2014-11-23, 00:45
Medlem
SUPREMEallahs avatar
Finns nog som sagt inte så mycket man kan göra åt saken nu, men som Grishka skrev. Kontakta en tidning av större slag. Och hoppas dom kan göra något.

Men beklagar verkligen vad som hände din farmor, vet inte hur jag hade reagerat om det hänt någon av mina gamlingar.
Hoppas det löser sig, på något sätt!
Citera
2014-11-23, 00:49
Medlem
Tipsa nån form av media? De borde väl kunna göra lite "skada" mot banken/bankmannen. Visst det får det knappast ogjort men kan se typ ABs rubriker.

"Bankman hos Nordea lurade 90-årig kvinna på hennes livsbesparingar"
Citera
2014-11-23, 00:50
Medlem
Finskpinnes avatar
Utan att veta alla omständigheter så svarae jag rent allmänt på frågan: OM banken stridit mot god rådgivningssed genom att inte beaktat din farmors intressen och behov samt inte upplyst henne om att det skulle innebära en "skattesmäll" så kan banken bli skadeståndsskyldiga gentemot henne för ren förmögenhetsskada. Läs gärna här http://www.konsumentverket.se/Lagar-...ill-konsument/ om hur ni kan gå vidare.
Citera
2014-11-23, 01:23
Medlem
Fast rådgivningen ser ju ut att ha varit korrekt? Inte ska en 90 år gammal tant, på väg att mer eller mindre bli omyndigförklarad, ha hela sitt sparkapital i ett investmentbolag?
En självreglerande sparfond låter i mina öron inte som en dum ide. Banken har knappast haft för avsikt att lura din farmor.
Citera
2014-11-23, 01:34
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Rent juridiskt har banken förstås rätt både i TS och mitt fall, men för mig handlar det snarare om moralen. Dessa bankmän vet att det finns betydligt bättre fonder att välja, men märker att personen framför dem är okunnig/osäker/förvirrad och tar då tillfället i akt och lägger fram det alternativ som de själva tjänar mest på, inte vad kunden tjänar mest på.

Att sedan kalla det "rådgivning" är ju ett kapitel för sig...
På samma sätt som tv-försäljaren "vet" att det finns bättre tv-apparater, men säljer den som har högst marginaler. Det är den yngre generationens skyldighet att informera den äldre att bankerna inte har någon som helst lojalitet mot kunderna och att deras primära syfte är lönsamhet. Många äldre verkar ha den felaktiga uppfattningen att banken är en slags formellare och mer officiell vän/affärspartner eller att den kan jämföras med familjära lanthandeln.

Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Tipsa nån form av media? De borde väl kunna göra lite "skada" mot banken/bankmannen. Visst det får det knappast ogjort men kan se typ ABs rubriker.

"Bankman hos Nordea lurade 90-årig kvinna på hennes livsbesparingar"
Nu har ju TS farmor inte blivit lurad/bedragen på sina livsbesparingar. Att få ett icke-optimalt (eller snarare kasst) sparande är inte lika allvarligt som det du skriver. Men det är ju såklart trist att det inträffar.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-11-23 kl. 01:36.
Citera
2014-11-23, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nu har ju TS farmor inte blivit lurad/bedragen på sina livsbesparingar. Att få ett icke-optimalt (eller snarare kasst) sparande är inte lika allvarligt som det du skriver. Men det är ju såklart trist att det inträffar.

Medveten om detta men med tanke på hur bra/dåliga de är på att sätta rubriker hos tex AB så skulle det kunna leda till lite uppmärksamhet och kanske nån form av ursäkt, var det som var tanken med mitt inlägg.
Citera
2014-11-23, 01:52
Medlem
Hej igen!
Jag är medveten om att man kan argumentera för och emot själva placeringen när det gäller aktie mot fond, så jag tar och förtydligar en delen lite först.

Investor är visserligen bara en aktie, men brukar jämföras med en Sverigefond rent riskmässigt, eftersom Investor är ett bolag som äger aktier i andra bolag, lite som en fond. Deras kostnader ligger på runt 0,2-0,3%.

Nu ligger pengarna i Nordeas fond-i-fond med en avgift på 1,35%, inom ett skal av ett investeringssparkonto som tar ut en schablonskatt på typ 2% per år. Förutom reavinstskatten, som blir rätt rejäl med tanke på att de ägt denna aktie från nån gång på 60-talet eller så... men den åker man ju på förr eller senare oavsett.

Syftet med att ha kvar pengarna är att ha en buffert för att ha råd med bra vård och sånt när hon inte klarar sig själv längre utan måste flytta till äldreboende, hon har ändå haft en 50.000 spänn per år att bränna, så hon har haft rätt kul med pengarna också...=)

Men det är inte det där som är grejen egentligen.

Min farmor och vi har pratat med banken tidigare om att hon inte själv förstår allting så bra, inte kan räkna med procent, vet vad alla fina ord betyder m.m. och att hon vill ha med sig någon när hon ska göra saker på banken. Vi tyckte inte att hon behövde förvaltare för vi trodde (naivt) inte att banken skulle hitta på nåt sånt här spontant av sig själva.

Det stör mig att de kan genomföra en sån här stor transaktion utan att säkerställa att kunden har förstått VAD det är man gör. Kunder kan mycket väl få för sig att göra dumma grejer, och är man myndig får man stå för dem, men här har "rådgivaren" på eget bevåg kommit med en "rekommendation" som han sedan genomfört.

Alltså, min farmor förstår att hon har fått "såna där fonder". Däremot inte att det innebär att hon har sålt alla sina aktier, fått en skatteskuld, att det finns en avgift eller att hon inte får någon utdelning. Dessutom har hon ingen uppfattning om vad 1% eller 2% är i pengar. Jag tror inte att hon
vet vad en fond är för den delen.

Dessutom är hon nästan döv, vilket man märker direkt när man träffar henne. Det märks helt enkelt väldigt tydligt att hon inte hör och inte förstår och inte hänger med i ett samtal. Hon går nästan aldrig ur lägenheten så jag fattar inte varför hon var på banken över huvud taget. Jag misstänker att de har ringt eller skickat en inbjudan till "rådgivning", men det är omöjligt att veta för det minns hon inte.

Tack för alla svar oavsett, jag känner inget behov av att sätta dit någon individuell person som gör sitt jobb, det är jobbet, systemet som det är fel på tycker jag....Egentligen alla storbanker. Alla som kallar sig rådgivare fast de är säljare. Det borde vara förbjudet.
Citera
2014-11-23, 01:56
Medlem
Fick precis info att det var banken som ringde upp och bokade in ett möte med henne.
Jävla telefonförsäljare...
Citera
2014-11-23, 02:16
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Vi har såklart reklamerat och fått ett standardsvar.
:

Reklamerade ni till det lokala bankkontoret? Ligger förmodligen inte i deras intresse att erkänna att de har gjort fel. Testa även att reklamera centralt till deras "kundombudsman".
http://www.nordea.se/om-nordea/kundombudsmannen.html

Har inga jättestora förhoppningar om att det hjälper, men kan i alla fall inte skada. Hota gärna med att gå till pressen annars.
Citera
2014-11-23, 02:47
Medlem
Snälla, gå ut med detta i media. Sådant här är fruktansvärt och genom media har ni större chans att få gehör, annars är det nog rätt kört då dem alltid lyckas hitta kryphål.
Fy fan vad ledsamt!!
Citera
2014-11-23, 02:58
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag sitter i exakt samma position, fast med min mormor och Handelsbanken (mina föräldrar sköter mormors ekonomi helt). Hon hade en riktigt stor summa pengar som jag hade hjälpt till att välja ut fonder till, bra fonder med hög geografisk spridning, låga avgifter o.s.v. En riktigt bra portfölj. Sedan när mina föräldrar går ner på det lokala kontoret så börjar "rådgivaren" säga att det är dåliga fonder jag valt ut och att de istället borde placera pengarna i Handelsbankens "Multi-Asset"-fond, som presterat skitdåligt. Detta trots att de själva kommit in med en lista med de fonder de vill köpa. "Rådgivaren" börjar hitta på en massa skit och ljuga om dessa fonder så att det tillslut slutar med att de lägger alla pengar i Handelsbankens egna fond.

