2014-10-21, 00:18
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
En sak förstår jag faktiskt inte. Först gick FM ut med uppgifter om var ubåten setts. Och sen går man ut och medger att man ljugit. Varför? Det är ju egentligen ingen annan än dem själv och "Erik" som vet var ubåten verkligen befann sig. Är det taktik av FM att göra på detta vis, eller inser man inte själv att man framstår som tomtar som medger en lögn för det svenska folket?
Vad jag förstått så erkände man att man ljugit först efter att SVT försökt hitta platsen och vinkeln för fotografiet och sedan konfronterat FM med att deras uttalande inte verkar stämma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halljohn
Instämmer fullständigt. Enda anledningen för "Erik" att dölja ansiktet är om han inte fick uttala sig för FM och gör det "i hemlighet". Men att döma av de långa intervjuerna från platsen så är det inte fallet. Intervjun på AB innehåller många "meningslösa detaljer" som är ett klassiskt knep inom MISO/PSYOPS-verksamhet för att bygga en trovärdighet. Exempelvis att han nämner sin flickvän, cigaretten flera gånger, att han inte hittade en kikare, osv. Denna typ av detaljer är utfyllnad för att vi skall få en "bredare bild" av "Eriks observation" så att den blir verkligare i våra hjärnor.

Svaren på frågorna känns inövade. Han tycks vara mån om att säga rätt sak - inget reflekterande eller resonerande utan snabba, raka och distinkta svar. Som en god soldat som övats borde ge. Om man dessutom adderar de "ytterst neutrala kläderna", frisyren a'la medvetet tillruffsad soldatfrilla, osv., tidigare nämnda borttagna metadata från bilden, den bekräftade lögnen om var bilden är tagen, flertalet rapporter som tyder på att de som bor på platsen ej tagit bilden, osv. så tycker jag väldigt mycket pekar på att Erik är fejk.

Vad har vi för argument för att han inte är fejk - jag känner att jag behöver några?

Det är något skumt med Erik! Är det möjligt att en 27årig man i skärgården är så fjärmad från världen att han inte kände till att man jagar ubåt i närområdet? Den största mediala cikusen på flera år och han är helt ovetande två dagar efter att operationen inleds???
Han var ju inte speciellt cencurerad så det måste ju finnas folk som lätt känner igen honom!
Snacka det skulle vara en sensation om svenska medier använder fejkad desinformation i samarbete med försvarsmakten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Till en början var jag skeptisk till att Erik skulle vara fake, men jag försöker i mitt huvud finna rimliga anledningar till att han döljer ansiktet utan att lyckas.

Det finns en rad möjliga scenarion. Uppgiftslämnaren kanske har blivit tillsagd av FM att inte uttala sig och media kryddar därmed med information som förvanskar historien tillräckligt för att det inte klart skall gå att utröna identiteten.
Eller så är uppgiftslämnaren från början en person som tillhör Försvarsmakten, kanske är det en operatör som tagit bilderna och därefter ställer FM till med ett litet skådespel för att media skall ha något att rapportera om istället för att röja källan.

Alternativt så är det hela ett villospår för att vilseleda ryssen. I verkligheten har marinen redan påträffat den kränkande ubåten i form av en haverist på havsbotten. Medvetna om att ryssen tappat bort båten så slänger man ut lite påhittade observationer för att hålla dem sysselsatta medan man bärgar båten.

När det gäller ubåtar och dess förehavanden så kan man nog ta den mest paranoida människans teorier och då kommer verkligheten ändå att vara än mer invecklad. Bara en sådan sak som att Svenska ubåtar i vanlig ordning är HELT frånvarande i rapportering trots att det är de mest sofistikerade sensorplattformar som marinen besitter. Eller att Belos lyser med sin frånvaro medan man glatt visar upp Visby som en nyputsad morot för gästande journalister.
Citera
2014-10-21, 00:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NCC1701
Ryssarna och Holländarna har ju gått ut och sagt att det inte var dem så släpp de spåren nu, mycket mer troligt att det är USA/NATO då de ej dementerat att det är deras båt FM letar efter.

Det var inte jag som sköt Palme, lika bra att säga det nu, obehagligt att misstänkas på vaga grunder.

Ditt resonemang håller inte, precis som någon sa, overifierbar information är inte mycket värd. Kina och Indien har inte heller dementerat. Hoppas att du förstår det meningslösa i att dementera.
Citera
2014-10-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Till en början var jag skeptisk till att Erik skulle vara fake, men jag försöker i mitt huvud finna rimliga anledningar till att han döljer ansiktet utan att lyckas.

Kan det vara för att förstärka trovärdigheten i budskapet? Man vill att vi skall få en "bild av en individ" utan att kunna identifiera honom?
Citera
2014-10-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Varför fösa iväg detta objekt från våra vatten, utan att ställa personerna i eventuell ubåt mot väggen? Eller kan man "bakom stängda dörrar" redan varit i kontakt med Ryssland? Och därigenom nått någon typ av deal. Har liksom svårt att se hur ett sådant scenario skulle utspela sig. För inte kan väl vi exempelvis få kontakt med ubåten därnere "bara sådär?". Men Sverige verkar i övrigt alltid göra såhär. Samma som när vi tidigare i år fick besök i luftrummet av ett ryskt flygplan. Det skickade vi bara tillbaka. Varför inte tvinga ner det på land? Ger det inget? I USA hade planet blivit nedsprängt direkt. Fina kontraster.

