2014-10-10, 18:46
Medlem
FB05s avatar
Bränn inga broar. Om de verkligen är intresserade av dig har de inte bråttom. Ta din tid och utvärdera situationen. Allt handlar inte om kronor och ören. Vad erbjuder de egentligen. Alla viskar om guld och gröna skogar innan de fått av dig trosorna ...
Citera
2014-10-10, 20:06
Medlem
zorzes avatar
Tänk igenom det här noggrant,den här konkurrerande VD:n kanske enbart är intresserad av din kundstock,du drar in nya kunder men sen är det silkessnöret.

Tänk igenom erbjudandet noggrant...lyssna igenom hur och vad det här andra företagets VD lägger fram för dig,vilket förslag,ni kan säkert prata igenom det eftersom ni tycks ses lite då och då

.Litar du på den här andra VD:n?....allt är inte bara nu utan det finns en morgondag.

Du tycks ju ha det bra på ditt nuvarande på alla plan.
Citera
2014-10-10, 20:28
Medlem
Det är väldigt fräckt att ställa din nuvarande chef mot väggen med att tala om din potentiella nya tjänst och lön. Rekommenderas EJ.
Citera
2014-10-10, 22:50
Medlem
ZapDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ngvin
Nejdå, har man en bra relation till Chefen så kan man självklart förhandla. Alla har en karriär och tänka på och det förstår en chef. Snarare tvärt om att man är ärlig och berättar.

Mmm då ska den vara verkligt bra och helst personlig och inte bara professionell.

Jag baserade min feedback utifrån att jag varit i skorna för alla berörda, jag har headhuntat folk från konkurrenter & partners, jag har blivit headhuntad själv och haft samma bryderier som TS, och jag har varit linjechef när anställda travat in med en kravlista baserat på externa erbjudanden. Men varje situation är till viss del unik och det kanske finns generella skillnader mellan olika brancher och yrkesområden.
Citera
2014-10-10, 22:55
Medlem
Jag höra många kommentera att TS inte bör byta jobb för pengarnas skull. Jag håller förvisso med om att pengar inte är allt. Men det samma kan man ju säga till TS nuvarande arbetsgivare, att de inte ska ge TS en för låg lön eftersom de kan förlora en bra medarbetare.

Sedan så säger många att man inte ska byta till ett sämre jobb för pengarnas skull. Men det nya jobbet kan ju t.o.m. vara bättre än det nuvarande jobbet.

Jag skulle ta ett möte med den nya arbetsplatsen, och även be om att få träffa de du ska jobba med om du byter jobb. Så att du kan få en känsla för jobbet som sträcker sig bortom lönen och de formella arbetsuppgifterna.
Citera
2014-10-11, 00:22
Medlem
PrepareAnuss avatar
Jag blev headhuntad senast idag, och har blivit det senaste veckorna, trots att jag precis börjat min nya anställning bara för nån vecka sen. (Hade 2 företag som frågade efter mig då jag la ner min egen verksamhet).
Men efter bara nån vecka trivs jag sjukt bra och gillar läget, i det här fallet handlar det om en ökning på ca 6000:-/mån i lön som jag tackar nej till då jag vet att den "nya" chefen på det andra företaget inte kan ge samma garantier som trygghet, mindre stress etc.

Det är helt enkelt inte värt det om man är grymt nöjd med sitt jobb, risken är stor att man hittar fel och blir missnöjd.
Citera
2014-10-11, 04:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du leker just nu i en gråzon. Innan du gör ett steg till i denna process bör du prata med ditt fackombud.
Just nu jobbar du i ett företag som på ett eller annat sätt har lärt dig ditt yrke. Erfarenhet är en del av upplärning.
Den erfarenheten som din arbetsgivare gett dig gör nu att du fått ett jobberbjudande hos en konkurrent.
Inte nog med att det är exakt samma tjänst du har i dag så är det även ett företag som just nu håller på att skjuta ditt nuvarande företag i sank.
Att byta jobb är inte förbjudet.
Däremot är det inom vissa avtal förbjudet att gå till ett konkurrerande företag med samma arbetsuppgifter.
Jag kan faktiskt inte hur denna del är formulerad eller hur den funkar. Minns jag rätt så kan du gå till den nya efter en viss tid.
Jag har aldrig hört talas om att någon arbetsgivare ens utnyttjat detta. Att jag en gång för länge sedan snokade upp detta berodde på att jag gjorde ett liknande byte samt att jag var fackligt förtroendevald. Det var min fackbas som varnade mig.
Just att jag reagerar beror på att din nuvarande chef gärna ser att ditt nya företag försvinner från jordens yta. Om du då går till konkurrenten lär inte göra din chef gladare o risken finns att han gör dig till det som i sportens värld kallas för ettårsfall samt att du kan bli skadeståndsskyldig.

Så prata först med facket o sedan hoppas jag att inga hinder finns så du kan lycka till på nya jobbet.

vart skriver han att dom är konkurrenter? dom verkar ju samarbeta på nått sätt
Citera
2014-10-11, 05:19
Medlem
Lekes avatar
Vad gör det nya företaget med "X"? Säljer de det vidare direkt eller bearbetar dem det på något sätt? Har ditt nuvarande företag och det nya bara en leverantör/kund-relation eller är de också konkurrenter?