Jag höll på att börja gråta på jobbet när pappa ringde och berättade detta. Mina föräldrar vill inte heller byta bort från denna eftersom de vill hålla sig på god fot med den personliga bankmannen och kontoret. Tilläggas ska också att de i 20 års tid tog ut en årlig avgift på 25 000 kronor från kontot. Vad man fick för avgiften? Ingenting. Absolut ingenting, det var bara kontoavgiften. Trots att banken fullständigt rånar min mormor på pengar så tycker de att det är så bra med en personlig kontakt och de vill inte göra honom ledsen genom att välja någon annan fond än den han rekommenderar.

Så du är inte ensam! Jag har sådan jävla lust att söka upp den här bankmannen och slå in skallen med ett baseballträ.

Jag beklagar det som hänt MEN du borde snarare slå in skallen på dina föräldrar som inte har mer stake och kan säga ifrån.
Citera
2014-11-23, 04:14
Medlem
Endsiegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggel
Ibland förlorar man nästan hoppet om mänskligheten.

Min farmor är 90 år, nästan döv och börjar bli allmänt virrig. Hon har dock fram tills nu förfogat själv över sina tillgångar, inklusive sina livs besparingar. Farfar dog för några år sedan. Vi har informerat hennes personliga bank-kvinna på Nordea att hon vill ha med sig någon som hjälper henne om hon ska göra någonting på banken och det har funkat bra i alla år.

För att göra en lång historia lite kortare: hon har haft ett stort innehav framförallt i Investor. Aktieutdelningen där har varit hennes guldkant på tillvaron och det har varit så i många många år. Av någon anledning var hon på banken nyligen, varvid en av deras "rådgivare" övertalar henne att flytta alla sina placeringar till Nordeas fond-i-fonder!

Helt oavsett att det är en usel placering som de bara gör för att de själva tjänar på det så är det så USELT att göra en sån här grej mot en gammal tant som inte har en chans att förstå vad som händer. I dokumentationen står det att de "bedömer att hon har den erfarenhet och kunskap som krävs för att förstå den här typen av finansiella produkter". Vad fan? Hon vet inte vad det är för skillnad på en fond eller en aktie! Hon har bara nickat och hållit med för att "rådgivaren" var ju trevlig.

Och detta genomför man alltså OMEDELBART, utan att hon får fem minuter ens på sig att fundera eller läsa igenom pappren - papper som förresten är skitkomplicerade och kräver att man kan läsa diagram, vilket hon garanterat inte kan. Hon har varit hemmafru! (Inget ont om hemmafruar men ni fattar..) Dessutom har vi ju sagt i flera år att hon inte ska behöva göra saker själv och så tycker de ändå att det är ok att hon gör sitt livs största ekonomiska beslut utan minsta betänketid??

Så nu sitter hon alltså med Nordeas skitfonder, en enorm skattesmäll och en massa stress och ledsenhet som man faktiskt inte ska behöva i den här åldern. Hon har ju ingen jävla möjlighet att driva det här i domstol, hon kanske inte ens lever så länge, och även om hon gör det är chansen minimal att vinna.

Vi har såklart reklamerat och fått ett standardsvar.

Så nu skulle jag uppskatta oerhört mycket om det finns några där ute med en elak ådra som kan tipsa om idéer om hur man (på hyfsat laglig väg) skapar mesta möjliga strul, pappersarbete, stress och allmänt besvär - för en bank/bankman. Jag är i vanliga fall ganska snäll av mig, men just nu känner jag mig inte snäll.... Så som det här har gått till är så skamlöst!

Nån som känner till några "hämndnätverk"? Vet att det fanns förr, men börjar bli gammal, har fått ungar själv och sysslar inte med sånt här längre, egentligen...

Typiskt äckligt judebeteende och en anledning till varför alla hatar bankfolk. Vilken stad/vart i Stockholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in