Okej, då tar jag det hela en gång till. Jag kommer dela upp din text i flera stycken och sedan sakta förklara var din logik samt läsförståelse brister, så att till och med du kan förstå mitt inlägg. Redo? Då kör vi!
Citat:
Ursprungligen postat av
Bennermann
Vad spelar det för roll om en fond placerar sig i andra fonder inom fondbolaget? en konsument betalar inte mer för det. Din mormor har som mest pröjsat 1.5% för fonden som dessutom gått plus under tiden hon haft den.
Jag har aldrig påstått att hon betalat mer för detta. Det jag skrev var att Handelsbanken tjänar mer på att hon har deras fonder, än om hon haft samma fond fast exempelvis Didner & Gerge. Har hon en Handelsbankenfond med 1,5% avgift så går hela den avgiften till Handelsbanken. Är du med så långt? Och om alternativet är att hon har en Didner & Gerge-fond så går nästan hela avgiften till Didner & Gerge. Handelsbanken får bara kickbacken från Didner & Gerge. Således tjänar Handelsbanken mer på att erbjuda sina egna fonder än någon annans, eftersom förvaltningsavgiften stannar inom bolaget. Förstår du nu?
Citat:
Vi diskuterar inte att diverse alternativ kunde vart bättre, frågan här är att du hävdar att banken lurat din mormor, det är väl verkligen att ta i när hon inte förlorat pengar i fonden utan snarare vunnit...
Vunnit? Jag upprepar: En fond är inte bra enbart för att den har gått plus. Den här fonden har sedan starten
presterat sämre än sitt jämförelseindex, vilket är själva definitionen av en dålig fond. Du menar väl inte på allvar att allting som gått plus är bra? Kom igen nu, det här är grundläggande saker vi pratar om.
Citat:
Och nej. Det finns absolut ingenting i kontoform som kostar 25.000:- om året och har aldrig funnits. Det hörs att du inte har en susning om vad du pratar om. Nej jag jobbar inte på SHB men jag kan deras produkter ut och innan. Det är enbart som vän av ordningen som jag känner mig tvungen att avslöja dig.
Som jag redan har nämnt: De här aktierna har legat där väldigt länge (sedan 30-talet) och låg alltså på ett väldigt gammalt konto som, hör och häpna, hade just en avgift. Men jag antar att du har koll på alla deras produkter flera årtionden tillbaka också?