2014-12-07, 15:27
Medlem
Jag skulle gärna motarbeta patriarkatet i mellanöstern och Afghanistan. Det är ej svårt att se att det är vanligt att män begränsar kvinnor och uppträder illa gentemot dem. Allra sämst verkar Islamisterna vara t.ex ISIS.

Problemet är att de är helt övertygade om att de har rätt och de som har en annan uppfattning straffas hårt ibland med döden.
Sedan skaffar de en massa barn och deras förtryck mångdubblas eftersom de överför ideologin på sina barn.

Varför inte se detta som det verkliga problemet och fundera på vad vi har för långsiktigt försvar mot detta.

Svenska män (i genomsnitt) har gjort misstag gentemot kvinnor men de har mestadels försökt göra deras tillvara så bra som möjligt. Antagligen det värsta män gjort mot kvinnor är att druckit för mycket alkohol och därmed tappat omdömet och gjort dumma saker.

Feminismen i Sverige attackerar fel måltavla.
Citera
2014-12-07, 16:53
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisAlphaea
Hmpf, trots att du inte är speciellt bright så har du lite av en poäng här. Det finns fortfarande alltför många kvinnor som inte har fattat vad det handlar om och vad som står på spel. Mycket riktigt så är det inte ovanligt att man får skit tillbaka när man försöker väcka dem. Jag gjorde en tråd om det förra året:

(FB) Till alla kvinnor på detta forum! (Varför kämpar ni inte för feminismen?)

Tyvärr fick jag bara skit av en massa dumhuvuden som inte fattade ett @£$@"¤&%!!

Återigen är du inte helt lost. Att avmystifiera förhållandet mellan könen ser jag som ett av de bästa verktygen för att spränga heteroburen. Mäns "hjälp" är oftast bara ett sätt att hålla nere kvinnor, förstärka normillusionen om dem som "svaga", och ett försök att maskera förtryck och få det att framstå som något chevalereskt. Jag hatar den skiten!

Men snälla... Råkade du se dig själv i spegeln, eller? Jag kommer ihåg dig som en av trådsabbarna jag bråkade med i min förra tråd, du är ju bara ute efter att förstöra.

LOL, tror du du förtjänar en medalj, eller vad är det frågan om? OK, du kör tankbil som nån sorts medelålders lodisgubbe, so what? Och ja, du slår mig faktiskt som en individ som är i desperat behov av några ordentliga år på valfritt universitet... Förhoppningsvis lär du dig ett och annat, kanske du tom. slutar släpa knogarna i marken när du går!

Jag slår dig med hästlängder..
Mitt jobb är nämligen viktigt... Det är inte ditt..
Ex.
500 genusvetare sjukskriver sig i 14 dagar..Vad händer i samhället?? Inte särskilt mycket..En notis i tidningen på sin höjd...

500 tankbilschaufförer som sjukskriver sig i 14 dagar skulle tvinga landet på knä...

Ingen mat i affärerna, inga bussar fungerar, inga polisbilar kan rycka ut, inga leveranser till/från företag kan ske, inga leveranser av mediciner till apotek eller sjukhus, inga ambulanser skulle komma, alla personbilar kommer att stå stilla pga att inget drivmedel, sjukhus får klappa ihop för att personalen inte kan ta sig till jobbet och på brist av förråd etc etc..

Svält, laglöshet och död om vi inte gör vårt jobb..

Om en genusvetare inte gör sitt jobb...... Skulle nån märka det?? Inte särdeles..
Så hur känns det att ha ett i princip oviktigt jobb som inte märks???

Den makten att orsaka det kaos jag beskriver sitter i händerna, bokstavligt, på oss som kör tankbil... Tjej eller kille spelar ingen roll makten finns där....

Den makten skulle ni genusvetande feminister vilja ha va... Men se det går ju inte för då får ni ju arbeta och göra rätt för er..

Du vet när man sitter bakom kringlan så har man tid att fundera på ett och annat och till skillnad från dom som fyllt hjärnan med oviktig skit och får syntax error så fort dom dristar sig till att tänka en ny tanke så har jag plats för nya idéer, om jag anser dom värda att belasta mitt minne..

