2015-05-19, 00:20
Medlem
Beatriceaurores avatar
Den här historien är så fruktansvärd så jag vill inte tänka mig in i händelseförloppet. Vad är detta för människa! Det lilla barnets huvud ...
Att han nu säger att han inte vill ha försäkringspengarna beror naturligtvis på att hans advokat villkorslöst sagt till honom att säga så. Som ett halmstrå för att försöka rentvå honom.
Vilken vidrig människa, avskyvärd, hemsk.
Citera
2015-05-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, jag blir mer och mer irriterad på åklagaren som inte pressade honom mer på hans patetiska historia med sprickor stora som Grand Canyon. Jag tror att det skulle ha kunnat bli mycket intressant om denne man hade blivit ordentligt ifrågasatt. Då hade kanske hans fasad rämnat. Psykopater gillar inte att bli ifrågasatta och förnedrade offentligt. Jag känner att den här matchen spelas alldeles för mycket på hans planhalva, han får styra alldeles för mycket.

Rättegångar i Sverige är väldigt lugna och med en vilseledande vänlig och tålmodig ton. Man ser sällan några reaktioner från juristerna.

Det är genom att Jonas verkar tro att han gör sig förstådd, som han beskriver sin gärning och hur han tänkte. Det handlar mycket om hur Jonas läser av sin omgivning. Att han ens tror att det är han som väljer påföljd, säger ju allt om hans världsbild. Trots att han beskriver hur han genomförde detta illdåd, så förväntar han sig att få sympatier och att vi alla ska förstå! Så vad är det åklagaren skulle pressa honom på, egentligen?

Risken blir ju att han sluter sig som en mussla. Det är genom Jonas förklaringar vi får bilden av den grymhet han utsatte sin familj för. Om Jonas vägrat låta sig förhöras eller svarat fåordigt eller haft minnesluckor hade det varit svårare att komma fram till en dom.

Av åtalet tycker jag det framgår att polisen och åklagaren gjort ett utomordentligt arbete, från första stund. Det är ju också en fördel med en gärningsman som inte blånekar.
Citera
2015-05-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Rättegångar i Sverige är väldigt lugna och med en vilseledande vänlig och tålmodig ton. Man ser sällan några reaktioner från juristerna.

Det är genom att Jonas verkar tro att han gör sig förstådd, som han beskriver sin gärning och hur han tänkte. Det handlar mycket om hur Jonas läser av sin omgivning. Att han ens tror att det är han som väljer påföljd, säger ju allt om hans världsbild. Trots att han beskriver hur han genomförde detta illdåd, så förväntar han sig att få sympatier och att vi alla ska förstå! Så vad är det åklagaren skulle pressa honom på, egentligen?

Risken blir ju att han sluter sig som en mussla. Det är genom Jonas förklaringar vi får bilden av den grymhet han utsatte sin familj för. Om Jonas vägrat låta sig förhöras eller svarat fåordigt eller haft minnesluckor hade det varit svårare att komma fram till en dom.

Av åtalet tycker jag det framgår att polisen och åklagaren gjort ett utomordentligt arbete, från första stund. Det är ju också en fördel med en gärningsman som inte blånekar.

Bra resonemang. Du har givetvis rätt.

Ja, han är ambivalent om vilket straff som passar honom bäst. Han har inte riktigt bestämt sig vad Han skall välja ...

För honom väntar en helt ny verklighet.
Citera
2015-05-19, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Ja, dom var alerta. Det håller jag med om. Även om "olycka under kvällspromenad" talade starkt mot en nerblodad bil.
Citera
2015-05-19, 01:05
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Jag tror också att ett missbruk kan ha haft en ganska stor del i att detta hände.
Det har väl framkommit att han beställt diverse piller på nätet och även använt sig av alkohol i något självmedicinerande syfte.
Dessa kemiska substanser kan också ha varit upphov till de nattliga mardrömmarna.

Ganska mycket kan hända i en hjärna som är påverkad av droger.

Rohypnol kan framkalla bestialisk känslokyla. eventuellt tillsammans med alkohol. Minns mannen för ca tio år sedan som låsta in frun i bastun, satte på högsta temperatur och väntade lugnt utanför tills hon äntligen slutat skrika...
Han hade ätit tabletter och sköljt ner med sprit.
Citera
2015-05-19, 01:12
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pikovaja
Men läs min FRÅGA då!

Jag har läst tråden. Och kollat liverapporteringen idag. JR pratar ju mycket om hur han fick psykiska problem efter barnet föddes och hur det förvärrades av att han var så utmattad av att ha ett barn som sov dåligt.

Nyblivna pappors psykiska ohälsa är ju än så länge ett rätt outforskat område. Jag undrar bara om man skulle kunna jämföra hans agerande med hur kvinnor som har en förlossningspsykos agerar.

Nej det kan man inte. Modern kan få en förlossningspsykos, inte fadern. Det går inte att jämföra de mycket starka hormonella förändringar som sker i en först gravid och sen en nyförlöst kvinnas kropp med att det blir jobbigt med skrikiga nätter och blöjbyten för fadern.
Citera
2015-05-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Rohypnol kan framkalla bestialisk känslokyla. eventuellt tillsammans med alkohol. Minns mannen för ca tio år sedan som låsta in frun i bastun, satte på högsta temperatur och väntade lugnt utanför tills hon äntligen slutat skrika...
Han hade ätit tabletter och sköljt ner med sprit.

