Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-06, 10:47
  #409
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, det behövs inte. Däremot kan du gärna länka till någon namninsamling för att få våra politiker att sluta slösa pengar på svindyra operationer när forskning är mycket bättre.
Hur vet du att det är så mycket bättre att forska? Det kanske inte ens finns något bot? Då, om något har man slösat pengar.

Citat:
Jag ställer mig frågande till forskningen runt könsidentitet. Om en man tror att han är en kvinna, tar då forskarna i fråga det som att han är just en kvinna, eller utgår de från att han är en man som helt enkelt har fel?
Ingetdera. Vetenskapen utgår från att det är en person vars biologiska kön inte överensstämmer med könsidentiteten.
Citera
2014-11-06, 11:06
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fast frågan var ju "är det här en man eller en kvinna?"
Jag svarade på frågan. Har du ändrat frågan nu?

Om så, så vad spelar det för roll att man kan se att det är en man? Alltså ärlig fråga, jag är lite dum ibland, du får berätta varför du frågar.
Min poäng är att de fördomar många visar i tråden beror på att de inte vet skillnaden mellan transverstiter och transsexuella.

Det visas tydligt när folk säger "Jag kan inte ta en transpolis på allvar". Då undrar jag hur i hela friden de vet om en polis är transsexuell eller inte? Frågar dom alla poliser? Berättar polisen? Tar de prover på polisen för att se vad deras könskromosomuppsättning är?

Som du ser blir det snabbt löjligt.

Det är väldigt vanligt att transsexuella lever i s.k. "stealth". De berättar alltså inte för någon att de är transsexuella. Det blir först aktuellt i seriösare relationer eller när det blir tal om barn. Men för one-night-stands på krogen eller liknande spelar det ingen större roll. Det finns nog en hel del killar som fått till det med transsexuella utan att de haft en aning om det.
Citera
2014-11-06, 11:08
  #411
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fortfarande är det symptomen man behandlar. Smärta kan bero på exempelvis att en nerv ligger i kläm. Det hjälper lite lite Ipren mot.

Man kan argumentera för att samma sak gäller exempelvis rullstolar. En rullstol gör inte en förlamad person frisk, men den hjälper honom.

Vi tillåter ju även att viss skönhetskirurgi går under den vanliga sjukvården, om utseendefelet är av viss art. Ett exempel är ett stort födelsemärke i ansiktet. Ett annat är silikonbröst för folk som haft bröstcancer.
Ipren täcks inte av högkostnadsskyddet, folk får betala sina Ipren själva.

Ja, skillnaden mot transsexuella är att en förlamning är inte något den förlamade har fått för sig. Om det är en psykosomatisk förlamning ska de enligt mig inte ha någon rullstol. Den får de i så fall betala själva.

Återigen är dessa plastikoperationer inte orsakade av något personen fått för sig. Transsexuella däremot har fått för sig att de behöver vara ett annat kön.

Citat:
Något jag tycker är lite motsägelsefullt är att du klagar på att transsexuella tar sitt kön på för stort allvar, samtidigt som du lägger anmärkningsvärt mycket energi på att markera vad kön är inom vetenskapen.
Ja. Du har missförstått vad en motsägelse innebär helt enkelt. Vetskapen om att vi bor på Jorden och inte på Mars är av yttersta vikt; att uppmuntra en person som tror att vi "egentligen" bor på Mars är bortkastad tid. Tycker du att det också är motsägelsefullt?

Citat:
Så under tiden man forskar ska man helt och hållet strypa de existerande operationerna?
Nej, det borde man göra oavsett om man forskar eller ej. Men självklart ska man forska i det.
Citera
2014-11-06, 11:11
  #412
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur vet du att det är så mycket bättre att forska? Det kanske inte ens finns något bot? Då, om något har man slösat pengar.
Men det gäller för alla sjukdomar. Du tycker alltså att vi bör upphöra att forska om andra sjukdomar också? Det finns cancerformer vi har svårt att behandla. Bara att ge upp eller? Vad tycker du om forskning på HIV? Eller vaccin mot ebola? Näe alltså, bara att ge upp, man kanske inte lyckas ju.

