2014-11-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
varför skull man vilja skuldsätta sig hela livet för en lägenhet?har du en stor skuld är du aldrig fri mycket kommer hända under vägen du kan bli arbetslös,räntorna kommer stiga osv dessutom om du lyckas göra vinst så måste man ändå köpa en liknande lägenhet för samma summa om man inte vill bo sämre som jag ser det finns det inga fördelar med att äga om inte priserna var rimliga. jag sover gott om natten inte ni bolånetorskar som måste oroa sig för högre räntor amorteringar och en massa andra saker. ni lever på en tunn lina.
Därför att det är behagligt, jag skulle aldrig trivas med att hyra en lägenhet eller ett hus, inte en chans i världen. Visst, det finns en ekonomisk risk, men den är jag beredd att ta för möjligheten att äga min egen lya. "MEN DET ÄR JU BANKEN SOM ÄGER DEN, HA!!". Nej, så är det inte, banken kommer inte hit och renoverar, banken har inte rätt att komma in i mitt vardagsrum, osv. Däremot har de varit med och finansierat en del av mitt boende.

Jag är inte det minsta orolig för räntan, eller för något annat heller för den delen, avseende ekonomin i detta. Det ordnar sig, jag har bra marginaler och har senaste åren amorterat mycket. Skulle jag investerat på börsen? Antagligen, men det kändes bra att gå ned i belåningsgrad när möjlighet fanns.
Senast redigerad av Hösten 2014-11-12 kl. 21:40.
Citera
2014-11-12, 21:59
Medlem
stom72s avatar
Flooding the market with cheap money. Det var just vad privatägda kriminella bankmaffia Rothschildägda Federal Reserve gjorde åren innan den famösa kraschen -29. Liknelser?
Citera
2014-11-12, 22:05
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparrisrisotto
Det är snarare du som resonerar känslomässigt och irrationellt. Du låter precis som min kompis farsa, en riktig gubbe som liksom inte kan fatta att det är nya tider som kräver nya analyser.

Nej, det är inte bara bankerna som tjänar på evighetsgaldenärer. Även evighetsgaldenärer tjänar ju på det, kan du inte se faktan som ligger framför dig?

- Inflationen äter upp ditt lån över tid!

Du tjänar mycket mycket mer över en livstid på att äga ditt boende genom lån än att hyra det för att betala någon annan människas lån

Det här är ren fakta, vad är det du inte ser? Det enda du hasplar ur dig är ju att "man ska betala tillbaks sina lån". Säger vem, vad? Du har fortfarande inte presenterat någon egentlig fakta som talar för det du säger.

Spenderar folk för mycket? Fler än någonsin sparar i Sverige och sparandet är dessutom högre än någonsin:

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...rd_3874402.svd

https://www.avanza.se/placera/redakt...ar-rekord.html

Zionistiska familjen Rothschild som kontrollerar median som serverar dom lögner du glatt rapar upp tackar för din tjänstgöring som nyttig idiot. Okänsligt sagt men tyvärr sant. Rekommenderar att följa Partiet De Frias (www.defria.se) partiledare Carl Norberg för hjälp att genomskåda etablissemangets och bankelitens lögner.
Citera
2014-11-12, 22:09
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Alltså, det är bra att göra det man tycker känns rätt för lycka och att kunna sova gott väger alltid tyngst. För många, inklusive mig själv, väger friheten med att äga sitt boende rätt så tungt- Alltså att kunna göra om hemma lite som man vill osv. Att jag ser det som en långsiktig investering kommer egentligen i andra hand.

Med det sagt ska man ändå inte lura sig själv och tro att man inte är fri om man är satt i skuld. Jag känner mig personligen hur fri som helst. Är det "friare" att betala en privat fastighetsägares räntor så att denne kan festa på din bekostnad?

Du känner dig "fri" genom att betala ränta på luftpengar banken tidigare inte hade men trollade fram i datorn när du behövde låna. En liten adel har privilegiet att förslava pöbeln med monopollåtsaspengar och du upplever " frihet"...
Citera
2014-11-12, 22:16
Medlem
Nu blev det lite väl mycket foliehatt för att kunna ha en vettig diskussion..
Citera
2014-11-12, 22:24
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Alltså, det är bra att göra det man tycker känns rätt för lycka och att kunna sova gott väger alltid tyngst. För många, inklusive mig själv, väger friheten med att äga sitt boende rätt så tungt- Alltså att kunna göra om hemma lite som man vill osv. Att jag ser det som en långsiktig investering kommer egentligen i andra hand.

