2014-10-23, 01:52
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Vi har inga av Eriks nära och kära som konfirmerar, däremot har vi ett Facebook-inlägg som menar att bilden är tagen framför deras stuga och från deras tomt men att Erik är ingen de känner igen.
Visst. Och något sådant skulle inte media plockat upp och rapporterat om? De skrek ju öronen av sig gällande positionen av just det fototagandet. Nejdu, det där vill jag ha starkare bevis än "en på Facebook sade det" för att tro på. En på Twitter sade också att en atomubåt sjunker utanför våran kust. Den du.

Med det sagt inte att det måste vara så att Erik är RiktigeErik och att bilden är riktig. Men hittills har jag långt ifrån anledning nog att tvivla på det. Ring igen när starkare bevis finns.

Edit: För övrigt antydde någon postare att Erik var för skicklig på att driva konversationer, att han gjorde det utan journalisternas hjälp. Det är ju inte det minsta sant; han stannade flera gånger i intervjuer då hans mening rann ut i sanden, och fick säga "vet inte vad jag ska säga, heh". Vilket är precis vad man kan förvänta sig från ett legitimt vittne. Vilket säkert försvaret vet och skulle kunna plantera, så det bevisar ju ingenting - men att säga att han drev konversationerna själv är ju att fara med direkt osanning. Nej, han behövde hjälp. Han svarade på frågor, han ledde inte konversationen alls.

Very dangerous things, theories.
-Dorothy L. Sayers

Eller, om ni vill:
Seek, and you shall find.
-Matteus 7:7
Senast redigerad av zetruz 2014-10-23 kl. 01:58.
Citera
2014-10-23, 01:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Visst. Och något sådant skulle inte media plockat upp och rapporterat om? De skrek ju öronen av sig gällande positionen av just det fototagandet. Nejdu, det där vill jag ha starkare bevis än "en på Facebook sade det" för att tro på. En på Twitter sade också att en atomubåt sjunker utanför våran kust. Den du.

Med det sagt inte att det måste vara så att Erik är RiktigeErik och att bilden är riktig. Men hittills har jag långt ifrån anledning nog att tvivla på det. Ring igen när starkare bevis finns.

Edit: För övrigt antydde någon postare att Erik var för skicklig på att driva konversationer, att han gjorde det utan journalisternas hjälp. Det är ju inte det minsta sant; han stannade flera gånger i intervjuer då hans mening rann ut i sanden, och fick säga "vet inte vad jag ska säga, heh". Vilket är precis vad man kan förvänta sig från ett legitimt vittne. Vilket säkert försvaret vet och skulle kunna plantera, så det bevisar ju ingenting - men att säga att han drev konversationerna själv är ju att fara med direkt osanning. Nej, han behövde hjälp. Han svarade på frågor, han ledde inte konversationen alls.

-Dorothy L. Sayers

Eller, om ni vill:

Vore kul om vi kunde hitta var bilden är tagen och jämföra med vattendjup på platsen, kan säga något om vilken typ av farkost det kan handla om, miniubåt eller konventionell, stor eller liten om ni så vill.
Citera
2014-10-23, 02:05
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:

