2014-10-23, 00:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Med den sedvanliga brasklappen "om det här stämmer" så är den här formuleringen riktigt intressant: "Den är liksom hundratals andra bilder och observationer under beredning".

Hundratals andra bilder...detta alltså i slutet på oktober, under ganska trist väder i glest bebodda områden man inte direkt tar SL-bussen till. Hade det varit mitt i industrisemestern hade jag förstått att många fotat mycket men inte nu. Det kanske finns många bilder i stil med "Eriks"...

Vet du hur många som bor i Stockholms skärgård året runt? Hur många bilder har varje person tagit? Teoretiskt så kan Erik ha fotat 27 bilder och Abdullah 73.
Citera
2014-10-23, 00:35
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ryssland har all anledning att inkräkta i svenska farvatten, vi är många som förstår det, just därför tar vi operationen på allvar och vill diskutera den med fakta som grund.

Just den saken borde inte behövas diskuteras, Öst expanderar mot väst och väst expanderar mot öst. Sverige blir allt mer viktigt att inta i händelse av krig. Både öst och väst behöver öva i den svenska skärgården. Det ena väderstrecket har tillåtelse medan det andra har det inte. Frågan är ju inte om det övas utan vilka som gör det, i tider av regeringsskifte och budgetförslag står det inte helt klart.
Citera
2014-10-23, 00:35
Medlem
Citat:
Bra, då är det kanske en sådan undervattenslekstuga som marinen har hittat och täppt till. Nu väntar man bara på att miniubåtarna börjar få andnöd, för de verkar inte ha kunnat ta sig ifrån svenskt vatten.

Miniubåter har en snorkel de kan sende opp til overflaten.
Citera
2014-10-23, 00:36
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag är gammal och gjort lumpen på den tiden vi faktiskt hade ett försvar. Dock har jag förstått att man måste anpassa sig för att överleva. Om FM vill överleva så behöver allmänheten veta någonting av substans, absolut inte allt men jag behöver få något trovärdigt för att motivera att vi bränner massa pengar och inte massa insinuationer, mer än så är det inte. Får jag inte det så kommer jag rösta för fortsatta nedskärningar.

Under kalla kriget fanns viss logik i att Ryssland var här, den finns inte längre. Ryssland har ingen möjlighet att göra något större företag mot ett etablerat väst stat. De är på gränsen till bankrutt, korrupt och totalitärt. Tror du det är något som kommer göra Putin långlivad?. Kalla kriget finns bara i nostalgikers (läs Göran Frisk) orgasmiska nattdrömmar.

Det finns tunga incitament för ryssen att spionera på väst, precis som under kalla kriget. Väst har i flera perioder under efterkrigstiden satt en enorm press på Ryssland (och forna Sovjetunionen), och under senare år så har EU och västvärlden bedrivit en relativt aggressiv och expansiv ekonomisk politik mot Putin.

Som svar på detta har ryssen tagit tillbaka Krim. I väst så finns i princip enbart NATO-länder (undantaget Finland och Sverige), som Rysslands närmsta grannar, och Sverige har efter år av nedrustning Östersjöns sämst försvarade kuststräcka. Putin vet att han med framgång kan ge sig på just Sverige vilket vi nu ser. Att, som vissa tror, starta en regelrätt militär konflikt finns inte, men han kan förbereda för sabotage. En typ av sabotage som är svår att spåra, just för att EU i allmänhet och Sverige i synnerhet är så fullkomligt naiva med sina öppna gränser och den fria rörligheten.
Senast redigerad av Valaskjalf 2014-10-23 kl. 00:38.
Citera
2014-10-23, 00:38
Medlem
Citat:
Vet du hur många som bor i Stockholms skärgård året runt? Hur många bilder har varje person tagit? Teoretiskt så kan Erik ha fotat 27 bilder och Abdullah 73.

Jodå, jag har varit väldigt mycket i Stockholms Skärgård, även i berörda områden och jag kan vittna om att vid den här tiden på året är det inte mycket aktivitet där. Självklart ökar folks närvaro vid sån här uppståndelse men vanligtvis tröttnar folk ganska fort när inget händer och kylan börjar krypa innanför kläderna. Du har dock en klar poäng i att de som väl fotat kan ha tagit väldigt många bilder.
Citera
2014-10-23, 00:38
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej jag spelar inte dum och jag förstår inte poängen med hemlighetsmakeriet. Öppenhet och transparens är a och o 2014 om man vill bli tagen på allvar i dagens samhälle, oavsett verksamhet. Det kanske funkade på 60 och 70-talet som sagt när inte media var lika utvecklat som idag att hålla på och undanhålla saker men inte idag. Samhället har utvecklats och framförallt informationssamhället, även om många inom det militära tydligen har svårt att acceptera det.

