2015-04-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorJohn
Precis, kper du innan 1 Aug slipper du amortera. Efter 1 Aug mste du amortera 2% per r till 70% drefter 1% per r till 50%. Det kan bli 20-30.000 mer per r om du har en normal lgenhet runt stockholm.

Bankerna har ju haft krav p amortering ner till 75% inom tio r, jag hade detta krav nr jag tog mitt ln hos Handelsbanken 2011.
Citera
2015-04-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Bankerna har ju haft krav p amortering ner till 75% inom tio r, jag hade detta krav nr jag tog mitt ln hos Handelsbanken 2011.

Struntsnack, det har varit hur ltt som helst att f amorteringsfritt vid 85% belning.
Citera
2015-04-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse87
Finns det ngot ltt stt att rkna ut vad en lgh runt 1.5mkr skulle kosta i amortering efter 1 aug? pratar vi 2000 rent i amortering eller nnu mer?

Om du inte klarar av att rkna ut det ska du nog inte ta ln i den storleken... 2% av 1275000 (frutsatt 15% kontantinsats) blir 2125 i mnaden i amortering ner till 75%.
Citera
2015-04-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Struntsnack, det har varit hur ltt som helst att f amorteringsfritt vid 85% belning.
Det stmmer. Det beror som bekant p att bankerna har en "rekommendation" att man ska amortera ner till 70% (det var tidigare 75%). Det existerar allts inget amorteringskrav idag, bara amorteringsrekommendation.

Dessutom verkar man kunna vlja amorteringstakt, s du amorterar som lgst motsvarande 1% om ret (15 r fr 15%) om du inte slipper amortering helt. Man fr ocks, idag, vrdera upp bostaden nr som helst. I praktiken behver du i de strre stderna allts bara amortera 2-3 r innan du kan vrdera upp lgenheten och f amorteringsfritt.

Anta belningsgrad 85%: Amorteringskravet sger 2% av lnesumman per r, icke frhandlingsbart. Du fr heller inte vrdera om lgenheten frrn efter fem r. Om du kper ett renoveringsobjekt belnat till 85% av inkpspriset, mste du allts finansiera alla renoveringar ur egen ficka pga att du inte kan hja lnet (du har ju redan lnat 85%). I kombination med snkt rotavdrag frn 50% till 30%, s vore det mrkligt om inte priser p renoveringsobjekt pverkades kraftigt av amorteringskravet.
Citera
2015-04-04, 09:58
Medlem
Vad r problemet d? Det r vl bra att amortera ner sitt ln s man fr lgre mnadskostnad i framtiden. Finns det ens ngra nackdelar med denna tgrd? Det r vl bra att ha betalt ner till 30-50% nr man vl r gammal gubbe och ska slja? Katschiiing!
Citera
2015-04-04, 13:00
Medlem
Citat:
Vad r problemet d? Det r vl bra att amortera ner sitt ln s man fr lgre mnadskostnad i framtiden. Finns det ens ngra nackdelar med denna tgrd? Det r vl bra att ha betalt ner till 30-50% nr man vl r gammal gubbe och ska slja? Katschiiing!
Det r klart det finns nackdelar med en tvingande utgift! Ponera att du skaffar smtt och en av er gr p frldrapenning. I storstderna kommer en amortering innebra minst 3000 skattade kronor ut i mnaden. Det kan bli svettigt s visst hade det varit bra om man kunnat bestmma sjlv om och nr det passar en att amortera. Finns hundra tillfllen nr det r bttre att inte behva amortera.
Citera
2015-04-04, 13:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Ska vi ptvinga ngot motsvarande fr alla som bor i hyresrtt d?

Det positiva kan vl vara om det lugnar marknaden men resten kper jag inte. Ln + rnta r kostnader som erstter vad andra betalar i hyra.

Det r klart att det inte r dligt att ha en lg belning. Men varfr skulle det vara bttre n att spara pengar i aktier istllet? D r inte heller pengarna lsta utan kan anvndas i ev krislgen.

Nu r ju inte skillnaden s stor fr den som tar toppln iom detta. En del verkar glmma bort att man redan idag betalar 1,5% p topplnet. Blir allts enbart en kning p 0,5%. Stora skillnaden r ju att det fortstter lngre ner.
Citera
2015-04-05, 21:39
Medlem
Anledningen till att man ska amortera r att man skyddar sig sjlv mot rntehjningar.
Borntan r extremt lg idag.
Visst - den lg p 16 procent i brjan av 80-talet, sjnk till 12 och folk jublade d ver den lga rntan... och dit kommer vi kanske aldrig igen. Men den fortsatte sjunka och alla trodde att vid 6 hade vi ett normaltillstnd. Nu r rntan 2 procent och de som kper bostad i dag tror att det r det som r det normala. Det r det inte.
Sverige har historiskt sett aldrig haft en fattigare medelklass sett till nettofrmgenhet, varje lnekning ger utrymmer fr nya ln och bankenrnas 'rd' r: amortera inte mer n ndvndigt!
Men tnk p att bankerna r inte rdgivare, de r sluga sljare, som hellre vill slja pensionsfrskringar n att rda kunderna att amortera p bostaden.
Citera
2015-04-24, 14:53
Bannlyst
Allts, vad r grejen med det dr amorteringskravet som nu tydligen ska slopas? Amortera betyder vl att man betalar tillbaka lnen, r det inte rtt sjlvklart att man mste gra det? Och nu slopas det? Fattar inte.
Citera
2015-04-24, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Personligen tycker jag inte att man ska ha ngra statliga regleringar vare sig i form av lagar eller rekommendationer.

