2014-12-17, 23:04
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tycker bara att det är ytterst obehagligt att göra sig en hacka på att några företag går under.
Skrupelfritt, men om man är sådan så låt gå. Det är dock inget vackert epitet, och jag jämför dig med de som gör pengar på vapenförsäljning till krigsländer, t ex minor som blåser av oskyldiga barns ben.
1. Jag blankar inte. Aktier har positivt väntevärde, så jag ser det som alltför riskabelt att gå emot detta och försöka tima nedgångar.

2. Jag uppskattar de som faktiskt blankar ändå. Tack vare dem så är marknadspriser vid varje given tidpunkt baserade på en större mängd aggregerad information. Det gör att marknaden går mot sitt jämviktsläge snabbare, och jag slipper onödig volatilitet.

3. Jag jämför dig med folk som är emot vaccination enbart baserat på religiös dårskap. Du ignorerar helt och hållet vetenskap och mätbara positiva konsekvenser och låter din egen känsla om att det verkar dåligt gå före.

Det är omoraliskt att vara emot blankning.
Citera
2014-12-17, 23:40
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad några medlemmar på Flashback tycker och skriver påverkar inte börsen det allra minsta.

Ett lågt oljepris smörjer snarare världsekonomin och därmed börsen. Ju lägre pris på insatsvaror, desto högre vinster. Att några oljebolag åker på däng vägs upp av alla de andra industrier som gynnas av låga oljepriser. Att volatiliteten sen gör det svårt med prognoser är en sak, men för börsen som helhet vore det bra om oljepriset stabiliserar sig så lågt som möjligt, inte stiger.

Opec bedriver ett handelskrig, det som händer är att bolagen i övriga världen hotas och många kommer gå i konkurs om priserna fortsätter sjunka, det är sanningen http://oil-price.net/en/articles/falling-oil-price-slows-us-fracking.php. Det som kommer hända är att hela den nordamerikanska frackingindustrin kommer slås ut, likväl går vissa länder kräftgång och socialt kaos kommer utbryta i länder som Venezuela.

De bolag som överlever kommer tälja guld när industrin läggs ner för att vi kommer se oljepriser på 100 dollar+ när OPEC vunnit kriget. Det kommer minska investeringsviljan att starta nya bolag och utvinna när man vet hur OPEC reagerar. Jokern skulle naturligtvis vara om USA invaderar Saudi.
Citera
2014-12-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Opec bedriver ett handelskrig, det som händer är att bolagen i övriga världen hotas och många kommer gå i konkurs om priserna fortsätter sjunka, det är sanningen http://oil-price.net/en/articles/falling-oil-price-slows-us-fracking.php. Det som kommer hända är att hela den nordamerikanska frackingindustrin kommer slås ut, likväl går vissa länder kräftgång och socialt kaos kommer utbryta i länder som Venezuela.

De bolag som överlever kommer tälja guld när industrin läggs ner för att vi kommer se oljepriser på 100 dollar+ när OPEC vunnit kriget. Det kommer minska investeringsviljan att starta nya bolag och utvinna när man vet hur OPEC reagerar. Jokern skulle naturligtvis vara om USA invaderar Saudi.

Vilka bolag hotas av konkurs? Några oljesandsbolag i usa som kräver skyhögt oljepris för att vara lönsamma. Det drar i så fall även med sig lite bolag i fallet och även amerikanska staten har väl investerat i dessa via sin stödköp av obligationer.
Nästa gång oljepriset sniffar över $100 så kommer nog oljesanden åter igen att bli aktuell via nya bolag.

Men majoriteten av världen gynnas ju faktiskt av ett lägre oljepris.

Sen kan man ju fundera över hur länge det håller innan folk helt tappar förtroendet för pengars värde. Det är ju helt bisarrt idag hur centralbankerna pumpar ut billiga krediter. Nu idag införde Schweiz negativ ränta. Samtidigt som ryssarna har 18% ränta och antagligen kommer tvingas höja den ännu mer. Och Schweiz kanske behöver sänka ännu mer om inte världsekonomin tar sig. Hur långt ska detta drivas?

Att överge guldmyntfoten på alla världens valutor var uppenbarligen ingen bra ide.
Citera
2014-12-18, 15:57
Medlem
Darre08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vilka bolag hotas av konkurs? Några oljesandsbolag i usa som kräver skyhögt oljepris för att vara lönsamma. Det drar i så fall även med sig lite bolag i fallet och även amerikanska staten har väl investerat i dessa via sin stödköp av obligationer.
Nästa gång oljepriset sniffar över $100 så kommer nog oljesanden åter igen att bli aktuell via nya bolag.

