Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-02, 20:24
  #1
Medlem
molotowtoys avatar
Refererar till en artikel i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19792536.ab där det står att "Robin", 32år gammal inte får bli Polis på grund av risken till självmord. Mina personliga tankar kring det här är att det givetvis skall ske en prövning baserat utifrån personens egenskaper. Detta är givetvis någonting som jag kan tycka är ännu viktigare när det rör sig om en transsexuell person - Och jag skall inte spara på orden men mina fördomar säger mig att en transsexuell person kan komma att vara direkt olämplig som Polis.

Tycker ni att transsexuella ska ha möjligheten till att bli Poliser och/eller finns det risker som omnämns i artikeln på Aftonbladet?
Citera
2014-11-02, 20:26
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Så länge man inte kan påvisa att transsexualism i sig har någon specifik betydelse ska de bedömas som alla andra.
Citera
2014-11-02, 20:29
  #3
Medlem
Han hade ju sökt 2 gånger.

Det är inget att deppa över att man inte kom in på polisutbildning.

Och det är definitivt inte en rättighet att "barn av kriminella socio-psykologiska experiment" ska få bli poliser heller.
Citera
2014-11-02, 20:39
  #4
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Transexuella Robin fick inte bli polis

Jag har inte hittat en befintlig tråd om ämnet och vet ej heller om den hör hemma i det här forumet, mod får gärna flytta till mer lämplig plats. Själv tycker jag att det hela är en utbildningspolitisk fråga och inget för Sex-delforumen.
Citat:
Ursprungligen postat av Utdrag från artikeln
Man kan ångra sig och begå självmord.

Det var förklaringen transsexuella Robin fick till varför hon trots goda meriter inte kom in på Polishögskolan.

– Jag har aldrig blivit bemött eller så illa behandlad som vid rekryteringen till polisen.

Istället för att, som sist, prata om utbildningen, förväntningar på att jobba som polis, om familjerelationer och uppväxt, så kommer större delen av samtalet med psykologen att handla om Robins könsidentitet. Vid den här tiden, 2012, har Robin sedan tre år tillbaka kommit ut som transsexuell och lever som kvinna. Hon har gjort hormonbehandling, tränat rösten hos en logoped och påbörjat en könsutredning för att korrigera sitt kön, både juridiskt och fysiskt.

– Han säger, ’Hur har du tänkt dig att det kommer att bli på skolan i och med att du genomgår en könskorrigering?’. ’Är det något speciellt du tänker på?’ säger jag till honom. Och då säger han ’ja, jag tänker lite såhär omklädningsrum och sådant. Hur ska du göra med omklädningsrummen? Hur ska du byta om på skolan?’

Robin försöker styra in samtalet på sådant som har med utbildningen att göra, men upplever att psykologen hela tiden återkommer till sådant som handlar om hennes könskorrigering. Och det faktum att hon ännu inte opererat sitt könsorgan.
Hela artikeln och radioinslag kan ses och höras här.

Själv ser jag väl inga problem om en transsexuell antas till utbildningen så länge denne uppfyller kraven. Möjligen kan man anse att en som inte opererats då ska testas på samma villkor som sitt ursprungliga kön, i det här fallet borde alltså Robin genomgå testerna som man med de fyskrav som det innebär. Man bör också betänka att lämpligheten som polis inte bara testas vid antagning - den testas också vid skolan - och i slutändan vid anställning. Man är ju inte garanterad att få arbete som polis bara för att man genomgått utbildningen. Om Robin skulle visa sig vara djupt deprimerad eller självmordsbenägen så är det något skolan eller eventuell arbetsgivare får hantera då.

Vad är era tankar?

Bör en transsexuell kunna utbilda sig till polis?

Bör de fystestas under sin nya könsidentitet eller gamla?

Vilka specifika problem skulle en transsexuell polis kunna stöta på i sitt arbete och arbetsplats?

