2015-05-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har svårt att tro att man kan påbörja en läkarutbildning när man sitter på kåken.

Rent praktiskt, så dröjer det många år innan ens permissioner blir aktuella för en dubbelmördare. Sen så är en dömd dubbelmördare inte lämplig att arbeta som läkare. Som exempel är det värt att tänka på att Dr. Brasa som blev dömd till fängelse i 3 år för mordbrand fick indragen läkarlegitimation.

Jag tror ingen utbildning alls är aktuell för denne mördare. Jag tror att just de krav Jonas kände, i kombination med avund beträffande Emmas framgång har en stor betydelse för orsakssambanden, som triggade igång dessa känslor som slutade med dubbelmord.

Just Avund tror jag hade stor betydelse.

Jag har haft ett antal studenter som suttit på kriminalvårdsanstalter. Som också skickat in seminarieuppgifter och skrivit tentamina samt blivit godkända. Skulle inte alls bli förvånad om han så småningom också gör det samma.
Citera
2015-05-19, 23:19
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det går inte utan vidare. När KI upptäckte att de hade en av anarkisten Björn Söderbergs mördare antagen till utbildningen, var de tvungna att få bort honom på en teknikalitet - han hade tekniskt sett manipulerat sin betygshandling. Man kan möjligen hindra en sån person för att fullgöra läkarutbildningen genom att klinikcheferna inte tillåter honom att delta i det klinikarbete som krävs för godkänd kurs, men det går inte att kasta ut nån från själva läkarutbildningen bara för att h*n är dömd för ett brott i brottsbalkens tredje kapitel.
Till hela denna diskussion ska och läggas till att det har blivit svårare att bedriva eftergymnasiala studier från de slutna riksanstalterna. Detta eftersom de internetsidor som internerna tillåts besöka har blivit allt färre. Studier av detta slaget bedrivs ju som distansstudier, eller de gjordes det rättare sagt då det i praktiken har blivit omöjligt att studera i och med dessa förändringar. De studier som prioriteras på plats i själva anstalten i form utav lärarledda lektioner är grundskolestudier för de intagna som har behov av det.

Som sagts tidigare kan han nog glömma läkarlegitimationen då han begått dessa svåra brott mot liv och hälsa.
Senast redigerad av Gloria.Romana 2015-05-19 kl. 23:25.
Citera
2015-05-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Just Avund tror jag hade stor betydelse.

Jag har haft ett antal studenter som suttit på kriminalvårdsanstalter. Som också skickat in seminarieuppgifter och skrivit tentamina samt blivit godkända. Skulle inte alls bli förvånad om han så småningom också gör det samma.

Intressant. Jag förstår inte hur man kan gå igenom en läkarutbildning utan föreläsningar. Jag vet om några som läser medicin och de har katederundervisning hela dagarna, till skillnad från de som läser humaniora.

Hur löser man då inlärning av kirurgi och allt annat som man måste genomföra praktiskt med patienter under utbildningen? Kommer den som läser medicin på distans kunna jobba som läkare?
Citera
2015-05-19, 23:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja det finns det;
Citat:
Ett av de mest utsatta blodkärlen ligger i anslutning till tinningsbenet.
Hjärnblödning orsakad av ett slag som spräcker tinningbenet som i sin tur skär av en artär i hjärnhinnan. Blödningen breder ut sig mellan skallbenet och hjärnhinnan (epidural blödning) och pressar hjärnan mot motsatta sidan.
Ofta förlorar personen medvetandet under någon minut i samband med skadan, vaknar sen till men när blödningen blir större och större ökar trycket på hjärnan och personen blir medvetslös igen. Personen måste direkt till sjukhus så att man kan öppna skallbenet och tömma ut blodet, annars slutar personen att andas.
http://www.hjarnguiden.se/index.php?...d=44&Itemid=97
Jag ger mig den på att han läste på, planerade ett enda hårt slag, en knuff utför stupet och anmält dom försvunna dagen därpå.
Jag tror också att typen av hammare var ett medvetet val för att inte lämna spår. När sen allt sket sig så blev de påstådda tvångstankarna hans halmstrå.
Citera
2015-05-19, 23:30
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av det du framför, för jag har googlat och inte hittat något. Nu är det mycket information i tråden och jag hittar inte allt och kommer inte ihåg var jag fick all information ifrån.

