Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-12, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det är en stor jävla fars, det har sålts hyresrätter hejvilt överallt för sjukt låga priser de senaste 8+ åren, folk har tagit lån över bristgränsen över sin ekonomi för att köpa dessa hyresrätter av de som har vunnit i ombildningslotteriet. Staten har hela tiden tagit stora mängder pengar i skatt för att täcka alla hålen i ekonomin som de skapade själva genom att sälja ut alla våra största bolag och vården, skolan med mera.
NU så skapar staten själva en kollaps på bostadsmarknaden genom dessa åtgärder, vilka cashar in? JO bankerna.
Grattis average Svensson. Du har blivit lurad.

Förbered er på en ekonomisk smäll likt Grekland, men skillnaden är att Grekerna har lurat sin egen regering så mycket det går genom skattefiffel, de har fortfarande kvar lite pengar och fastigheter för att klara sig efter smällen, det har inte vi i Sverige. Inte den vanlige Svensken i alla fall.

"Average Svensson" är inte blåsa de amorterar till viss grad redan. De som däremot har sämre chans att amortera är hipsters på Södermalm, dessa är det ingen som bryr sig om ändå. Innan du kommer med din teori om världsekonomins kollaps och judar så är detta amorteringkrav enbart för nya bolån efter den 11:e november.
Citera
2014-11-13, 00:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
"Average Svensson" är inte blåsa de amorterar till viss grad redan. De som däremot har sämre chans att amortera är hipsters på Södermalm, dessa är det ingen som bryr sig om ändå. Innan du kommer med din teori om världsekonomins kollaps och judar så är detta amorteringkrav enbart för nya bolån efter den 11:e november.

Självklart så heter det att det är för de nya lånen, men om du följer ekonomin så hade du vetat att Sveriges ekonomi samt Europas ekonomi ser väldigt dyster ut. Detta kommer troligtvis att sänka priserna på bostadsrätter.
Jag hoppas verkligen att jag är helt ute och cyklar, då flera av mina familjemedlemmar äger sina bostadsrätter osv.
Men om man kollar på de stora dragen av vad som händer i världen så verkar det inte som om att vi kommer att ha en blomstrande ekonomi framöver.
Det kommer att slå hårt mot bostadsmarknaden när folk inte längre kan ta sina överdrivna lån eftersom de måste betala mer per månad än vad det kostar att hyra en för tillfället.
Du kan ju leva vidare i din värld, men jag hoppas verkligen att du börjar söka efter information om vad som händer på riktigt i ekonomin runtom i världen, istället för att lyssna på våra nyheter som vi alla vet är helt åt helvete vinklade. Vakna upp eller fördärvas, så simpelt är det.
Citera
2014-11-13, 00:21
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Rekordlåga räntor, 20 år av stigande bostadspriser, reallöneökning på 65%, inflationsjusterad prisökning på bostäder 750%, slopad amorteringskultur, sänkta skatter, progressiva avskrivningar, avskaffad fastighetsskatt, urbaniseringsvåg, rotavdrag.

Det är bara att inse att den cocktail som blandats och skakats ihop av politiker från båda sidor blocket i kombination med den extrema kreditexpansionen har resulterat i en rejält uppblåst bobubbla.

Jag tror inte detta amorteringskrav i sig kommer göra någon större skillnad. Det som spräcker bubblan är när girigheten övergår i rädsla. När folk slutar köpa dyrare än vad de har råd med och istället väljer ett lite billigare boende eftersom de inte längre tror att bostaden är en framtida bankomat som bara kommer stiga i värde. Då är utförsbacken ett faktum och då går det snabbt.
Citera
2014-11-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
varför skull man vilja skuldsätta sig hela livet för en lägenhet?har du en stor skuld är du aldrig fri mycket kommer hända under vägen du kan bli arbetslös,räntorna kommer stiga osv dessutom om du lyckas göra vinst så måste man ändå köpa en liknande lägenhet för samma summa om man inte vill bo sämre som jag ser det finns det inga fördelar med att äga om inte priserna var rimliga. jag sover gott om natten inte ni bolånetorskar som måste oroa sig för högre räntor amorteringar och en massa andra saker. ni lever på en tunn lina.

Varför man vill äga sitt boende?

Om din hyra är 7000/månad kostar varje timme du ligger där och vrider dig i sängen 9.70:-

Själv har jag "tjänat" 34,50:- varje timme senaste åren
Senast redigerad av erattat 2014-11-13 kl. 01:10.
Citera
2014-11-13, 05:56
Medlem
Vedträs avatar
Vilken fröjd de ska bli när man får se narcissistiska sthlmare, som belånat sig över öronen för statusläge, bli aktuella för skuldfällan. *blizz*
Citera
2014-11-13, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparrisrisotto
Men du kan väl för guds skull inte sitta och jämföra en situation då vi i Sverige släppte kreditmarknaden helt fri trots fast växelkurs på kronan och utan några regleringar överhuvudtaget med dagens läge??

Fast jag inser att det är precis det du gör, med argumentet att inget är nytt under solen. Som att argumentera med en brödrost.