Ha en trevlig kväll
Citera
2014-12-07, 16:59
Medlem
Quipus avatar
Är genusvetare ett yrke?? Ungefär lika nyttigt som en tramsande pewdiepie. Skaffa er ett riktigt jobb för fan och sluta gnälla
Citera
2014-12-07, 18:38
Medlem
Citat:

Feminism och jämställdhet är synonymer, ditt nöt. Can't have one without the other.

Det var en av de dummaste sakerna jag har läst! Att försöka tvinga män att jobba med saker de saknar intresse för är inte jämnställdhet! Jag har inget problem med kvinnor, men väldigt få människor, män eller kvinnor kan övertala mig att göra någonting. Särskilt inte någon främling från ett internetforum! Enda sättet man får mig att jobba är om jag får någonting tillbaks.
Citera
2014-12-07, 19:12
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Är genusvetare ett yrke?? Ungefär lika nyttigt som en tramsande pewdiepie. Skaffa er ett riktigt jobb för fan och sluta gnälla

Det var inte snällt sagt. Pewdiepie får ju iallafall sina intäkter från villiga konsumenter, snarare än att via staten tvinga till sig andras tillgångar, eftersom ens produkter är så otäcka att ingen sund människa frivilligt betalar för dem.
Citera
2014-12-08, 01:53
Medlem
apelsinhimlens avatar
Snälla, skriv inte fler inlägg som ger TS vatten på kvarnen.

Bara det att använda begreppet patriarkatet får mig att må illa.

Kvinnor är goda och män onda, det behöver inte förtydligas.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2014-12-08 kl. 01:55.
Citera
2014-12-08, 04:28
Medlem
ArtemisAlphaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Jag slår dig med hästlängder..
Mitt jobb är nämligen viktigt... Det är inte ditt..
Ex.
500 genusvetare sjukskriver sig i 14 dagar..Vad händer i samhället?? Inte särskilt mycket..En notis i tidningen på sin höjd...

500 tankbilschaufförer som sjukskriver sig i 14 dagar skulle tvinga landet på knä...

Ingen mat i affärerna, inga bussar fungerar, inga polisbilar kan rycka ut, inga leveranser till/från företag kan ske, inga leveranser av mediciner till apotek eller sjukhus, inga ambulanser skulle komma, alla personbilar kommer att stå stilla pga att inget drivmedel, sjukhus får klappa ihop för att personalen inte kan ta sig till jobbet och på brist av förråd etc etc..

Svält, laglöshet och död om vi inte gör vårt jobb..

Om en genusvetare inte gör sitt jobb...... Skulle nån märka det?? Inte särdeles..
Så hur känns det att ha ett i princip oviktigt jobb som inte märks???

Den makten att orsaka det kaos jag beskriver sitter i händerna, bokstavligt, på oss som kör tankbil... Tjej eller kille spelar ingen roll makten finns där....

Den makten skulle ni genusvetande feminister vilja ha va... Men se det går ju inte för då får ni ju arbeta och göra rätt för er..

Du vet när man sitter bakom kringlan så har man tid att fundera på ett och annat och till skillnad från dom som fyllt hjärnan med oviktig skit och får syntax error så fort dom dristar sig till att tänka en ny tanke så har jag plats för nya idéer, om jag anser dom värda att belasta mitt minne..

Ha en trevlig kväll

Så mycket skitsnack... Jag vet knappt var jag ska börja.

För det första: hur vet du att jag är "genusvetare", eller ens vad jag jobbar med? Drog du det ur arslet huxflux, eller?

För det andra osar hela ditt inlägg av typisk lågutbildad dumhet. Du verkar ha ett väldigt begränsat perspektiv på samhället och tolka allt som har "värde" som något materiellt och rent funktionellt. Att det finns andra värden, eller vad värden ens är för något och vem som har bestämt det tycks inte ha gått igenom din lilla ärthjärna.

Nej, det är alltför stor skillnad mellan oss för att jag ens ska börja kunna förklara för dig hur fel ute du är. Det skulle vara lättare att lära en katt kvantfysik. Så ut på vägarna med dig och utöva den "makt" du tror att du äger som det kvinnliga token-undantaget i ett lågstatus-jobb som domineras av fläskiga sexistiska gubbar. De ger dig säkert en klapp på huvudet om du är duktig och söt.