Om statistik visar att transsexuella är mer benägna till depression och självmord, bör då detta tas med i bedömningen gällande lämpligheten? (Det bör påpekas att utomeuropeiskt adopterade också har högre benägenhet till depression och självmord.)
__________________
Senast redigerad av WaltherVonKnopf 2014-11-02 kl. 20:42.
Citera
2014-11-02, 20:41
  #5
Avstängd
Ju för i helvete. Sverige kvoterar ju in kleti och pleti lite överallt. Se på regeringen bara. Man har inte valt ut de bästa man har mer tänkt på unga, gamla, invandrare, flator, bögar mm. Man har inte gått helt på den som är bäst.

Allt är ju experiment i Sverige, pkexperiment. Hur långt vi kan ta det innan allt imploderar.

Kvotera in han eller henne, den eller det.
Citera
2014-11-02, 20:45
  #6
Medlem
(FB) Transsexuell får inte bli Polis
Citera
2014-11-02, 20:48
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Det kan ju vara så att psykologen träffat tillräckligt många för att misstänka att Robin sexuella läggning skulle kunna innebära problem för såväl honom som kollegorna. Trots allt fokus på HBTQ är just transpersoner som genomgår operation ännu ovanliga.
Citera
2014-11-02, 20:52
  #8
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Vad är era tankar?

Bör en transsexuell kunna utbilda sig till polis?
Arå det tycker jag!
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Bör de fystestas under sin nya könsidentitet eller gamla?
I hennes fall givetvis den gamla! Det var ju någon snubbe som bytte kön till kvinna och gick med i MMA och fullständigt mörbultade varenda kvinna! Joe Rogan snackade om det dära, det kan fan inte vara rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Vilka specifika problem skulle en transsexuell polis kunna stöta på i sitt arbete och arbetsplats?
Ja det var ju det dära med omklädningsrum men om hon fortfarande har snoppen kvar borde det ju vara killarnas omklädningsrum juh!
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Om statistik visar att transsexuella är mer benägna till depression och självmord, bör då detta tas med i bedömningen gällande lämpligheten? (Det bör påpekas att utomeuropeiskt adopterade också har högre benägenhet till depression och självmord.)
Näe ser inte riktigt poängen med det dära!
__________________
Senast redigerad av HenrikLarsson99 2014-11-02 kl. 20:55.
Citera
2014-11-02, 20:59
  #9
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Sevo
Hel rätt. Inga hbtq-personer borde få jobba åt staten.


Hej näthataren.

TS: Som svar på din märkliga fråga. Så är svaret givetvis ett rungande ja. Finns ingen anledning till att inte transsexuella skulle kunna jobba som poliser.

Sverige ska låtsas vara så liberalt men tyvärr så är landet väldigt konservativt under ytan hos väldigt många människor. Det blir väldigt tydligt när man ifrågasätter heteronormativiteten.

Fler utbildningar borde ha med obligatorisk HBTQ kunskap helst ledd av RFSL representanter.

Tyvärr så kommer de flesta människor att förstå hur de ska svara på sådana frågor men sen när det verkligen "gäller" så kommer de förbli heteronormativiteten trogna.
Citera
2014-11-02, 20:59
  #10
Medlem
Varför inte? Tror knappast att det är för personens könsidentitet hen inte blivit antagen. Snarare så att man bedömt att personen är olämplig pga andra orsaker och så försöker hen nu att dra en snyftis om att det är pga sin transsexuella läggning/indentitet som hen inte kommer in. Löjligt.
Citera
2014-11-02, 21:22
  #11
Avstängd
Milan.Sevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hej näthataren.

TS: Som svar på din märkliga fråga. Så är svaret givetvis ett rungande ja. Finns ingen anledning till att inte transsexuella skulle kunna jobba som poliser.

Sverige ska låtsas vara så liberalt men tyvärr så är landet väldigt konservativt under ytan hos väldigt många människor. Det blir väldigt tydligt när man ifrågasätter heteronormativiteten.

Fler utbildningar borde ha med obligatorisk HBTQ kunskap helst ledd av RFSL representanter.

Tyvärr så kommer de flesta människor att förstå hur de ska svara på sådana frågor men sen när det verkligen "gäller" så kommer de förbli heteronormativiteten trogna.

Då ska även pedofiler få bli poliser, helst aktiva såna. Allt annat är hat.
Citera
2014-11-02, 21:26
  #12
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Sevo
Hel rätt. Inga hbtq-personer borde få jobba åt staten.
Varför?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback