2015-05-23, 22:56
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Fler jobb finansierat med skattemedel är INTE vad sverige behöver

Din tankegång haltar och är onyanserat. Offentliga jobb kan absolut vara positiva ifall de fyller ett motiverat behov. Om fler handläggare leder till att ärenden hanteras snabbare och de som får stanna kommer in på arbetsmarknaden snabbare, är det i allra högsta grad positivt. Där du ser en kostnad ser jag en motiverad investering.
Citera
2015-05-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Din tankegång haltar och är onyanserat. Offentliga jobb kan absolut vara positiva ifall de fyller ett motiverat behov. Om fler handläggare leder till att ärenden hanteras snabbare och de som får stanna kommer in på arbetsmarknaden snabbare, är det i allra högsta grad positivt. Där du ser en kostnad ser jag en motiverad investering.

Men det säger väl ändå det mesta om din analytiska förmåga? Låter ju som något Åsa Romson skulle kunna kläcka ur sig.

Någonstans måste man dra linjen och titta på saker med nyktra ögon. Man kan inte önsketänka fram intressanta lösningar helt utan att ha något fog för att dessa ens kan vara det minsta produktiva.

Din tankegång klarar inte ens av att halta fram tyvärr.
Citera
2015-05-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men det säger väl ändå det mesta om din analytiska förmåga? Låter ju som något Åsa Romson skulle kunna kläcka ur sig.

Någonstans måste man dra linjen och titta på saker med nyktra ögon. Man kan inte önsketänka fram intressanta lösningar helt utan att ha något fog för att dessa ens kan vara det minsta produktiva.

Din tankegång klarar inte ens av att halta fram tyvärr.

Fast man får väl sätta dem mot varandra. Om vi antar att det finns 1000 asyl sökande, dessa 1000 kostar alla skattepengar så länge dem är i början av processen. En process som i dagsläget tar alldeles för lång tid. Om vi anställer som dem sa 300 nya handläggare som förvisso kostar pengar men kan minska handläggningstiden så att vi låt oss säga nekar och accepterar hälften.

Detta innebär att det under en kortare tid sitter 1000 pers som kostar pengar och vad jag har hört i form av kostnader till t ex privata asylboenden så är fler handläggare nog billigare i längden för att förkorta processen om vi snackar rena skattepengar.

Sen kan man ju fortsätta argumentet som ovan med att dem som får stanna får jobb etc men det är en annan diskussion än det jag ville förklara ovan.
Citera
2015-05-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Fast man får väl sätta dem mot varandra. Om vi antar att det finns 1000 asyl sökande, dessa 1000 kostar alla skattepengar så länge dem är i början av processen. En process som i dagsläget tar alldeles för lång tid. Om vi anställer som dem sa 300 nya handläggare som förvisso kostar pengar men kan minska handläggningstiden så att vi låt oss säga nekar och accepterar hälften.

Detta innebär att det under en kortare tid sitter 1000 pers som kostar pengar och vad jag har hört i form av kostnader till t ex privata asylboenden så är fler handläggare nog billigare i längden för att förkorta processen om vi snackar rena skattepengar.

Sen kan man ju fortsätta argumentet som ovan med att dem som får stanna får jobb etc men det är en annan diskussion än det jag ville förklara ovan.

Nej, det är helt ointressant vilka lösningar man vill drömma fram. Att Sverige står inför enorma problem är en sak men det kanske inte behandlas bäst i en tråd om börsens dagsform?

Iofs verkar denna tråd vara lite allt i allo..
Citera
2015-05-24, 00:01
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nej, det är helt ointressant vilka lösningar man vill drömma fram. Att Sverige står inför enorma problem är en sak men det kanske inte behandlas bäst i en tråd om börsens dagsform?

Iofs verkar denna tråd vara lite allt i allo..