Citat:
Ursprungligen postat av BurroBastard
Det var en av de dummaste sakerna jag har läst! Att försöka tvinga män att jobba med saker de saknar intresse för är inte jämnställdhet! Jag har inget problem med kvinnor, men väldigt få människor, män eller kvinnor kan övertala mig att göra någonting. Särskilt inte någon främling från ett internetforum! Enda sättet man får mig att jobba är om jag får någonting tillbaks.

Angående det fetade: det kommer troligtvis att bli nödvändigt att i framtiden använda den lagstiftande makten för att jämna ut samhället ur arbets-synpunkt, och då kommer det bli ett nödvändigt ont att en hel del män får ta skeden i vacker hand och jobba med saker de inte alltid finner så "passande". Jag har varit tveksam länge till sådana metoder, men efter att ha läst i denna tråd och andra om hur fientliga män verkar vara mot förändringar i samhällets maktstrukturer så har jag blivit övertygad om att man i framtidens jämställdhets-arbete måste ta i med hårdhandskarna. Som Gustav Fridolin har påpekat, det går för långsamt, det räcker nu. Förutom piskan som lagen utgör måste man satsa rejält med resurser på att omskola män i deras tänkande vad gäller val av yrke och livsvanor/attityder i stort. F! hade detta som punkt i sitt valmanifest redan inför årets val, och jag hoppas verkligen fler partier tar upp detta.

Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Bara det att använda begreppet patriarkatet får mig att må illa.

Det får dig att må illa för att det avslöjar dig och påminner dig om att tiden håller på att rinna ut för er.
Citera
2014-12-08, 06:28
Medlem
Quipus avatar
Ska män bli tvingade till yrken vi inte får välja? Som straffarbete alltså? Jisses du måste verkligen haft en svår uppväxt som bär på så mycket hat.. Du bör nog uppsöka psykolog och inmundiga psykofarmaka på bulk
Citera
2014-12-08, 07:42
Medlem
Stabyrinths avatar
Får bara sura kommentarer om listan på facebook:

Kvinnorna tror jag försöker förlöjliga feminism och några yngre killar tror jag menar allvar.
Citera
2014-12-08, 10:37
Medlem
Citat:
Har du som man tänkt på att du, bara genom att existera och vara som du är, upprätthåller det patriarkat som världen runt ansvarar för kvinnors systematiska underordning? Ja, du. Sluta kolla runt omkring dig, jag talar till just dig. Har du en prinskorv nedstoppad i pantalongerna så är du skyldig, så enkelt är det. Du kanske tror att det enbart är andra män som står för förtrycket, objektifieringarna, våldtäkterna, våldet, förminskandet, slut shamingen, oviljan att släppa fram kvinnor som är bättre kvalificerade än dig, etc., men jag kan lova att oavsett hur feministisk och modern du tror dig vara så finns det något område där du brister (förmodligen många områden, om vi ska vara ärliga, och det vet du om).

Svaret på detta kallas ökad genusmedvetenhet! Som man har du snackat länge nog nu. Sluta glappa med din stora käft och sätt dig ner och lyssna lite istället, för en gångs skull. Ett första steg på vägen till att få upp ögonen för din egen privilegierade position är att lyssna på vad feminister har att säga om det. Ta t.ex. denna lista av Pamela Clark, verksam vid York University i Kanada:

35 Practical Tools for Men to Further Feminist Revolution

Du kan börja med att läsa igenom listan och begrunda vilka av punkterna som stämmer in på dig, vilka du behöver bli bättre på (i fallet med den genomsnittlige flashbackaren gissar jag på nästan alla punkter ). Istället för att grina, gnälla, och kämpa emot som den Vite Kränkte Man du är bör du reflektera över listan och börja applicera den praktiskt i dina vardagliga möten med kvinnor. Det kommer nog att kännas kämpigt i början, eftersom ingrodda patriarkaliska mönster är svåra att tvätta ur. Men efter ett tag kommer det att släppa och du kommer att se att du, om du ödmjukt följer dessa råd, sakta blir till en bättre medmänniska.

Frågeställning: Vad kan du som man göra för att bryta ner din orättvisa maktposition och bereda väg för kvinnor? Vilka av råden på Clarks lista känner du dig individuellt mest träffad av? Vad gör du i dagsläget för att feminismen ska växa och bli starkare? Vad kan du göra utöver det du gör idag?
Vilket jävla skitsnack
Citera
2014-12-08, 11:21
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Så mycket skitsnack... Jag vet knappt var jag ska börja.

