2014-12-16, 14:13
Medlem
Schweizergardes avatar
Günther Mårder skriver i sitt senaste veckobrev att Rysslandsinvesteringar är en "spännande krydda" i portföljen som han tycker det är köpläge för nu.

Med det sagt så skulle jag personligen inte investera i Ryssland, det skulle vara en jävligt liten krydda i så fall som man är beredd att förlora.
Citera
2014-12-16, 14:33
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det har ju inte stått om annat än oljeraset, den norska ekonomins framtid efter oljan, oljeprisets nivåer o.s.v. i Dagens Næringsliv de senaste veckorna.
aha, jag har mest kollat vanliga blaskorna. vg, afteposten..
Citera
2014-12-16, 14:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Va fan gå ur börsen för att det gungar lite? Jag går aldrig ur börsen, sjunker något under mitt inköpspris snittar man ned sig såklart.

Du ska vända allting till det positiva, store oljebolag utomlands rasar kraftigt vilket innebär goda investeringar för oss som tänker ett steg längre
Ja du har rätt. Men det känns så oöverskådligt nu helt plötsligt... Ukraina, ryska börsen, svenska valet, oljapriset; kommer usas börs rasa också?

Troligtvis kommer jag dock köpa på mig lite oljeinnehav under resans gång.
Citera
2014-12-16, 16:01
Medlem
skumbananernas avatar
Jag har sålt av halva mitt innehav vilket är ca 35 000 kr pga alla oroligheter. Detta då jag inte känner mig 100 % påläst och trygg och att jag aldrig varit vuxen när gått igenom ett större kris. Alltså för dålig koll på alla möjliga utfall.
Citera
2014-12-16, 16:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissve
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?
Jag har en definitiv känsla + erfarenhet av att börsen och BR/villapriser alltid går ner såhär dags på året. De går ofta ner före nyår. Sen brukar det vända upp igen för att bli som bäst strax före sommaren.

Men jag har ingen egentlig kunskap i ämnet. Se dock upp för galna sajter på nätet som vill "spara pengar åt dig" genom att hävda att börsen kommer gå ner 50%...

Edit: sen finns det ju vidriga människor som skor sig på andras olycka dvs de SPELAR MOT börsen. Dvs om börsen går ner tjänar de pengar. Att detta ens är lagligt...!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2014-12-16 kl. 16:48.
Citera
2014-12-16, 22:49
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Edit: sen finns det ju vidriga människor som skor sig på andras olycka dvs de SPELAR MOT börsen. Dvs om börsen går ner tjänar de pengar. Att detta ens är lagligt...!
Kan ju du också göra om du vill, köpa Xact Bear och spela på att börsen kommer gå ner. Man tar ju alltid en risk oavsett.
Citera
2014-12-17, 00:28
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Bara för att man spelar på att börsen går ner så orsakar man inte nedgången. Tvärtom så har det visats att blankning skapar likviditet och stabiliserar marknaden, då framförallt i börsras. Men strunta i den forskning som faktiskt gjorts på ämnet. Vi borde givetvis förbjuda saker enbart på din okunskap om saker.
Citera
2014-12-17, 12:06
Medlem
YoungGirls4evers avatar
Detta är bara en tillfällig dipp som vi ser nu, det kommer snart att gå uppåt igen, det kan ni vara säkra på mina damer och herrar! Världsekonomin går bra, även USA:s ekonomi har tagit fart och i dagens nollränteläge så finns det inga andra vettiga investeringar än börsen, så det är bara att köpa mer för snart går det upp igen.
Citera
2014-12-17, 14:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Bara för att man spelar på att börsen går ner så orsakar man inte nedgången. Tvärtom så har det visats att blankning skapar likviditet och stabiliserar marknaden, då framförallt i börsras. Men strunta i den forskning som faktiskt gjorts på ämnet. Vi borde givetvis förbjuda saker enbart på din okunskap om saker.
Jag tycker bara att det är ytterst obehagligt att göra sig en hacka på att några företag går under.
Skrupelfritt, men om man är sådan så låt gå. Det är dock inget vackert epitet, och jag jämför dig med de som gör pengar på vapenförsäljning till krigsländer, t ex minor som blåser av oskyldiga barns ben.
Citera
2014-12-17, 15:12
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Jag tycker bara att det är ytterst obehagligt att göra sig en hacka på att några företag går under.
Skrupelfritt, men om man är sådan så låt gå. Det är dock inget vackert epitet, och jag jämför dig med de som gör pengar på vapenförsäljning till krigsländer, t ex minor som blåser av oskyldiga barns ben.
Någon kör sitt företag i botten och jag köper ett instrument som går plus på att det sjunker utan att jag påverkar kursen eller hur företaget går. Vad gör jag då som är moraliskt fel?
Varje dag skor sig miljontals på att ett lag förlorar i en sport utan att de påverkar matchens utgång (vilket är en väldigt mycket bättre liknelse än barns bortsprängda ben), är dessa också onda människor?
Om ja, då bör du nog slå av internet illa kvickt, i alla fall Flashbacktabben, och gå tillbaka till kyrkan och piska din själ ren.
Citera
2014-12-17, 16:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om du ogillar blankning så ogillar du att folk säljer aktier över huvud taget. Med andra ord påstår du att man har en moralisk skyldighet att sitta kvar på aktier i ett företag som det går utför med, samt att de som köper dina aktier är lurade våp utan egen vilja. Du jämför att sälja en aktie med att lemlästa barn. Helt sjukt.

Du bör nog hålla dig till bankkonto.
Citera
2014-12-17, 16:37
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du ogillar blankning så ogillar du att folk säljer aktier över huvud taget. Med andra ord påstår du att man har en moralisk skyldighet att sitta kvar på aktier i ett företag som det går utför med, samt att de som köper dina aktier är lurade våp utan egen vilja. Du jämför att sälja en aktie med att lemlästa barn. Helt sjukt.

Du bör nog hålla dig till bankkonto.

För att inte tala om alla de onda företag som konkurrerar ut andra företag. På så sätt skor de sig på andras olycka. Henry Ford som gjorde massvis av sadelmakare, hästhandlare och kuskar arbetslösa och på så sätt ruinerades deras liv. Vilket kräk Ford måste varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in