2015-05-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Du har varit förbannad på riktigt från första början, jag delar din uppfattning att det är pengarna som har varit lockande. Nu när vi dessutom har sett hans betyg från högskolan och att han inte hade några 2.0 på högskoleprovet så är det rätt mycket som krackelerar.

Alla vill utmåla honom som extremt smart, det har visat sig att så är inte fallet. Varför fullföljer man inte sina studier i Lund som man påbörjat i stället för att bli mekaniker i/på FM. Helt orimligt!

Dessutom var han tvungen att klara några tentor om han skulle fått studiemedel om jag minns rätt? Hela bilden av helylle-Jonas som ställde upp för alla och var en hyvens karl har spruckit..

Nu säger han dessutom att anledningen att han inte sökte psykhjälp inte hade något med hans utlandstjänstgöring att göra. Han hade i månader "haft ett inre tvång" att mörda sin familj, , jag hade förbanne mig satt mig i en taxi och åkt till psykakuten med en gång, vilket nöt.

Jag tror Jonas "mållåst sig" vid alla miljoner han skulle få. Att vägen dit innebar två mord bekom honom inte, det var "ödesbestämt". Sedan har han friserat och byggt upp en historia kring det.

Han hade tänkt att olyckan skulle betraktas just som en olycka han aldrig var inbegripen i. Sedan skulle han vara en totalt nedbruten änkeman ...

Nu blev det inte så. Må han svettas av ångest och grämelse resten av sitt liv.
Citera
2015-05-19, 21:24
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror Jonas "mållåst sig" vid alla miljoner han skulle få. Att vägen dit innebar två mord bekom honom inte, det var "ödesbestämt". Sedan har han friserat och byggt upp en historia kring det.

Han hade tänkt att olyckan skulle betraktas just som en olycka han aldrig var inbegripen i. Sedan skulle han vara en totalt nedbruten änkeman ...

Nu blev det inte så. Må han svettas av ångest och grämelse resten av sitt liv.

Det sista du skrev behöver du nog inte oroa dig över. Han var ju riktigt jäkla nedbruten av förhören att döma när man läste FUP:en. Snubben vet mkt väl vad han gjort och det skulle inte förvåna mig om vi får läsa att han hängt sig i en cell framäver.
Citera
2015-05-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Det sista du skrev behöver du nog inte oroa dig över. Han var ju riktigt jäkla nedbruten av förhören att döma när man läste FUP:en. Snubben vet mkt väl vad han gjort och det skulle inte förvåna mig om vi får läsa att han hängt sig i en cell framäver.

Det är förlindrigt, ge han inte den möjligheten att få hänga sig, ge han en slägga som han kan få lov att ha i cellen, med den kan han börja knacka ut sin hjärna om där är någon
Citera
2015-05-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka

Han spelar ett spel och han är väldigt känslig för skador på sig själv. Att han skulle ta livet av sig tror jag inte på, skulle bli högst förvånad. Möjligen om han inte "trivs" i fängelset och tror psykvård vore förmånligare kan han nog på sin höjd få tvångstanker.
Citera
2015-05-19, 22:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det kommer han inte att kunna få. Men det finns andra jobb man kan få på en läkarutbildning än läkare. Man kan, som jag, bli teoretisk forskare, till exempel.

Brukar inte de som begått allvarliga brott mot person bli utkastade från läkarutbildningen??
Citera
2015-05-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Brukar inte de som begått allvarliga brott mot person bli utkastade från läkarutbildningen??

Han blev antagen ht 2014 men fick uppskov pga föräldrarledighet och skulle påbörja utbildningen 2015. Det är nog inte aktuellt längre.
Senast redigerad av Remark 2015-05-19 kl. 22:51.
Citera
2015-05-19, 22:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, det går inte utan vidare. När KI upptäckte att de hade en av anarkisten Björn Söderbergs mördare antagen till utbildningen, var de tvungna att få bort honom på en teknikalitet - han hade tekniskt sett manipulerat sin betygshandling. Man kan möjligen hindra en sån person för att fullgöra läkarutbildningen genom att klinikcheferna inte tillåter honom att delta i det klinikarbete som krävs för godkänd kurs, men det går inte att kasta ut nån från själva läkarutbildningen bara för att h*n är dömd för ett brott i brottsbalkens tredje kapitel.
Citera
2015-05-19, 22:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det går inte utan vidare. När KI upptäckte att de hade en av anarkisten Björn Söderbergs mördare antagen till utbildningen, var de tvungna att få bort honom på en teknikalitet - han hade tekniskt sett manipulerat sin betygshandling. Man kan möjligen hindra en sån person för att fullgöra läkarutbildningen genom att klinikcheferna inte tillåter honom att delta i det klinikarbete som krävs för godkänd kurs, men det går inte att kasta ut nån från själva läkarutbildningen bara för att h*n är dömd för ett brott i brottsbalkens tredje kapitel.
De kan väl också neka honom legitimationen av etiska skäl .. Jag har för mig att det var det som hände i fallet Hellekant

Däremot fråntogs han inte platsen på en teknikalitet - utan för att han blev antagen på förfalskade betyg. Han har senare antagits igen - efter att ha kompletterat sina meriter - men nekats läkarlegitimation så vitt jag vet.

