2014-11-24, 14:13
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.

AHAHAH, me ursäkta? Hur i helvete kan man acceptera att betala en årlig avgift på 25000 kr för ingenting från banken? Vad är det med folk?

Om ni kan påvisa att er mormor/farmor inte är vid sina sinnes fulla bruk så kan ni mycket väl få rätt mot banken i en domstol. Då blir banken ersättningsskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hur ser regelverket ut för aktie- och fondaffärer? Går det att annullera en affär som blivit genomförd på felaktiga grunder? Vad krävs för att det ska vara möjligt?

Aktieaffärer på en börs kan annulleras inom en begränsad tidsram (5-10 min oftast) om det varit "felköp". Det kostar dock en slant.

Börsen kan i sin tur annullera köp/sälj om man har skäl att anta att det legat något fuffens i görningen.

I det här fallet är det banken som blir ekonomiskt ansvarig för skadan du lidit av deras dåliga råd.
Senast redigerad av Galvestonen 2014-11-24 kl. 14:20.
Citera
2014-11-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
AHAHAH, me ursäkta? Hur i helvete kan man acceptera att betala en årlig avgift på 25000 kr för ingenting från banken? Vad är det med folk?

Som sagt, det är min 90-åriga mormor som haft det här kontot. Hon i sin tur ärvde det från morfar när han dog, och är inte så klar i huvudet att hon ens vet att hon äger aktier. Hon vet nog inte vad en aktie är heller för den delen. Så fort vi upptäckte detta så bytte vi självklart till ett konto utan avgift.
Citera
2014-11-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Du och din far är fortfarande veka som låter två helt uppenbart galna fruntimmer sköta ärenden de inte mäktar med.

Tokiga kärringar, hurfan orkar man.

Och du föreslår att vi ska göra vad? Sätta pistol mot deras huvuden? Jag tror verkligen inte du förstår hur mycket vi har försökt att få dem att ändra sig. Men de litar blint på banken eftersom de inte själva kan någonting om aktier. Jag har lagt ned så många timmar på att försöka lära dem, men nej. Så fort de knatar in på banken och ser en herre i kostym så är det hans råd som gäller.
Citera
2014-11-24, 17:10
Medlem
longbow4ys avatar
Nordea sålde på min svärfar en 5-årig kapitalförsäkring när han nyss fyllt 80.
Så.Djävla. Lågt.
De agerar på samma låga nivå som de som knackar på och stjäl i åldringars hem.
Men bankpersonalen gör det klädd i kostym och i skydd av lagstiftningen.
Citera
2014-11-24, 19:11
Medlem
Blodsbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nordea sålde på min svärfar en 5-årig kapitalförsäkring när han nyss fyllt 80.
Så.Djävla. Lågt.
De agerar på samma låga nivå som de som knackar på och stjäl i åldringars hem.
Men bankpersonalen gör det klädd i kostym och i skydd av lagstiftningen.

Din svärfar kanske ville spara till en fri förmånstagare? Hans älskare kanske?
Citera
2014-11-24, 19:40
Medlem
dr-snuggles avatar
jag har länge undrat vart banker gör sina miljard vinster ifrån men nu börjar man inse de lurar svenska gamlingar på sina pengar.

Det bör finnas ett formellt rådgivningsskydd för alla personer som använder banken, om man förlorar pengar inom det 2 första åren så ska banken vara skyldig att betala dessa pengar.
Citera
2014-11-24, 20:04
Medlem
pilotavsnitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Fast då är det ännu mer märkligt. Jag sommarjobbade på ett bolag (väldigt litet, så orkar inte gå ut med namn eftersom det i princip innebär outning) som sysslade med "oberoende" rådgivning. Vi fick det uttryckligen sagt att vi inte fick boka in folk som var äldre än 83. Och där kördes det med lite vilka metoder som helst, häpnadsväckande om en svensk storbank trycker på folk som inte vet bättre sina produkter. Minns inte varför vi hade den gränsen, men har för mig att det hade att göra med att om personen är tillräckligt gammal/ inte helt klar i huvudet längre kan man riva upp avtal som ingåtts i efterhand. Någon mer kunnig inom juridik får gärna rätta mig om jag har fel.

Sen är det ju rent ut sagt förjävligt, alldeles för många äldre ser bankmannen som någon sorts vän istället för att förstå att han är en försäljare.

Edit: Lite tråkigt också att äldre pressas till att investera i fonder med hög avgift som oftast inte ens slår index. Mina föräldrar var på möte med sin personliga bankman, bad dem fråga honom varför de skulle ha pengar i Nordeas lågriskfonder som har mer än femdubbla avgiften mot vad en ETF har. Han uppskattade inte frågan men lyckades slingra sig ur det med påståendet att ETF:er kräver en aktivare förvaltningsstrategi

Vad är det som är så märkligt med det? På Nordea ska alla förmånskunder få förfrågan att komma in på ett rådgivningsmöte med sin personliga bankman. Detta är frivilligt men kunden ska få frågan - detta oavsett ålder. Sen kan man ju diskutera om det är rätt att dra en åldersgräns för rådgivning (och var ska denna gräns dras, vilka belägg har man för den dragna gränsen?), ålder är ingen indikation på huruvida en person kan sköta sina finanser eller inte.

