2005-09-19, 20:02
Medlem
BuCes avatar
Den karriärsväg Reverent Mishap talar om får väl ändå kallas för trainee-program, eller? Inga egentliga pengar att tala om förrän man blir varuhuschef, eller strax där under.

Nu vet jag inte vad en varuhuschef på IKEA tjänar men om vi tar exempelvis Kungens Kurva, med alla dess anställda och astronomiska varuvärde, borde månadslönen ligga på absolut MINST 80.000 i månaden... dock tror jag inte den gör det. Är den bonusbaserad kan det ju iofs sticka iväg ganska bra

/B
Citera
2005-09-20, 02:29
Medlem
oops my bad...
Citera
2005-09-20, 07:36
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Den karriärsväg Reverent Mishap talar om får väl ändå kallas för trainee-program, eller? Inga egentliga pengar att tala om förrän man blir varuhuschef, eller strax där under.

Nu vet jag inte vad en varuhuschef på IKEA tjänar men om vi tar exempelvis Kungens Kurva, med alla dess anställda och astronomiska varuvärde, borde månadslönen ligga på absolut MINST 80.000 i månaden... dock tror jag inte den gör det. Är den bonusbaserad kan det ju iofs sticka iväg ganska bra

/B

Det låter inte helt orimligt att tjäna dom pengarna som varhuschef, vägen dit kändes däremot lång (har redan genomgått en traineeperiod på ett annat företag). Och faktiskt så nämndes de större varuhusen i diskussionen - normalt ligger lönen för dödliga en till två tusenlappar över de mindre varuhusen på landsorten.

Edit: Byt tillbaka till din gamla avatar!
Citera
2005-09-20, 20:58
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Det låter inte helt orimligt att tjäna dom pengarna som varhuschef, vägen dit kändes däremot lång (har redan genomgått en traineeperiod på ett annat företag). Och faktiskt så nämndes de större varuhusen i diskussionen - normalt ligger lönen för dödliga en till två tusenlappar över de mindre varuhusen på landsorten.

Edit: Byt tillbaka till din gamla avatar!

Konkurrensen för varuhuschefspositionen är nog riktigt tuff. Väl där undrar jag om det finns någon vidareutveckling/utmaning? Att hålla ett IKEA-varuhus flytande borde inte vara överdrivet svårt med tanke på den oerhörda populäriteten, oavsett var i landet varuhuset ligger.

Att öka lönsamheten är ju alltid på tapeten men detta i kombination med kravet på kundservice i ett företag med ryktet -"det saknas alltid en skruv"- är nog inte prio 1.

Ang avataren - varför då? Flat Eric är ju det bästa som visats på tv de senaste 20 åren!
Citera
2005-09-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mist2
Jag har exempel på personer som gått som behovsanställda i 5 år utan möjlighet till fast anställning.

Då är det läge att ta en fajt, för enl. LAS har man rätt till tillsvidareanställning om man har arbetat ett års sammanlagd arbetstid under tre år.
Citera
2005-10-21, 10:51
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Då är det läge att ta en fajt, för enl. LAS har man rätt till tillsvidareanställning om man har arbetat ett års sammanlagd arbetstid under tre år.

Frågan blir då huruvida IKEA "köpt" in sig i facket? Facket har mig veterligen inte under några omständigheter så länge jag varit verksam i IKEA stått på arbetarnas sida. Så allt snack om lagar & rättigheter funkar inte på IKEA.
Citera
2009-05-09, 14:45
Medlem
TheatreOfDreamss avatar
Jag har jobbat på IKEA, cirka 9 månader. IKEA är poppis och säkert en merit när man söker andra jobb, för att det, utåt sett ses positivt att ha arbetat där.
Myten om att allt är så himla bra på IKEA med att dem tar hand om sina anställda är just det, enbart en myt.
Är du en vanlig simpel knegare får du jobba arslet av dig, du får oerhört sällan uppskattning från din chef, utan det enda du får höra från den är vad du gjort fel, vad du ska förbättra osv. Man känner sig övervakad hela tiden, svårt att slappna av....och så då den här påklistrade, överjävla trevligheten som genomsyras (som man själv tar efter utan att tänka på).

