2014-10-21, 00:27
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Så du tror alltså att Ryssland attackerar Sverige för att vi anklagar dem för att olovligt äntra Svenskt vatten?

Enkelt sagt... Ja.
Jag menar inte att dom kommer attackera oss snart, utan om några år, detta är bara en bit på vägen för att skapa en ännu större konflikt som utmynnar i en attack. (Ett startskott)
Edit: ändrade lite
Senast redigerad av dannee 2014-10-21 kl. 00:32.
Citera
2014-10-21, 00:31
Medlem
Dynamiks avatar
Pinsamt på något sätt att svensk media köpte flashbacks oljetanker-teorier rakt av. Detta rapporteras ju även i internationell media. Idén om "moderfartyg" som aftonbladet och expressen skrivit om hela dagen är ju absurd, däremot i syfte att reläa kommunikation är kanske inte en helt orimlig teori.
Citera
2014-10-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Som när han beskriver att han fick syn på ubåten, så säger han något i stil med att "Ja, jag tog fram kameran och tog en bild, eftersom jag inte hade någon kikare i närheten, sen gick jag in igen, inget märkvärdigt alls".

Inget märkvärdigt alls. Nej, som att skymta ett främmande objekt på skyn, man tar bilden och sen går man in för att titta på tv?

Nej, jag vet inte. Antingen är det en riktig PAJAS. Eller så är något jävligt lurt.

Bor man ute i skärgården är det inte jättekonstigt att man ser ubåtar till och från. Inte direkt som att det är som skator i trädgården men rör man sig mycket i skärgården så ser man dem till och från. Då handlar det ju dock oftast om Svenska ubåtar eller möjligen "lagligt" gästande utländska. Har inte sett någonting på över ett år men för ett par år sedan så observerade jag två svenska båtar med bara någon månads mellanrum och över åren har det förmodligen blivit ett dussintal observationer eller fler.
Nu slår mig "erik" inte som den typen av skärgårdsbo som avses men jag tror inte man skall dra för stora växlar bara på hur artikeln är skriven.
Citera
Medlem
essentiellas avatar
Någon som frågat sig/vet var våra egna svenska ubåtar är?

Jag syftar på:

HMS Gotland (Gtd)

HMS Halland (Hnd)

HMS Uppland (Upd)
Citera
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Varför vill man starta krig?

Det vet jag inte, jag vill i alla fall inte starta något krig...

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Bort med all svensk militär så finns det ingen anledning att attackera sverige då vi inte utgör något hot och lägg pengarna på svenska folket istället.

Det kan väl finnas anledning att attackera Sverige... Gotland kan vara åtråvärt för Ryssland. Har man Gotland så "äger" man ju nästan Östersjön.
Citera
2014-10-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essentiella

Jag syftar på:

HMS Gotland (Gtd)

HMS Halland (Hnd)

HMS Uppland (Upd)

Du kan vara säker på att ingen utanför Marinen vet var dom är och vad dom gör, och detta av en orsak.
Citera
2014-10-21, 00:37
Medlem
essentiellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Du kan vara säker på att ingen utanför Marinen vet var dom är och vad dom gör, och detta av en orsak.

Troligtvis rätt men det är ju onekeligen väldigt intressant i detta läge. De borde ha rött så bra utrustning för att lokalisera andra objekt i vattnet....
Citera
2014-10-21, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essentiella

Jag syftar på:

HMS Gotland (Gtd)

HMS Halland (Hnd)

HMS Uppland (Upd)
Minst en cirkulerar ganska säkert runt skärgårdskusten
Citera
2014-10-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så är hans flickvän en riktig skummis som vet att man jagar ubåtar och berättar det för en ovetande Erik. En flickvän som kände till operationen först av alla bland den svenska allmänheten, så uppfattar jag Eriks berättelse.

Ärligt talat, ska man ljuga så ska det baske mig göras seriöst.

AB: "- Har du pratat med dina grannar om det här?"
ERIK: "- Nej jag har inte pratat med nån...Jo, han från Försvarsmakten som dök upp, har jag pratat med.", "- Sen ni som hittade mig här".

Så han blev HITTAD av AB och Expressen på en plats som SVT ej kunde hitta för att FM kommunicerat felaktig position? Och dessförinnan hade han bemödat sig att kontakta Försvarsmakten men inte sina polare?! Och han ställer upp på två intervjuer om ett potentiellt känsligt ämne utan att prata med någon annan om ämnet innan? Jag köper inte Erik tyvärr.
Citera
2014-10-21, 00:41
Medlem
Jag minns att jag skrev i söndags vid 15-tiden att nästa position för Professor Logachev visar om den är på väg mot Sverige eller svänger söderut. Sedan dess har positionen inte uppdaterats.
Brukar det vara så att fartyg försvinner i mer än ett dygn från Marine Traffic?
Tidpunkten då den försvann, precis innan den ska vika av söderut om den följer normal rutt för fartyg som ska ut ur Östersjön känns ju onekligen som ett sammanträffande.
Citera
2014-10-21, 00:42
Medlem
KerhoffizHs avatar
Råder fortfarande flyg och 10.000m restriktionen?
Citera
2014-10-21, 00:44
Avslutad
Först intervjuar man den äldre fd militären som kryddar något så oerhört, "blir de upptäcka ska de anfallas med allt vi har". Jo, tjena lena! Undrar hur mycket han fick av aftonblaskan för det där. Sen intervjuar man Erik som inte ens vet var han lämnade sina skor när han skulle ut och fota och då går han in igen som om det var en vanlig dag.

Vi har blivit grundlurade, inte undra på att Ryssland och förmodligen Holland står och skrattar åt oss. Pinsamt var ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in