Citat:
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.
Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.
Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.
Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.
Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.
AHAHAH, me ursäkta? Hur i helvete kan man acceptera att betala en årlig avgift på 25000 kr för ingenting från banken? Vad är det med folk?
Om ni kan påvisa att er mormor/farmor inte är vid sina sinnes fulla bruk så kan ni mycket väl få rätt mot banken i en domstol. Då blir banken ersättningsskyldig.
Citat:
Aktieaffärer på en börs kan annulleras inom en begränsad tidsram (5-10 min oftast) om det varit "felköp". Det kostar dock en slant.
Börsen kan i sin tur annullera köp/sälj om man har skäl att anta att det legat något fuffens i görningen.
I det här fallet är det banken som blir ekonomiskt ansvarig för skadan du lidit av deras dåliga råd.
Senast redigerad av Galvestonen 2014-11-24 kl. 14:20.
Senast redigerad av Galvestonen 2014-11-24 kl. 14:20.