Citat:
Ursprungligen postat av
ModernTimes
Gissar att dådet har sin grund i ett paranoit psykotiskt tillstånd. Sannolikt utlöst av ankomsten av barnet.
//MT
Citat:
Ursprungligen postat av
ModernTimes
Korrigering, hebefren typ på psykosen (eller som jag skrev tidigare dito paranoid). Direkt drivande anledning till morden är, som också är lättare för lekmannen (och kanske gemene psykiatriker) att begripa, primitiv avund med schizofren valör. Min spekulation. Tror att tillståndet är utlöst av faderskapandet i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ModernTimes
Skämtar, var ser du det roliga? Jag reagerar på att du håller dig med en språkdräkt som är rejält större än din kunskap. Du tror alltså att det som orsakar förlossningspsykosen är kvinnliga hormoner och/fysisk smärta. Därför blir det logiskt för dig att det är förbehållet kvinnor att få en psykos knuten till förlossningen. Eftersom ditt första antagande är fel blir din slutsats dito.
Jag är intresserad av det du framför, för jag har googlat och inte hittat något. Nu är det mycket information i tråden och jag hittar inte allt och kommer inte ihåg var jag fick all information ifrån.
Det har framkommit att Emma har nämnt att pappor också kan få psykos i samband med barnets födelse. Men då undrar man ju varför hon anförtrodde Jonas barnet.
Om det är så att denna psykos kan vara en realitet i Jonas fall, är det underligt att han kommer dragandes med att han har tvångssyndrom, när han lider av ett tillstånd där lagen ser på mord av egna barn som förmildrande (barnamord) i samband med barns födelse.
Ja, du fick mina tankar i spinn.