Edit:
Hittade artikel om det här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11620705.ab
Citera
2015-05-19, 22:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kan väl också neka honom legitimationen av etiska skäl .. Jag har för mig att det var det som hände i fallet Hellekant

Däremot fråntogs han inte platsen på en teknikalitet - utan för att han blev antagen på förfalskade betyg. Han har senare antagits igen - efter att ha kompletterat sina meriter - men nekats läkarlegitimation så vitt jag vet.

Edit:
Hittade artikel om det här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11620705.ab

Ja att han inte kommer att få sin legitimation från socialstyrelsen är "självklart" men då mindes jag fel vad möjligheterna var till avvisande från läkarlinjen. Det var Hellekant fallet jag tänkte på för det var väl en en rätt ihållande diskussion efter detta om möjliheterna till att avvisa någon. Men det är i och för sig rimligt även om det är så att någon bedöms ytterst olämplig till de uppgifter en läkare ska med den utsatthet man som patient har så kan personen ändå ha en teoretisk begåvning som kan vara till gagn för fler än denne själv.
Citera
2015-05-19, 22:53
Medlem
Citat:

Jag har svårt att tro att man kan påbörja en läkarutbildning när man sitter på kåken.

Rent praktiskt, så dröjer det många år innan ens permissioner blir aktuella för en dubbelmördare. Sen så är en dömd dubbelmördare inte lämplig att arbeta som läkare. Som exempel är det värt att tänka på att Dr. Brasa som blev dömd till fängelse i 3 år för mordbrand fick indragen läkarlegitimation.

Jag tror ingen utbildning alls är aktuell för denne mördare. Jag tror att just de krav Jonas kände, i kombination med avund beträffande Emmas framgång har en stor betydelse för orsakssambanden, som triggade igång dessa känslor som slutade med dubbelmord.
Citera
2015-05-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag förstår att du skämtar. Eller är ett troll.
Graviditeter och förlossningar handlar i megastor utsträckning om kvinnans kropp (och psyke).
Omvälvningen är enorm.
Naturligtvis är fadern involverad och naturligtvis innebär föräldraskapet en omvälvning även för honom.
Men kvinnans upplevelse är ojämförbar, outstanding. Förr dog de i massor under förlossningen, idag klarar sig mödrar i Sverige med att endast utsättas för upplevelsen av att under ofattbara smärtor "skita ut en stol", som en nybliven moder beskrev händelsen.

Skämtar, var ser du det roliga? Jag reagerar på att du håller dig med en språkdräkt som är rejält större än din kunskap. Du tror alltså att det som orsakar förlossningspsykosen är kvinnliga hormoner och/fysisk smärta. Därför blir det logiskt för dig att det är förbehållet kvinnor att få en psykos knuten till förlossningen. Eftersom ditt första antagande är fel blir din slutsats dito.
Citera
2015-05-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernTimes
Gissar att dådet har sin grund i ett paranoit psykotiskt tillstånd. Sannolikt utlöst av ankomsten av barnet.

//MT

Citat:
Korrigering, hebefren typ på psykosen (eller som jag skrev tidigare dito paranoid). Direkt drivande anledning till morden är, som också är lättare för lekmannen (och kanske gemene psykiatriker) att begripa, primitiv avund med schizofren valör. Min spekulation. Tror att tillståndet är utlöst av faderskapandet i sig.

Citat:
Skämtar, var ser du det roliga? Jag reagerar på att du håller dig med en språkdräkt som är rejält större än din kunskap. Du tror alltså att det som orsakar förlossningspsykosen är kvinnliga hormoner och/fysisk smärta. Därför blir det logiskt för dig att det är förbehållet kvinnor att få en psykos knuten till förlossningen. Eftersom ditt första antagande är fel blir din slutsats dito.

Jag är intresserad av det du framför, för jag har googlat och inte hittat något. Nu är det mycket information i tråden och jag hittar inte allt och kommer inte ihåg var jag fick all information ifrån.

Det har framkommit att Emma har nämnt att pappor också kan få psykos i samband med barnets födelse. Men då undrar man ju varför hon anförtrodde Jonas barnet.

Om det är så att denna psykos kan vara en realitet i Jonas fall, är det underligt att han kommer dragandes med att han har tvångssyndrom, när han lider av ett tillstånd där lagen ser på mord av egna barn som förmildrande (barnamord) i samband med barns födelse.

Ja, du fick mina tankar i spinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in