Det som är bra är att det finns söta tjejer som jobbar där...satte själv på ett par stycken under min tid där, mkt göka mellan kollegor eller så e dem tillsammans
Citera
2009-05-09, 14:47
Medlem
orkarNs avatar
A&S → Företagsskvaller

/mod
Citera
2009-05-10, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheatreOfDreams
Jag har jobbat på IKEA, cirka 9 månader. IKEA är poppis och säkert en merit när man söker andra jobb, för att det, utåt sett ses positivt att ha arbetat där.
Myten om att allt är så himla bra på IKEA med att dem tar hand om sina anställda är just det, enbart en myt.
Är du en vanlig simpel knegare får du jobba arslet av dig, du får oerhört sällan uppskattning från din chef, utan det enda du får höra från den är vad du gjort fel, vad du ska förbättra osv. Man känner sig övervakad hela tiden, svårt att slappna av....och så då den här påklistrade, överjävla trevligheten som genomsyras (som man själv tar efter utan att tänka på).

Det som är bra är att det finns söta tjejer som jobbar där...satte själv på ett par stycken under min tid där, mkt göka mellan kollegor eller så e dem tillsammans

Tror det är ganska vanligt inom alla yrken.(förutom gökandet)
Citera
2009-05-10, 22:48
Medlem
TeEsErs avatar
Vissa företag, och IKEA är ett av dem, anses vara mycket meriterande att ha arbetat på när man söker andra jobb.

Jag jobbar själv på ett annat företag vars namn brukar ge rekryterare en nervös ryckning i mungipan av lycka. Har man jobbat hos oss eller IKEA anses man kunna tåla stress, ta egna initiativ och trolla med knäna. Själv tycker jag inte att mitt jobb är så speciellt men utifrån sett är det tydligen något visst med det. Ibland sitter jag och gör nästan ingenting och sen brakar det loss i 200km/h. Jag antar att det är den anpassningsförmågan som gör en attraktiv. Vi har folk som börjar hos oss som passar bra in och klarar av det och sen har vi folk som kommer in, med god branscherfarenhet, men klarar ändå inte pressen.

Jag var själv på intervju på IKEA och fick erbjudet jobbet och visste att det skulle vara sämre betalt eftersom jag jobbar med försäljning nu men jag ville prova något annat och ha större ansvar för andra.

Det var ett mycket intressant jobb med relativt stort personalansvar. Dock så var lönen inte ens hälften av min nuvarande lön där jag bara har ansvar för fem personer och i övrigt är vanlig konsult/försäljare (vi är inte så noga med titlar) mer eller mindre.

Jag var tvungen att tacka nej till erbjudandet men IKEA-folket var helt inne på sin linje att IKEA är så attraktivt att arbeta på så de tyckte att deras bud var bra och de vägrade höja. Den attityden var lite förvånande men ändå skönt kaxig. Hade inte lönen varit så extremt dålig, inte för att jag tjänar överbra nu men under 30.000 kr i månaden för personalansvar för mer än 15 personer är INTE ok, så hade jag tagit det.

Ikea är intressant eftersom man driver ett så stort företag med småländska metoder. Det är inte alltid bäst men det är jävligt befriande med någon som orkar titta någon annanstans än i amerikanska managementmanualer för att driva sitt företag.

/T
Citera
2009-05-10, 23:56
Medlem
Inte bara svart eller vitt kanske?

Googla på Ikea och unicef så kan du läsa att ikea skänkt en och en halv miljard till unicef. men du kan inte läsa en massa artiklar eller reklam om det, så om din reflex är att säga att det har man bara gjort för att tjäna på det så får du nog svälja din invändning.

tror mer att det finns både bra och dåligt. Och för de "stackars krakar" som jobbar timmar; ikea ligger i hyfsat stora städer där man kan få andra jobb, det är liksom inte enda arbetsgivaren i krokom där man tvingas jobba. ikea är en merit och söker du andra jobb på den meriten så får du.
Citera
2009-05-11, 05:01
Medlem
IKEA är väl som alla andra jävla stora företag, ser bara till profiten och skiter i dom anställda.
Är väl lika jävla illa med behovsanställningar eller deltidsanställningar på alla handelsföretag. Bekvämt för arbetsgivaren att bara ringa in folk när det behövs, sen pissar man på dom resten av tiden.
Ännu värre har det ju blivit nu sen idioterna i moderatregeringen tog bort möjligheten att deltidsstämpla.
Tydligen anser begåvningsreserven i regeringen att det är bättre att leva på bidrag än att arbeta det man kan och söka jobb under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in