Om man gjort klart för ubåten att man vet att den finns där och den ger sig av frivilligt så har man väl gjort tillräckligt?
Att sjunkbomba för att locka fram den känns lite onödigt i fredstid. Lätt att det dör en massa människor och helt i onödan då. Sådana åtgärder kan man spara tills det upprepats några gånger.
Besättningen på U-båten hade med all sannolikhet som mål att smyga runt på Svenskt vatten och ta sig därifrån oupptäckta, så för dom är det svansen mellan benen nu i vilket fall.

Man behöver ju inte anstränga sig för att starta väpnade konflikter liksom, särskilt inte om det är Ryssarna som är här och leker, att göra klart för dom att dom inte kan hålla på hur som helst här är väl en lagom början.
Citera
2014-10-21, 00:21
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontroll-Don
Men herregud så slut du är. Du svarar ju själv på hur idiotisk din teori är.

"Om vi identifierar dom som ryssar med bevis så faller ju hela min ide."

Tror du själv att man är beredd på att ta sådana risker?

Vilka nättidningar beskyller Ryssland för att befinna sig på våra vatten? Har du några källor?

Jag tror Putin är beredd att ta risker ja. Frågan är ju om risken att bli upptäckte är så stor.
Aftonbladet.se
Expressen.se
Även den gammla militären Göran frisk.
Ryssarna är inte dumma, vem tror du är smartas gammla KGB agenten Putin eller vår Löfven?
Detta är ett schack spel.
Dock så hänger du inte mer i vad jag skriver, jag menar att ryssarna vill att vi ska se en ubåt men absolut inte så att vi kan identifiera den som rysk. Ryssarna räknar kallt med att vi skyller på dom utan bevis, ryssarna hävdar då sin oskuld å karusellen är igång.
Citera
2014-10-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Tror bara det var stadsborna på flashback och media som var intresserade, alla vi som fiskar fattade att han var ute och fiskade öring längs stranden.

Rimlig förklaring. Men alla som har huvudet på skaft, gjort lumpen etc fattar ju bättre än feminiserade männs/quinns/journalister!! Ingen spetznas skulle exponera sig på det viset. Hellre biter de tungan av sig och förblöder och blir gäddmat än vinglar ut på hala stenar där vilken snesegare som hellst kan se dem.
Citera
2014-10-21, 00:22
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Hur kan man vara så tokig och ha så dålig koll på verkligheten att man tror att något sådant kan vara rimligt? Om du tror detta på riktigt så kan du både skratta och gråta åt sig själv.

Btw: Om du knarkar eller super mycket så är det dags att sluta.

Varför är det en sån galen ide?
Citera
2014-10-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det står ja, och dom säger en sak. Men gör dom det då? - Det får vi se.

Inte fasiken går dom ut ordagrant och säger vad de sysslar med om de har något fuffens för sig.
Givetvis försöker man då sopa bort alla spår så bra det går.

Som sagt, jag säger varken bu eller bä. Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.
Lite naivt och trångsynt att lita blint på vad ryssarna säger. De har väl aldrig varit historiens godaste folk och alltid arbetat lite i skymundan.

Nej ,så kan det givetvis va, men det blir ju ganska lätt fatta att det är något lurt om dom fortfarande ligger där flyter omkring den 24:e när dom ska va i Ryssland.
Citera
2014-10-21, 00:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Det är något skumt med Erik! Är det möjligt att en 27årig man i skärgården är så fjärmad från världen att han inte kände till att man jagar ubåt i närområdet? Den största mediala cikusen på flera år och han är helt ovetande två dagar efter att operationen inleds???
Han var ju inte speciellt cencurerad så det måste ju finnas folk som lätt känner igen honom!
Snacka det skulle vara en sensation om svenska medier använder fejkad desinformation i samarbete med försvarsmakten!

Eller så är hans flickvän en riktig skummis som vet att man jagar ubåtar och berättar det för en ovetande Erik. En flickvän som kände till operationen först av alla bland den svenska allmänheten, så uppfattar jag Eriks berättelse.

Ärligt talat, ska man ljuga så ska det baske mig göras seriöst.
Citera
2014-10-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Jag tror Putin är beredd att ta risker ja. Frågan är ju om risken att bli upptäckte är så stor.
Aftonbladet.se
Expressen.se
Även den gammla militären Göran frisk.
Ryssarna är inte dumma, vem tror du är smartas gammla KGB agenten Putin eller vår Löfven?
Detta är ett schack spel.
Dock så hänger du inte mer i vad jag skriver, jag menar att ryssarna vill att vi ska se en ubåt men absolut inte så att vi kan identifiera den som rysk. Ryssarna räknar kallt med att vi skyller på dom utan bevis, ryssarna hävdar då sin oskuld å karusellen är igång.

Så du tror alltså att Ryssland attackerar Sverige för att vi anklagar dem för att olovligt äntra Svenskt vatten?

Det kan liksom jämföras med att jag mördar alla som du har sett för att du anklagar mig för att ha gått på din gräsmatta. Sluta nu, du framstår som pinsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in