2014-11-08, 18:02
Medlem
tgv23000s avatar
Kommer Finansinspektionen att göra allvar av lagstadgade amorteringskrav på nya lån så kommer ingen att flytta. Inget bra läge att köpa småhustillverkare. JM kommer dock inte drabbas, i storstäderna finns det många med rejäla plånböcker och marginaler. Priserna kommer att stiga på nyproduktion och på befintliga lägenheter, de få som kommer att vara till salu, stackars fastighetsmäklare

Dessutom har bankerna redan hårdare krav på amortering än det FI kommer att föreslå, dessutom kommer lagen enkelt att kunna kringås genom att byta bank o höja lånet.
Citera
2014-11-08, 18:21
Medlem
Vad händer den 11 November?
Vad innebär ett amorteringskrav, alltså vad kommer hända rent ekonomiskt?
Förklara gärna detta för mig, då jag inte är speciellt insatt. Jag amorterar själv väldigt lite, bara för att jag kom undan topplånet.

Jag bor själv i en bostadslgh i en utav Sveriges största städer, här är fastighetsmarknaden absurd.
Studenter som kommer hit för att plugga, får bo i trappuppgångar, i princip.
~7års kö på att få en hyresrätt, i ett attraktivt område. "ungdomar" får bo hemma tills dom fyllt 25, minst. Har flertalet i min umgängeskrets som bor hemma, jag är själv född -88.

Att riksbanken sänkte styrräntan till 0%, förra veckan, var det ett dåligt drag?
Om denna bubbla (som det talas om) spricker, vad händer då med sverige?
Har arbetsmarknaden påverkan på inflation inom bostadsområdet?

Tacksam för svar.
Citera
2014-11-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Kommer Finansinspektionen att göra allvar av lagstadgade amorteringskrav på nya lån så kommer ingen att flytta. Inget bra läge att köpa småhustillverkare. JM kommer dock inte drabbas, i storstäderna finns det många med rejäla plånböcker och marginaler. Priserna kommer att stiga på nyproduktion och på befintliga lägenheter, de få som kommer att vara till salu, stackars fastighetsmäklare

Dessutom har bankerna redan hårdare krav på amortering än det FI kommer att föreslå, dessutom kommer lagen enkelt att kunna kringås genom att byta bank o höja lånet.

Fast om banken redan har hårdare krav så kommer ju inte marknaden påverkas alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Vad händer den 11 November?
Vad innebär ett amorteringskrav, alltså vad kommer hända rent ekonomiskt?
Förklara gärna detta för mig, då jag inte är speciellt insatt. Jag amorterar själv väldigt lite, bara för att jag kom undan topplånet.

Tacksam för svar.
Finansinspektionen kommer troligen lägga fram krav på amortering på bolån. Det betyder att du inte kan låna utan att amortera helt enkelt. Hur kravet kommer se ut vet ingen, men alla verkar säkra på att det bara kommer gälla nya lån, inte befintliga.
Citera
2014-11-08, 19:29
Att amortera är den smartaste sparformen. Att ha det som krav är bra, då låntagare tjänar på det. Det är ganska dumt att inte amortera så varför inte kräva det?
Citera
2014-11-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Att amortera är den smartaste sparformen. Att ha det som krav är bra, då låntagare tjänar på det. Det är ganska dumt att inte amortera så varför inte kräva det?
I en svartvit värld så finns bara bra respektive dåligt.

Nu finns det ju mellanlägen, gråa nyanser. Det kan vara bra att slippa amortera till exempel om man blir av med jobbet, om man går igenom en skilsmässa, om ens partner dör, om man är föräldraledig, om man börjar plugga, om man startar företag. Bara som några exempel.

För övrigt är amortering inte alls den smartaste sparformen.
Citera
2014-11-08, 19:35
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Du har helt tvärtom fel.
Citera
2014-11-08, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
I en svartvit värld så finns bara bra respektive dåligt.