Men det du inte verkar förstå är att det som FM är öppna med till sina medborgare (Vi svenska medborgare) är även lika öppet för andra länder. Och andra länder kan ha ett intresse av att veta hur vår beredskap ser ut och exakt var/när/hur FM hörde/såg ditten och datten.
Därav finns behovet av att inte öppet basunera ut att boj A-73 som ligger exakt här hörde exakt det, det och det till media/befolkningen.
Just på grund av att främmande makt kan ha ett stort intresse av att veta vad boj A-73 gör och VART den ligger.
Citera
2014-10-23, 00:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Miniubåter har en snorkel de kan sende opp til overflaten.

Precis, men till slut tar drivmedel och livsmedel slut, vad gör de då? Min uppfattning är att de tar sig upp på land, just därför innebär nuvarande fas att bevaka sjö som land för att hitta inkräktarna, de lär dyka upp bokstavlig talat. Jag har en känsla av att vi inom kort har en vild jakt på ett gäng ormätare på slaskmedias förstasidor.

Flyg och markförband är fokus just nu, det är min uppfattning, och det stödjer min teori.
Senast redigerad av OY 2014-10-23 kl. 00:45.
Citera
2014-10-23, 00:41
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Verkar insatt i operationen, vänligen styrk dina uppgifter så gott det går.

Någon annan som har sett uppgifter på att ingen ubåt finns att bärga eller någon nödställd ubåtsbesättning? Slaskmedia duger inte som källa.
Tycker du själv att det verkar som att det finns en nödställd "undervattensfarkost"?
Bara att se till hur operationen löpt under dessa 6 dygn.
Citera
2014-10-23, 00:43
Medlem
Intervjun med den påstådda fotografen är uppenbart orkestrerad. Det känns som att titta på någon form av samhällsinfo hämtat från anslagstavlan.

Inslaget försöker ge sken av att vara spontant och i en tagning. Samtidigt upprepar han sig knappt en enda gång och lyckas på egen hand hålla ett driv i intervjun.

ABs reporter ställer väldigt osensationella frågor och följer ej upp med några som helst relevanta följdfrågor på några svar.

Nyklippt och nyvaxad frisyr men glider samtidigt runt i taskiga mjukisbrallor och morfars pisstofflor...
Citera
2014-10-23, 00:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
Jodå, jag har varit väldigt mycket i Stockholms Skärgård, även i berörda områden och jag kan vittna om att vid den här tiden på året är det inte mycket aktivitet där. Självklart ökar folks närvaro vid sån här uppståndelse men vanligtvis tröttnar folk ganska fort när inget händer och kylan börjar krypa innanför kläderna. Du har dock en klar poäng i att de som väl fotat kan ha tagit väldigt många bilder.

Litet antal människor i skärgården är till Försvarsmaktens fördel, men till en flyende ubåtsbesättnings nackdel. Jag anser att vi har ganska goda möjligheter att gripa inkräktarna när de väl har lämnat sin farkost, om de inte redan har gjort det.
Citera
2014-10-23, 00:46
Medlem
Citat:
Ja, vi har förstått vad du förmedlar, vänligen berätta vilken information som Försvarsmakten kan lämna ut utan att riskera operationen. Om du nu vet vilken information det nu handlar om kan väl lika gärna du öppna ditt hjärta och tala ut, vi är många som är nyfikna.

Jag kan tänka mig flera saker som borde vara helt harmlösa som inte kan skada ur ett rent operationellt synsätt:

1. att FM själva går ut med att de faktiskt har sett en ubåt, eller fått upp ett sonarkontakt, radareko eller någon annan typ av indikation. Kan ju inte komma som en överaskning att vi har ögon, sonar och radar och att man irrar runt i skärgården. T.o.m på 80-talet så hade åtminstånde lite sprängda minor, trasiga nät, hydrofonkontakt m.m. Nu har man inte sagt ett skit om vilken indikation man har, förrutom att allmänheten har gjort observationer, det är ett jävligt bedrägligt beteende som inte ger förtroende.

2. en hyffsad bild eller film på någon av de observationer som gjorts, kanske med en riktig källhänvisning. observationerna är ju redan offentliggjorda så vad kan vara hemligt, att svensson har en mobilkamera.

3. en bild från FM när Ryssen lastar på en ubåt på "moderskeppet", kan ju inte vara en hemlighet att vi har kameror och kan ta kort

4. kanske det beryktade radiomeddelandet, dock lite brasklapp om det är så att vi plockat upp det med någon "ny teknik" då kan man hålla på det, annars ser jag inga problem med att offentligöra det.

förstå att det är märkligt att rulla igång ett sånt här projekt på bara allmänhetens observation.
Citera
2014-10-23, 00:46
Medlem
sabress avatar
Efter att ha trott på den här ubåtsstoryn i fem dagar börjar jag bli lite skeptisk nu. Känns som att man borde ha hittat något vid den här tiden. Även medias intresse börjar svalna nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in