Ursäkta mig, med du kommer med ett påstående som bemöts med utmärkta argument inklusive räkneexempel. Sedan avfärdar du alla argument med att säga att det är drömmar och något Åsa Romson skulle kunna säga. Det vi diskuterar inte en minskning av antalet flyktingar som kommer till Sverige, utan vi diskuterade sätt att minska kostnaden för de som väl kommer hit. Alla människor har rätt att söka asyl och få den prövad, det går inte att förhindra. Det vi däremot kan göra är att se till att den processen sker snabbt och rättsäkert. Skulle du snälla kunna vara lite mer seriös? Annars spiller du min och andras tid med att söka upp källor och skriva bra svar.
Citera
2015-05-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursäkta mig, med du kommer med ett påstående som bemöts med utmärkta argument inklusive räkneexempel. Sedan avfärdar du alla argument med att säga att det är drömmar och något Åsa Romson skulle kunna säga. Det vi diskuterar inte en minskning av antalet flyktingar som kommer till Sverige, utan vi diskuterade sätt att minska kostnaden för de som väl kommer hit. Alla människor har rätt att söka asyl och få den prövad, det går inte att förhindra. Det vi däremot kan göra är att se till att den processen sker snabbt och rättsäkert. Skulle du snälla kunna vara lite mer seriös? Annars spiller du min och andras tid med att söka upp källor och skriva bra svar.

Är du seriös? Räkneexempel? Utmärkta argument? "det går inte förhindra" ?

Slösar ingen mer tid på dig iaf.
Citera
2015-05-24, 04:30
Medlem
annanmedlems avatar
Jag har inte för avsikt att besvara allting just nu men jag kan ta ditt inlägg då det är ett typiskt bedrägeri ljuga-för-alla-inlägg som inte objektivt säger som det är utan väljer sina vinklar för att lura läsaren.
Citat:
Jösses, ständigt dessa svarta rubriker. Att Sveriges undergång stavas invandring har raljerats i åtminstone 20 år
Å andra sidan hade vi ju mindre än 1/3 så stor invandring för bara tre år sedan ..
Citat:
och varje gång har det varit fel. Sveriges statsfinanser är en av de bästa i Europa
Sveriges statsskuld är låg men ökande och det hette väl att den ökade 17% 2014 om det nu är korrekt.
Konjunkturinstitutet menade ju att skatten behövde höjas 100 miljarder för valperioden om vi skulle tillbaka till överskottsmålet. Något vare sig alliansen eller de rödgröna var beredda att göra.

Ekonomin har ju inte blomstrat så man kunde sänka skatten så mycket Alliansen har gjort utan det man har gjort är ju att man har sålt av tillgångar och dragit in mindre pengar för hundratals miljarder samtidigt som man sänkte skatterna.

Sedan finanskrisen har befolkningen dessutom ökat sin privata belåning med 1100 miljarder.

Statens tillgångar skall ju rimligtvis mätas både utifrån tillgångar och skulder och inte bara skulder. Att man har sålt av en massa tillgångar har ju gjort oss fattigare. Det är inte ens nödvändigtvis sämre än att öka skulderna.
Citat:
vår BNP-tillväxt prognostiseras bli högre än EU-snittet det här och nästa år, högre än länder som Tyskland, Frankrike, Danmark och Finland.
Det är mycket riktigt att vår BNP-tillväxt är högre och att den kommer vara det.

Men det beror ju till stor del just på att befolkningen växer mest här också.

Per capita har vi haft nära nog ingen tillväxt alls sedan finanskrisen medan Tysklands BNP har stigit med 5% sedan dess.

Om man med skattesänkningar, utförsäljningar för hundratals miljarder, ökad statsskuld och ökad privatskuldsättning på över 1000 miljarder ändå inte lyckas uppvisa någon ökad tillväxt per capita så är det väl inte sådär jättemycket att hurra för?

I BNP ingår dessutom statens utgifter. Så att ösa ut pengar över invandrare ökar också BNP.

Det betyder inte att det är produktivt eller lönsamt.

Nu säger ju vänstern emellanåt att invandringen är lönsam. Det har jag svårt att se att den är. Jag vet inte vad OECD-rapporten mätte (Tino påpekar ju att den struntar i just migrationskostnaderna så det är ju en sak att ha i åtanke med med tanke på att vi väl bränner runt 50 miljarder per år på det) men jag kan tänka mig att den mäter bidrag till staten / samhället. Och då kanske det är så att invandrarna då trots allt bidrog med några tusen per år. Det är dock rimligtvis mindre än vad en svensk hade gjort och gör likförbannat att man har mindre pengar per skalle. En del av det vi skapar är ju gemensamt som städer och tågförbindelser o.s.v. så där kan det ju tänkas vara behjälpligt men antagligen är det inget positivt slutresultat.

Det finns väl en anledning till att inget annat Europeiskt land håller på med samma idiotpolitik. Vare sig det nu är för att hålla ihop och bevara landet och sin identitet och samhälle, för ekonomins skull, för att slippa trubbel, kriminalitet och terrorism eller vad än det må vara. Det senare är ju inte dåligt att undvika heller vad folk än säger om det.

"TYSKLAND!! MEN TYSKLAND TAR JU NORMALT EMOT FLEST INVANDRARE I EUROPA!" kanske någon säger nu.

Tyskland tog 2014 emot 1/9 så många som Sverige gör per capita. Så nej. De är långt efter.
De har dessutom lägre arbetslöshet, antagligen inte lika hög segregation eftersom de inte vräker in invandrare, kanske svagare välfärdssystem, sina billiga typ traineejobb.

Tycker man integrationen har varit skit, det har tagit lång tid för arbetare att få jobb och att utanförskapet är stort nu och att förorternas/vissa folkgruppers syn på samhället och svenskarna skiljer sig ifrån resten av landet så tror jag inte att man skall förvänta sig att det blir bättre när man öser på med ännu fler människor på samma ställe i utanförskap och ännu mer av deras kultur och utanförskapsområden, ideologier och engagemang här.

Att vår BNP låg på topp ljög ju Löfven ihop med att "hela vår BNP-tillväxt berodde på invandringen!"

Det är såklart skitsnack. De som producerar mest är ju såklart vi själva.

Produktionsökningen stod vi antagligen själva för om det var någon men vi brände stålarna på invandrarna och vi gjorde det för att vi har många.

Jo, jag skulle ju svara på det där med huruvida det lönar sig.. Vän av ordning kanske kan anta att deras barn kanske kan löna sig om de skaffar fler barn och de växer upp här och betalar skatt o.s.v. (Jag ser dock inte varför vi västerlänningar inte skulle kunna skaffa fler barn om det nu var så jävla viktigt. Personligen tycker jag vi är för många människor redan och borde satsa på att göra om pensionssystemet / leva med vad det nu blir istället. Fler människor behöver vi inte.)
Om inte annat kanske ANDRA generationen kan löna sig.

Ja.. Kanske det. Och vid det laget har landet slutat vara vad det var för länge sedan. Men grejen är ju den att som folk vet här så satsar man pengar kan man få avkastning på dem i största allmänhet och antagligen effektivare än att vräka in välfärdsinvandrare. Dessutom är det ju inte som att det sker utan nackdelar för samhället i övrigt. Hade vi byggt upp en fond likt Norges oljefond istället för att vräka in invandrare hade vi rimligtvis fått positiv avkastning på riktigt. Det är ju dock inget som hade gjorts antar jag eftersom man kanske istället anser att folk själva skall ha sina pengar. Men det hade ju om inte annat kunnat vara en bättre pensionssatsning än massinvandringen
Citera
2015-05-24, 04:31
Medlem
annanmedlems avatar
.
Citat:
Vår arbetslöshet är lägre än EU28-snittet och tycks vara på väg ner.
Jag vet inte hur definitionerna i arbetslöshet ser ut.

Vi klarade oss ju bättre tack vare utförsäljningarna men vi har ju ett privat skuldberg och en bostadsmarknad som kan kollapsa här med och då kanske det inte ser lika lyckat ut.

De offentliga jobben ökar ju mer än dubbelt så snabbt som de privata med så det är ju något som är fel.

Men rimligtvis är det tillvaratagande av både äldre och invandare som ingår där.

Alliansen har ju varit nöjda med att ljuga mest hela tiden också och slår sig ju gärna för bröstet med att säga att vi har aldrig haft så mycket vårdpersonal som nu.

Nej, det är möjligt. Men vi är även 650 000 fler än när de började regera, och fler äldre. Rimligtvis behöver de vård.

Påståendet "utan invandringen hade vi aldrig fått tag på tillräckligt många sjuksköterskor" eller liknande är ju också skitsnack eftersom invandringen rimligtvis kräver fler av bl.a. sjuksköterskor.
Dessutom kan man ju ha arbetskraftsinvandring istället för välfärdsinvandring. Det är ju inte riktigt samma sak.
Skillnad på vilka som kommer hit också.