Det har framkommit att Emma har nämnt att pappor också kan få psykos i samband med barnets födelse. Men då undrar man ju varför hon anförtrodde Jonas barnet.

Om det är så att denna psykos kan vara en realitet i Jonas fall, är det underligt att han kommer dragandes med att han har tvångssyndrom, när han lider av ett tillstånd där lagen ser på mord av egna barn som förmildrande (barnamord) i samband med barns födelse.

Ja, du fick mina tankar i spinn.

Du citerar mig x3, dessvärre tycker jag inte att jag i mina första 2 citat/inlägg är särskilt tydlig eller klargörande. Lite fyllepladder med en del substans, ha ha. I det senaste citatet framstår jag som nykter.
Vad är det du undrar egentligen?
Citera
2015-05-19, 23:34
Medlem
Formsvackas avatar
Om han nu ville verka så smart, och få allting att se ut som en olycka.. finns det verkligen inte ett bättre sätt att göra det på då?

Varför tog han inte med familjen ut på en promenad istället och knuffade de utför branten istället bara? Då skulle han ju slippa förklara allt blod o skit i deras villa.

Det kanske har framgått tidigare i tråden eller i FUP:en. Ber om ursäkt för det isf.
Citera
2015-05-19, 23:35
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Intressant reaktion.

Jag var uppe sent för några dagar sedan, och hade crime TV på och fastnade för en historia i USA som liknade denna.

Det var en ung flicka som hade blivit gravid med en kille och fick en son. De hade inget förhållande, flickan klarade sig själv och tog hand om sitt barn med hjälp av sin mamma. Barnets pappa ville inte ha barn, det skulle befläcka hans framtid! Det var ett löjligt motiv, men han ströp den unga kvinnan och sitt eget barn en kväll han dök upp under förevändning att de skulle umgås.

Det blev rättegång och åklagaren yrkade på dödsstraff. Mamman till den avlidna dottern och barnbarnet, ville inte att han skulle dömas till döden. Hon fick som hon ville, med en dom där han alltid måste påminnas om vad han ställt till med. Det var en skriftlig dom på att gärningsmannen måste ha bild i sin cell på de han mördat och deras kistor, så att han vet varje sekund varför han sitter där han sitter!
Det bästa tror jag är den inbördes rangordningen bland fångarna, det sägs att t ex pedofiler och barnamördare står längst ner på skalan och att det inte alls blir roligt för fången.

Bostonmördaren, den yngre av bröderna som överevde polisjakten, dömdes nyss till döden.
Hade han fått livstid i stället kan man tänka sig hur han skulle uppfattats av medfångarna, mördare, rånare, knarklangare... Han var USAs fiende, han var en muslim som hatade sina kristna (oftast)medfångars hemland och som velat spränga så många amerikanska medborgare som möjligt i luften... Gissa om han skulle fått spö. Det skulle nog också blivit dödsstraff, bara ett mera utdraget och fördelat över flera bödlar.
Citera
2015-05-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernTimes
Du citerar mig x3, dessvärre tycker jag inte att jag i mina första 2 citat/inlägg är särskilt tydlig eller klargörande. Lite fyllepladder med en del substans, ha ha. I det senaste citatet framstår jag som nykter.
Vad är det du undrar egentligen?

Om det är på fyllan så är det kanske in vino veritas?

Du nämner i alla dina inlägg psykiatriska tillstånd som skulle kunna vara möjliga beträffande Jonas, men som ingen tidigare har nämnt för att Jonas själv och hans advokat kommer dragandes med lögner och påhitt, när det kanske finns en sanning som faktiskt skulle vara en förklaring som skulle gynna Jonas.

