2014-11-15, 02:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillTio
Ledsen för otydligheten, men det var det jag menade. Frågan kvarstår dock varför de inte visade *hur* det såg ut samt varför journalisterna nöjde sig men en möjlig skiss. Annan dokumentation måste ju finnas.

Självklart kan de inte visa exakt hur spåret ser ut, då kan det framgå vilken ubåt det är frågan om. Detta och annat gör mig övertygad om att man känner till vem som är avsändaren. Frågar du Göran Frisk så är det Ryssland, frågar du mig, ahhh, jag håller med Göran.
Citera
2014-11-15, 02:41
Medlem
Citat:
Ledsen för otydligheten, men det var det jag menade. Frågan kvarstår dock varför de inte visade *hur* det såg ut samt varför journalisterna nöjde sig men en möjlig skiss. Annan dokumentation måste ju finnas.
Troligen för att de ännu inte är klar med analysen.
De vill inte att en massa experter tvärsäkert uttalar sig om nationaliteter och så vidare.

Journalisterna har kanske fått information om att de inte kommer att ge ut mer information än det som gavs vid tillfället.
Citera
2014-11-15, 03:28
Medlem
KABUNs avatar
Jaha, vad fick vi då reda på idag?
Ja, inte var det mycket. Svenskarna famlar i mörkret. Det står klart. Det var väl vad "den lede fi" blev upplyst om idag. Mycket avslöjande. Men det visste han nog redan.

Jo, minst en miniubåt av osäker storlek var det. Men den var från främmande makt och den var inte civil utan militär. Hur man nu kunde veta det avslöjande man inte. Men något måste man ju hålla hemligt. Förståndigt av marinen.

Och i tråden tycker man att det är bra att marinen håller hemligt vad man vet och vissa skribenter drömmer om revanschen dvs sänkningen som förväntas inträffa nästa gång. Hur det nu skall gå till kan man ställa sig frågande till, men drömma kan man ju alltid göra.
Citera
2014-11-15, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Självklart kan de inte visa exakt hur spåret ser ut, då kan det framgå vilken ubåt det är frågan om. Detta och annat gör mig övertygad om att man känner till vem som är avsändaren. Frågar du Göran Frisk så är det Ryssland, frågar du mig, ahhh, jag håller med Göran.

Detta säger mig att FM vill ur aspekten VEM det är som kränker oss tiga och tiga och åter tiga tills .... de har en miniubåt sprängd eller på annat sätt fångad för att visa upp för omvärlden och alla svenska medborgare.
Detta av den anledning att det inte gynnar på något sätt att diskutera vem det kan vara som kränker oss förrän det kan bevisas till 100%. En tillfångatagen ubåt krävs för detta.
Citera
2014-11-15, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jaha, vad fick vi då reda på idag?
Ja, inte var det mycket. Svenskarna famlar i mörkret. Det står klart. Det var väl vad "den lede fi" blev upplyst om idag. Mycket avslöjande. Men det visste han nog redan.

Jo, minst en miniubåt av osäker storlek var det. Men den var från främmande makt och den var inte civil utan militär. Hur man nu kunde veta det avslöjande man inte. Men något måste man ju hålla hemligt. Förståndigt av marinen.

Och i tråden tycker man att det är bra att marinen håller hemligt vad man vet och vissa skribenter drömmer om revanschen dvs sänkningen som förväntas inträffa nästa gång. Hur det nu skall gå till kan man ställa sig frågande till, men drömma kan man ju alltid göra.

Och? Vill du veta hur operationen kommer att sluta? Det vill alla vi också men du kan inte få se slutet förrän miniubåten vågar sig tillbaks. Kommer den aldrig tillbaks är mysteriet svårlöst ... men det behöver vi inte oroa oss för så så smart är inte Ivan.

Operationen med att stoppa undervattenskränkningarna i Sverige är bara inne på halvtid. Du kan inte få veta hur matchen slutar förrän matchen är färdigspelad. FM gör några intressanta byten av materiel och strategi i "halvtid" så förutsättningarna har rejält förbättrats. När nästa halvlek spelas klart är det ingen som vet. Det kan bara Ivan svara på när denne vågar sig tillbaks.
Citera
2014-11-15, 04:45
Medlem
Citat:

De har säkert detaljerade fotografier av hur detta bottenspår ser ut. Det jag funderar på är om inte FM också har fotografier av hur miniubåtarnas support fartyg ser ut undertill?
Citera
2014-11-15, 04:51
Medlem
Pre 1914s avatar
De var tydliga från början att det var en underrättelseoperation. Sensorernas information borde de ha tolkat i realtid precis som de senare sa att objektet lämnat inre vatten, men varför sköt de inte ett endaste skott?
Citera
2014-11-15, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De var tydliga från början att det var en underrättelseoperation. Sensorernas information borde de ha tolkat i realtid precis som de senare sa att objektet lämnat inre vatten, men varför sköt de inte ett endaste skott?

Förklaringen som ges är ju att det erfordrades ca en månads analysarbete efter att underrättelseoperationen avslutats för att komma till slutsatsen att det var en ubåt.
Citera
2014-11-15, 06:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Förklaringen som ges är ju att det erfordrades ca en månads analysarbete efter att underrättelseoperationen avslutats för att komma till slutsatsen att det var en ubåt.

Då vet ju alla att sensorsystemen inte är användbara i ett skarpt läge. Ubåten(arna) har ju uppträtt rätt vårdslöst med flit eller pga allvarliga problem så fullt fokus på att smyga tyst och försiktigt har knappast nåtts. Och ändå tar det en månad för datorerna att räkna ut vad sensorerna känner.
Citera
2014-11-15, 06:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Alltså, jag förstår ju att de nog inte blev klara igår förmiddag med de tekniska analyserna men faktum kvarstår att sensorerna ger för klent med data för att agera med snabba ryck.
Så länge vi inte får veta något om vad de har sett går det inte att dra det här längre. Någon har kanske varit här, mer vet vi inte.
Citera
2014-11-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Därför att det var av högsta vikt att FM säkerställde att det rör sig om 100% säker kränkning innan bomber börjar fällas. Det misstaget gjorde man på 80 talet och man sköt ibland på minkar och lyssnade på ljud som inte alltid var ubåtar.

2014 har FM mycket bättre sonarsystem och är efter 100% bevisning redo att användas. Andra halvlek kan börja.
Citera
2014-11-15, 08:28
Medlem
Någon som kan förklara hur protokollet är för att få lägga verkanseld vid ubåtsjakt?

ÖB sa att vissa kriterier saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in