2014-10-20, 22:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Mm.. En båt som var på ett civilt varv i Turkiet nyligen, du menar att ryssarna skickar sin superhemliga James-Bond-ubåtsbärandeubertanker till ett civilt varv i Turkiet för underhåll?

Du tror inte FM hade visat lite större intresse för tankern om det fanns någon substans i det du skriver?

Det är ett spöke skapat av rykten och livlig fantasi..
Jag menar ingenting. Till skillnad från andra så står jag öppen åt båda håll.

Hur vet du hur mycket eller litet intresse FM har visat mot fartyget?
Svaret på detta är ingenting, för du sitter inte på någon insider-information om spaningsuppdragen.

Och sen hoppas jag innerligt att du inte tror att FM redovisar precis exakt in i minsta detalj vad de sysslar med just nu.
Citera
2014-10-20, 22:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Skrev tidigare och undrade hur länge en ubåt klarar sig under vatten innan den måste upp? Tänker på syret exempelvis. För den kan väl inte gömma sig därnere föralltid. Och hur djup är skärgården egentligen? Någon kanske kan ge mig ett exempel på hur stor den är i jämförelse med något annat?

I vissa sorters ubåtar tills maten tar slut och besättningen dör.

I vissa alstrar man eget syre eller har med sig kemiskt syre.
Citera
2014-10-20, 22:35
Medlem
Om försvaret vill ha ökat anslag då är det väl bara presentra bevisen. Jag ser mig ett inspelat nödsamtal med positionsangivelse, ett par fina högupplösta bilder på en ubåt med tid och platsangivelse O.S.V.

Som någon skrivit så kommer detta mynna ut i att försvaret kommer få mindre pengar, lägre förtroende.

Elfsbergintervjun är ett exempel, kändes inte särskilt förtroendeingivande, hålla på att "det kommenterar vi inte..." är bara goja. Säg som det är i stället "vi har säkra bevis titta här.....vi kan inte göra ett skit ge oss pengar" då kan jag oxå tänka mig högre anslag
Citera
2014-10-20, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MolecularSpice
DN kl.20:24: "Siktad ubåt tillhörde upplevelseföretag":

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ubatsbild-fick-sin-forklaring/

Oh nej! Inte ryssen?!..

Ingen stor grej, det var en här i tråden som postade bilden och vi disk detta som svensk ubåt, i lördags em om jag inte missminner mig, dock antog vi att det var en av marinens ubåtar med ytspan och sonar som täppte till utloppet från dalarö. Denna båt har aldrig aktualiserats som den eftersökte. Det finns en länk på båten som han la upp på FB, möjligtvis kanske DN hämtat uppgifterna härifrån.
Senast redigerad av Din farsas tand 2014-10-20 kl. 22:42. Anledning: .
Citera
2014-10-20, 22:36
Medlem
Pajosvs avatar
Jag vet inte om ämnet tagits upp tidigare i tråden, men har svenska Försvarsmakten inte efterfrågat hjälp från någon av våra nära grannländer?

Norge och Danmark är ju med i NATO och vi har ju övat tillsammans med NATO-länder. Finland, som inte är med i NATO, har ju även dom Östersjön in på knutarna och borde ha ett visst intresse av vad som sker i svensk och finsk skärgård.

Har Finland ex. ubåtjaktshelikoptrar?

Om de nu har det, skulle inte dessa sättas in i jakten i Stockholms skärgård?
Citera
2014-10-20, 22:37
Medlem
LeonVances avatar
Jag tror försvaret med näbber och klor vill hålla sina riktiga bevis hemliga, därför slänger de ut sådana här hundben som detta foto till media så att de ska nöja sig. De ljuger om allt. Det enda bevisen de har är troligen radioupptagningen, men det vill de desperat hemlighålla för ryssen. Allt är ett spel. Ett avancerat schackparti.

Enda sättet att bemöta en ljugande motståndare är att själv ljuga. Annars kommer ryssan att äta oss levande.

Vi ser ju nu hur rysk media hånar oss. De är en del av statens propagandamaskineri.
Citera
2014-10-20, 22:38
Bannlyst
känns rätt befriande att flertalet av våra stora medier är räääääät så tveksamma till detta .....jhessus var detta det bästa dom kunde komma fram till på lidingövägen!
Citera
2014-10-20, 22:39
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Media kommer nu så allt tvivel som de kan för operationen och försvaret. Tro mig. Om en vecka är folket övertygade om att försvaret ljög och slösade pengar. För ve den som inte bugar för media. Vår sanna elit kommer hugga ned såväl försvaret som folket för att säkra sin plats som sanningens enda källa. Tro mig.
Garanterat. Nu kommer "sansade" journalister förlöjliga hela händelseförloppet, och i vanlig ordning tro sig kunna syna in i framtiden och avgöra att inga konflikter kan uppstå.
Citera
2014-10-20, 22:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag vet inte om ämnet tagits upp tidigare i tråden, men har svenska Försvarsmakten inte efterfrågat hjälp från någon av våra nära grannländer?

Norge och Danmark är ju med i NATO och vi har ju övat tillsammans med NATO-länder. Finland, som inte är med i NATO, har ju även dom Östersjön in på knutarna och borde ha ett visst intresse av vad som sker i svensk och finsk skärgård.

Har Finland ex. ubåtjaktshelikoptrar?

Om de nu har det, skulle inte dessa sättas in i jakten i Stockholms skärgård?

Varför vill man starta krig?

Bort med all svensk militär så finns det ingen anledning att attackera sverige då vi inte utgör något hot och lägg pengarna på svenska folket istället.
Citera
2014-10-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag tror försvaret med näbber och klor vill hålla sina riktiga bevis hemliga, därför slänger de ut sådana här hundben som detta foto till media så att de ska nöja sig. De ljuger om allt. Det enda bevisen de har är troligen radioupptagningen, men det vill de desperat hemlighålla för ryssen. Allt är ett spel. Ett avancerat schackparti.

Enda sättet att bemöta en ljugande motståndare är att själv ljuga. Annars kommer ryssan att äta oss levande.

Tror stenhårt på detta även jag. Visst, FM kan inte kontrollera allt flöde som finns därute eller begränsa oss invånare för att själv se med egna ögon. Men, för det kan man alltid riktiga ögat åt fel håll eller få oss att sikta in på andra saker. Även om det är mycket hån mot Sverige och FM, så är det inga nybörjare som är bakom rodret. Trots allt. För visst läcker allt ut till media, i alla fall det man vill få ut. Men hade man slängt ut allt, då hade man varit totalt blottad också. Så dum är man fan inte.
Citera
2014-10-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Bort med all svensk militär så finns det ingen anledning att attackera sverige då vi inte utgör något hot och lägg pengarna på svenska folket istället.
Det är ju det som har skett hittills. Det har gått åt helvete märker du väl!?
Citera
2014-10-20, 22:41
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Jobbar du för Kreml eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in