Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-03, 10:09
  #133
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
är väl rimligt att "hen" väntar några år och ser om hen är bekväm i sitt nya jag. som jag ser det är personen annars en riskfaktor för kollegor och allmänhet.

har inte du "a dog in this fight"? ej menat som förolämpning, bara undrar

Jo, det stämmer.

Men om hon nu anser sig klara av det så låt henne. Jag har ändå ett hum av vad hon går igenom och får utstå och det finns ingenting en kriminell kan säga som hon inte fått höra innan.

Det är väl viktigast att hon hamnar med en kollega som också klarar av det.
Citera
2014-11-03, 10:12
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Uppembarligen är du en hobbypsykolog.

Du kan inte forma en transsexuell. Det är en könsidentitet som sitter djupt rotad och du kan inte korrigera den.

Eller vad säger du om denna Navy Seal kvinna, som skulle få dig att framstå som en balett i kjol?
http://edition.cnn.com/2014/09/03/us...eal-interview/

Och vad pratar du om? Vi diskuterade att när idioter som fostrar barnen tvärt emot sitt eget kön kan få transsexuella föreställningar, eller du kanske tycker det är normalt när män agerar och tänker som kvinnor..?

Jag är mycket väl medveten om att det är en psykisk störning. Förvirrad könsidentitet är bara en mildare förklaring.

Använd inte ordet hobbypsykolog gentemot mig tack.
Citera
2014-11-03, 10:21
  #135
Medlem
Flufffens avatar
Helt rätt. Hur fan skulle det se ut?
Alla kan inte bli poliser, sluta böla.
Citera
2014-11-03, 10:26
  #136
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Och vad pratar du om? Vi diskuterade att när idioter som fostrar barnen tvärt emot sitt eget kön kan få transsexuella föreställningar, eller du kanske tycker det är normalt när män agerar och tänker som kvinnor..?

Jag är mycket väl medveten om att det är en psykisk störning. Förvirrad könsidentitet är bara en mildare förklaring.

Använd inte ordet hobbypsykolog gentemot mig tack.

Definiera fostra som ett annat kön. Lekar? Umgänge? Leksaker? Att man skulle inbilla sig att man är ett annat kön för att man blir fostras hit eller dit förstår du väl själv är felaktigt. Om inte annat bevisar transsexuella detta, som behåller sin könsidentitet trots allt de får genomlida från omgivningen.

Psykiskt störning som botas med plastkirurgi?

Tack, men jag fortsätter att definiera dig för vad du är, alt skojare.
Citera
2014-11-03, 10:30
  #137
Medlem
KuKluxKlans avatar
Räcker det inte med en massa fruntimmer och negrer? Måste t.o.m. fjollor och människor som opererat dit en snopp mellan benen, även de ha förtur?

Vi får det samhälle vi förtjänar.
Citera
2014-11-03, 10:33
  #138
Medlem
AKMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej det var det hen inte blev. Hens psykolog prov var allt för vinklat utifrån heteronormativiteten. Har du inte grundläggande kunskaper inom genusvetenskap?

Att ha grundläggande kunskaper inom genusvetenskap är som att ha grundläggande kunskaper inom ufovetenskap. Meningslöst trams.
Citera
2014-11-03, 10:39
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Definiera fostra som ett annat kön. Lekar? Umgänge? Leksaker? Att man skulle inbilla sig att man är ett annat kön för att man blir fostras hit eller dit förstår du väl själv är felaktigt. Om inte annat bevisar transsexuella detta, som behåller sin könsidentitet trots allt de får genomlida från omgivningen.

Psykiskt störning som botas med plastkirurgi?

Tack, men jag fortsätter att definiera dig för vad du är, alt skojare.

Man uppmuntrar barnen till att agera som det andra könet. Allt mellan klädsel och lekar till umgänge.

Är du sådan nisse som skulle klä dina sönder om du hade några i klänningar och uppmuntra de till att agera som flickor..?

Det var bara ett exempel och du verkar haka upp dig på det. Vi diskuterade OM att det kan hända, men du verkar snedvriden och en försvarare för det äckliga fenomenet.

Det är en psykisk störning och det försvinner inte bara för att personen genomgår plastkirurgi. Dessa är män oavsett vad andra tycker, det spelar ingen roll om de känner sig som kvinnor.

Tryck du dina transor och inbilla dig att det är kvinnor.
Citera
2014-11-03, 10:47
  #140
Medlem
lustigpersons avatar
Vem som helst borde få bli polis. Men ingen som är otrygg i sig själv bör få bära vapen bland civila. Det är min åsikt.
Citera
2014-11-03, 11:15
  #141
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du menar att du drar slutsatsen att psykologen missköter sitt jobb utifrån en kort artikel som tydligt luktar sensationsjournalistik utan att ha en susning om hur bedömningen såg ut i sin helhet?
Nåja, nu har vi ju faktiskt ett relativt ingående avsnitt av Kaliber att utgå från också där man är förvånansvärt substantiella med hänvisningar till vad psykologen sagt i senare bandningar, vad RPS jurister gjort för uttalanden osv.

****

Oavsett tesen Kaliber driver, så tycker jag att man rätt okontroversiellt torde kunna fastlå följande om händelsen bara utifrån citaten i programmet.

