2014-11-23, 16:19
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
I nuläget har vi nollränta, därmed också tillgångsinflation. Det vill säga aktier och bostäder stiger snabbt i värde. Inget galet eller konstigt överhuvudtaget, snarare logiskt.

Allt annat är underordnat.

Det är realräntan som spelar störst roll. Den har ökat de senaste åren vilket är negativt för tillgångsvärden.
Citera
2014-11-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En bostad är ett reellt värde. Det är en byggnad som man kan bo i. Det finns en begränsad tillgång på bostäder, i alla fall i de områden där priserna stiger.
En akties värde ligger i en förväntad vinst för företaget, värdet saknas substans. Minns Fermenta som störtdök då det visade sig att grundaren inte var den person han utgivit sig för att vara, och aktien förlorade i stort sett sitt värde över en natt. Företaget var ett luftslott, samma sak händer knappast med en fastighet på Östermalm.

Det finns en begränsad tillgång på aktier också, därav värdeökningen, eller har jag missat något? Du menar alltså att förväntningen styr allt; det finns inget bakomliggande värde i företagen på börsen? Alla företag är inte luftslott, väldigt få till och med.
Citera
2014-11-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är realräntan som spelar störst roll. Den har ökat de senaste åren vilket är negativt för tillgångsvärden.

Så var ska man placera sina pengar? Madrassen?
Citera
2014-11-23, 19:54
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Så var ska man placera sina pengar? Madrassen?

Kanske det, eller bankkonton eller andra räntealternativ, med dagens deflation så avkastar madrassen c:a 0,4% per år, om det håller i sig förstås. Bankkonton något mer såklart. Deflation är negativt för både börs och bostadspriser. Skulle de börja falla så är madrassen en bättre placering.
Citera
2014-11-23, 20:43
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Då får du passa dig snart. Varje gång jag satt in en slant i mina fonder så brukar börsen djupdyka. Snart är det dags igen & det skulle inte förvåna mig om det blir en massiv världsekonomikris dagen efter.
Du kanske ska gå in i Bull Certifikat eller Short-warrenter istället
Citera
2014-11-23, 20:50
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vem förstår sig på börsen? För några veckor sedan, efter ett ras på tio-15%, trodde många att nedgången berodde på sjunkande oljepris, ISIS- attacker eller ebolautbrott. Alla dessa faktorer finns kvar, men idag gjorde Stockholmsbörsen all time high. Nån som tror sig veta nåt?
Att ha pengarna på sparkontot ger inte ett skit så man måste söka andra ställen att ha sina pengar på.
Men senaste 9-10 åren har ju OMX nästan varit som ett underliggande papper till S&P 500 så vet inte hur mycket räntan egentligen påverkar - och varför marknaden är så högt värderad där borta har jag ingen aning om.
Citera
2014-11-23, 20:55
Medlem
L1zards avatar
Vi bröt den kortstigande trenden i fredags, nu är vi troligen tillbaka i den stigande långsiktiga trenden om vi inte får en stor rekyl på fredagens rally. Om ni ska korta gör det vid 1480-1490, förväntar mig att vi stiger dit innan rekyl ner
Citera
2014-11-25, 18:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad skulle hända med en 3-miljonerslägenhet som är högt belånad och som ingen helt plötsligt vill lägga mer än 300.000kr på? Bara en retorisk fråga
Folk behöver alltid nånstans att bo, och den som vill ha lägenheten får punga ut med 3 miljoner. Man kan inte välja om man vill ha en bostad eller inte, aktier däremot är mer av en hobby eller nåt man investerar i om man har pengar över.
Citera
2014-11-25, 19:00
Medlem
Javalangs avatar
Är TS kvar i tråden? Hur går tankarna nu när börsen skenar uppåt? Mr Market är som vi alla kan se fullständigt opålitlig.
Citera
2014-11-25, 20:27
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Är TS kvar i tråden? Hur går tankarna nu när börsen skenar uppåt? Mr Market är som vi alla kan se fullständigt opålitlig.

Bull x15 och rid med trenden, svårare än så är det inte.

//Din rådgivare Njeks
Citera
2014-11-25, 23:13
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Bull x15 och rid med trenden, svårare än så är det inte.

//Din rådgivare Njeks

Haha nej tack, jag investerar långsiktigt och pengar jag behöver på kort sikt daytradar jag inte bort
Citera
2014-11-26, 11:30
Medlem
Här har man gått och väntat i veckor på att börsen ska sjunka i hopp om att få in en fot, men icke. Vem vet hur länge detta fortgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in