Du har så rätt Sparrisrisotto!

Märkligt att det är så få som förstår kopplingen mellan den på 90-talet omlagda penningpolitiken och det sedan 20 år lägre ränteläget. Allt är nytt under solen iom den flytande växelkursen. Det har tagit bostadspriserna 20 år att anpassa sig till den nya verkligheten.
Citera
2014-11-13, 06:52
Medlem
tgv23000s avatar
Jag tror att de förväntade inlåsningseffekterna av strängare amorteringskrav, att en del hushåll kan komma att tveka att ta på sig nya lån utan väljer att bo kvar, kommer att påverka bostadsutbudet negativt. Amorteringskravet kan, tvärtemot vad många bedömare tror, medföra att bostadspriserna snarare ökar än minskar, säger Staffan Tell på Hemnet.
Citera
2014-11-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag tror att de förväntade inlåsningseffekterna av strängare amorteringskrav, att en del hushåll kan komma att tveka att ta på sig nya lån utan väljer att bo kvar, kommer att påverka bostadsutbudet negativt. Amorteringskravet kan, tvärtemot vad många bedömare tror, medföra att bostadspriserna snarare ökar än minskar, säger Staffan Tell på Hemnet.

Detta kan även kombineras med att de som köper kommer ha mindre pengar att investera, dvs kommer privattillgångarna över tid bli lägre (nettoskuldsättningen blir då högre) samtidigt som den ekonomiska tillväxten hämmas på grund av mindre investerat kapital.
Citera
2014-11-13, 08:32
Medlem
FrankBucks avatar
Rationellt har jag sett detta som någonting effektlöst. Min magkänsla känner dock tvärt om när detta ens diskuteras, det vittar nog om hur dåligt ställt folk har det. Några frågor jag har:

1. Hur många personer har bostadslån i Sverige
2. Hur många personer har bostadslån som är mer än 50 % av bostadens värde
3. Hur många personer har bostadslån som är mer än 70 % av bostadens värde
4. Är ovanstående värden baserade på nuvarande marknadsvärdering eller priset då lånet togs?
5. Hur är ovanstående jämförelser internationellt med länder som haft/har bostadskrascher (Holland, Spanien, Danmark etc)?

Personligen känns det som att det bara är väldigt unga personer har hög belåningsgrad då de inte jobbat länge och inte fått tillräckligt sparande. Bättre hade varit att ha ett system där man kunde göra avdrag i sin deklaration för "bostadsköp" om man var under 30, dvs. tjänar man 30 000 i månaden skulle du kunna antingen betala ca 31 % skatt alternativt lägga in bruttolönen direkt i en bostad. Denna typ av subventioner kan ju dock sättas i system men det finns många sätt att lösa det. Ett problem är ju t ex värdeökningen men där kan man ju istället ha det på ett sådant vis att den "förlorade skatteintäkten" ska betalas igen när bostaden säljs.

Att ha låga löner, hög skatt, avdragsrätt för just räntor (dvs. skulder) och skyhöga bostadspriset blir såklart en cocktail för en generation som behöver belåna sig över takknoppen.
Citera
2014-11-13, 08:56
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bättre sent än aldrig, tyskarna har haft liknande system under modern tid och just därför hör man inte om kris i tyskland. Folket äger sina bostäder.

Om priset på bensin stiger så klagar folk, om priset på bostäder stiger så jublar samma korkade åsnor. Stigande priser gynnar på det stora hela enbart bankerna!

Men din dumma åsna ... Om du är den som säljer bensinen så är det väl klart att du jublar?
Citera
2014-11-13, 09:06
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Men din dumma åsna ... Om du är den som säljer bensinen så är det väl klart att du jublar?

De enda som kan jubla är de som säljer och istället hyr, säljer och köper billigare (mindre) eller säljer och byter marknad (flyttar utomlands). Hur många tror du det är? Om jag satt i en etta i Stockholm och priserna ökade skulle jag inte jubla eftersom mitt nästa boende (köpa större) har blivit dyrare med och mellanskillnaden är nu större än tidigare. Den andra varianten är ju om jag skulle välja att bo i ettan resten av livet, då kan man jubla fast kanske sucka över sin livssituation i övrigt.
Citera
2014-11-13, 10:01
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Många betalar endast räntan av lånet.
Nej, det gör väl egentligen inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av tordnapp
Varför inte? Om man rent hypotetiskt skulle låna till 100% av sin bostads värde så är det inte konstigare än att man hyr bostaden av banken och betalar hyran som ränta.

Bankerna försörjer sig ju i hög utsträckning på ränteintäkter så det är ju inget problem så länge kunden kan och vill betala för sig.

Problem uppstår bara om bostaden vid försäljningstillfället har tappat i värde sedan inköpstillfället och den som köpt därför inte kan betala tillbaks skulden till banken.

Taket på belåningsgraden finns där som ett skydd för banken (och samhället) genom att minska risken att låntagarnas ekonomi kapsejsar vid ett prisras.

Okej, då förstår jag. Hur länge kan det gå utan att man behöver amorterar? (eller hur det var tidigare kanske man ska fråga?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in