2024-10-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Ja särskilt med tanke på nattlinnet hon bar på bröllopsnatten. Så klär sig bara en oskuld. (Har ett likadant själv så jag vet..)

Ni kanske tycker om att kåta upp män men sen inte låta dem komma till. Ninni kräver nog mer av sin man innan han ska få komma till.
Citera
2024-10-27, 14:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det blir så när killen är mer feminin än tjejen.

Det blir ju slående ofta så när dessa feministpsykologer gallrar bland kandidaterna. I verkliga livet sker det ganska sällan att mannen är den feminina parten i relationen men i GVFÖ är det nog över hälften av paren som är så.

Mannen ber om ursäkt om och om igen så fort kvinnan blir ledsen, oavsett hur fånig hon är.

Jag kommer inte ifrån känslan att alla män i serien fejkar dessa eviga känslosnack, det är som om de har lärt sig vilka ord som psykologerna brukar använda och tror att det är så det måste vara.

Sitta och försöka dra fram hennes "trauma" som i själva verket bara är en vanlig uppväxt med ups and downs som varenda tjej i hela landet haft, bara för att kunna få demonstrera vilken lyhörd och odömmande partner man är. Det är kvinnligt beteende, inte konstigt att kvinnan instinktivt sluter sig när mannen beter sig som en kvinna.

Jag tycker inte det är feminint att gräva för att lära känna sin partner. Oavsett är det mer attraktivt än "män som har problem med känslor".
Tycker jag iallafall.
Det är sensuellt.
Har aldrig gillat prestationsångest-män som inte vågar vara anspråkslösa och vill lära känna människor.

Däremot är det woke att vara livrädd för kvinnor. Men det är väl hela metoo-grejen som har gjort vissa män livrädda för kvinnor.
Adam är väl barn av sin tid som inte sätter emot monstret Elsa.
Samtidigt så riskerar män åtal idag om de visar "det minsta motstånd" mot en kvinna på bästa tv-tid, så det är nog klokt att vara försiktig.
Ja, man blir lika arg på ragatan Elsa som man blev på feministkvinnan som attackerade grävis.
Men han vek sig faktiskt mer än Adam.
Jag spår en viss irritation hos Adam?
Trailers har väl visat glimtar av att han kommer lacka ur?
Om en man hade varit så snarstucken mot en kvinnas försök att reflektera relationen försiktigt i sängkammaren, vilket jävla liv det hade blivit om manschauvinism och kvinnoförtryck, men när Elsa beter sig som en stor skitstövel och psykopat så är det ingen feminist som höjer rösten om mansförtryck.

Många i sociala medier hatar Elsa för hennes vidriga beteende, men ingen feministisk krönikör höjer fingret och pratar om mansförtryck.
Att kvinnor förtrycker män, tycker feminister nämligen är helt rimligt.
Citera
2024-10-27, 14:30
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Ni kanske tycker om att kåta upp män men sen inte låta dem komma till. Ninni kräver nog mer av sin man innan han ska få komma till.

"Ni"? Blanda inte in mig i det här tack. Kräver mer än vadå? Att han diskar osthyveln?
Citera
2024-10-27, 14:41
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tycker inte det är feminint att gräva för att lära känna sin partner. Oavsett är det mer attraktivt än "män som har problem med känslor".
Tycker jag iallafall.
Det är sensuellt.
Har aldrig gillat prestationsångest-män som inte vågar vara anspråkslösa och vill lära känna människor.

Däremot är det woke att vara livrädd för kvinnor. Men det är väl hela metoo-grejen som har gjort vissa män livrädda för kvinnor.
Samtidigt så riskerar män åtal idag om de visar "det minsta motstånd" mot en kvinna på bästa tv-tid, så det är nog klokt att vara försiktig.
Ja, man blir lika arg på ragatan Elsa som man blev på feministkvinnan som attackerade grävis.
Om en man hade varit så snarstucken mot en kvinnas försök att reflektera relationen försiktigt i sängkammaren, vilket jävla liv det hade blivit om manschauvinism och kvinnoförtryck, men när Elsa beter sig som en stor skitstövel och psykopat så är det ingen feminist som höjer rösten om mansförtryck.

Många i sociala medier hatar Elsa för hennes vidriga beteende, men ingen feministisk krönikör höjer fingret och pratar om mansförtryck.

Vad jag minns skrevs en del krönikor om mansrollen och problematiken och komplexiteten i att vara man i modern tid, i samband med att Märta och Axel (hette han så?) var med i programmet. Googla så hittar du nog det du söker.

(För den som behöver "prata med nån": googla mansjour + din kommuns namn.)
Citera
2024-10-27, 14:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Vad jag minns skrevs en del krönikor om mansrollen och problematiken och komplexiteten i att vara man i modern tid, i samband med att Märta och Axel (hette han så?) var med i programmet. Googla så hittar du nog det du söker.

(För den som behöver "prata med nån": googla mansjour + din kommuns namn.)