Med det sagt ska man ändå inte lura sig själv och tro att man inte är fri om man är satt i skuld. Jag känner mig personligen hur fri som helst. Är det "friare" att betala en privat fastighetsägares räntor så att denne kan festa på din bekostnad?

jo alltså jag har inget mot att köpa en lägenhet men då ska den ha ett rimligt pris en 2a i förorten en bra bit från city kostar idag runt 1-1,2 millar helt galet och orimligt enligt mej priserna ska ner rejält om jag skulle ens fundera på att köpa och då hade jag ändå inte behövt låna utan hade cashat den utan att bli bankernas stjärtpojke.att hyra är att köpa en tjänst dvs tak över huvudet sen ska man tänka på att förutom att sova gott på natten så kostar renoveringar lagningar etc ingenting för mej.
Citera
2014-11-12, 22:30
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Du känner dig "fri" genom att betala ränta på luftpengar banken tidigare inte hade men trollade fram i datorn när du behövde låna. En liten adel har privilegiet att förslava pöbeln med monopollåtsaspengar och du upplever " frihet"...

stämmer, men det är inte många som kan ta in detta.
Citera
2014-11-12, 23:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Skitsnack. Snittlönerna i Norge och tyskland ligger inte på 50-75000:-/månad.

Kanske inte om du drar ett snitt på alla arbetstagare men jag tror inte jag är fel ute på de som är utbildade. Sen får du inte glömma bort skatten i Tyskland i förhållande till Sverige. Jag tror dock inte att folk flyr sverige och jobbar i Norge för den goda maten..
Citera
2014-11-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72

Spot on, men tyvärr så sitter den vanlige personen helt ovetandes och fortsätter att ta lån. Det kommer nog inte bli en awakening någonsin, det är för många lata personer för att det ska bli ett motstånd mot detta. Gör dig redo för den stora kraschen och så kommer du i alla fall leva ett bättre liv efteråt, även ifall vi inte kommer att vara fria.
Senast redigerad av St0ny 2014-11-12 kl. 23:42.
Citera
2014-11-12, 23:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
jo alltså jag har inget mot att köpa en lägenhet men då ska den ha ett rimligt pris en 2a i förorten en bra bit från city kostar idag runt 1-1,2 millar helt galet och orimligt enligt mej priserna ska ner rejält om jag skulle ens fundera på att köpa och då hade jag ändå inte behövt låna utan hade cashat den utan att bli bankernas stjärtpojke.att hyra är att köpa en tjänst dvs tak över huvudet sen ska man tänka på att förutom att sova gott på natten så kostar renoveringar lagningar etc ingenting för mej.
Säg det till folket i hyreskåken bredvid våra bostadsrätter. De har nyligen fått renoverat och mycket högre hyror.
Citera
2014-11-12, 23:34
Bannlyst
Förstår inte hysterin, om man väl tagit ett bolån och investerat i en bostad så är det väl givet att man även amorterar bolånen? Varför köpa något man inte har råd med?

Det verkar sunt ur ett samhällsperspektiv.
Citera
2014-11-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Förstår inte hysterin, om man väl tagit ett bolån och investerat i en bostad så är det väl givet att man även amorterar bolånen? Varför köpa något man inte har råd med?

Det verkar sunt ur ett samhällsperspektiv.

Det är en stor jävla fars, det har sålts hyresrätter hejvilt överallt för sjukt låga priser de senaste 8+ åren, folk har tagit lån över bristgränsen över sin ekonomi för att köpa dessa hyresrätter av de som har vunnit i ombildningslotteriet. Staten har hela tiden tagit stora mängder pengar i skatt för att täcka alla hålen i ekonomin som de skapade själva genom att sälja ut alla våra största bolag och vården, skolan med mera.
NU så skapar staten själva en kollaps på bostadsmarknaden genom dessa åtgärder, vilka cashar in? JO bankerna.
Grattis average Svensson. Du har blivit lurad.

Förbered er på en ekonomisk smäll likt Grekland, men skillnaden är att Grekerna har lurat sin egen regering så mycket det går genom skattefiffel, de har fortfarande kvar lite pengar och fastigheter för att klara sig efter smällen, det har inte vi i Sverige. Inte den vanlige Svensken i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in