Nu finns det ju mellanlägen, gråa nyanser. Det kan vara bra att slippa amortera till exempel om man blir av med jobbet, om man går igenom en skilsmässa, om ens partner dör, om man är föräldraledig, om man börjar plugga, om man startar företag. Bara som några exempel.

För övrigt är amortering inte alls den smartaste sparformen.

Jo självklart kan det finnas situationer där man ska strunta i att amortera om det är nödvändigt. Men kan man amortera så bör man göra det, utan tvekan.

Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Du har helt tvärtom fel.

Hahaha "helt tvärtom fel" ? Wtf?
Citera
2014-11-08, 20:17
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:

Helt rätt.

Men man ska inte stoppa vid 50%, banken vill ju gärna att man ammorterar till 50% för då kan dom inte förlora på att ta ditt hus viss du inte kan betala, däremot kan dom förlora stort på att du har belånat till 100% då marknadsvärde kan vara mindre än du har belånat det till etc.

Det bästa är att äga hemmet 100% själv, då betyr det inget om värdet går ner eller upp, alla vill ha ett hem oavsett.
Och man betalar inga hyra, dom som vill få dej till att tro att hyra är smartare än äga, vill att du hyr!

Jag är över 40+ år gammal, och har hyrd lägenhet och annat i 85% av mitt liv så långt, men dom senaste 4-5 åren har jag bott i eget hus i Skåne, och INGET - absolut INGET kan slå det, det är hur billigt som helst, jag har många gånger varit arbetsledig i mitt liv (lugn, jag får ingen a kassa eller soc-bidrag, då jag inte vill ha det!), men jag kan leva på 10-20 tusen i flera mån. för att jag äger eget. Allt jag betalar, är mina norm. räkningar som, sopphamtering, försäkring, el, värme, underhåll (jag fixar själv allt), etc...

...men för det får jag max. utrymme, egen trädgård, privatliv...och Sveriges lägsta hyra.
Citera
2014-11-08, 20:28
Moderator
rotadents avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-11-08, 21:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Beror väll på.

Själv betalar jag knappt 1000kr i ränta före avdrag. Känns rätt meningslöst att amortera ner det. Gör knappt någon skillnad. Belånad till ca 2/5.

Ökar hellre mitt tillgängliga sparande så att säga. Sen kan man ju alltid amortera med dom pengarna i framtiden om läget förändras.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-08 kl. 21:23.
Citera
2014-11-08, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Helt rätt.

Men man ska inte stoppa vid 50%, banken vill ju gärna att man ammorterar till 50% för då kan dom inte förlora på att ta ditt hus viss du inte kan betala, däremot kan dom förlora stort på att du har belånat till 100% då marknadsvärde kan vara mindre än du har belånat det till etc.

Det bästa är att äga hemmet 100% själv, då betyr det inget om värdet går ner eller upp, alla vill ha ett hem oavsett.
Och man betalar inga hyra, dom som vill få dej till att tro att hyra är smartare än äga, vill att du hyr!

Jag är över 40+ år gammal, och har hyrd lägenhet och annat i 85% av mitt liv så långt, men dom senaste 4-5 åren har jag bott i eget hus i Skåne, och INGET - absolut INGET kan slå det, det är hur billigt som helst, jag har många gånger varit arbetsledig i mitt liv (lugn, jag får ingen a kassa eller soc-bidrag, då jag inte vill ha det!), men jag kan leva på 10-20 tusen i flera mån. för att jag äger eget. Allt jag betalar, är mina norm. räkningar som, sopphamtering, försäkring, el, värme, underhåll (jag fixar själv allt), etc...

...men för det får jag max. utrymme, egen trädgård, privatliv...och Sveriges lägsta hyra.
äger du huset betalar du ingen hyra, idiot.
Citera
2014-11-08, 22:19
Medlem
Ska kolla på hus i veckan och det blir budgivning o så i veckan..

har snackat med banken om hur ekonomin kommer vara med kostnader o så..så jag är väldigt intresserad av vad som kommer att beslutas på tisdagen av regeringen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in