Men majoriteten av världen gynnas ju faktiskt av ett lägre oljepris.

Sen kan man ju fundera över hur länge det håller innan folk helt tappar förtroendet för pengars värde. Det är ju helt bisarrt idag hur centralbankerna pumpar ut billiga krediter. Nu idag införde Schweiz negativ ränta. Samtidigt som ryssarna har 18% ränta och antagligen kommer tvingas höja den ännu mer. Och Schweiz kanske behöver sänka ännu mer om inte världsekonomin tar sig. Hur långt ska detta drivas?

Att överge guldmyntfoten på alla världens valutor var uppenbarligen ingen bra ide.

Man övergav guldmyntfoten just p.g.a. att öppna upp nya barriärer, gå över gränsen för vad man egentligen hade. Fantasi summor från tomma intet. Därför får vi exakt dessa börs krascher och anledningen till att USA är så "rik" idag, handlar mesta om de kan skapa hur mycket pengar som helst för att dollarn är bunden till oljan samt att dollarn är världsvaluta. Vidrigt värld man lever i.
Citera
2015-01-23, 09:17
Medlem
Wildsomes avatar
Jag tycker den här tråden är relevant igen. Det känns inte rimligt att kursen stiger på det här viset dag efter dag, när kommer kraschen?

/Pessimisten
Citera
2015-01-23, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag tycker den här tråden är relevant igen. Det känns inte rimligt att kursen stiger på det här viset dag efter dag, när kommer kraschen?

/Pessimisten

"kraschen" kommer inte på ett bra tag eftersom ECB kommer stödköpa europeiska obligationer av olika slag fram till september 2016 (minst) för att få fart på tillväxten och det är därför vi stigit som fan igår och idag.
Citera
2015-01-23, 09:23
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
"kraschen" kommer inte på ett bra tag eftersom ECB kommer stödköpa europeiska obligationer av olika slag fram till september 2016 (minst) för att få fart på tillväxten och det är därför vi stigit som fan igår och idag.

Det har jag missat, vart kan jag läsa mer om detta?

Editerad upplaga: Hittade. Coolt!
Senast redigerad av Wildsome 2015-01-23 kl. 09:27.
Citera
2015-01-23, 10:10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome

/Pessimisten

Multipelexpansionen. Svårt att hitta något som ger bra säker avkastning idag, varvid priset på risk går upp. Bubbelvarning?
Citera
2015-01-23, 10:52
Medlem
Broheims avatar
Kan introduktionen av bear-produkter de senaste åren bidra till att hålla dippar och crasher under kontroll?

Det ökar omsättningen och bidrar till att stoppa upp kraftiga fall så som jag ser det.
I grund och botten är det ju ändå en lång position man lånar, säljer och sen köper igen.
Citera
2015-01-23, 11:08
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
Kan introduktionen av bear-produkter de senaste åren bidra till att hålla dippar och crasher under kontroll?

Det ökar omsättningen och bidrar till att stoppa upp kraftiga fall så som jag ser det.
I grund och botten är det ju ändå en lång position man lånar, säljer och sen köper igen.

Absolut! You are right on the money

Börsen faller när den sista pessimisten blivit en optimist.

Se det som som att den negativa sidan matar/håller upp den positiva.
Citera
2015-01-23, 11:42
Medlem
papanoirs avatar
Visst, ECB skall stödköpa värdepapper från och med mars 2015 till och med september 2016 -- Så börsen skall gå konstant uppåt bara för det? Fantastiskt.

Börsen har redan gått uppåt i 6 år nu. Att den ska fortsätta i 1.5 år till, visst är det möjligt.

Stödköp av privata och offentliga skuldpapper för 60 miljarder euro i månaden, hur mycket av den totala omsättningen i europamarknaderna är detta?

Lilla stockholmsbörsen omsätter mer än 10 miljarder kronor per dag, närmare 400 miljarder kronor varje månad. Piss-i-mississippi

Tänk på: 60 miljarder euro i månaden kan också ses som ett hjälpmedel till att vi inte under den kommande kraschen skall sjunka tex 80% utan istället tex 60%. Lycka till.
Citera
2015-01-23, 13:45
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Multipelexpansionen. Svårt att hitta något som ger bra säker avkastning idag, varvid priset på risk går upp. Bubbelvarning?

Det kan jag tycka! Kommer EU hålla bubblan intakt hela vägen till september 2016?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in