Tycker det intressanta i denna tråd är hur bankmannen rådgivit den 90-åriga kvinnan. Jag personligen anser att släktingarna borde ha skaffat en fullmakt (eller god man) för farmodern då ni anser att hon inte själv kan förfoga över sina tillgångar. Som många andra också skrivit anser jag inte heller att bankmannen gjort något fel i att informera farmodern om (vad jag antar) ISK och fördelar med denna. Sen är det upp till farmodern att följa rådet eller inte. Det är aldrig någon som tvingar en kund att följa ett råd. Bankmannen kanske inte alls upplevde din farmor som virrig och att hon inte var införstådd med innebörden av den föreslagna produkten?
Citera
2014-11-24, 20:11
Medlem
Blodsbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle
jag har länge undrat vart banker gör sina miljard vinster ifrån men nu börjar man inse de lurar svenska gamlingar på sina pengar.

Det bör finnas ett formellt rådgivningsskydd för alla personer som använder banken, om man förlorar pengar inom det 2 första åren så ska banken vara skyldig att betala dessa pengar.

Det där förslaget brister på så oerhört många punkter. Tänk igenom det där igen om du har någon som helst aning om hur investeringar & placeringsrådgivning fungerar på basis.

Tror du har kommit till fel avdelning...
Citera
2014-11-24, 20:33
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsband
Det där förslaget brister på så oerhört många punkter. Tänk igenom det där igen om du har någon som helst aning om hur investeringar & placeringsrådgivning fungerar på basis.

Tror du har kommit till fel avdelning...

jag försökte lalla fram ett förslag visst att förslagen inte kanske funkar men banker ska inte göra en miljardvinst och svindla gamla och sjuka personer på flera tusentals vissa fall hundratusentals kronor

Möjligtvis så är inte detta fullständigt mitt område, mina tankar ligger inte att spara pengar i en bank precis skulle jag använda att lägga pengar på något skulle det vara i aktier där jag ser potential för företaget att växa. eller så lägger jag pengar på att komma på egna innovativa idéer
Citera
2014-11-24, 23:34
Medlem
LucioFontanas avatar
Har en nära släkting som på samma vis blev hjälpt o placera så en miljon blev 275.000 på nio månader. Jag fattar inte hur svenskar kan ha sån tro på banker? Hur fan kan man ha pengar på banken? Lr har folk inga pengar o ta ut längre, utan bara skulder? Bankfolk kommer snart inte kunna visa sig bland folk längre utan att få stryk.
Citera
2014-11-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Har en nära släkting som på samma vis blev hjälpt o placera så en miljon blev 275.000 på nio månader. Jag fattar inte hur svenskar kan ha sån tro på banker? Hur fan kan man ha pengar på banken? Lr har folk inga pengar o ta ut längre, utan bara skulder? Bankfolk kommer snart inte kunna visa sig bland folk längre utan att få stryk.

Vet du vad för värdepapper din släkting blev rekommenderad? Låter som något riktigt hög risk.
Citera
2014-11-25, 08:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilotavsnitt
Vad är det som är så märkligt med det? På Nordea ska alla förmånskunder få förfrågan att komma in på ett rådgivningsmöte med sin personliga bankman. Detta är frivilligt men kunden ska få frågan - detta oavsett ålder. Sen kan man ju diskutera om det är rätt att dra en åldersgräns för rådgivning (och var ska denna gräns dras, vilka belägg har man för den dragna gränsen?), ålder är ingen indikation på huruvida en person kan sköta sina finanser eller inte.

Tycker det intressanta i denna tråd är hur bankmannen rådgivit den 90-åriga kvinnan. Jag personligen anser att släktingarna borde ha skaffat en fullmakt (eller god man) för farmodern då ni anser att hon inte själv kan förfoga över sina tillgångar. Som många andra också skrivit anser jag inte heller att bankmannen gjort något fel i att informera farmodern om (vad jag antar) ISK och fördelar med denna. Sen är det upp till farmodern att följa rådet eller inte. Det är aldrig någon som tvingar en kund att följa ett råd. Bankmannen kanske inte alls upplevde din farmor som virrig och att hon inte var införstådd med innebörden av den föreslagna produkten?

För det första så är "rådgivning" en eufemism för "säljmöte". Bankmannen är inte det minsta intresserad av att hjälpa någon att investera, de vill hjälpa dem att investera i de former som ger banken mest valuta för pengarna. För det andra, har du någonsin träffat en 90-åring som fullt ut skulle hänga med på en diskussion om olika sparformer, riskprofil, för- och nackdelar med olika konton ur skattesynpunkt etc.? Knappast. Hälften av Sveriges befolkning i medelålder hänger garanterat inte med helt och hållet i en sånt samtal.

Du kan svamla på och försvara banken bäst du vill, men förstår du på fullt allvar inte hur fruktansvärt jävla oetiskt det är att pracka på en 90-årig gammal dam bankens egna skitfonder, så är det något fel på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in