Såja, håller med om att "Erik" inte måste vara RiktigeErik, och det är väl i stort sett allt. Det var du som började yra om konspirationsteorier vilket känns omåttligt naivt när nu situationen är som den är. Fm levererade Erik till Aftonbladet och SVT stack hål på lögnen, så media har plockat upp och rapporterat.
Facebook-inlägget där vänner till den som gjorde det ursprungliga, numer borttagna inlägget, postar bilder på samma utsikt och samma tomt som syns på Aftonbladets sändning kanske inte är bevis men utgör onekligen grund för för att ifrågasätta utan att bli kallad konspirationsteoretiker av imbeciller som dig.
Senast redigerad av Arthur Dent 2014-10-23 kl. 02:08.
Citera
2014-10-23, 02:15
Medlem
Citat:
Såja, håller med om att "Erik" inte måste vara RiktigeErik, och det är väl i stort sett allt. Det var du som började yra om konspirationsteorier vilket känns omåttligt naivt när nu situationen är som den är. Fm levererade Erik till Aftonbladet och SVT stack hål på lögnen, så media har plockat upp och rapporterat.
Facebook-inlägget där vänner till den som gjorde det ursprungliga, numer borttagna inlägget, postar bilder på samma utsikt och samma tomt som syns på Aftonbladets sändning kanske inte är bevis men utgör onekligen grund för för att ifrågasätta utan att bli kallad konspirationsteoretiker av imbeciller som dig.
Dessa personer som påstod att bilden var fotad från deras tomt presenterade aldrig bilder på tomten för bekräftelse. De hävdade bara att tomten var deras och att bilden var tagen ut mot Gökskär.
Citera
2014-10-23, 02:26
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ja, Erik måste inte vara RiktigeErik. Absolut. Att erkänna den uppenbara sanningen säger dock inte särskilt mycket om vad jag tror är fallet; det betyder endast att jag inte är trångsynt. (Hoppas jag, i alla fall.) Bevisen för att Erik är RiktigeErik har ju inte överväldigande - men när teorin är att Erik är en lögn så anser jag att bevisbördan faller på teorins anhängare.
Men om allt du säger är att du inte är övertygad åt endera hållet, då finns det ju inte mycket jag har att tala med dig om. Och jag respekterar din åsikt oavsett, för den delen. Hittills, vill säga.

Och jo, det du talar om är per definition en konspirationsteori. Det i sig gör den varken omöjlig eller orimlig, men konspirationsteori är vad det är - din otrevlighet till trots.
Senast redigerad av zetruz 2014-10-23 kl. 02:58.
Citera
2014-10-23, 04:06
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:

-Dorothy L. Sayers

Eller, om ni vill:
Sök i tråden:
https://www.facebook.com/Marikakarlof/posts/10152378168847073

Se även mitt tidigare inlägg om "Erik"...
Citera
2014-10-23, 04:47
Medlem
Bra att expressen går ut med att FRAs signalspaningsfartyg Orion inte används utan endast ligger 10 mil från Kaliningrad (dit radiosignalerna skickades från svenska skärgården, enligt svd) och gör ingenting alls

Citera
2014-10-23, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Bra att expressen går ut med att FRAs signalspaningsfartyg Orion inte används utan endast ligger 10 mil från Kaliningrad (dit radiosignalerna skickades från svenska skärgården, enligt svd) och gör ingenting alls

Om vi tror att Expressen är ryssarnas främsta källa för underrättelser ska vi vara oroliga. Det vi i detta läge kan hoppas på är att ryssarna inte är uppkopplade till Internet och är tvungna att invänta Expressens pappersedition. ;-)
Senast redigerad av HenryRollins 2014-10-23 kl. 05:35.
Citera
2014-10-23, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Efter att ha trott på den här ubåtsstoryn i fem dagar börjar jag bli lite skeptisk nu. Känns som att man borde ha hittat något vid den här tiden. Även medias intresse börjar svalna nu.

Så som situationen utvecklat sig under den dryga vecka som operationen fortgått så anser jag att det finns fog för att fråga sig om det vi nu ser är autentiskt eller inte.

Jag frågar mig om det inte hade varit smartare, mer trovärdigt och korrekt, att från försvarsmaktens sida från första dagen, inta den officiella hållningen, att detta handlar om övningsverksamhet.
Även om kränkningen visar sig vara reell, så har allmänheten föga att vinna, på att tvingas
beskåda arbetet med att utröna eventuell främmande undervattensverksamhet. Det är lätt att få känslan av att FM haft som mål att exponeras i media så mycket som möjligt.

Flera omständigheter antyder att bakgrunden till hela den här operationen står att finna i rikets behov av ett starkare försvar.

En sådan omständighet är naturligtvis den totala frånvaron av någon som helst av bevis, annat än tips från strålkärringar och diffusa fotografier tagna av spöklika privatpersoner, en annan är det faktum att kritiska röster inom FRA, nu börjat vädra sina åsikter i det offentliga, kring varför det är så att Sveriges kanske främsta resurs i detta, signalspaningsfartyget Orion, tillsynes inte deltar i operationen, utan ligger långt mycket mer söderut i Gdanskbukten.
En tredje faktisk omständighet hittar vi i det faktum att händelserna i tid, på ett märkligt sätt, tycks sammanfalla med när Sveriges nya regering skall lotsa igenom sin budget inför riksdag och opposition.

