2015-05-25, 16:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad var budskapet med denna artikeln?
Det kan man undra. Stockholmsbörsen styrs knappast av vad lilla skitlandet Grekland har för sig, inga direkta reaktioner på kurserna i alla fall. Grekland står väl för 2% av Europas ekonomi, hur det går för dem saknar betydelse.
Senast redigerad av Tammer 2015-05-25 kl. 17:01.
Citera
2015-05-25, 16:37
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kan man undra. Stockholmsbörsen styra knappast av vad lilla skitlandet Grekland har för sig, inga direkta reaktioner på kurserna i alla fall. Grekland står väl för 2% av Europas ekonomi, hur det går för dem saknar betydelse.
Precis. Det blev ju inte direkt några jättereaktioner på börsen när vår egen finansminister sa att Sverige inte heller hade några pengar. Allt är bara spel för gallerierna.
Citera
2015-05-25, 17:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Man ska varken vara pessimist eller optimist.

I fredags prickade börsen en mycket vanlig nivå där det blir rekyl för fortsatt trend nedåt. Den vände även nedåt sista timman efter det.

Se upp i början av veckan innan riktningen visat sig.
Man kan nog vara ganska optimistisk. Stockholmsbörsen har i år gått upp över 12%, och de senaste 3 åren 67%. Den som hade en miljon för 3 år sen och har följt index har alltså tjänat 670000, det är ju fantastiskt bra.
Stockholmsbörsen har också visat sig vara stabil och pålitlig. Vare sig Greklandskriser, vinstvarningar från Eniro eller svaga siffror från USA:s tillverkningsindustri har gett några större reaktioner här hemma.
Citera
2015-05-25, 18:00
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Man kan nog vara ganska optimistisk. Stockholmsbörsen har i år gått upp över 12%, och de senaste 3 åren 67%. Den som hade en miljon för 3 år sen och har följt index har alltså tjänat 670000, det är ju fantastiskt bra.
Stockholmsbörsen har också visat sig vara stabil och pålitlig. Vare sig Greklandskriser, vinstvarningar från Eniro eller svaga siffror från USA:s tillverkningsindustri har gett några större reaktioner här hemma.
Precis min åsikt.

Vi har en helt ny ekonomi. Aktiekurser är på permanent höga nivåer. Börsen kommer att stiga. Oljepriset kommer att skjuta i höjden. Minusräntor är här för att stanna för att vi ska undvika deflation. OMX S30 index kommer inom närmsta åren ligga på 4000 punkter. Bostadsbubblan kommer inte att spricka.

Det är bara att hoppa på tåget för än har den inte lämnat perrongen. Alla kan bli miljonärer genom att satsa allt de har.
Citera
2015-05-25, 19:43
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Precis. Det blev ju inte direkt några jättereaktioner på börsen när vår egen finansminister sa att Sverige inte heller hade några pengar. Allt är bara spel för gallerierna.

Fast det är ju en ganska dålig jämförelse. När Andersson säger att ladorna är tomma förstår ju alla insatta att hon bara tramsar. När Grekland inte kan betala sina lån är det ju någon som kommer att förlora pengar vilket kommer ge verkliga konsekvenser.
Citera
2015-05-25, 20:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Precis min åsikt.

Vi har en helt ny ekonomi. Aktiekurser är på permanent höga nivåer. Börsen kommer att stiga. Oljepriset kommer att skjuta i höjden. Minusräntor är här för att stanna för att vi ska undvika deflation. OMX S30 index kommer inom närmsta åren ligga på 4000 punkter. Bostadsbubblan kommer inte att spricka.

Det är bara att hoppa på tåget för än har den inte lämnat perrongen. Alla kan bli miljonärer genom att satsa allt de har.
Jag kikade på programmet om de superrika del 2 och poängen där var ju att de nya pengarna som skapades gick till de rikaste.

Tänk om det är så att inflationsmåttet inte bryr sig så mycket om fastighetspriser och börsen utan mer om vad vanligt folk lägger pengarna på (där boendekostnaden ändå är låg just eftersom räntorna är låga oavsett) och således sålänge pengarna trycks upp och fördelas väldigt ojämlikt så märks de inte i inflationen eftersom inflationsmåtten inte inkluderar grejer som diamanthalsband, exklusiva bilar, öar, lyxyachter, tokdyra spabehandlingar, parkträdgårdar och dylikt.

MEN.. Om vi nu tänker sig att de i botten skulle säga emot och pengarna skulle omfördelas från de rikaste till de fattigare igen? Vad blir resultatet då och hur ser det ut då? Rimligtvis skulle priset på sådant som vanliga människor konsumerar och deras löner snabbt stiga om de tjänade mer pengar och fick mer av kakan?

I USA har ju bolagsvinsterna som andel av BNP fallit lite nu men det är fortfarande en hög nivå. Huruvida bolagsvinsterna kan bli hur höga som helst relativt BNP får ni väl fundera på.

Fast just du var kanske inte så seriös
Citera
2015-05-25, 20:47
Medlem
Citat:
Precis min åsikt.

Du glömde ironismileyn.
Citera
2015-05-25, 20:48
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Man kan nog vara ganska optimistisk. Stockholmsbörsen har i år gått upp över 12%
Dollarn upp 8% under samma tid.
Citera
2015-05-26, 11:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Dollarn upp 8% under samma tid.

Helt korrekt. Jag har tjänat lika mycket på amerikanska räntefonder som Stocholms börs gått upp pga valutaeffekten. Låg +20% ett kort tag för att sedan backa tillbaka till 14%. Får se om RB sänker räntan snart igen.
Citera
2015-05-26, 14:47
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Helt korrekt. Jag har tjänat lika mycket på amerikanska räntefonder som Stocholms börs gått upp pga valutaeffekten. Låg +20% ett kort tag för att sedan backa tillbaka till 14%. Får se om RB sänker räntan snart igen.

Det lär de göra så länge det inte blir fjutt på inflationen snart. Har Ingves nämnt någon tänkbar undre gräns? Kan räntan bli hur låg som helst, och vad blir i så fall konsekvenserna på börsen och för svenska lån?
Citera
2015-05-27, 13:48
Medlem
Börsen går upp idag mina inkompetenta flashbacksvänner! Bortsett från min vän Tammer.
Jag vill rikta ett stort tack till Tammer med sin klockrena bedömning, utan dig hade jag
inte varit mångmiljonär på börsen.

I eftermiddag hittar ni mig på Berns uteservering (glashuset).
Ostron och skumpa! Skål
Citera
2015-05-27, 16:44
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Börsen går upp idag mina inkompetenta flashbacksvänner! Bortsett från min vän Tammer.
Jag vill rikta ett stort tack till Tammer med sin klockrena bedömning, utan dig hade jag
inte varit mångmiljonär på börsen.

I eftermiddag hittar ni mig på Berns uteservering (glashuset).
Ostron och skumpa! Skål

ofT: Vad heter chimpansen i Djungelboken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in