Citat:
Ursprungligen postat av
Lfomod
eller så låter man Microsoft media creation tool installera image filen helt automatiskt på ett usb minne (minst 8gb) och bootar den på måldatorn. hur man bootar från usb genom att välja boot prioriteter i bios går att hitta enkelt på Google.
Gratulerar till bästa tipset- Nu jävlar kör jag Windows 10.
Det här är det enda ni behöver ladda ner:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install
Den sköter både nedladdning och installation. Hur enkelt som helst ju.
Det fanns några fällor som man kan undvika om man vet om dem:
Innan jag ens började installera köpte jag en ny hårddisk och klonade min hårddisk med Win7 med gratisprogrammet "Acronis True image WD edition" från Western Digital.
Drog ur kraftkabeln till gamla disken och bootade om. Allt OK.
Laddade ner och installerade Media Creation Tool och valde att spara på en USB-sticka.
Startade sen filen Setup.exe som fanns på stickan och uppgraderingen startade.
Första svettningen:
Efter ett tag vill installationsprogrammet att jag tar ut stickan och gör en restart.
Vad som menas är att man startar om datorn genom att stänga av datorn genom att hålla in startknappen på datorn och sen ta ut USB-stickan och starta om utan den.
Installationen rullar på och man uppmanas att ta det lugnt och luta sig bakåt.
Nästa svettning:
Windows 10 startar upp och det kommer upp en massa menyer man ska svara på.
Men
MUSEN FUNGERAR INTE!!! Jag tar mig igenom menyerna med hjälp av TAB-tangenten för tangentbordet fungerar.
Startar om datorn i förhoppning att musens drivrutiner skall installeras. Icke gör de det.
Jakten på en gammal PS2-mus börjar och med den i datorn och en omstart är man igång.
Musen, en optisk med USB-sladd, som inte fungerar köpte jag för ett par veckor sedan och är en Plexgear som är Kjells eget märke. Hoppas de har drivrutiner för Windows 10.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/moss-pekdon/moss-med-sladd/plexgear-e5-svart-p94666
Det här sättet är det enda som fungerar. Har provat många andra.
Edge var riktigt snabb.
Edit:
I motsvarigheten till Enhetshanteraren anges att USB-musens drivrutin är felaktig. Knepigt att de ändrar såna saker i ett nytt OS.