Citat:
Ursprungligen postat av
basiclogic
Att amortera är den smartaste sparformen. Att ha det som krav är bra, då låntagare tjänar på det. Det är ganska dumt att inte amortera så varför inte kräva det?
Helt rätt.
Men man ska inte stoppa vid 50%, banken vill ju gärna att man ammorterar till 50% för då kan dom inte förlora på att ta ditt hus viss du inte kan betala, däremot kan dom förlora stort på att du har belånat till 100% då marknadsvärde kan vara mindre än du har belånat det till etc.
Det bästa är att äga hemmet 100% själv, då betyr det inget om värdet går ner eller upp, alla vill ha ett hem oavsett.
Och man betalar inga hyra, dom som vill få dej till att tro att hyra är smartare än äga, vill att du hyr!
Jag är över 40+ år gammal, och har hyrd lägenhet och annat i 85% av mitt liv så långt, men dom senaste 4-5 åren har jag bott i eget hus i Skåne, och INGET - absolut INGET kan slå det, det är hur billigt som helst, jag har många gånger varit arbetsledig i mitt liv (lugn, jag får ingen a kassa eller soc-bidrag, då jag inte vill ha det!), men jag kan leva på 10-20 tusen i flera mån. för att jag äger eget. Allt jag betalar, är mina norm. räkningar som, sopphamtering, försäkring, el, värme, underhåll (jag fixar själv allt), etc...
...men för det får jag max. utrymme, egen trädgård, privatliv...och Sveriges lägsta hyra.