Inga skatter - inga bidrag eller avdrag. Enkelt rent och funktionellt.

Tag allts bort den kommunala fastighetsavgiften och tag bort reavinstskatten p bostadsfrsljningar.

Som kompensation fr skattebortfallet avskaffar man mjligheten att dra av skuldrntorna i deklarationen.
Frdelarna r flera:

1) Det dopade bostadsrallyt kan hejdas en smula nr folk faktiskt fr betala vad det kostar att lna och inte lter staten/skattekollektivet st fr en del av kakan. Budgivningarna lr nog hejdas en smula.

2) Avskaffad reavinstskatt leder till mindre inlsningseffekter i marknaden. Idag drar sig mnga fr att flytta d skatten anses som ett overstigerligt hinder. Det i sin tur borde ka utbudet och mjligen ngot lgre priser.

3) Slutligen ger avskaffad kommunal fastighetsavgift att man faktiskt ger det man har kpt. gandertten r vrd att kmpa fr tycker jag.
Citera
2015-07-20, 22:24
Medlem
Godkvll

Jag r fr nrvarande utomlands men har brjat fundera p att tervnda till Sverige. Jag har frsttt att amorteringskravet som FI freslog har blivit uppskjutet frn 1 augusti 2015, till en obestmd framtid, men att det r troligt att det kommer infras vid en tidpunkt inte allt fr avlgsen.

Jag har ngra frgor med anledning av detta som jag r sker p att ni i trden har svaret p.

Vilka amorteringskrav tillmpar banken idag? Tidigare verkar det ha varit att gapet mellan kontantinsatsen (15%) ner till 85% av marknadsvrdet skulle amorteras av p 15 r, vilket inte r allt fr mycket om man cashat hela kontantinsatsen. Har de redan nu brjat tillmpa amortering ver 50 r (s 2% rligen) hela vgen ner till 70%, ssom FI freslog skulle bli ett krav?

Nr r det tnkbart att FI:s krav kommer bli verklighet - pratar vi 1 januari 2016, 1 augusti 2016, eller nnu senare?

Sen vill jag tillgga en kommentar till de mnga som verkar vara positivt instllda till FI:s freslagna krav. Visst r det sunt nationalekonomiskt etc., men vi kan vl nd vara verrens om att det r sjukligt negativt fr en frstagngskpare? Tidigare har man ju kunnat skjuta in 15%, och i bsta fall kommit undan helt amorteringsfritt, och ftt avkastning p 100% av bostadens vrde. Nu tvingas man istllet amortera under vldigt mnga r fr att komma ner till 70%, och har sledes strre insats till samma avkastning - en insats som man tidigare hade kunnat behlla sjlv och placera p brsen dvs. f nnu mer avkastning n enbart bostades vrdekning. Dessutom kan det ju f vrdekningarna p bostadsmarknaden att stanna av, vilket gr att frstagngskparen blir dubbel frlorarare som kanske inte ens fr ngon avkastning alls.
Citera
2015-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Godkvll

Jag r fr nrvarande utomlands men har brjat fundera p att tervnda till Sverige. Jag har frsttt att amorteringskravet som FI freslog har blivit uppskjutet frn 1 augusti 2015, till en obestmd framtid, men att det r troligt att det kommer infras vid en tidpunkt inte allt fr avlgsen.

Jag har ngra frgor med anledning av detta som jag r sker p att ni i trden har svaret p.

Vilka amorteringskrav tillmpar banken idag? Tidigare verkar det ha varit att gapet mellan kontantinsatsen (15%) ner till 85% av marknadsvrdet skulle amorteras av p 15 r, vilket inte r allt fr mycket om man cashat hela kontantinsatsen. Har de redan nu brjat tillmpa amortering ver 50 r (s 2% rligen) hela vgen ner till 70%, ssom FI freslog skulle bli ett krav?

Nr r det tnkbart att FI:s krav kommer bli verklighet - pratar vi 1 januari 2016, 1 augusti 2016, eller nnu senare?

Sen vill jag tillgga en kommentar till de mnga som verkar vara positivt instllda till FI:s freslagna krav. Visst r det sunt nationalekonomiskt etc., men vi kan vl nd vara verrens om att det r sjukligt negativt fr en frstagngskpare? Tidigare har man ju kunnat skjuta in 15%, och i bsta fall kommit undan helt amorteringsfritt, och ftt avkastning p 100% av bostadens vrde. Nu tvingas man istllet amortera under vldigt mnga r fr att komma ner till 70%, och har sledes strre insats till samma avkastning - en insats som man tidigare hade kunnat behlla sjlv och placera p brsen dvs. f nnu mer avkastning n enbart bostades vrdekning. Dessutom kan det ju f vrdekningarna p bostadsmarknaden att stanna av, vilket gr att frstagngskparen blir dubbel frlorarare som kanske inte ens fr ngon avkastning alls.
Olika banker har olika krav, och olika kpare fr olika villkor. Amorteringskravet blir uppskjutet nt r.

Nej, ett amorteringskrav r inte bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv heller eftersom det ytterligare stelnar rrelserna p en redan stillasittande bostadsmarknad. Stora bolag, universitet och sjukhus har problem att attrahera personal till Stockholm eftersom det r omjligt att hitta boende hr, och liknande problem har Gbg och Malm.

Dremot r det inte det minsta synd om en frstagngskpare som mste anvnda sparpengar till att betala fr sitt eget boende istllet fr att kunna anvnda dem p brsen. Den instllningen r nt i hstvg dum!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in