2015-05-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag och många med mig (bland annat Eugen Fama, nobelpristagaren i ekonomi 2013) hävdar att du inte konsekvent kan slå index.

Fast det är ju bara att titta på verkligheten och se att det visst går att slå index över tid. Den främsta anledningen till att så få aktivt förvaltade fonder inte slår index är på grund av de regler de måste förhålla sig till samt deras storlek. Det tvingar fonderna till en väldigt indexnära förvaltning. Tittar man istället på privatpersoner så finns det många som slår index över tid, många daytraders, användare på Shareville, Börsveckan-portföljen etc. etc.

Det är svårt och ovanligt, inget snack om saken, men inte omöjligt.
Citera
2015-05-07, 22:54
Medlem
Benziinas avatar
Börsrea!
Njut!
Citera
2015-05-07, 23:00
Medlem
knut_1s avatar
Börsen ligger sedan årsskiftet fortfarande upp mer än ett snittår. Utdelningarna mestadels avskiljda dessutom. Tittar man vidare på en femårsgraf så kan man skönja senaste tidens kräftgång som en krusning på ytan, men knappt något mer.
Citera
2015-05-07, 23:27
Medlem
CocZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Hur vet när den gjort det? Den kan gå upp 20% från nuvarande nivåer innan den har stabiliserats. Ett vanligt nybörjarmisstag är att tro att man kan tajma börsen. Ingen klarar av det. Misstänker att du har kort sparhorisont. Stämmer det?
Hur jag vet det? Det gör jag inte. Men när börsen gått ner 9/10 dagar så är det ett ganska bra läge att sälja och avvakta till den inte går ner VARJE dag. Förstår du nu, rookie?

Jag är aktiv i mitt sparande, ja. Det gör att jag i slutet har mer pengar än vanliga svenssons.
Citera
2015-05-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja, du skattar för alla pengar i ditt ISK. Men det är ju kvartalsvis. Det är inte så att du ruineras av att ha lite pengar liggandes.

Du kan ju samtidigt minimera risken av att ligga likvid vissa perioder, jag sålde t.ex av en del efter tredje nedåtdagen då vi tog ut 1635.
Citera
2015-05-08, 00:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag som precis börjat med fonder, köpte 25000 för 10 dagar sedan och sedan dess har det gått utför. Borde man sälja av? Hm, kollar hur det går imorgon, annars säljer jag nog av till helgen.
Om vi vänder på det.

Önskar du att du hade köpt idag eller för 10 dagar sedan?

Om det känns som läget att köpa är bättre idag än för 10 dagar sedan varför skall du då sälja nu?

Givetvis kan det falla mer men det kunde det även för 10 dagar sedan. Och har uppenbarligen gjort.
Citera
2015-05-08, 00:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Börsrea!
Njut!
Rea är det ju knappast tal om. Har väl varit snack om i runda slängar 20% för höga priser.
Citera
2015-05-08, 04:57
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocZ
Hur jag vet det? Det gör jag inte. Men när börsen gått ner 9/10 dagar så är det ett ganska bra läge att sälja och avvakta till den inte går ner VARJE dag. Förstår du nu, rookie?

Jag är aktiv i mitt sparande, ja. Det gör att jag i slutet har mer pengar än vanliga svenssons.

Faktum är att 99% av aktiva handlare slår inte index.. Genomsnittlig avkastning efter 20år är 3.69% för den aktive i jämförelse med 11.11 S&P500-index..
Citera
2015-05-08, 10:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag som precis börjat med fonder, köpte 25000 för 10 dagar sedan och sedan dess har det gått utför. Borde man sälja av? Hm, kollar hur det går imorgon, annars säljer jag nog av till helgen.
Det är inte riktigt så man ska göra, man ska spara långsiktigt. Någon eller några tusenlappar i månaden. Köper man en större post på en gång riskerar man att förlora vid ett ras. Men ok, fortsätt du att spara. Förra året gick Stockholmsbörsen upp 12%, i år ligger vi runt +8. Alla som hållit på ett tag ligger rejält plus.
Vi är fortfarande i en lågkonjunktur, räntorna är låga, och det finns mycket pengar som ska placeras. Alla förutsättningar finna för en fortsatt uppgång.
Citera
2015-05-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Hahahahaha 30 dagar!! finns det ens såna depåer? Hur är det ens möjligt? Jag är också riktigt nyfiken på vilken bank eller företag som ligger bakom den.

Har du något speciellt avtal med dem eller är dem bara allmänt dryga idioter? Det låter riktigt fiffligt.

Det finns många hedgefonder som bara går att handla 1 gång i månaden eller 1 gång per kvartal, kanske något sådant. Fördel med detta är att det kostar för fonden att ha handel varje dag, samt att fonden alltid måste vara beredd på uttag. Dvs. Svårare att hålla illikvida instrument .
Citera
2015-05-08, 11:53
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serxez
Det finns många hedgefonder som bara går att handla 1 gång i månaden eller 1 gång per kvartal, kanske något sådant. Fördel med detta är att det kostar för fonden att ha handel varje dag, samt att fonden alltid måste vara beredd på uttag. Dvs. Svårare att hålla illikvida instrument .

Jo precis hedgefonder och inte vanliga fonder vanligtvis så att man blir slaktad så fort börsen vänder nedåt en viss vecka eller månad.

Fast fortfarande är det fonden som tjänar och personen som placerar sina pengar i fonden som förlorar på att inte kunna ta ut dem i tid på grund av Time Value of Money.
Senast redigerad av Key. 2015-05-08 kl. 12:51.
Citera
2015-05-08, 14:11
Medlem
Skiten sjunker fortfarande, ligger på 0.6% vinst detta året nu Investerade för sent.

Hoppas det vänder, var uppe och smakade på 5% för en månad sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in