Citat:
Ursprungligen postat av
O19
Till en början var jag skeptisk till att Erik skulle vara fake, men jag försöker i mitt huvud finna rimliga anledningar till att han döljer ansiktet utan att lyckas.
Det finns en rad möjliga scenarion. Uppgiftslämnaren kanske har blivit tillsagd av FM att inte uttala sig och media kryddar därmed med information som förvanskar historien tillräckligt för att det inte klart skall gå att utröna identiteten.
Eller så är uppgiftslämnaren från början en person som tillhör Försvarsmakten, kanske är det en operatör som tagit bilderna och därefter ställer FM till med ett litet skådespel för att media skall ha något att rapportera om istället för att röja källan.
Alternativt så är det hela ett villospår för att vilseleda ryssen. I verkligheten har marinen redan påträffat den kränkande ubåten i form av en haverist på havsbotten. Medvetna om att ryssen tappat bort båten så slänger man ut lite påhittade observationer för att hålla dem sysselsatta medan man bärgar båten.
När det gäller ubåtar och dess förehavanden så kan man nog ta den mest paranoida människans teorier och då kommer verkligheten ändå att vara än mer invecklad. Bara en sådan sak som att Svenska ubåtar i vanlig ordning är HELT frånvarande i rapportering trots att det är de mest sofistikerade sensorplattformar som marinen besitter. Eller att Belos lyser med sin frånvaro medan man glatt visar upp Visby som en nyputsad morot för gästande journalister.