Citat:
Ursprungligen postat av
FLASHBACKE
Det var mitt oförlåtliga inlägg om boendekostnader som drog igån soppan. Jag förstod vad som kan läggas i ordet kostar, tro mig. Men jag har en fråga till alla er högbelånade viktigpettrar:
Vet inte ifall du syftar på mig men jag har en belåningsgrad på ca 30 % och kan lösa den i morgon ifall banken skulle vara otrevlig.
Citat:
Vad lägger herr bolånetorsk i betydelsen kostar om amorteringskravet gör att 1 av 4 miljoner i ursprungligt värde försvinner pga exempelvis amorteringskrav och högre räntor:
Inköpspris: 4 miljoner
Marknadspris plötsligt 3 miljoner
Amortera från 3.5 ner till 3 = kostnad eller sparande ?
Börjar det kännas som en "kostnad" även för dig då?
Din nettoförmögenhet ökar med varje avbetalning så helt klart mer sparande än kostnad.
Citat:
Min tes:
Svensken lever hand ur mun, det är vad det KOSTAR (punga ut varje månad) som räknas i deras värld, inte vilken del som kan tillgodogöras av ens dödsbodelägare när man dör om 40 år. Ditt "sparande" realiseras ju bara om du säljer och flyttar till ett äldreboende eller hyresrätt.
Nej det kostar inte. Men i övrigt så verkar det vara så folk lever i 08-town ja. I större delen av landet däremot så kretsar inte liv kring bostaden på det sättet.
Men för att klargöra det här en gång för alla.
Vad någonting kostar = dess pris.
Ränta = priset på lån av pengar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nta
Amortering= avbetalning på en skuld