2014-11-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av al-Mourtadd
Värt att poängtera att denna hadith är Mursal eftersom Hishaam berättar från sin far utan att nämna att han hörde från Aisha. Sedan så förklarar al-Asqalani i Fath al-Bari denna hadith. Khadidja dör i Ramadaan tre år före hidjra enligt al-Dimyati. Sedan äktar Muhammad Sauda bint Zam'a i Shawwal, och kort därpå Aisha. Urwah säger att profeten väntade i nästan två år och inte tre, och detta stämmer inte då det är känt att Aisha var med profeten i 9 år och att hon då var 18 år när profeten dog. Sedan är det känt att Muhammad fullbordade äktenskapet i Shawwal året av hijra. Hijra var i Rabi' al-Awwal, 7 månader före fullbordandet av äktenskapet, vilket också framgår i hadither.

Profeten fullbordade sitt äktenskap med Sauda i Mecka.
Den invändningen är en svag invändning även så av metodologiska skäl. .

Ibn Mulqin- (Khadijas död och ).

Citat:
وبنى بها بالمدینة فی شوال فی السنة الثانیة
sid 236 ...

http://www.ladda-upp.se/bilder/qjpgtjscqctkyf/

Även Al-Baladhuri anser att det var senare än så..
Senast redigerad av IR5 2014-11-12 kl. 21:35.
Citera
2014-11-12, 21:53
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Haha, alla vet ju att apor inte står till svars för sina handlingar. Men apropå, du kanske känner till kråkan i koranen som visade hur begravning går till i historien om Abel och Kane? Hur troligt är det? Kanske var detta ett sett för Gud att visa hur man bör göra med äktenskapsförbrytare.
Jag känner till berättelsen om kråkan i Koranen. Du kan ju titta på denna video så kanske du förstår:
https://www.youtube.com/watch?v=jmJvURgPu1I
Senast redigerad av Ismail 2014-11-12 kl. 22:17.
Citera
2014-11-12, 22:01
Medlem
al-Mourtadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Den invändningen är en svag invändning även så av metodologiska skäl. .

Ibn Mulqin- (Khadijas död och ).

sid 236 ...

http://www.ladda-upp.se/bilder/qjpgtjscqctkyf/

Även Al-Baladhuri anser att det var senare än så..

al-Waqidi och ibn Duhaya då?
Citera
2014-11-12, 22:27
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag känner till berättelsen om kråkan i Koranen. Du kan ju titta på denna video så kanske du förstår:
https://www.youtube.com/watch?v=jmJvURgPu1I

Ett tillägg: Det står inte i Koranen att kråkan visade hur begravning går till. Det står att kråkan sökte i marken ... Se vers 5:31 :
فَبَعَثَ اللّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءةَ أَخِيهِ
Citera
2014-11-13, 06:11
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Steg för steg! Jag försökte förtydliga det som användaren Literal tidigare påpekade gällande suran och läs gärna hela.
Vänta så kommer vi till det.

Jag hoppas också att användaren Jarbouh också hänger nu..

Om vi nu utgår ifrån årtalen i Ismails tidigare inlägg..

Khadija dör alltså år 619-620 men det står att äktenskapet med Aisha ingicks 3 år senare då hon var 6år gammal (He married me after three years of her Death)

Alltså Aisha påstår att hon år 623 var 6 år gammal.

Vilket gör det hela väldigt ologiskt. Eftersom hon enligt Bukhari hävdar att hon var en Jariya på den tiden och att hon med tanke på jämförelsen med hadithen om Khadijas bortgång, borde ha varit 2år gammal.
Det här måste jag ge dig, här är en motsägelse i Bukharis samling...
Men att anse att Aisha inte var 6 år vid giftermålet och 9 år vid fullbordandet är pgr av detta är ologiskt med tanke på att hadithen (Sahih Bukhari Volym 5, Bok 58, Nummer 234) är mutawatir...
Citera
2014-11-13, 06:42
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Jasså? Säger du att Bukhari är ett historiskt dokument? Var hittar vi apor som stenar en apa som begått Zina tex? Hur visste återberättaren att apan begick Zina?
Ha ha ha, även nya testamentet, Iliaden, Njáls saga o.s.v är historiska dokument, innebär det då att allt som står i dem är absoluta sanningar? Jag har redan redogjort för hur jag ställer mig till vad som står i Bukharis hadither i inlägg #63 i den här tråden...
Citera
2014-11-13, 06:58
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ja, Bukhari gjorde ett jättejobb och sorterade ut de hadither han ansåg vara autentiska. Tyvärr slängde han bort 300 000+ hadither som han ansåg vara falska, vilket är enormt mycket. Men värt att komma ihåg, Bukhari, liksom varje annan människa, är felbara. En hadith som Bukhari ansåg vara autentisk kan lika gärna vara falsk. Om han tog med falska hadither avsiktligt eller oavsiktligt är en annan debatt. Dock kan vi kontrollera varje Hadith genom Koranen. Och eftersom Koranen fördömer barnäktenskap är denna hadith uppenbart falsk också.
Något du har tjatat om och om igen utan att kunna lägga upp en tillstymmelse av stöd för ditt påstående...
Citera
2014-11-13, 07:08
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
På AlMurtadeen bilden ser jag Abdullah al-Qasemi ,en salafist som blev deprimerad och vände sig till Ateism. TS verkar alltså sympatisera med honom samtidigt som han kallar dig själv för monoteist. Tror att TS är självbedragande när det gäller Islam.
Vad har det här med trådens ämne att göra?
Citera
2014-11-13, 15:51
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Är ni seriösa företrädare för Islam!!!
Ni tar ju inte avstånd från barnäktenskap och tar inte avstånd från sex med barn!

