2014-11-15, 08:33
Medlem
Suck!, här skulle man få bevis, härligt!!!. Då fick man en ny bild på något som lika gärna kan ha varit ett ankare som dragits på botten.

Kan någon av er smarta förståsigpåare förklara var ubåten och besättning tog vägen?. Borde man inte ha kolla på alla fartyg som kunde tänkas lasta ombord dylik. Man lär ju inte åka till kalingrad i en minisub.
Citera
2014-11-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Någon som kan förklara hur protokollet är för att få lägga verkanseld vid ubåtsjakt?

ÖB sa att vissa kriterier saknades.

IKFN

Citat:
Förordning (1982:756) om försvarsmaktens ingripanden vid kränkningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet, m.m. eller IKFN-förordningen är de regler som gäller för försvarsmakten när Sveriges gränser kränks av utländska militära fordon, fartyg, flygplan eller personal. I förordningen finns handlingsregler för olika fall av kränkningar som är utformade så att de följer folkrättsliga regler. Förordningen upphör att gälla om Sverige hamnar i krig.

Externa länkar
Citera
2014-11-15, 08:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Därför att det var av högsta vikt att FM säkerställde att det rör sig om 100% säker kränkning innan bomber börjar fällas. Det misstaget gjorde man på 80 talet och man sköt ibland på minkar och lyssnade på ljud som inte alltid var ubåtar.

2014 har FM mycket bättre sonarsystem och är efter 100% bevisning redo att användas. Andra halvlek kan börja.

Tre veckor att säkerställa är en lång tid. Och skjuter de tidigare riskerar de alltså att beskyllas för att skjuta mot minkar? Men ändå ska de komma till skott tidigare i din sk. andra halvlek?

Marinen suger.
Citera
2014-11-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tre veckor att säkerställa är en lång tid. Och skjuter de tidigare riskerar de alltså att beskyllas för att skjuta mot minkar? Men ändå ska de komma till skott tidigare i din sk. andra halvlek?

Marinen suger.

Det dröjde 15-20 år innan vi fick reda på en del detaljer om U-137, som att Fälldin beordrade ÖB att "hålla gränsen" när ett sovjetiskt fritagningsförsök tycktes förestående, eller att Ingvar Carlsson godkände verkanseld för sänkning vid kränkningarna 1988 av Oxelösunds yttre skärgård.

Det kommer att dröja den här gången också innan vi får bilden klar för oss av vad som egentligen hände. Tills historien gett tillräcklig distans för de inblandade kommer vi inte längre än till spekulationer.

EDIT: En text av fd ÖB Bengt Gustafsson från oktober 2014 visar också att han numera talar friare om tidigare kränkningar av Sverige: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/ex-overbefalhavaren-om-katt-och-ratta-leken/
Senast redigerad av EttTillTio 2014-11-15 kl. 09:42.
Citera
2014-11-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Marinen suger.

Nej, den informationen kan man lika gärna spola i toaletten. Att man ens kommer ut med sådant trams. Det är ett annat sätt att tala om för folket att man inte hittade något.
Citera
2014-11-15, 10:30
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Finns det något annat land förutom Sverige som har gjort offentlig teater av sk. ubåtskränkningar? Eller är Sverige helt unikt på området?

Om Sverige är unikt, hur kan det komma sig att fienden blott ger sig på Sverige och blott Sverige för upp frågan på den offentliga teaterscenen, dvs. låter allt spelas upp för öppen ridå i ett drama i fyra akter som vi alla vet hur det utspelar sig:

1. Misstanke – ut i media!
2. Panik, jakt
3. Fan, vi missade
4. Men vi vet vem som är skyldig

Sveriges försvarsmakt måste vara den mest utskrattade i hela världen.
Citera
2014-11-15, 10:47
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Jag skrev ju att mitt jobb ombord på en kustkorvett på 80-talet var att hålla målinformationen exakt på de ekon vi hade från hydrofonen, och att den informationen användes för att skjuta. Många gånger, över flera månader dessutom.
Jag fick aldrig någonsin en order om att lägga "siktet" någon annanstans än mitt på mål.
Jag var där, jag hörde samtalen mellan befälen och vet vad vi gjorde. Jag lovar dig, verkligen garanterar dig, att vi gjorde allt vi kunde för att döda dem. Jag har funderat många gånger sen dess på vad som hade hänt om vi lyckats, och även varit glad för att att ha sluppit leva med det.