Det är fortfarande bara Jonas som påstår att han använt droger. Han var kliniskt helt ren när han kom till sjukhuset.

Detta med alkohol och droger ingår i hans egen påhittade verklighet. Ingen har bekräftat att så var fallet.
Citera
2015-05-19, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikovaja
Men läs min FRÅGA då!

Jag har läst tråden. Och kollat liverapporteringen idag. JR pratar ju mycket om hur han fick psykiska problem efter barnet föddes och hur det förvärrades av att han var så utmattad av att ha ett barn som sov dåligt.

Nyblivna pappors psykiska ohälsa är ju än så länge ett rätt outforskat område. Jag undrar bara om man skulle kunna jämföra hans agerande med hur kvinnor som har en förlossningspsykos agerar.

Förlossningsdepression för män:

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ngsdepression/

Och försök komma ihåg att i den här tråden - som i så många andra trådar här i FB - får man INTE tänka utanför boxen.. ;-)
Citera
2015-05-19, 01:38
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymtillfallig
Jag har aldrig hört talas om att OCD skulle kunna yttra sig på sådana här sätt. Tvångstankar kan ju göra att obehagliga tankar poppar upp, men bara det faktumet är ju plågsamt. Och att tankarna kommer har inget att göra med att man skulle agera ut dem. Tvångshandlingar brukar ju istället ex handla om att kolla spisen 20 ggr, ta en omväg hem pga av ngn fix idé, tvätta sig alldeles för mycket osv. INTE knuffa ner sin familj från en klippa... Sedan kan säkert folk få tvångstankar av typen "åh herregud, tänk om jag bara gjorde sådär..." men de skulle aldrig göra det. Jag tror inte detta har något med tvångstankar att göra, har aldrig hört talas om att det skulle kunna yttra sig såhär. Snarare tvärtom så brukar personer som lider av tvång bete sig på ett överdrivet sätt för att förhindra att något hemskt händer. Sedan kan nog alla människor få konstiga tankar ibland, men det betyder inte att man agerar därefter. Köpte den psykiatriska undersökningen hans förklaring? :O
OCD-tvångstankar brukar yttra sig i just tankar samt ritualer för att avvärja de "faror" som patienten upplever hotar. Om man bortser från den vanliga tvätta händerna-upphakningen och kolla spisen och dörrlåset så många gånger att man inte kommer iväg till jobbet förrän det är försent och arbetsdagen är slut, så är tankar om dödliga olyckor vanliga.
Då handlar det oftast om att "röster" tvingar en att handla på ett visst sätt för att förhindra att ens kära omkommer i en olycka. Man måste t ex stående på ett ben räkna till hundra baklänges fyra gånger varje gång tvångstanken kommer, annars kommer mamma att dö.

Vid schizofreni (som är något annat än OCD och betydligt allvarligare)kan röster ini den sjukes huvud någon gång tvinga honom att döda någon, därför att de säger att "om du inte dödar den här personen nu som förföljer dig nu kommer han att döda dig".

Men detta brukar aldrig vara kopplat till att patienten/mördaren i god tid tecknat livförsäkring på offret, och att förfalska offrets namnteckning stämmer inte med ett psykotiskt eller tvångsmässigt beteende.

Men det stämmer med en psykopats förhållningssätt.
En psykopat är en starkt manipulerande person som saknar samvete. För psykopaten existerar endast en person av vikt och värde: Han själv. Ofta lyckas han dupera omgivningen att tro att han är en god och empatisk person och ofta är han både mycket charmerande och intelligent.
Citera
2015-05-19, 01:42
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är fortfarande bara Jonas som påstår att han använt droger. Han var kliniskt helt ren när han kom till sjukhuset.

Detta med alkohol och droger ingår i hans egen påhittade verklighet. Ingen har bekräftat att så var fallet.

Ok, jag måste erkänna att jag inte hängt med i alla kommentarer här så jag har missat vad han påstått. Jag ville på egen hand försöka hitta förklaringar till att en människa beter sig så här obeskrivligt bestialiskt.
Citera
2015-05-19, 02:01
Medlem
1. Det var inte tvångstankar eller påträngande tankar. Det var däremot påträngande fantasier. som ledde till handlingarna.

GM är en sexualsadist med tilläggen stympning/lämlästning/skändning.

Tråden är trög på att ta in. Måste bero på att GM är en helylle nextdoor svennebanan?

2.
Citera
2015-05-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Nej det kan man inte. Modern kan få en förlossningspsykos, inte fadern. Det går inte att jämföra de mycket starka hormonella förändringar som sker i en först gravid och sen en nyförlöst kvinnas kropp med att det blir jobbigt med skrikiga nätter och blöjbyten för fadern.

Klart att män kan få en förlossningsutlöst psykos. Du vet inte vad du pratar om. Se på han i Dalby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in