Citat:
Ingetdera. Vetenskapen utgår från att det är en person vars biologiska kön inte överensstämmer med könsidentiteten.
Men:

biologiskt kön = kön
könsidentitet = eget hittepå

Jo det är ju lika självklart som att en person som tror att han är en ekorre, verkligen tror att han är en ekorre. Men frågan var alltså om forskarna utgår från att personen verkligen är en ekorre, fast i en människokropp, eller om det är en människa som inbillar sig att han är en ekorre.
Citera
2014-11-06, 11:18
  #413
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumilapio
Lite ordning och reda i leden TACK! Jag är bekant med en kille som är bög, och nej han är ingen fjant! Dvs han ingår inte i den grupp som har fjädrar i håret, går med knäckta handleder, förvränger rösten mm. En sån person kan jag ta på allvar utan problem! Men en man som har konverterat till kvinna däremot som ska jobba inom rättsväsendet. Nej! Patrullerande poliser och poliser överhuvudtaget ska utstråla enligt mig styrka, disciplin, och säkerhet! Det hänger inte ihop med en person som byter kön och identitet tyvär.

Mvh

Preciis! Jag håller helt med, styrka, disciplin och säkerhet - och Trygghet, riktad utåt, samt i sig själv som person. Antagligen lever inte alla poliser upp till det där, men en könsopererad/korrigerad/kraftigt omstrukturerad person tror jag inte har en chans att klara det. Det finns massor med andra yrken! Varför i hela fridens namn vill kvinnan som hatade att vara man nu vara manlig, stark och macho? Bara denna märkliga önskedröm räcker för att visa att Robin inte passar som polis.
Citera
2014-11-06, 11:20
  #414
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegirl
Min poäng är att de fördomar många visar i tråden beror på att de inte vet skillnaden mellan transverstiter och transsexuella.

Det visas tydligt när folk säger "Jag kan inte ta en transpolis på allvar". Då undrar jag hur i hela friden de vet om en polis är transsexuell eller inte? Frågar dom alla poliser? Berättar polisen? Tar de prover på polisen för att se vad deras könskromosomuppsättning är?

Som du ser blir det snabbt löjligt.

Det är väldigt vanligt att transsexuella lever i s.k. "stealth". De berättar alltså inte för någon att de är transsexuella. Det blir först aktuellt i seriösare relationer eller när det blir tal om barn. Men för one-night-stands på krogen eller liknande spelar det ingen större roll. Det finns nog en hel del killar som fått till det med transsexuella utan att de haft en aning om det.
Jo det finns folk med fördomar, och det är ju inte bra. Men det är ändå så att rätt många transsexuella lever i "stealth" som du uttrycker det, fast inte i så värst bra stealth och man kan ofta se att det är något lurt. I just den bild du la upp ser han ju rätt bra ut (lite grova kindben men ja, det finns tjejer som har det), men i diverse andra bilder som finns på nätet ser han ut som antingen en kille utklädd till tjej, eller som en tjej med ovanligt manligt ansikte. Och då talar vi ändå om en modell: många transsexuella misslyckas totalt med sitt utseende tycker jag.

Det finns ju de som lyckas. Men kanske en japan skulle ha lättare att se att denna kille inte är en tjej?
http://tg1111.files.wordpress.com/20...1911161824.jpg
Citera
2014-11-06, 11:20
  #415
Medlem
Quipus avatar
Det där blir nog nästa steg och bokstav i HBTQ debatten.. Folk som identifierar sig som djur. I alla länder utom i Sverige hade de fått enkel biljett till psyket
Citera
2014-11-06, 11:47
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo det finns folk med fördomar, och det är ju inte bra. Men det är ändå så att rätt många transsexuella lever i "stealth" som du uttrycker det, fast inte i så värst bra stealth och man kan ofta se att det är något lurt. I just den bild du la upp ser han ju rätt bra ut (lite grova kindben men ja, det finns tjejer som har det), men i diverse andra bilder som finns på nätet ser han ut som antingen en kille utklädd till tjej, eller som en tjej med ovanligt manligt ansikte. Och då talar vi ändå om en modell: många transsexuella misslyckas totalt med sitt utseende tycker jag.

