2005-09-12, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Skall detta vara något negativt?
arbetsmarknaden behöver dessa "behovsanställningar" lika mycket som fasta anställningar.

Det finns många som vill ha dessa jobb, bla jag.

Ända tills den dagen då du behöer ett lån eller köpa något på avbetalning.
DÅ vill du helt plötsligt ha tillsvidareanställning.

Jag tycker kritiken är helt befogad.
Citera
2005-09-12, 09:06
Awaiting Email Confirmation
shaolinmasters avatar
..

själv skulle jag aldrig köpa möbler från ikea.
så fort man säljer ikea begagnat får man ingenting för dom.

fy fan.

själv kör jag med mio eller finlandia bästa kvaliten helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av EvilN
Ända tills den dagen då du behöer ett lån eller köpa något på avbetalning.
DÅ vill du helt plötsligt ha tillsvidareanställning.

Jag tycker kritiken är helt befogad.
Citera
2005-09-12, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shaolinmaster
själv skulle jag aldrig köpa möbler från ikea.
så fort man säljer ikea begagnat får man ingenting för dom.

fy fan.

själv kör jag med mio eller finlandia bästa kvaliten helt klart.

Och ämnet var om du gillar att köpa ikeamöbler?
Citera
2005-09-12, 13:06
Medlem
karlhenrik_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Skulle vara intressant att höra om det finns fler här inne som känner likadant för detta monster i arbetslivet. Är det fler än jag som känner avsky för denna arbetsgivare som ständigt sparkar på oss anställda. IKEA säger sig ha en schysst policy mot oss anställda, men i själva verket slår de på oss, pissar på oss. Jag har aldrig varit med i något företag att det finns så många inkompetenta så kallade chefer. Det är horribelt och se hur en chef totalt misslyckas på en post för att nästa vecka vara chef på en annan avdelning.
Skulle det finnas en chef som uppskattas bland personalen är ledningen inom IKEA inte sena med att den chefen förflyttas eller tvinga sluta. Lönerna skall vi inte prata om. Hur står det till med IKEA´s policy i tredje världen. Personligen tror jag man utnyttjar männskor med slavlöner. Är det någon som känner igen detta skulle det va kul att får läsa era kommentarer.

Man jobbar inte på IKEA för den fantastiska lönen utan snarare för att man trivs bra med företagets affärsidé och personalpolitik. Om nu allt är så hemskt, varför slutar du inte bara? Det finns många som står på kö som vill ha ditt jobb.

Beträffande tredje världen jobbar de säkert med slavlöner, i ditt tycke. Det är ett privilegium att få jobba på IKEA i många länder. IKEA har gjort mer för många företag i tredje världen än vad många kan föreställa sig. Istället för att bistånd har delats ut hit och dit har företaget skapat arbeten i många länder och hjälpt till att anpassa dessa förfallna industrier, så det fungerar i IKEAs produktion.
Citera
2005-09-12, 15:50
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Hur står det till med IKEA´s policy i tredje världen. Personligen tror jag man utnyttjar männskor med slavlöner. Är det någon som känner igen detta skulle det va kul att får läsa era kommentarer.

Jag kan inte i detalj svara på om IKEA utnyttjar människor med slavlöner. Man gör det med säkerhet inte direkt i alla fall, eftersom man arbetar med leverantörer som kontrakteras att leverera varor - att dessa pressar sin personal hårt är dock ingen högoddsare med tanke på hur IKEA behandlar sina leverantörer.
En släkting till mig jobbade nämligen som högt uppsatt inom IKEAs inköpsorganisation i Asien, och han trivdes inte med det sätt som leverantörerna behandlades. Om leverantör A i Malaysia efter hårda förhandlingar kontrakterats för att tillverka varan X för 25 cent styck och investerat för att sköta den produktionen kunde IKEA efter nåt år utan vidare säga upp avtalet med hänvisning till att leverantör B i Vietnam kunde leverera samma vara för 24 cent styck. Om en leverantör har investerat för att producera en överenskommen vara hör det till god affärssed att i alla fall ge dem ett par år för att ta hem kostnaderna för sin investering, men det skiter tydligen IKEA fullständigt i. För folk som kommer utifrån - som min släkting - och inte jobbat hela sin karriär i IKEA är detta en ganska obehaglig omställning.
Citera
2005-09-12, 16:39
Medlem
miklons avatar
Citat:
Skulle vara intressant att höra om det finns fler här inne som känner likadant för detta monster i arbetslivet. Är det fler än jag som känner avsky för denna arbetsgivare som ständigt sparkar på oss anställda...

