliga hårklyverier om "vem är egentligen same", för det är ju självklart. Det anses heller inte kontroversiellt att denna etniska grupp har särskilda rättigheter i lagstiftningen.

Samma sak gäller kurder, judar, etc. Självklart finns det judar. Självklart är det en etnisk grupp, och inte samma sak som "alla som bor i Israel". Allt tal om att man "inte ska dela in människor i grupper" betyder egentligen "gruppen 'svenskar' får inte existera, men andra grupper går bra". Klassisk etnisk hatpolitik, kort och gott.

Är Svenskar en etisk homogen grupp?
Blir vi sams och har vi samma åsikter bara för att vi kommer från samma etiska genetiska grupp?

Sen undrar jag VEM är det som säger att Svenskar inte får existera.
Har du nån länk till det?
Citera
2014-12-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av personkemi2.0
såg precis att talmannen får ge uttryck politiska åsikter
Så det är okej för vice talmän att uttala sig politiskt?
–Det finns inga formella hinder mot det, säger Anders Norin.

Ja, vice talman är egentligen ingen position. Dom är som vilken riksdagsledamot som helst. Det är endast när dom trader in I talmansrollen som dom regler som gäller talmannen ska följas. Och det är inte relevant här. På det sättet gjorde Söder inget fel.

Men det är ju inte så att åsikten att judar inte får vara svenskar skulle passera omärkt om det var någon helt annan, okänd, riksdagsledamot, eller hur?
Citera
2014-12-16, 10:18
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Inte alls konstigt. Även de mest politiskt korrekta anser att det finns etniska grupper, och att tillhörigheten styrs av blodsband. Det är just den etniska gruppen "svenskar" som inte har rätten att existera, men andra etniska grupper går bra.

Samer finns, men jag kan aldrig bli same. Självklart, blodsbanden saknas ju. Detta enligt svensk lagstiftning. Det är helt okontroversiellt och tas aldrig upp som ett problem i media. Man behöver aldrig ge sig in på besvärliga hårklyverier om "vem är egentligen same", för det är ju självklart. Det anses heller inte kontroversiellt att denna etniska grupp har särskilda rättigheter i lagstiftningen.

Samma sak gäller kurder, judar, etc. Självklart finns det judar. Självklart är det en etnisk grupp, och inte samma sak som "alla som bor i Israel". Allt tal om att man "inte ska dela in människor i grupper" betyder egentligen "gruppen 'svenskar' får inte existera, men andra grupper går bra". Klassisk etnisk hatpolitik, kort och gott.

Jag har svårt att acceptera etniciteten "svenskar" på samma sätt som jag har svårt att acceptera etniciteten "Amerikaner". USA består av ett ihopkok av människor. På vissa platser i Sverige är det samma sak. Därför är det nästan omöjligt att definiera vad en svensk är.

Det går inte att jämföra med länder eller grupper som håller sig tämligen isolerade. Att jämföra "svensk" etnicitet med "kurdisk" funkar inte.

Om någon frågar "Hur är en typisk svensk" så kan jag nog förklara vad jag tänker på. Men när politiker börjar rabbla om vilka som är svenskar, vad som är svenskt och vad svenskhet är då skall varningsflaggan komma upp.

Jag ser politiker som diplomater, inte hillbillys som säger vad fan som helst i media.
Citera
2014-12-16, 10:21
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Han bad ju om ursäkt i Aktuellt för att han hade blivit "felciterad" (i en text som han hade fått godkänna före publicering), det här bevisar väl bortom allt rimligt tvivel att han inte alls är nazist

Vad jag vet har han bara godkänt de delar han har fått se, inte hela artikeln. "Felciterad" kan inte gälla de delar han har fått se, det har du rätt i. Rimligen syftar han på rubriken eller någon annan del av artikeln, om han använt ordet "felciterad".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kristna och kyrkan har lägre maktambitioner (politik, lagstiftning, moral, kultur) och större anpasslighet än vissa andra trosriktningar.

Ju större skillnader och ju högre maktambitioner, desto svårare att förena och desto större konflikter.

Du menar alltså allvarligt att Söder är ZOG troende foliehatt?

Jag väntar med spanning på att du lägger fram dina bevis....
Citera
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kristna och kyrkan har lägre maktambitioner (politik, lagstiftning, moral, kultur) och större anpasslighet än vissa andra trosriktningar.

Ju större skillnader och ju högre maktambitioner, desto svårare att förena och desto större konflikter.

Nu pratar du om svenska kyrkan. Finns ju en del andra kristna i världen som har ganska höga maktambitioner

Jag tycker det här snarare handlar om att politiker måste lägga band på sig för att tas som seriösa. Björn Söder lyckas inte med det särskilt bra.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Andreas Johansson Heinö visar att han, trots att han är liberal, har lite vett innanför pannbenet: http://andreasjohanssonheino.blogspot.se/2014/12/darfor-bor-inte-liberaler-besvara.html
Citera
2014-12-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Hur kan du säga att det fungerar lika bra med ett sådant exempel? Flyttar du till USA och blir medborgare, får ett barn med en svenska så blir ju barnet amerikan. Eller du kanske inte håller med om det heller?

Barnet blir inte amerikanskt, barnet blir svenskt.
Citera
2014-12-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
Barnet blir inte amerikanskt, barnet blir svenskt.
Enligt din definition ja, men inte enligt mig och inte enligt den absoluta majoriteten av USA.
Citera
2014-12-16, 10:23
Medlem
Varför har folk ett behov av att identifiera sig kollektivt?
Citera
2014-12-16, 10:24
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Söder är ju helt jävla dum i huvudet. Jag säger inte att han har fel, men den som inte fattar varför detta var ett korkat uttalande bör öppna ögonen. Vad tappar vi på deta? 2 procent kanske? UT med Söder för i helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in