Det finns ju de som lyckas. Men kanske en japan skulle ha lättare att se att denna kille inte är en tjej?
http://tg1111.files.wordpress.com/20...1911161824.jpg
Har du sett någon transsexuell som levt i stealth och passerat så bra att du inte märkt det?
Citera
2014-11-06, 12:33
  #417
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegirl
Har du sett någon transsexuell som levt i stealth och passerat så bra att du inte märkt det?
Det har jag kanske, men om jag nu skulle sett dem skulle jag ju av naturliga anledningar inte veta om det!

Jag har aldrig blivit "lurad" och sedan fått reda på att jag trodde fel. Jag har däremot flera gånger tyckt att något var lurt och sedan fått reda på att jag hade rätt.
Men det betyder ju inte att jag inte blivit "lurad" och sedan aldrig fått veta om det. Det är fullt möjligt.
Citera
2014-11-06, 13:11
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det har jag kanske, men om jag nu skulle sett dem skulle jag ju av naturliga anledningar inte veta om det!

Jag har aldrig blivit "lurad" och sedan fått reda på att jag trodde fel. Jag har däremot flera gånger tyckt att något var lurt och sedan fått reda på att jag hade rätt.
Men det betyder ju inte att jag inte blivit "lurad" och sedan aldrig fått veta om det. Det är fullt möjligt.
Haha, precis, det är lite av en kuggfråga
Citera
2014-11-06, 14:09
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitegirl
Det är du som påstår att det går. Bevisbördan ligger på dig.

Hjärntvätt har absolut inget att göra med personlighets- och beteendestörningar. Det har gjorts forskning kring hjärntvättning och slutsatsen är att det inte är möjligt. Det är inget annat än en konspirationsteori.

Vänligen håll dig till ämnet.

Nu driver du igen. Du påstår att det inte går när det faktum är fullt möjligt oavsett om det är en beteendestörning eller ENBART ett beteende.

Du ska hålla dig till ämnet istället för att sprida lögner och okunskap. Det finns ingen vetenskaplig studie angående hjärntvättade ungar vars tendenser blivit forcerade till att tro att de är transsexuella, vad vi diskuterar är OM och hur och när det är möjligt att fostran/hjärntvättningen kan bidra till att barn ser sig som transsexuella även om de inte är det.

Nu är ämnet transsexuella men att hjärntvättning existerar och hur en fostran kan avgöra en individs åsikter/beteende är sanning och inget som är taget i luften. Behöver du källor för det kan vi börja fundera på om du är mentalt efterbliven och att du troligen behöver läggas in.

OBS : Ämnet är alltså KIDS som kan/eventuellt forceras in i galenskaper som resulterar i en beteendestörning som kan jämföras med transsexuella individer.
Citera
2014-11-06, 16:16
  #420
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitegirl
Haha, precis, det är lite av en kuggfråga
Ja.

Men om man tänker på hur man skulle bli "lurad". Att en manlig polis beter sig auktoritärt, vilket ju behövs ibland när man är polis, är väl inga problem. Kvinnliga poliser har ibland problem med just det av rent fysiska skäl (de är oftast kortare, har inte lika fyllande röst osv.) men jobbar ofta igenom sådana problem.
Just transsexuella m... Alltså poliser som föds som män men som nu är "kvinnor", ogillar ofta - det är i alla fall mina fördomar att det är så - att bete sig typiskt "manligt". Så då tror jag att även om dessa män ser ut som kvinnor kommer de att ha problem med det beteende som en polis kan behöva ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback