2015-03-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Äh släpp den där retarderade sidodiskussionen nu. Egentligen är väl alla överens om att det har betydelse i högsta grad vilken månatlig utgift man har för sitt boende, eftersom det är pengar man måste avstå från här och nu. Oavsett om de går till en hyreshaj, banken eller till att betala ner på det egna lånet. Det innebär dock inte att det är betydelselöst att skilja på utgifter och kostnader och i en diskussion i ett ekonomiskt forum bör man använda korrekta termer till undvikande av missförstånd. Sen vet vi andra naturligtvis också att Svensson säger "kostar" även om saker som egentligen inte är kostnader.

Nä kostnad brukar misshandlas rätt duktigt av Svensson men vad någonting kostar brukar de flesta få rätt på. Vad någonting kostar är priset helt enkelt.

Jag håller med att det är en onödig diskussion men när någon sitter och kallar folk idioter för att de använder termerna mer korrekt än honom, så blir man tvungen att säga ifrån. Annars brukar jag inte direkt ha synpunkter på viss begreppsförvirring inom området.
Citera
2015-03-13, 08:16
Medlem
Det var mitt oförlåtliga inlägg om boendekostnader som drog igån soppan. Jag förstod vad som kan läggas i ordet kostar, tro mig. Men jag har en fråga till alla er högbelånade viktigpettrar:

Vad lägger herr bolånetorsk i betydelsen kostar om amorteringskravet gör att 1 av 4 miljoner i ursprungligt värde försvinner pga exempelvis amorteringskrav och högre räntor:

Inköpspris: 4 miljoner
Marknadspris plötsligt 3 miljoner
Amortera från 3.5 ner till 3 = kostnad eller sparande ?

Börjar det kännas som en "kostnad" även för dig då?

Min tes:
Svensken lever hand ur mun, det är vad det KOSTAR (punga ut varje månad) som räknas i deras värld, inte vilken del som kan tillgodogöras av ens dödsbodelägare när man dör om 40 år. Ditt "sparande" realiseras ju bara om du säljer och flyttar till ett äldreboende eller hyresrätt.
Senast redigerad av FLASHBACKE 2015-03-13 kl. 08:26.
Citera
2015-03-13, 08:41
Medlem
Joburgs avatar
Tror inte jag ar en viktigpetter men atminstone hogbelanad

Nej, om marknadspriset pa min lagenhet drastiskt skulle sjunka skulle amorteringen trots detta inte kannas som en kostnad. Pa samma satt kanner jag mig idag inte rikare trots att min lagenhet sannolikt blivit betydligt mer vard pa de ar som har gatt sedan jag kopte den.

Anledningen ar helt enkelt for att marknadsvardet realiseras forst vid forsaljning. Sa lange banken inte drar oronen at sig vid en nedgang har detta ingen (storre) betydelse da jag ager lagenheten for boende och inte for spekulation.

For ovrigt amorterar jag i sadan grad att amorteringskravet inte paverkar mig, da jag redan uppfyller kraven med rage. Jag har inte upplevt en hog "kostnad" for lagenheten tidigare utan endast att jag haft ett strategiskt sparande for att skapa mig en buffert, det enda kravet nu gor ar att skapa en miniminiva for tvingat sparande som jag tycker ar ratt vettig for personer i min situation. Daremot tycker jag lite synd for forstagangskopare med lite svagare ekonomier, nar jag tog lanet ursprungligen hade amorteringskravet definitivt kunnat paverka mig mer.
Citera
2015-03-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Det var mitt oförlåtliga inlägg om boendekostnader som drog igån soppan. Jag förstod vad som kan läggas i ordet kostar, tro mig. Men jag har en fråga till alla er högbelånade viktigpettrar:

Vet inte ifall du syftar på mig men jag har en belåningsgrad på ca 30 % och kan lösa den i morgon ifall banken skulle vara otrevlig.

Citat:
Vad lägger herr bolånetorsk i betydelsen kostar om amorteringskravet gör att 1 av 4 miljoner i ursprungligt värde försvinner pga exempelvis amorteringskrav och högre räntor:

Inköpspris: 4 miljoner
Marknadspris plötsligt 3 miljoner
Amortera från 3.5 ner till 3 = kostnad eller sparande ?

Börjar det kännas som en "kostnad" även för dig då?

Din nettoförmögenhet ökar med varje avbetalning så helt klart mer sparande än kostnad.

Citat:
Min tes:
Svensken lever hand ur mun, det är vad det KOSTAR (punga ut varje månad) som räknas i deras värld, inte vilken del som kan tillgodogöras av ens dödsbodelägare när man dör om 40 år. Ditt "sparande" realiseras ju bara om du säljer och flyttar till ett äldreboende eller hyresrätt.

Nej det kostar inte. Men i övrigt så verkar det vara så folk lever i 08-town ja. I större delen av landet däremot så kretsar inte liv kring bostaden på det sättet.

Men för att klargöra det här en gång för alla.

Vad någonting kostar = dess pris.

