Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Ja, vi har förstått vad du förmedlar, vänligen berätta vilken information som Försvarsmakten kan lämna ut utan att riskera operationen. Om du nu vet vilken information det nu handlar om kan väl lika gärna du öppna ditt hjärta och tala ut, vi är många som är nyfikna.

Jag kan tänka mig flera saker som borde vara helt harmlösa som inte kan skada ur ett rent operationellt synsätt:
1. att FM själva går ut med att de faktiskt har sett en ubåt, eller fått upp ett sonarkontakt, radareko eller någon annan typ av indikation. Kan ju inte komma som en överaskning att vi har ögon, sonar och radar och att man irrar runt i skärgården. T.o.m på 80-talet så hade åtminstånde lite sprängda minor, trasiga nät, hydrofonkontakt m.m. Nu har man inte sagt ett skit om vilken indikation man har, förrutom att allmänheten har gjort observationer, det är ett jävligt bedrägligt beteende som inte ger förtroende.
2. en hyffsad bild eller film på någon av de observationer som gjorts, kanske med en riktig källhänvisning. observationerna är ju redan offentliggjorda så vad kan vara hemligt, att svensson har en mobilkamera.
3. en bild från FM när Ryssen lastar på en ubåt på "moderskeppet", kan ju inte vara en hemlighet att vi har kameror och kan ta kort
4. kanske det beryktade radiomeddelandet, dock lite brasklapp om det är så att vi plockat upp det med någon "ny teknik" då kan man hålla på det, annars ser jag inga problem med att offentligöra det.
förstå att det är märkligt att rulla igång ett sånt här projekt på bara allmänhetens observation.