Men allvarligt så behövdes det inte mycket av bilder på TV för att gå igång igen, och inte önska något annat än att vi en gång för alla plockar isär dom där djävlarna i riktigt små bitar.

Men den där typen av skitprat att vi skulle missat avsiktligt eller jagat mink gör mig vansinnig. Skogstokig! Jag satsade en del av mitt liv på detta, och det var många verkligt begåvade och hårt arbetande människor som gjorde det. Du har ingen rätt att skita på det bara för att du är för lat för att ta reda på fakta. Du har inte en aning om vad du skriver utan bara vräker ur dig dumheter som du hittat på själv. Det är sånt som gör att jag tidigare hotade med ett hästhuvud i sängen.

Intressant inlägg men det motsäger inte det jag skrev. Jag tror mycket väl att folket på marken/vattnet seriöst tror de jagar ubåtar och genuint vill sänka dem. Ledningen ser till att de letar på fel ställe och att risken för att någon ubåt kommer till skada minimeras. Enda sättet som en ubåt skulle kunna bli sänkt på är att en marinenhet av slumpen råkar träffa på ubåt så att de ser ubåten helt uppenbart via syn eller eko och skjuter utan att fråga överordnade om det är lämpligt eller inte. Det lär som sagt ligga två(?) italienskproducerade Natoubåtar på botten som syns med ekolod om man vet var man ska leta.

Sen kan man fråga sig vad fan är poängen med hela grejen överhuvudtaget. En bonde som odlar potatis skapar mat till personer. Nån som jagar ubåtar är tveksamt vad fan den sysslar med och vad syftet är med det hela. Om det simmar runt ubåtar i vattnet so what? Det påverkar inte mig negativt om det så skulle vara 100 ubåtar som simmar omkring så länge de inte utgör en fara för sjöfart. Att syssla med ubåtsjakt är ungefär lika meningsfullt för mig som en hund som springer runt och försöker bita sig själv i svansen.
Senast redigerad av gavlip 2014-11-15 kl. 10:52.
Citera
2014-11-15, 11:33
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Suck!, här skulle man få bevis, härligt!!!. Då fick man en ny bild på något som lika gärna kan ha varit ett ankare som dragits på botten.

Kan någon av er smarta förståsigpåare förklara var ubåten och besättning tog vägen?. Borde man inte ha kolla på alla fartyg som kunde tänkas lasta ombord dylik. Man lär ju inte åka till kalingrad i en minisub.

Vill minnas att ÖB sa att det tog tid från indikation/bekräftelse till fastställd position ( avser ej den längre analystiden för rapporten ). Dvs, man kund inte säkert positionsbestämma vart verkanseld skulle riktas. Pratar vi ex.v sjunkbomber så måste de i princip detonera spot on, både i x-, y-, och z-led.

Dessutom om målet är rörligt, eller om indikationen behandlades efter en tidsrymd blir ev. positionssäkerheten än sämre.
Citera
2014-11-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Finns det något annat land förutom Sverige som har gjort offentlig teater av sk. ubåtskränkningar? Eller är Sverige helt unikt på området?

Om Sverige är unikt, hur kan det komma sig att fienden blott ger sig på Sverige och blott Sverige för upp frågan på den offentliga teaterscenen, dvs. låter allt spelas upp för öppen ridå i ett drama i fyra akter som vi alla vet hur det utspelar sig:

2. Panik, jakt
3. Fan, vi missade

De spelar teater för fan... det är massa fasoner som man lagt ihop och kommit fram till något.
Främmande makt? Vilka då?
Vad försöker man säga? Att man haft en lyckad underrättelseverksamhet?
Citera
2014-11-15, 12:09
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jaha, vad fick vi då reda på idag?
Ja, inte var det mycket. Svenskarna famlar i mörkret. Det står klart. Det var väl vad "den lede fi" blev upplyst om idag. Mycket avslöjande. Men det visste han nog redan.

Jo, minst en miniubåt av osäker storlek var det. Men den var från främmande makt och den var inte civil utan militär. Hur man nu kunde veta det avslöjande man inte. Men något måste man ju hålla hemligt. Förståndigt av marinen.

Och i tråden tycker man att det är bra att marinen håller hemligt vad man vet och vissa skribenter drömmer om revanschen dvs sänkningen som förväntas inträffa nästa gång. Hur det nu skall gå till kan man ställa sig frågande till, men drömma kan man ju alltid göra.

Det är förvånansvärt hur raljerande vissa oinsatta amatörtyckare kan vara i ett ämne som detta, jag antar att "Kabun" är uppväxt på 80 eller 90 talet och van vid att allt av vikt som händer och sker serveras allmänheten i ett bekvämt och lättsmält dokusåpa/tabloidformat. Så ser dessbättre inte verkligheten ut.

Den information försvaret och regeringen får och vill dela med sig av serveras förmodligen på ett ganska torrt och tråkigt vis (utan någon påhejande bimbo eller skrikande metrosexuell Peter Siepen lookalike) kanske lite svårbegripligt för senare generation.

Men faktum är att de bevis som fastställer att en främmande ubåt befunnit sig på Svenskt vatten och dess eventuella nationalitet endast ska presenteras för i första hand försvarsministern och statsministern. Det kan vara så att ubåtstyp, observationsmetod och ubåtens ev nationalitet innebär ett men för rikets säkerhet eller säkerhetspolitik och man vill inte heller avslöja vilka metoder och möjligheter man har att avslöja främmande undervattensverksamhet. Sina förmågor, metoder och svagheter håller man hemliga, helt rätt.

Och i ärlighetens namn...vem har intresse av att sänka en främmande ubåt i Stockholms skärgård?
Senast redigerad av HobbyHitler 2014-11-15 kl. 12:12.
Citera
2014-11-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Försvarsmakten kan utifrån den information som man har dra slutsatsen att det rör sig om en militär ubåt (farkost). Besättningen uppvisade inte på något sätt ett civilt uppträdande och det blir klarare om man betraktar farkostens och besättningens uthållighet.
Källa?
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf

För att dra ditt (troll)resonemang till sin spets.
Rent hypotetiskt skulle det kunna vara en militär mini-ubåt från främmande makt, med en besättning som har militär utbildning och utrustning, men agerar civilt. Ungefär som Ryssland gör i Ukraina, med alla dessa stridsvagnar, lastbilar och övrig militär materiel utan nationalitetsbeteckning.
Det är ju helt i sin ordning och helt legalt med civila stridsvagnar.
Eller?
Om du överhuvudtaget läste mitt inlägg så handlade det om anmälningsskyldighet (vilket du inte bemötte). Om fyra personer i en båt från en annan nation vistas i skärgården utan att gå iland måste det finnas lagstöd för att hävda att det är en kränkning. Visa det lagstödet! Visa sedan om något i sak förändras om båten ifråga är en ubåt som går i ytläge eller om det är en ubåt som går i u-läge.

Har man inte brutit mot någon lag anses det svårligen vara en kränkning.

Vilka länder menar du tillämpar registering av ubåtar?
Citera
2014-11-15, 13:15
Medlem
31nst31n1um-253s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky

2. Panik, jakt
3. Fan, vi missade

Det är teater med inrikespolitiska syften. Regeringen vill använda russofobin för att skrämma upp folket och dölja sin inkompetens. Militären vill bli tagen på allvar. Journalisterna vill sälja lösnummer och klick.

Svenskarna å andra sidan vill ha någonting att hata som det är politiskt korrekt att hata (dvs inte invandrare och bögar) utan något som man kan hata utan att bli av med jobbet, dvs ryssar (och vargar...)

Det är en jävla ynkedom att svenskar är så lättledda och lättmanipulerade.
Senast redigerad av 31nst31n1um-253 2014-11-15 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in