Ränta = priset på lån av pengar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nta

Amortering= avbetalning på en skuld
Citera
2015-03-14, 18:30
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Landsbygdshus har man inte lån på det betalar man kontant.
30% belåningsgrad i Danderyd, grattis. men det kanske inte var där som jag tolkar ditt uttryck STÄDSKRUBBEN
Handpenningen för sin bostad i storstäderna är högre än vad husen på landsbygden kostar i sin helhet.

Jag har haft/har både hus på landsbygden och i närheten av en storstad och sammanslaget har huset på landsbygden en mycket sämre totalekonomi än husen i storstäderna.
Citera
2015-04-02, 14:04
Medlem
StorJohns avatar
Hej!

Eftersom det verkar som att det nya amorteringskravet ska börja gälla från 1 Augusti undrar jag om...

Jag köper min nya lägenhet idag, dvs skriver på kontraktet men inflyttningen sker 4 September?

När man köper lägenhet brukar det inte hända så mycket på just kontraktskrivningen mer än att man får 5-10 dagar på sig att betala handpeningen.
Resten av betalningen sker på tillträdelsedagen.
Då ringer mäklaren till banken och pengarna för över till säljaren. Det är då man kan se sitt lån på exempelvis sin internetbank.

Vilka regler gäller? Amorterinskrav eller inte?
Citera
2015-04-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Hej!

Eftersom det verkar som att det nya amorteringskravet ska börja gälla från 1 Augusti undrar jag om...

Jag köper min nya lägenhet idag, dvs skriver på kontraktet men inflyttningen sker 4 September?

När man köper lägenhet brukar det inte hända så mycket på just kontraktskrivningen mer än att man får 5-10 dagar på sig att betala handpeningen.
Resten av betalningen sker på tillträdelsedagen.
Då ringer mäklaren till banken och pengarna för över till säljaren. Det är då man kan se sitt lån på exempelvis sin internetbank.

Vilka regler gäller? Amorterinskrav eller inte?

Skriver du innan 1 augusti men flyttar in efter 1 augusti så gäller de "gamla" reglerna.
Dvs så får du inte amorteringskravet på dig.

Ring din bank och kolla för säkerhets skull.

Då vi står i begrepp att byta boende. Sälja BR och köpa villa så kollade jag detta med min bank (swedbank)

Helt galen marknad nu. Varit på 15-25 visningar, minst 20-30 intressenter på varje objekt.
(kranskomuner till GBG)

Budgivningarna drar iväg.

Vi har tittat på villor runt 2-3 milj. På dessa villor har det budats friskt upp 600k-1 milj över accepterat pris. Helt galet!
Citera
2015-04-02, 19:56
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dill76
Skriver du innan 1 augusti men flyttar in efter 1 augusti så gäller de "gamla" reglerna.

Då vi står i begrepp att byta boende. Sälja BR och köpa villa så kollade jag detta med min bank (swedbank)

Helt galen marknad nu. Varit på 15-25 visningar, minst 20-30 intressenter på varje objekt.
(kranskomuner till GBG)

Vi har tittat på villor runt 2-3 milj. På dessa villor har det budats friskt upp 600k-1 milj över accepterat pris. Helt galet!

Samma här i min lilla by.

En lägenhet för 525 drog iväg till nästan 800, inte ens värd en krona över 600 med tanke på den renoveringen som behövdes (vardagsrummet, sovrum, hall).
Citera
2015-04-02, 21:44
Medlem
Samma här! budgivningen stack iväg till över 500k, helt sanslöst, vad är problemet efter 1 aug? att man måste amortera mer? är det därför folk lägger lite extra? har inte hängt med i svängarna
Citera
2015-04-02, 21:55
Medlem
StorJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dill76

(kranskomuner till GBG)

Jaa jag hoppas att man slipper för att det faktiska lånet skapas ju på tillträdes dagen. I mitt fall skrevs kontraktet förra veckan men inflytt sker i Sept. Lång men men, vi överrens om de!

O ja! Priserna är galna.
Citera
2015-04-02, 21:59
Medlem
StorJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse87
Samma här! budgivningen stack iväg till över 500k, helt sanslöst, vad är problemet efter 1 aug? att man måste amortera mer? är det därför folk lägger lite extra? har inte hängt med i svängarna

Precis, köper du innan 1 Aug slipper du amortera. Efter 1 Aug måste du amortera 2% per år till 70% därefter 1% per år till 50%. Det kan bli 20-30.000 mer per år om du har en normal lägenhet runt stockholm.
Citera
2015-04-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Precis, köper du innan 1 Aug slipper du amortera. Efter 1 Aug måste du amortera 2% per år till 70% därefter 1% per år till 50%. Det kan bli 20-30.000 mer per år om du har en normal lägenhet runt stockholm.

Finns det något lätt sätt att räkna ut vad en lgh runt 1.5mkr skulle kosta i amortering efter 1 aug? pratar vi 2000 rent i amortering eller ännu mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in