Sedan har vi ju skoleländet. "mindre klasser" ylas det om fast vi redan har åtminstone normalstora klasser inom OECD. Men vad det antagligen handlar om är just massinvandringen och belastningen där med eftersom så många inte har en likvärdig skolbakgrund och behöver extra mycket stöd. Problemet är ju bara att vi har dåliga lärare från bottenskrapet av studenter också. Och skall man då få ihop ännu fler lärare så blir de rimligtvis ännu sämre. Det vore ju bra om alla kunde få en bra lärare kanske men det går ju inte som det är nu.

Att spela in föreläsningar med bra lärare kunde kanske vara en lösning.
Citat:
Moody's egna ord om den svenska ekonomins särart:
"London, 08 December 2014 -- A wealthy, resilient and diversified economy, along with robust growth prospects supported by strong household consumption and investment, underpins Sweden's Aaa government bond rating with a stable outlook, says Moody's Investors Service in its annual Sweden Credit Analysis, published today."

Och gällande arbetslöshet hos de med utländsk bakgrund, även om det stämmer att det tar i snitt 7 år för invandrare att få jobb är det fortfarande ingenting jämfört med den tid det tar för en svensk att få sitt första jobb (ca 20 år). Och innan dess så ska barnbidrag, studiemedel, föräldrapenning, kostnad för skola och sjukvård och allt annat betalas. Majoriteten av detta är emellertid redan betalt för de som kommer hit från andra länder.
I Norge kostar en somalisk invandrare i genomsnitt 10 miljoner. En icke-europeisk 5.5 eller vad var, en västerländsk tillför en miljon.

En 18årig svensk har väl kostat om det var 2.5 miljoner eller något sådant.

Jättemånga av dem som kommer hit HAR ju inte motsvarande utbildning som en svensk ~20åring. Folk som bara bor och inte gör något kostar ju pengar för precis ingenting.

Och det redan innan vi tillför att det faktiskt inte behöver vara sådär jätterasistiskt och hemskt att vilja ha sitt eget land med sitt eget styre och sitt eget samhälle och leva i trygghet och gemenskap.

Det är möjligt att det är kulturrasistiskt av mig att tycka att Sverige är bättre än Irak. Men jag säger iaf inte att Irak inte får finnas. Irak och Pakistan och Indien och Kina o.s.v. kan väl ha sitt och vi vårt. Det är ju knappast så att jag måste tycka att det är tokbra att andra kommer hit och tar över mitt land. Få vettiga människor iaf i demokratier skulle tycka det. Lever man i ett riktigt jävla skitland där man själv inte har förmågan att förbättra det kanske det kan vara positivt om någon tar på sig det ansvaret.
Citat:
Så ja, undvik exponering mot Sverige om ni önskar. Jag å andra sidan ser Sverige som en av oerhört få länder i världen som jag kan tänka mig ha särskild exponering mot.
Och ja. Appropå tillväxten i Europa. Det har ju varit riktigt jävla skit i sydeuropa. Vet inte om det är fusk att jämföra med "jämförbara länder" istället. Finland är ju lite av ett specialcase just nu med då sanktionerna mot Ryssland drabbar just Finland extra hårt.
Citera
2015-05-24, 04:38
Medlem
annanmedlems avatar
Eftersom det blir off-topic skriver jag vidare svar här: (FB) Bryter ut svammel från värdepappersforumet
Senast redigerad av annanmedlem 2015-05-24 kl. 04:58.
Citera
2015-05-24, 04:54
Medlem
alienfins avatar
Vad händer på börsen då? Känns som att det lugnat ner sig och vi får en normal
händelselös sommar..
Citera
2015-05-24, 05:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Vad händer på börsen då? Känns som att det lugnat ner sig och vi får en normal
händelselös sommar..
Brukar det inte muppas runt mer på sommaren?

Jag har svårt att se varför så inte skulle vara fallet även den här sommaren?

2011 var ju inte så lugnt:
http://www.borstjanaren.se/images/article_images/img5/tekniskanalys.omx.prisgraf.chart.png

2007, 2010 och 2012 verkar ju haft en del action också:
http://1.bp.blogspot.com/-CDTvwT8u9rg/URQabpiS4_I/AAAAAAAAAAU/THt1d-lj-vI/s1600/OMXS30-20130207.jpeg
Citera
2015-05-24, 12:43
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-kan-inte-betala-imf-lan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här