Citat:
Lite OT men i Tahreer al-Wasila av ayatullah al-Khomeiniy kan man läsa att man kan ingå äktenskap tidsbegränsat eller tidsobegränsat med så unga som spädbarn. Dock är begränsas umgänget till ollning och smekning utan penetration:

http://www.ladda-upp.se/bilder/uihkauerduvqqu/
(DrJBWatson fetmarkerade del av texten).
Citat:
Sen kan jag tillägga att tvångsgifte är förbjudet enligt Koranen:

O You who have chosen to be graced with belief! It is not lawful for you to force women into marrying or holding on to them in marriage against their will. (Quran, 4:19)

Enligt Bukhari var Aisha en liten lekfull flicka som lekte med gungor och dockor. Hur kan hennes föräldrar tvinga henne att gifta sig och hur kunde Muhammed acceptera det? Säger inte Koranen att Muhammed var av hög moral och karaktär? Är det lämpligt för en profet som har hög moral att utföra en sådan omoralisk handling?
(DrJohnBWatson fetmarkerade del av citatet ovan)

Aisha var inte kvinna så det kanske enligt koranen var lagligt att olla, begå icke penetrerande sexuella övergrepp, på henne som al-Mourtadd skriver.

Citat:
Koranen förbjuder inte barnäktenskap (har redan förklarat vad löftet innebär). Även om det skulle vara det så förbjuder koranen att man tar sig fler än fyra fruar men undantar Muhammad. Vad är det som säger att Muhammads giftermål med Aisha inte var ett undantag.

Bukhari valde de hadither som uppfyllde kriterierna.
(DrJohnBWatson fetmarkerade del av citatet ovan)

Kriterierna värderar inte om haditernas budskap är etiskt och moraliskt acceptabla.

De riktlinjer för bedömning av Haditer, i första inlägget i denna diskussionstråd, tar inte ställning till om haditerna säger att man ska utföra gott eller utföra ondska.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2014-11-13 kl. 15:55.
Citera
2014-11-13, 17:04
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Ha ha ha, även nya testamentet, Iliaden, Njáls saga o.s.v är historiska dokument, innebär det då att allt som står i dem är absoluta sanningar? Jag har redan redogjort för hur jag ställer mig till vad som står i Bukharis hadither i inlägg #63 i den här tråden...
Så du menar att hadithen om apan är falsk? Hur går det ihop om Bukhari menar att alla hans hadither är autentiska?

Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Citat:
Och eftersom Koranen fördömer barnäktenskap är denna hadith uppenbart falsk också.

Något du har tjatat om och om igen utan att kunna lägga upp en tillstymmelse av stöd för ditt påstående...
Jag har förklarat det i inlägg #105. Har du missat det?
Citera
2014-11-13, 17:08
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson

Aisha var inte kvinna så det kanske enligt koranen var lagligt att olla, begå icke penetrerande sexuella övergrepp, på henne som al-Mourtadd skriver.
Håller du med att Koranen förbjuder tvångsgifte?

Citat:
Kriterierna värderar inte om haditernas budskap är etiskt och moraliskt acceptabla.

De riktlinjer för bedömning av Haditer, i första inlägget i denna diskussionstråd, tar inte ställning till om haditerna säger att man ska utföra gott eller utföra ondska.
Alla hadither bör inte accepteras. Muhammed har sagt att man ska kontrollera haditherna med Koranen.
Citera
2014-11-13, 17:33
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Håller du med att Koranen förbjuder tvångsgifte?
Jag kollade uppditt citat och det verkar stämma.

Det glädjer mig att du hittat en passage i Koranen som förbjuder tvångsgifte.

Det är en mänsklig rättighet, enligt FNs deklarationer, för alla människor, män och kvinnor, att själva få avgöra vem (eller om) de ska gifta sig med.

Barn har inte förmåga med med integritet själva ta ansvar för sitt liv och sina val, så de ska självklart inte heller tvingas in i äktenskap.
Verkligen trist att ni muslimer inte enhälligt klarar av att ta avstånd från barnäktenskap och pedofili.

Citat:
Alla hadither bör inte accepteras. Muhammed har sagt att man ska kontrollera haditherna med Koranen.
Koranen misslyckas ju att fördömma pedofili och barnäktenskap, den förbjuder bara att vuxna kvinnor tvingas in i äktenskap, vilket gör Koranen till ett klent moraliskt rättesnöre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in