2006-08-15, 16:08
Medlem
diannos avatar
måste säga att det är väldigt moget och vågat av er att tracka ner på darin, håkan hellström, gyllene tider, britney spears, 50 cent och good charlotte.
nej ska man prata om överskattade ska det handla om några som är erkända av fler än några fjortonåriga mtv-tittare. och jag måste också säga att jag har ganska svårt för led zeppelin. jag förstår vilket oerhört inflytande de har haft på rockmusiken, men den musiken de gjorde var enligt mig ofta ganska trött. page snodde något bluesriff från någon tjock neger från 20-talet, upprepade det några gånger la in lite konstiga ljud och sedan var det klart. nu ska sägas att jag har lyssnat alldeles för lite på led zeppelin för att egentligen kunna uttala mig och jag tycker fan inte att de är dåliga, men de får allt lite mer uppmärksamhet än vad de borde få. lite samma sak är det med black sabbath, även om de inte är riktigt lika erkända.
andra artister som kan räknas som överskattade är metallica, iron maiden och guns n roses även om jag tycker att iron maiden får så jävla mycket skit från folk att de nästan inte kan klassas som det. men av alla erkända hårdrocksband så måste jag nästan säga att de jag har svårast för är judas priest. jag fattar faktiskt inte dem, och att rob halford skkulle vara en sån otrolig sångare fattar jag inte heller.
äsch nu orkar jag inte rabbla upp fler artister, men ikväll vill jag se en massa argument för att judas priest, led zeppelin och black sabbath inte alls överskattade.
Citera
2006-08-15, 23:26
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Madonna.
The Beach Boys.
Ulf Lundell.
Bob Dylan.
Citera
2006-08-15, 23:44
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
Madonna.
The Beach Boys.
Ulf Lundell.
Bob Dylan.
ulf lundell har jag knappt hört men de alla de andra artisterna är väl knappast överskattade enligt mig. inte ens madonna.
Citera
2006-08-15, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OXAR
aa märker de. du kanske borde gå och titta på Yngwie live så kanske du ändrar uppfattning

Redan sett allt, fortfarande inte min cup of tea.
Citera
2006-08-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godus
Metallica!
Eller nja, snarare sångaren James eller vad fan dratten heter. Är så otroligt enerverande att höra han sjunga "YEEEEEEEAAAAAHH" i varje låt med sin skrovliga och otroligt häftiga röst!

jag lyssnar ganska mycket på metallica, eller ja.. jag lyssnade väldigt mycket på metallica för några år sedan och jag måste säga att jag tycker att James Hetfield är den i Metallica som är minst överskattad..
Citera
2006-08-16, 01:36
Medlem
goduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linde
jag lyssnar ganska mycket på metallica, eller ja.. jag lyssnade väldigt mycket på metallica för några år sedan och jag måste säga att jag tycker att James Hetfield är den i Metallica som är minst överskattad..

På den punkten är vi alltså inte överens!
Citera
2006-08-16, 01:53
Medlem
troböds avatar
Queen
Ulf Lundell
Nine Inch Nails
Citera
2006-08-16, 16:41
Medlem
erik25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DK333
Instämmer helt och hållet. Har aldrig fattat hans storhet. Okej att han var revolutionerande när han kom men som sångare var han ju inget speciellt. Filmerna han gjorde måste vart skrattretande redan då.

Vadå inte som sångare? Han har ju världens starkaste röst, så! Filmerna suger om man nu sett dom??! Men att killen är en religion är ju dock patetiskt ..
Citera
2006-08-16, 17:44
Medlem
Hallaballoobas avatar
Metallica (eller Plastica som torde vara ett bättre namn på detta ultrakomersiella jippo i kolosalformat). De måste vinna med hästlängder till och med före en hel flock med goda tvåor och då med Håkan Helstöld i spetsen...

Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Queen
Ulf Lundell
Nine Inch Nails
Ja visst, men fortfarande "bara" tvåor...

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
U2, fan va rötna.
Jajjamensan, rötna är ett bra ord på dessa könslösa tråkiga pellejönsar.
Citera
2006-08-17, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Carola... Ja hon får mer plats i skvallertidningarna för hennes dekadenta liv som är mer intressant än hennes sångröst. Helt klart är att hon har en bra sångröst, men det hon lever på är myten "Carola". Jämför med Lill-Babs som i samma ålder hade samma affektionsvärde, men hon var och är klok och insåg att livet för framgång är inte bara att ringa till kvällstidningarna stup i kvarten.
Både kvällstidnings- och veckotidningsjournalistiken har nog intensifierats sedan den tid då Lill-Babs var i Carolas nuvarande ålder men nog var LB relativt sett lika omskriven då som Carola är nu. Men det fanns inga skvallersajter på internet - och det kanske hon skall vara glad för.
Citera
2006-08-17, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Kom att tänka på en till "legend" som är så tråkig att han kan få klockor att stanna: Lou Reed. Velvet Underground var fantastiska, men jag fattar inte hur han har lyckats hänga sig kvar i rampljuset (mer eller mindre) sedan dess.

Och apropå VU så kom jag att tänka på det mest överskattde bandet genom tiderna: The Doors. Lät som en blek variant av VU, men hade en frontfigur som påminde tillräckligt mycket om en apa för att göra dem intressanta. Gillas främst av fjortisar eller folk som inte har någon koll på musik, men som vet att det gjorts en film om dem och alltså måste de vara bra. Hade herr Morrison levt idag så hade de varit lika (o)kända som grupper som The Moody Blues.

Ok, så här är det:

Velvet Underground är i så fall mer överskattade. Doors är det INTE. Du har antagligen inte lyssnat tillräckligt mycket på dem, än mindre satt in dem i tidsperioden de härjade i. De slog igenom under hippie-eran, när allt skulle vara peace, love and harmony, med bland det mörkaste och suggestivaste någon hade hört vid den tiden. Det är bland annat det som gjord dem så tidlösa och oberoende av att passas in i slutet av 60-talet som de flesta dussinband från den tiden.

Det slog mig just att jag nog aldrig läst någon skivrescension eller liknande som någonsin innehållit någon jämförelse med The Doors, vilket är ett kvitto på att de var och fortfarande är smått unika i sin musik och inte minst i sina (Morrisons) texter. Överskattade my ass! Men så kom det från någon som uppenbarligen ser Moody Blues som en "okänd grupp"...

Vill förresten passa på att nominera Bob Dylan en gång för alla. Snudd på överskattningen personifierad.

Edit: Stavfel
Citera
2006-08-17, 13:47
Medlem
Helt otroligt att det tog 10 sidor innan någon nämnde Ulf Lundell...

Han ska iofs ha cred för att ha lurat till sig en sådan fanatisk skara fans. Bra gjort av en pretentiös, grinig, alkoliserad 57åring som enbart ligger ungt.

Känns som att andra "stjärnor" skapar skandaler, men när Lundell gör samma saker så är det liksom helt rätt på något underligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in