Om det bara är en leverantör/kund-relation borde väl ditt nuvarande företag vara intresserade av att det går bra för det nya företaget. En starkare kund innebär ju troligtvis att man får sälja mer. Om du byter jobb till kunden är ju risken dessutom mindre att de byter leverantör med tanke på din bakgrund.
Citera
2014-10-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh
vart skriver han att dom är konkurrenter? dom verkar ju samarbeta på nått sätt

Företaget jag är på idag levererar 100% av produkt "X" som vi båda säljer. De säljer den dock ompackad i deras förpackning, men det är samma produkt. Vi bearbetar inte varandras kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Vad gör det nya företaget med "X"? Säljer de det vidare direkt eller bearbetar dem det på något sätt? Har ditt nuvarande företag och det nya bara en leverantör/kund-relation eller är de också konkurrenter?

Om det bara är en leverantör/kund-relation borde väl ditt nuvarande företag vara intresserade av att det går bra för det nya företaget. En starkare kund innebär ju troligtvis att man får sälja mer. Om du byter jobb till kunden är ju risken dessutom mindre att de byter leverantör med tanke på din bakgrund.

Detta är en sak jag funderat mycket på sedan samtal 1. Jag går ju inte inte till en konkurrent, allt jag kommer sälja är från nuvarande företagets produktion. Företag "O" som headhuntat mig är mitt nuvarande företags största kund. Så jag kommer ju ändå hjälpa företaget... på något sätt.
Sen är det givetvis känsligt då jag vet (och kan spara filer) med priser etc som är direkt känsliga företagen emellan. Sen skulle jag aldrig göra detta dock, men koncernchefen (min chefs chef) kanske tror att jag skulle kunna göra det.
Pratade med företag "O"´s VD igår och berättade lite om min oro att OM vi kommer överens om allt från lön till titel och arbetsbeskrivning så KAN det ju bli så att min chef säger att "du går hem nu, du lämnar telefon och dator här..." (Just för den känsliga infon jag har tillgång till) då svarade VD:n på företag "O" "Då anställer jag dig dagen efter, det behöver du inte oroa dig för, jag kan anställa dig första februari, första November... det spelar ingen roll. Jag rättar mig efter dig."

Vilket känns skönt...

Jag tror mig kunna trivas bättre på företag "O" då de har helt andra resurser samt att de 3 nyckelpersonerna hos dom som känner till att kontakt har tagits (VD, Säljchef och produktchef) alla "verkligen hoppas på att du kan komma och bli en del av vår organisation". Och jag skulle så gärna vilja att om jag ska avsluta min anställning på nuvarande företag att det ska gå såpass bra att jag kan säga att "jag stannar till 1:e Februari och hjälper till och utbildar er så mycket som det går" ... men det tvivlar jag på....

... som sagt, lite kaos i huvudet är det allt. Men jag tror mig som sagt företag "O" blir min nästa arbetsplats, såvida inte vi är mil ifrån varandra i det personliga avtalet men det tror jag inte.
Citera
2014-10-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Du leker just nu i en gråzon. Innan du gör ett steg till i denna process bör du prata med ditt fackombud.
Just nu jobbar du i ett företag som på ett eller annat sätt har lärt dig ditt yrke. Erfarenhet är en del av upplärning.
Den erfarenheten som din arbetsgivare gett dig gör nu att du fått ett jobberbjudande hos en konkurrent.
Inte nog med att det är exakt samma tjänst du har i dag så är det även ett företag som just nu håller på att skjuta ditt nuvarande företag i sank.
Att byta jobb är inte förbjudet.
Däremot är det inom vissa avtal förbjudet att gå till ett konkurrerande företag med samma arbetsuppgifter.
Jag kan faktiskt inte hur denna del är formulerad eller hur den funkar. Minns jag rätt så kan du gå till den nya efter en viss tid.
Jag har aldrig hört talas om att någon arbetsgivare ens utnyttjat detta. Att jag en gång för länge sedan snokade upp detta berodde på att jag gjorde ett liknande byte samt att jag var fackligt förtroendevald. Det var min fackbas som varnade mig.
Just att jag reagerar beror på att din nuvarande chef gärna ser att ditt nya företag försvinner från jordens yta. Om du då går till konkurrenten lär inte göra din chef gladare o risken finns att han gör dig till det som i sportens värld kallas för ettårsfall samt att du kan bli skadeståndsskyldig.

Så prata först med facket o sedan hoppas jag att inga hinder finns så du kan lycka till på nya jobbet.
Vad i hela helvete har facket med TS yrkeskarriär att göra? TS verkar ju ha en kompetens som efterfrågas, varför han kan skita fullständigt i kommunistmaffian och medelmåttornas representanter därifrån.

Att TS bör kika igenom sitt nuvarans anställningsavtal efter eventuella konkurrensklausuler samt i övrigt träda försiktigt fram är ju en självklarhet.
Citera
2014-10-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletprofet
Det är väldigt fräckt att ställa din nuvarande chef mot väggen med att tala om din potentiella nya tjänst och lön. Rekommenderas EJ.
Varför inte? Så länge TS är fullt inställd på att det handlar om ett ultimatum och att han måste vara beredd att byta om relationen till nuvarande chefen fryser.
Citera
2014-10-11, 13:02
Medlem
Machinerators avatar
Detta SPEL, inte DETTA SPELET. Sär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in