Citat:
Ursprungligen postat av
moral2000
Jo men man får utgå ifrån det som Försvarsmakten säger stämmer, dvs att det endast handlar om en underrättelseoperation och inget annat. varför skulle fartyget Belos ingå i en sådan?
Nej, man kan inte utgå ifrån att Försvarsmaktens utsagor angående den pågående operationen stämmer av i tråden redovisade anledningar, till skillnad från det mesta som berör produktionsverksamheten och insatser i stort.
Under en pågående insats informerar man på det viset som gynnar egen uppgift och målsättning, inte undra på att vissa harmlösa uppgifter ibland blir hemligstämplade, ett sätt att inte avslöjas som lögnare, så lätt slipper man en sådan diskussion, allt för att upprätthålla förtroendet för myndigheten.

Jag tror att det kan förhålla sig så och det är förlåtligt anser jag då rikets säkerhet måste få gå före sanningen ibland.
Jag har ingen aning om Belos ingår, dock finner jag det osannolikt just för tillfället. Om man har hittat en övergiven undervattensfarkost, visst, i det läget är det naturligt att Belos kommer till användning, men inte innan ett sådant läge, det kan jag inte tänka mig.