För det första: hur vet du att jag är "genusvetare", eller ens vad jag jobbar med? Drog du det ur arslet huxflux, eller?

För det andra osar hela ditt inlägg av typisk lågutbildad dumhet. Du verkar ha ett väldigt begränsat perspektiv på samhället och tolka allt som har "värde" som något materiellt och rent funktionellt. Att det finns andra värden, eller vad värden ens är för något och vem som har bestämt det tycks inte ha gått igenom din lilla ärthjärna.

Nej, det är alltför stor skillnad mellan oss för att jag ens ska börja kunna förklara för dig hur fel ute du är. Det skulle vara lättare att lära en katt kvantfysik. Så ut på vägarna med dig och utöva den "makt" du tror att du äger som det kvinnliga token-undantaget i ett lågstatus-jobb som domineras av fläskiga sexistiska gubbar. De ger dig säkert en klapp på huvudet om du är duktig och söt.

Men har man inte vett att se att ett värde uppkommer tack vare ett annat värde är man rent ut sagt korkad.

Du borde tacka ubergirl för att hon agerar skyddsängel åt lata dagdrömmande feminister..

Abstrakt funktionellt ska det väl ändå vara i genusvärlden? Eller arbetar du mer med helt bisarra värden som ingen mer än dig har kunnat ta åt sig av? Ja du jobbar inte med genus kanske, men du är groupie åt industrin iaf..

Citat:
Angående det fetade: det kommer troligtvis att bli nödvändigt att i framtiden använda den lagstiftande makten för att jämna ut samhället ur arbets-synpunkt, och då kommer det bli ett nödvändigt ont att en hel del män får ta skeden i vacker hand och jobba med saker de inte alltid finner så "passande". Jag har varit tveksam länge till sådana metoder, men efter att ha läst i denna tråd och andra om hur fientliga män verkar vara mot förändringar i samhällets maktstrukturer så har jag blivit övertygad om att man i framtidens jämställdhets-arbete måste ta i med hårdhandskarna. Som Gustav Fridolin har påpekat, det går för långsamt, det räcker nu. Förutom piskan som lagen utgör måste man satsa rejält med resurser på att omskola män i deras tänkande vad gäller val av yrke och livsvanor/attityder i stort. F! hade detta som punkt i sitt valmanifest redan inför årets val, och jag hoppas verkligen fler partier tar upp detta.

Det får dig att må illa för att det avslöjar dig och påminner dig om att tiden håller på att rinna ut för er.

Rinna ut? Det är väl bara kul om ni fixar så att vi slipper jobba på byggen och slita ut knän, huvud axlar tår..Alltså mer jobb man har nytta av att vara hög på. Bara flumma runt och konstruera teser hela dagarna.
Du tror väl inte det är så att folk tror att ni kommer fixa så att Börje slipper kliva upp klockan fem och åka till arbetet? Det är mer det att feministisk politik troligtvis kommer omfördela så snett och galet att någon tillslut måste mörda Börje för att han sparade en fryst kyckling mer än alla andra.
Att ingen längre har kunskap om de mest grundläggande saker för att ett samhälle ska fungera..
Ska halva mänskligheten fundera ut politiska reformer, medans den andra halva ska? Inte jobba på byggen, vara åkare osv osv osv osv..
Är det inte så att din politiska dröm kräver att människor just gör dessa saker? Inte du alltså.
Borde det inte låta mer såhär från dig. Tack för att ni bygger ett samhälle jag kan försöka förändra genom att prata.

Vi har för lite ord, fan....
Citera
2014-12-08, 12:14
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Så du menar att man är en lågutbildad ärthjärna som ser till att du och dina jävla primadonnor kan får en fungerande vardag med mat i affärer, kläder, skrot etc så att du kan sitta och spy galla på folk.

Även idioter som dig som kryddar sina inlägg med en jävla massa invektiv och anser att ni kommer med argument är direkty beroende av folk som kan transportyera varor så att du kan ge din kropp näring.

Men det är väl bara lågutbildade ärthjärnor som begriper detta. Ni fina tjusiga människor som sitter och ondgör er och anser att ni har "mer intelligens", occch tror att man har argument när ERA inlägget består av 90% personangrepp, kanske tror att ni kan leva på luft, och att sitta och spy galla omkring er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in