Att "prata om att män har problem med mansrollen" är inte detsamma som att uppmärksamma då kvinnor förtrycker män.
Citera
2024-10-27, 14:58
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Javisst... bemöta flera minuters utläggning om något som hon tycker är viktigt med total tystnad... realistiskt

Du verkar leva i någon sån där självhjälpsbok för män

Det är deltagarna som lever i en självhjälpsbok, där de gått på bluffen om "relationsarbete" som i själva verket alltid är på kvinnans villkor och i slutändan bara går ut på att hon ska ha mer uppmärksamhet.
Citera
2024-10-27, 15:02
Medlem
Citat:
"Ni"? Blanda inte in mig i det här tack. Kräver mer än vadå? Att han diskar osthyveln?

Man behöver inte diska osthyveln varje gång.
Citera
2024-10-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är deltagarna som lever i en självhjälpsbok, där de gått på bluffen om "relationsarbete" som i själva verket alltid är på kvinnans villkor och i slutändan bara går ut på att hon ska ha mer uppmärksamhet.

Ja mycket kretsar kring henne, männen måste känna sig vilsna.
Citera
2024-10-27, 15:12
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Tycker jag iallafall.
Det är sensuellt.

Håller du inte med om att det är mycket vanligare att kvinnor klagar på att partnern inte öppnar upp och visar sig sårbar än vice versa?

Om en man betett sig som Elsa gjorde så skulle det bli ramaskri och tal om förtryck, absolut. Men det hade varit lika överdrivet och löjligt som det är nu när det är en kvinna som är "den onde".
Hon är ingen psykopat hon är en omogen liten tjej (mentalt). Adam är inget offer, han behöver bara brösta upp sig lite. Ingen har blivit förtryckt här.
Citera
2024-10-27, 15:17
Citat:
Att "prata om att män har problem med mansrollen" är inte detsamma som att uppmärksamma då kvinnor förtrycker män.

Då har vi inte läst samma krönikor...

"Därför är vi så arga på Märtha!" - Catis Hultquist i DN Kultur

https://www.dn.se/kultur/catia-hultq...ta-ogonkastet/

Snabb googling och jag fick upp följande:

https://www.gp.se/kultur/kulturkroni...7-4f4fcddc08b9

https://www.arbetaren.se/2022/05/27/...r-mig-utbrand/

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...astrofal-match

https://www.nsk.se/artikel/martha-bo...ka-reaktioner/

Jodå, både kvinnorna och feminismen fick sig en rejäl känga från diverse olika håll. Och Fredrik Bohm uttryckte sig kritiskt angående Märthas beteende mot Axel. "En klassisk vänstersvipe" kallade han det och menade på att det berodde på kvinnans rädsla för närhet som gick ut över mannen.
Citera
2024-10-27, 15:22
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Man behöver inte diska osthyveln varje gång.

Så då har de knullat alltså? (Jag äger själv ingen osthyvel så kan tyvärr inte relatera.)
Citera
2024-10-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag tycker att Adam fortfarande sköter sig utmärkt. Elsa är framför allt svajig för att hon är trött, stressad och inte har ätit, vilket Adam hanterar smidigt med att ge henne egentid att älta lite med "Annie" (vem fan det nu är?) samtidigt som han ordnar det grundläggande: fixa käk, titta lite på nån TV-serie och återställ hennes comfort level. Inte direkt "game", utan snarare manlig problemlösning. Han kunde kanske ha agerat lite mer kramigt, men jag förstår honom: Adam har varit i samma känslostorm som Elsa och är precis lika utmattad, dessutom är bölande tjejer en energitjuv av rang. Så jag kan förstå att han inte orkar dra fram stora trygghets-famnen.

Det finns saker som Adam kunde gjort bättre (sovrummet! För HELVETE Adam!!!), men överlag känns han fortfarande som en catch. Tyvärr misstänker jag att Elsa har blivit bortskämd av rika och/eller halvkriminella killar, och därmed inte riktigt ser Adams kvaliteter. Det återstår väl att se om Adam kan - eller vill - rädda upp det.

Ska man psykologisera lite, så kanske Elsa också drabbats av nån slags förvirring: hon tycker att hon är city girl och tror att hon bor i NY, men egentligen hör hon hemma i en knegarstad där folk slåss med knogjärn. Nu har hon hamnat i Stockholm, där man har danska designer-soffbord och använder ord med fler än två stavelser. Har "stadstjejen" Elsa hamnat i en inre kris?

När det gäller kommentaren om Gynning verkar folk också vilja analysera ihjäl sig. På 00-talet var Carolina Gynning en sexig blond tjej i vit tshirt. Elsa såg ut som en sexig blond tjej i vit tshirt. Det är inte mer med det.
(Gynning var för övrigt runkobjekt för miljontals killar i över två decennier. Att bli jämförd med ett runkobjekt är inte en dålig sak)

Tack för ett utförligt svar.

I det senaste avsnittet så måste även jag erkänna att Elsa tappade det fullständigt, jag hade sprungit i det avsnittet om jag vore Adam. Jag trodde uppenbarligen att Adam skulle vara den dominanta i den relationen men helt plötsligt så blir han totalt överkörd av denna jättebebis som bara klagar, dissar och gråter - samt säger hela meningar på engelska. Uscha.

Det svider lite i hjärtat att erkänna detta - till mitt försvar så kan Adam fortfarande vara en osköning, en överkörd osköning. Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in