Citat:
Ursprungligen postat av
erhhhhh
vart skriver han att dom är konkurrenter? dom verkar ju samarbeta på nått sätt
Företaget jag är på idag levererar 100% av produkt "X" som vi båda säljer. De säljer den dock ompackad i deras förpackning, men det är samma produkt. Vi bearbetar inte varandras kunder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leke
Vad gör det nya företaget med "X"? Säljer de det vidare direkt eller bearbetar dem det på något sätt? Har ditt nuvarande företag och det nya bara en leverantör/kund-relation eller är de också konkurrenter?
Om det bara är en leverantör/kund-relation borde väl ditt nuvarande företag vara intresserade av att det går bra för det nya företaget. En starkare kund innebär ju troligtvis att man får sälja mer. Om du byter jobb till kunden är ju risken dessutom mindre att de byter leverantör med tanke på din bakgrund.
Detta är en sak jag funderat mycket på sedan samtal 1. Jag går ju inte inte till en konkurrent, allt jag kommer sälja är från nuvarande företagets produktion. Företag "O" som headhuntat mig är mitt nuvarande företags största kund. Så jag kommer ju ändå hjälpa företaget... på något sätt.
Sen är det givetvis känsligt då jag vet (och kan spara filer) med priser etc som är direkt känsliga företagen emellan. Sen skulle jag
aldrig göra detta dock, men koncernchefen (min chefs chef) kanske tror att jag skulle kunna göra det.
Pratade med företag "O"´s VD igår och berättade lite om min oro att OM vi kommer överens om allt från lön till titel och arbetsbeskrivning så KAN det ju bli så att min chef säger att "du går hem nu, du lämnar telefon och dator här..." (Just för den känsliga infon jag har tillgång till) då svarade VD:n på företag "O" "Då anställer jag dig dagen efter, det behöver du inte oroa dig för, jag kan anställa dig första februari, första November... det spelar ingen roll. Jag rättar mig efter dig."
Vilket känns skönt...
Jag tror mig kunna trivas bättre på företag "O" då de har helt andra resurser samt att de 3 nyckelpersonerna hos dom som känner till att kontakt har tagits (VD, Säljchef och produktchef) alla "verkligen hoppas på att du kan komma och bli en del av vår organisation". Och jag skulle så gärna vilja att om jag ska avsluta min anställning på nuvarande företag att det ska gå såpass bra att jag kan säga att "jag stannar till 1:e Februari och hjälper till och utbildar er så mycket som det går" ... men det tvivlar jag på....
... som sagt, lite kaos i huvudet är det allt. Men jag tror mig som sagt företag "O" blir min nästa arbetsplats, såvida inte vi är mil ifrån varandra i det personliga avtalet men det tror jag inte.