Det som talar för att operationen bottnar i en genuin misstanke om territoriell kränkning är att det passar skrämmande väl in i det mönster och de ambitioner som exempelvis Ryssland har visat upp,
både historiskt och på senare tid. Här skulle man i.o.f.s kunna anföra att det även passar in i andra
länders bevisade repertoar över tid, samt att både ÖB och centrala politiker reagerat på ett tillsynes ovanligt men äkta sätt. ( Göransson, Wallström, m.fl )

Personligen lutar jag med påtaglig ambivalens, åt att det faktiskt rör sig om en kränkning och därmed tvingar logiken mig att förklara medias framskjutna del i det hela, som ett uttryck för dess viktiga roll som förmedlare och kanal i det psykologiska försvaret. Oavsett om vi läsare uppfattar
de kritiska frågorna och journalisternas många gånger illa dolda sarkasmer, så har media i detta lånat ut sig till de krafter de är satta att syna.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-10-23 kl. 06:37.
Citera
2014-10-23, 06:57
Medlem
[quote=ophiaghushannah|50839107]En tredje faktisk omständighet hittar vi i det faktum att händelserna i tid, på ett märkligt sätt, tycks sammanfalla med när Sveriges nya regering skall lotsa igenom sin budget inför riksdag och opposition.[/QUOTE ]

Samtidigt är det ett halvår kvar tills dess att den nya regeringen skall ge försvaret sin inriktning för de nästkommande åren, för att inte tala om tidsaspekten där en vecka innan budgeten skall klubbas är väldigt kort om tid även med det parlamentariska läge vi har nu, så pengafrågan kanske ligger på ett övergripande perspektiv (det behövs mer resurser) men däremot inte på en akut nivå (det behövs mer resurser nu, om en vecka, i budgeten). Fast det kanske bara är min uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Personligen lutar jag med påtaglig ambivalens, åt att det faktiskt rör sig om en kränkning och därmed tvingar logiken mig att förklara medias framskjutna del i det hela, som ett uttryck för dess viktiga roll som förmedlare och kanal i det psykologiska försvaret. Oavsett om vi läsare uppfattar de kritiska frågorna och journalisternas många gånger illa dolda sarkasmer, så har media i detta lånat ut sig till de krafter de är satta att syna.

Om inte den svenska armen är ute och flummar med sina ubåtar för att på så sätt få uppmärksamhet från öbor så torde det luta åt en kränkning. Det sagt så tror jag inte att vi inom säg 30 år kommer få reda på vad det verkligen var, eller för den delen vad marinen måhända hittat, och det får vi nog nöja oss med.

Det sagt så är säkerligen medias inblandning fullt medveten, i kontrast till "övningsscenariot", men av andra anledningar än vad du refererar till. Jag tror nämligen marinen känner ett behov av att visa att de visst behövs, särskilt efter att ÖB (eller vem det nu var) sa att med nuvarande försvarsbudget så kan man lika gärna lägga ner ett vapenslag, och det kan de tydligast göra genom att visa upp sin verksamhet. Eftersom de flesta svenskar inte rör sig ute på vattnen i närheten av de få fartyg vi har, till skillnad från eventuella flyguppvisningar, och då markstridskrafterna lyfts fram varje gång någon talar om Afghanistan så är troliga kränkningar likt den ovan diskuterade en strålande chans för lite marknadsföring...
Citera
2014-10-23, 07:06
Medlem
Racooons avatar
Nu verkar Professorn lämna Östersjön till slut.
Las Palmas here we come?

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/zoom:10/mmsi:273456410/centerx:14.96948/centery:55.56721
Citera
2014-10-23, 07:12
Medlem
Är det inte rätt förvånande att det inte läcker nånting från FM? Det har ändå pågått rätt många dagar och det måste ju vara en hel del personer inblandade, även mer juniora sådana, men det verkar ju verkligen helt bomtätt trots att varenda murvel lär rycka i alla trådar de kan och miljoner svenskar är extremt nyfikna.
Det trodde jag faktiskt inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in