Tycker mest det låter som att du är bitter för att du har ett tråkigt jobb. Eller hade du några konkreta klagomål?
Citera
2005-09-18, 19:22
Medlem
Sernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mist2
chrillos: Du missade nog min poäng. Du tycker alltså att det är fair att ha en personalstyrka på 30% med fast anställda? Jag har exempel på personer som gått som behovsanställda i 5 år utan möjlighet till fast anställning. Rent "pengamässigt" (om de inte är sjuka för då får det inte ett jota) tjänar de ok då de jobbar ~40h/veckan, men tryggheten och planeringsmöjligheter finns inte. Alltså, de jobbar lika mycket som en person med fast heltidsarbete. IKEA vill dock inte anställa dessa personer av de skäl jag nämnde tidigare.

Får upp en bild av Kamprad då han kastar köttben till hungriga hundar när jag tänker på hur timmarna delas ut bland de behovsanställda.

Tror att om man varit anställd i två år övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning.
Citera
2005-09-19, 10:54
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Jag är mest förvånad över att människor vill jobba med de lönerna. Fick själv jobberbjudande efter ett antal intervjuer för ungefär 10 månader sedan men valde att tacka nej.

Man får vad man betalar för..
Citera
2005-09-19, 12:52
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Jag är mest förvånad över att människor vill jobba med de lönerna. Fick själv jobberbjudande efter ett antal intervjuer för ungefär 10 månader sedan men valde att tacka nej.

Man får vad man betalar för..

Det vore intressant att höra vad det var för jobb det gällde, och vilka villkor dom erbjöd.
Citera
2005-09-19, 15:16
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opinion
Det vore intressant att höra vad det var för jobb det gällde, och vilka villkor dom erbjöd.

Jag besitter ingen djupare kunskap och det finns självklart fler faktorer till att jag tackade nej och finner ingen idé att dryfta de här, men kort sagt hade varit nybakad student hade jag tackat ja såklart, jag förhörde mig dock rätt omfattande om policyn so here comes:

Tjänsten jag förhörde mig om kallades framtida ledare vilket efter ett 6-12 månader skulle rendera i någon form av avdelningschef. Normalt för dessa tjänster skulle vara att inom 36-48 månader avancera ytterligare genom de olika nivåerna. Detta skulle efter ytterligare en tid resultera i ett eget varuhus efter bland annat utlandstjänst mm säg ett perspektiv på 6-8 år. (Det är tydligen olika status beroende på vilken avdelningen du jobbar, om jag förstod det rätt är kundservice rätt hög status men jag är inte säker på att jag mins rätt).

Ingångslönen låg på drygt 17´och efter ett halvår (då som avdelningschef) runt 19-20´. Stegen såg, enligt HR-tanten, ut som att på en horisont på fem år kunde lönen ligga kring 25,5-27,5´i normalfall.

Inget sagt utan undantag dock förstås.
Citera
2005-09-19, 15:18
Medlem
rick-ransoms avatar
Känner flera som arbetar/arbetat på IKEA, alla har tvärtom tyckt att IKEA är en ovanligt sjysst arbetsgivare....

Håller med andra ord inte med, om något var de snarast en för "mesig" arbetsgivare mot anställda som misskötte sig!
Citera
2005-09-19, 15:30
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rick-ransom
Känner flera som arbetar/arbetat på IKEA, alla har tvärtom tyckt att IKEA är en ovanligt sjysst arbetsgivare....

Håller med andra ord inte med, om något var de snarast en för "mesig" arbetsgivare mot anställda som misskötte sig!

Förtydligar mig lite.

Jag lämnar inga synpunkter på IKEA som arbetsgivare, det finns säkert både bättre och sämre. Oftast brukar det väl dock handla om inställningen hos medarbetarna som gör arbetsplatsen och IKEA är rätt mån om att anställa just de som gillar "IKEA-tänket" vilket borde barka för att det är en trisvam arbetsplats även om lönerna suger.

Anställer man dåligt får man också lida därav.

Edit: ursäkta den kassa svenskan i det här inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in