Jag undrar om det kan ha varit så att ankomsten av barnet utlöste en psykos, eftersom du skrev det. Är det så är det av vikt för hur man bedömer Jonas, och det visar på hur fel det kan bli beträffande olika diagnoser, när man diskuterar fel saker.
Citera
2015-05-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Till hela denna diskussion ska och läggas till att det har blivit svårare att bedriva eftergymnasiala studier från de slutna riksanstalterna. Detta eftersom de internetsidor som internerna tillåts besöka har blivit allt färre. Studier av detta slaget bedrivs ju som distansstudier, eller de gjordes det rättare sagt då det i praktiken har blivit omöjligt att studera i och med dessa förändringar.

Som sagts tidigare kan han nog glömma läkarlegitimationen då han begått dessa svåra brott mot liv och hälsa.

Ja, den legitimationen kan vi nog glömma. Sedan var ju Jonas incitament för att bli läkare för att han ville bli Doktor som Emma. Nu är ju inte Emma längre här så nu har nog Jonas drivkraft minskat betydligt.

Han tog bort allt som han upplevde "förminskade" honom. Enligt hans sätt att se på det.

Han hade svårt att acceptera att någon var duktigare än han själv. Man kan ju faktiskt vara duktig på olika saker.

Det är ingen "duktighetstävlan" samlivet handlar om. Det är samarbete.

Han använde helt tokiga "måttstockar".

Måste bara säga att det var först när jag såg ritningarna och bilderna från Huset som jag förstod vad Hamilkar menade med "djupa hål". Alla hade lätt kunna bryta nacken.

Jag tror Emma ritade rätt och Jonas byggde helt fel.

Resultatet blev ett helt livsfarligt hus för ett barn i krypåldern.

Alltså var det Ms fel. OM hon bara kunde lära sig klättra på ranglig stege ....

Var det ju inget fel på hans byggnation.
Senast redigerad av Remark 2015-05-19 kl. 23:53.
Citera
2015-05-19, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, den legitimationen kan vi nog glömma. Sedan var ju Jonas incitament för att bli läkare för att han ville bli Doktor som Emma. Nu är ju inte Emma längre här så nu har nog Jonas drivkraft minskat betydligt.

Han tog bort allt som han upplevde "förminskade" honom. Enligt hans sätt att se på det.

Han hade svårt att acceptera att någon var duktigare än han själv. Man kan ju faktiskt vara duktig på olika saker.

Måste bara säga att det var först när jag såg ritningarna och bilderna från Huset som jag förstod vad Hamilkar menade med "djupa hål". Alla hade lätt kunna bryta nacken.

Alltså var det Ms fel.
Hur får du det till M:s fel? Jag utgår från att du menar i J:s huvud, inte i ditt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-05-19 kl. 23:52.
Citera
2015-05-19, 23:53
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Om det är på fyllan så är det kanske in vino veritas?

Du nämner i alla dina inlägg psykiatriska tillstånd som skulle kunna vara möjliga beträffande Jonas, men som ingen tidigare har nämnt för att Jonas själv och hans advokat kommer dragandes med lögner och påhitt, när det kanske finns en sanning som faktiskt skulle vara en förklaring som skulle gynna Jonas.

Jag undrar om det kan ha varit så att ankomsten av barnet utlöste en psykos, eftersom du skrev det. Är det så är det av vikt för hur man bedömer Jonas, och det visar på hur fel det kan bli beträffande olika diagnoser, när man diskuterar fel saker.
Om man ska ställa diagnosen schizofreni så ska tillståndet ha funnits i minst sex månader. Det är helt otänkbart att han skulle ha drabbats av det, det är dessutom ingen sjukdom som försvinner en sekund efter att man utförd två mord.

Med anledning av att han du citerade nämnde schizofreni i sina tidigare inlägg.
Senast redigerad av Gloria.Romana 2015-05-19 kl. 23:56.
Citera
2015-05-20, 00:01
Medlem
Citat:

Alltså var det Ms fel. OM hon bara kunde lära sig klättra på ranglig stege ....

Var det ju inget fel på hans byggnation.

Jag är övertygad om att du har rätt. Det var alltid någon annans fel..

Det är mycket uppdämd aggressivitet, i att låta familjen bo så eländigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in