2015-06-08, 18:12
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Haha, för att jag är en amatör...
Tanken är väl att ha det där i minst 3 år. Minimerar jag förlusterna om jag säljer nu direkt?

Om du har tänkt att behålla räntefonderna i 3 år ska du inte hålla på och vela med dagar hit och dit när du investerar. Det låter ju som att du är trader... Köp med jämna mellanrum (ex. månadsspara) och skit i vad kursen står i just då. Det är inte många som klarar av att slå marknaden, och ingen kan förutspå exakt hur börsen och räntorna kommer röra sig framöver.
Citera
2015-06-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Om du har tänkt att behålla räntefonderna i 3 år ska du inte hålla på och vela med dagar hit och dit när du investerar. Det låter ju som att du är trader... Köp med jämna mellanrum (ex. månadsspara) och skit i vad kursen står i just då. Det är inte många som klarar av att slå marknaden, och ingen kan förutspå exakt hur börsen och räntorna kommer röra sig framöver.

Okej!
Hur tycker du att jag bör göra med aktiefonderna?
Citera
2015-06-08, 18:25
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Okej!
Hur tycker du att jag bör göra med aktiefonderna?

Behåll de (om de är billiga) i minst 7 år och månadsspara.
Citera
2015-06-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du hade hoppats att börsen gick upp kraftigt innan din order gick igenom?

lol

Tack för veckans roligaste kommentar!
Citera
2015-06-08, 22:48
Medlem
Hahahah att folk verkligen lägger ner tid på att diskutera med trollet XD när någon är ok med att marknaden värderar en aktie till 100kr samtidigt som han själv värderar den till 500kr undrar var han ska hitta köpare uppenbarligen ett troll eller idiot som lever i sin egen värld
Citera
2015-06-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jo, jag vet vad fundamentalt värde är. Eftersom han klart och tydligt säger att han skiter i aktiens värde och bara är intresserad av företagets värde, så verkar det inte direkt som att han är såpass insatt dock.

Vilket som är det "verkliga" värdet är väl egentligen meningslöst att diskutera ja, men det enda värde som spelar någon roll är värdet på aktien. Om ingen någonsin delar din uppfattning om vad företagets värde är, så är det helt ointressant vem som har rätt och fel. Det som är intressant är alltså att förutspå värdet på aktien och inget annat.

Ja du får tycka vad du vill och du får betala vilket pris du vill för aktier.

Personligen är jag bara intresserad av det fundamentala värdet vilket jag tycker ligger på under 220:-
Så jag inväntar det priset och det aldrig så köper jag aldrig.
Citera
2015-06-09, 14:32
Medlem
Hulls avatar
Greklandslösning imorgon?

Jag har köpt, har ni?
Citera
2015-06-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Men inte BajsBoo inte. Hen sitter hellre under korkeken och doftar på blommorna eller något.

Tycker du verkar ta detta lite väl personligt

Vet inte hur det kan påverka dig att jag väljer att inte betala det priset som marknaden vill ha just nu.

Nu har ju börsen gått ner ytterliggare idag så passa på att handla nu Va ju nån här som nyss köpte H&M för 350:- och menade att den var värd detta, idag är den nere på 326:- så då måste det va superrea nu
Citera
2015-06-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE

I normalfallet. Men nu handlar det om BajsBoo: Börsgeniet som är fattig av ren nåder för att inte sabba för oss dödliga.

Nja fattig är jag inte, har det faktiskt väldigt gott ställt, men allt är ju relativt
Citera
2015-06-09, 16:24
Medlem
såg precis att kpi för maj 2015 var +4% enligt http://se.investing.com/economic-calendar/swedish-cpi-425

kan det stämma? hittar inte siffrorna nån annanstans. Och siffrorna ska väl egentligen släppas på torsdag?
I så fall borde väl räntan tokhöjas snart och börsen rasa eller?
Citera
2015-06-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tycker du verkar ta detta lite väl personligt

Vet inte hur det kan påverka dig att jag väljer att inte betala det priset som marknaden vill ha just nu.

Nu har ju börsen gått ner ytterliggare idag så passa på att handla nu Va ju nån här som nyss köpte H&M för 350:- och menade att den var värd detta, idag är den nere på 326:- så då måste det va superrea nu

Inte alls. Men någon stackare kan ju ta dig på orden. Jag har inget intresse av att öka mitt HM innehav i dagsläget då jag vill vikta om portföljen inför hösten. Det sagt köper jag sällan aktivt på en nedåtgående börs. Särskilt inte strax före midsommar. Ser inte riktigt poängen. Planar det ut runt 300 i slutet av Juli överger jag eventuellt mina principer. Annars sitter jag lugnt tills nästa höst.

Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Greklandslösning imorgon?

Jag har köpt, har ni?

Analys? Greklandslösning ser jag som given om än oklart exakt hur, men vore intressant att höra din syn på saken.
Senast redigerad av WHISTLETOE 2015-06-09 kl. 16:47.
Citera
2015-06-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsander
såg precis att kpi för maj 2015 var +4% enligt http://se.investing.com/economic-calendar/swedish-cpi-425

kan det stämma? hittar inte siffrorna nån annanstans. Och siffrorna ska väl egentligen släppas på torsdag?
I så fall borde väl räntan tokhöjas snart och börsen rasa eller?
Det där verkar mycket underligt. Att det plötsligt skulle hoppa 4%-enheter!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in