Robin är i övrigt väl lämpad och meriterad för intagning. Robin hade öppet kommit ut med sin könsöverskridande identitet ett par år tidigare, och bedömts hantera den processen väl så långt. Psykologen har inte heller anfört något av det som anförts som teorier i tråden, att Robin skulle bedömts ofömögen att hantera eventuella smädelser eller uttryck för heteronormativitet i sin utövning av polisyrket. Istället faller Robin på det att det generellt antas finnas en osäkerhet i hur väl personer som genomgår en fysisk könskorrigering klarar av att hantera dessa, ett ingrepp Robin ännu inte genomfört.

Här blir det för mig tydligt att vi i någon mening har med diskriminering att göra. Juridiskt prövades det inte eftersom RPS utgav 22000kr i förlikning istället, och om det är diskriminering i juridisk mening är jag som lekman inte helt lämpad att bedöma. Däremot ör det ju helt klart att det är diskriminering i bemärkelsen att Robin bedöms inte på egna meriter utan utifrån vilka tendenser som finns bland transsexuella som grupp.

Den naturliga följdfrågan för alla oss som inte är emot diskriminering per se, är ju om den kan anses befogad. Finns det en kraftigt förhöjd risk för psykosocial problematik efter fysisk könskorrigering som inte går eller är svår att förutse innan, har jag inga moraliska betänkligheter kring diskriminering av pre-op transsexuella. Det bör inte vara en rättighet att få sälja arbetskraft på arbetsmarknaden.

I Kaliber addreseras den frågan. Överläkare, psykiatriker och politisk lobbyist med inriktning på könsidentitet, könsdysfori och transsexualism vid Psykiatri Sydväst Huddinge, Cecilia Dhejne, uttalar sig med hänvisning till en egen studie från 2011. I den framlägger hon att det finns en generellt ökad dödlighet för post-op transsexuella, ökat behov av psykiatrisk vård och en förhöjd risk för suicid och suicidförsök. Samtidigt uttalar hon sig om att det primärt gäller de personer som utförde ingreppet på 70- och 80-talet. Det ligger sedan till grund för Kalibers kritik, att det numer inte föreligger någon signifikant ökad risk efter operation enligt Dhejnes studie.

Är det så enkelt? Kanske. Dhejnes resultat (och studie) finns här:
http://journals.plos.org/plosone/art...e.0016885.t002
Jag tycker siffrorna, om än att den förhöjda risken för den modernare gruppen inte är statistiskt signifikant, är skäl nog att vara betänksam kring hur framtida könsoperation kan påverka lämpligheten som polis. Betänk att studien också visar att det är efter 10 år som problematiken verkligen börjar kicka in och sedan bara blir värre, vilket håller nere risksiffrorna i modernaste kategorin 89-03. Sen vet jag inte hur forskningsläget på området ser ut i övrigt heller.

Allt som allt, även om den idiotiska diskrimineringslagstiftningen inte håller med, tycker jag det är väl att det sållas - tills det mycket mer entydigt slås fast att könsoperationer inte innebär någon förhöjd riskproblematik. Det finns ingen brist på sökande till PHS direkt - bättre att alla är säkert lämpade, än att alla som kanske är lämpade ges chansen. Jag köper inte kött hos ICA om jag är osäker på dess köttkvalite, om jag vet att det finns fint och tryggt kött hos Konsum. Inte heller bör inte PHS ta in eventuellt lämpade, när det finns säkra alternativ.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2014-11-03 kl. 11:22.
Citera
2014-11-03, 11:52
  #142
Medlem
Tror det ligger mer adekvata skäl bakom beslutet än att personen bedöms vara mer självmordsbenägen pga sin störning. Tror snarare man är orolig över vilken påverkan på arbetsmiljön en anställning av vederbörande skulle kunna få. Detta är dock mindre PK att säga rakt ut. Därmed den istället godtyckliga förklaringen av motiven för avslag. I kläm hamnar Robin som får avslag på avslag utan någon form av rimliga skäl eller feedback.

Ironiskt nog tror jag detta hade kunnat lösas smidigare om könsidentitetsstörningar varit mindre kontroversiella som diagnos. Då hade det varit lättare att föra en rak dialog.
Citera
2014-11-03, 12:18
  #143
Medlem
Snuttepuffs avatar
En person får inte bli polis, och hbtq-maffian skriker...

Ja, så ser det ut i Sverige idag. Och det är för jävla sjukt hur förorättade alla har blivit nuförtiden, dvs alla som inte är hetero, vita medelålders män.
Citera
2014-11-03, 12:38
  #144
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Man uppmuntrar barnen till att agera som det andra könet. Allt mellan klädsel och lekar till umgänge.

Är du sådan nisse som skulle klä dina sönder om du hade några i klänningar och uppmuntra de till att agera som flickor..?

Det var bara ett exempel och du verkar haka upp dig på det. Vi diskuterade OM att det kan hända, men du verkar snedvriden och en försvarare för det äckliga fenomenet.

Det är en psykisk störning och det försvinner inte bara för att personen genomgår plastkirurgi. Dessa är män oavsett vad andra tycker, det spelar ingen roll om de känner sig som kvinnor.

Tryck du dina transor och inbilla dig att det är kvinnor.

Uppenbarligen var du en hobbypsykolog och ska bemötas som en sådan.

Jag låter barn leka vad fan dem vill och lägger mig inte i. Men tror man att man kan uppfostra någon att bli transsexuell så är man dum i huvudet, inget snack om saken.

Man kan påverka ett barns värderingar, men sexualitet och könsuppfattning.

Det är ingen psykisk störning eftersom det botas med könskorrigering med hjälp av plastkirurgi. Att det kan komma med fler diagnoser är en annan femma.

Lämna denna frågan åt proffsen och gå och lek psykolog i en annan tråd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback