2014-10-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nämnde han inte något om att de var på sommarstället? I så fall behöver han inte vara skriven på adressen.

Har tråden konstaterat att bilden är tagen ifrån Ornö?
Tråden har inte konstaterat någonting vad gäller bilden eller Erik. Inlägg #4921 skrev "Bilden ser ut som en plats vid Ornö ut mot Kymmendö. Om det skulle hjälpa..Om det hette Aspskär eller något ?" Och en person höll med.
Citera
2014-10-23, 01:15
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Jag letade reda på Facebook-konton till alla som bor på Ornö och är födda mellan 1995 och 1984 utan att hitta någon som är i närheten lik "Erik". Jag har tagit hjälp av försvarsmaktens karta med inringade områden. I den första kartan försvarsmakten släppte var hela Jungfrufjärden inringad, i senare skede släppte försvarsmakten en uppdaterad karta med markering på Ornö. Jag har kollat alla bryggor och tomter kring hela Jungfrufjärden och Ornö utan att hitta rätt plats. Är det någon som blivit klokare på detta?
"Erik" var väl inte hans riktiga namn? Han ville ju vara anonym (men hade för den sakens skulle inga problem med att visa så mycket av sig själv att vilken bekant som helst skulle känna igen honom ).
Citera
2014-10-23, 01:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tråden har inte konstaterat någonting vad gäller bilden eller Erik. Inlägg #4921 skrev "Bilden ser ut som en plats vid Ornö ut mot Kymmendö. Om det skulle hjälpa..Om det hette Aspskär eller något ?" Och en person höll med.

Jag har lagt mycket tid på att försöka lokalisera var bilden är tagen, dock kan jag inte finna någon plats på Ornö som verkar stämma, särskilt inte mot Kymmendö. Jag tycker snarare att bilden stämmer bra med de två öarna som angavs i ett Facebookinlägg varav en hette Gökskäret har jag för mig. Bryggan och ett båthus med svart tak samt terrängen som de går i ner mot bryggan. Jag angav till och med en exakt adress som verkar rimlig.
Citera
2014-10-23, 01:19
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiamange
Detta Ryska fartyg ser intressant ut.... Ska
visst bara ut på tur sen tillbaka till kaliningrad. Med kran och allt. Är det en
strålningsvarning som sitter på skrovet?

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/8418435/vessel:KAPITAN_MARTYSHKIN

Nej det är det inte. http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/8/3/2/1235238.jpg
Citera
2014-10-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
"Erik" var väl inte hans riktiga namn? Han ville ju vara anonym (men hade för den sakens skulle inga problem med att visa så mycket av sig själv att vilken bekant som helst skulle känna igen honom ).
Namnet Erik är ett påhitt ja. Finns dock en som heter Erik i mellannamn, är 26 år gammal, bor med sin 27 åriga flickvän på Ornö. Han är dock långt ifrån lik Erik i filmen. Jag vill inte spekulera för mycket med risk för att förstöra tråden, men kan det inte vara så att FM helt enkelt tagit den riktiga personens story och klistrat på någon fänrik?
Citera
2014-10-23, 01:25
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Nämnde han inte något om att de var på sommarstället? I så fall behöver han inte vara skriven på adressen.

Har tråden konstaterat att bilden är tagen ifrån Ornö?

Nej det nämnde han inget om, "vittnet Erik" tror jag inte ett skit på. Fm som lurat Aftonbladet, Erik som lurat fm, Aftonbladet som lurat alla, svårt att säga.
Citera
2014-10-23, 01:27
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Namnet Erik är ett påhitt ja. Finns dock en som heter Erik i mellannamn, är 26 år gammal, bor med sin 27 åriga flickvän på Ornö. Han är dock långt ifrån lik Erik i filmen. Jag vill inte spekulera för mycket med risk för att förstöra tråden, men kan det inte vara så att FM helt enkelt tagit den riktiga personens story och klistrat på någon fänrik?
Varför skulle de göra det? Bilden är ju tagen från en plats som troligtvis känns igen av RiktigeEriks nära och kära. Konspirationsteorierna om Erik är väl svajiga i allmänhet. Troligtvis är det faktiskt han - sanningen är oftast ganska rak och enkel. Oftast.
Citera
2014-10-23, 01:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiamange
Detta Ryska fartyg ser intressant ut.... Ska visst bara ut på tur sen tillbaka till kaliningrad. Med kran och allt. Är det en strålningsvarning som sitter på skrovet?

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/8418435/vessel:KAPITAN_MARTYSHKIN

Det är ett ankarhanteringsfartyg, jag tror att det är av noll intresse för tråden, i alla fall så länge det inte stävar mot Stockholms skärgård.
Citera
2014-10-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ja, jag har också redovisat varför jag tror så, bara att se mina tidigare inlägg. Om man ska kunna analysera läget seriöst måste man känna till vad Försvarsmaktens enheter används till och hur de arbetar, en kunskap som verkar få förunnat i den här tråden. Jag vill understryka att det jag säger är min tro, jag vet lika lite som de flesta andra, dock baserar jag mina utsagor på mina militära kunskaper förtjänstfullt intjänade i kronans tjänst.

Genom att titta på hur enheterna uppträder och vilka förband och enheter som är kopplade till operationen kan man också dra vissa slutsatser. De behöver inte stämma med verkligheten, dock mer tillförlitligt än att enbart spekulera på lösa boliner. Man behöver en helhetsbild, dock är den ytterst oklar i nuläget, vi ser bara fragment via media. Det innebär att Försvarsmakten trots allt har lyckats mycket väl med att skydda sin operation alla aspekter, bra jobbat, så ska det se ut.
Jo men man får utgå ifrån det som Försvarsmakten säger stämmer, dvs att det endast handlar om en underrättelseoperation och inget annat. varför skulle fartyget Belos ingå i en sådan?
Citera
2014-10-23, 01:34
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Varför skulle de göra det? Bilden är ju tagen från en plats som troligtvis känns igen av RiktigeEriks nära och kära. Konspirationsteorierna om Erik är väl svajiga i allmänhet. Troligtvis är det faktiskt han - sanningen är oftast ganska rak och enkel. Oftast.

Vi har inga av Eriks nära och kära som konfirmerar, däremot har vi ett Facebook-inlägg som menar att bilden är tagen framför deras stuga och från deras tomt men att Erik är ingen de känner igen.
Citera
2014-10-23, 01:34
Medlem
Citat:
Jag har lagt mycket tid på att försöka lokalisera var bilden är tagen, dock kan jag inte finna någon plats på Ornö som verkar stämma, särskilt inte mot Kymmendö. Jag tycker snarare att bilden stämmer bra med de två öarna som angavs i ett Facebookinlägg varav en hette Gökskäret har jag för mig. Bryggan och ett båthus med svart tak samt terrängen som de går i ner mot bryggan. Jag angav till och med en exakt adress som verkar rimlig.
Nu hittar jag inte ditt inlägg där du specificerar adressen men jag tycker inte att någon tomt placerad i närheten av Gökskäret/Långholmen vid Runmarö stämmer överrens med bilden. Jag hittar inte den platsen du menar när jag försöker ha det röda farledsmärket Erik pratade om i beaktning.
Citera
2014-10-23, 01:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Jo men man får utgå ifrån det som Försvarsmakten säger stämmer, dvs att det endast handlar om en underrättelseoperation och inget annat. varför skulle fartyget Belos ingå i en sådan?

Nej, man kan inte utgå ifrån att Försvarsmaktens utsagor angående den pågående operationen stämmer av i tråden redovisade anledningar, till skillnad från det mesta som berör produktionsverksamheten och insatser i stort.

Under en pågående insats informerar man på det viset som gynnar egen uppgift och målsättning, inte undra på att vissa harmlösa uppgifter ibland blir hemligstämplade, ett sätt att inte avslöjas som lögnare, så lätt slipper man en sådan diskussion, allt för att upprätthålla förtroendet för myndigheten. Jag tror att det kan förhålla sig så och det är förlåtligt anser jag då rikets säkerhet måste få gå före sanningen ibland.

Jag har ingen aning om Belos ingår, dock finner jag det osannolikt just för tillfället. Om man har hittat en övergiven undervattensfarkost, visst, i det läget är det naturligt att Belos kommer till användning, men inte innan ett sådant läge, det kan jag inte tänka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in