Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-01, 20:41
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallani
Håller på att hjälpa sambon med uppdatering från Windows 7 till Windows 10 men datan står och tuggar i flera timmar i sträck vid sekvensen på bilden. Vad kan problemet vara?

http://oi59.tinypic.com/2qmg6jo.jpg
Låt den stå över natt. Har det inte hänt nåt då så håll inne ON/OFF-knappen tills den stängs av och prova att starta igen. Ge det tid.
Citera
2015-08-01, 21:26
Medlem
Öh, okej. Så min uppdatering från Windows 8.1 till Windows 10 vägrar funka. Jag har försökt installera skiten genom iso då jag ännu inte fått meddelandet om att installera via Windows update. Snackade med Microsoft-supporten och blev tilldelad en avancerad tekniker för att lösa problemet. Han lyckades inte utan installeringen misslyckades öven för honom, och detta förklarade han med att mina bootfiler är korrupta. Tydligen är jag tvungen att radera hela min jävla hårddisk och installera om Windows på nytt. Låter detta verkligen rimligt? Jag vill minnas att det ska gå att ominstallera Windows utan att ta bort filer. Detta borde väl återställa bootfilerna också?

Blir fan galen på detta. Har försökt installera skiten i några dagar nu, och nu detta ...

Just det, kan tillägga en fråga: Bör jag vid omformattering, om det nu blir aktuellt, dela upp hårddisken i två partitioner, varav en är för endast Windows? Så jag slipper förlora filer i fortsättningen? Om ja, hur stor bör Windows-partitionen vara? Har en hårddisk på 1TB.
Senast redigerad av Fomalhaut 2015-08-01 kl. 21:39.
Citera
2015-08-01, 22:56
Medlem
Uppgraderade just till Windows 10 och tycker det är skitbra osv. men har ett problem.. när jag kopplar in externa högtalare (har en laptop) så ignorerar datorn de och fortsätter spela ur datorns egna högtalare. Någon som har samma problem eller vet hur jag löser detta?
Citera
2015-08-01, 23:05
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceron
Uppgraderade just till Windows 10 och tycker det är skitbra osv. men har ett problem.. när jag kopplar in externa högtalare (har en laptop) så ignorerar datorn de och fortsätter spela ur datorns egna högtalare. Någon som har samma problem eller vet hur jag löser detta?
Jupps, jag har samma problem, får gå in på 'uppspelningsenheter' och ändra standardenhet varje gång jag sätter i lurarna eller kabeln till slutsteget, och tillbaka när jag ska ha de inbyggda högtalarna på. Enda som är tråkigt, i övrigt har jag köpt hela w10 fullt ut, ett lyft när man väl fick in en ren installation.
Citera
2015-08-01, 23:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
eller så låter man Microsoft media creation tool installera image filen helt automatiskt på ett usb minne (minst 8gb) och bootar den på måldatorn. hur man bootar från usb genom att välja boot prioriteter i bios går att hitta enkelt på Google.

Gratulerar till bästa tipset- Nu jävlar kör jag Windows 10.

Det här är det enda ni behöver ladda ner:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install

Den sköter både nedladdning och installation. Hur enkelt som helst ju.
Det fanns några fällor som man kan undvika om man vet om dem:

Innan jag ens började installera köpte jag en ny hårddisk och klonade min hårddisk med Win7 med gratisprogrammet "Acronis True image WD edition" från Western Digital.

Drog ur kraftkabeln till gamla disken och bootade om. Allt OK.

Laddade ner och installerade Media Creation Tool och valde att spara på en USB-sticka.
Startade sen filen Setup.exe som fanns på stickan och uppgraderingen startade.
Första svettningen:
Efter ett tag vill installationsprogrammet att jag tar ut stickan och gör en restart.
Vad som menas är att man startar om datorn genom att stänga av datorn genom att hålla in startknappen på datorn och sen ta ut USB-stickan och starta om utan den.

Installationen rullar på och man uppmanas att ta det lugnt och luta sig bakåt.
Nästa svettning:
Windows 10 startar upp och det kommer upp en massa menyer man ska svara på.
Men MUSEN FUNGERAR INTE!!! Jag tar mig igenom menyerna med hjälp av TAB-tangenten för tangentbordet fungerar.
Startar om datorn i förhoppning att musens drivrutiner skall installeras. Icke gör de det.
Jakten på en gammal PS2-mus börjar och med den i datorn och en omstart är man igång.

Musen, en optisk med USB-sladd, som inte fungerar köpte jag för ett par veckor sedan och är en Plexgear som är Kjells eget märke. Hoppas de har drivrutiner för Windows 10.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/moss-pekdon/moss-med-sladd/plexgear-e5-svart-p94666

Det här sättet är det enda som fungerar. Har provat många andra.

Edge var riktigt snabb.

Edit:
I motsvarigheten till Enhetshanteraren anges att USB-musens drivrutin är felaktig. Knepigt att de ändrar såna saker i ett nytt OS.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-02 kl. 00:06.
Citera
2015-08-02, 00:49
Medlem
majorapas avatar
Uppgraderade nyss.

Jag har ändrat region till US men kan ändå inte använda Cortana då den säger att jag befinner mig i fel region. Vad har jag missat?

(edit: Löste resten)
Senast redigerad av majorapa 2015-08-02 kl. 01:16.
Citera
2015-08-02, 01:17
Medlem
L0lAjs avatar
Någon som vet ifall det går att spela mot Xbox One spelare? Har exempelvis FIFA 15 på origin och skulle vilja spela mot en vän som har Xbox One.

Ser dock ut som att man måste ha en Xbox One och sedan kan man streama via datorn.
Citera
2015-08-02, 02:48
Medlem
apw1975s avatar
Hej.
Orkar inte lästa bakåt.
Men jag har problem.
Jag har W8.1 och försöker uppdatera till W10.
Har en äkta version 8.1
Problemet är att jag började en normal uppdatering av 8.1 innan jag skulle uppdatera till 10.
Och nu står det att jag ska starta om datorn efter 8.1 uppdateringen.
Väl gjort så står det fortfarande att jag ska starta om.. Det blir aldrig borta. Starta om, starta om. Å klickar jag på W10 iconen vid klockan så står det "installerar i bakgrunden" "klicka här för status" gör jag det kommer jag till kontrollpanelen/wupdate. Å där står det att jag ska starta om... 😳🔫
Citera
2015-08-02, 03:02
Medlem
shape.the.futures avatar
Eftersom jag har "vanliga" 8.1 just nu (inte pro dvs), så får jag Windows 10 Home om jag uppgraderar nu.

Hur drygt det än må låta; kan jag lägga in Windows 7 Pro eller Ultimate, fejkaktivera med Windows Loader, och på så sätt uppgradera och därmed få Windows 10 Pro?

Vill använda bitlocker.
Citera
2015-08-02, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Vill ni ta reda på er nyckel enkelt så klistra in koden i notepad och spara som vadduvill.vbs. Kom ihåg att välja "Alla filer" när ni sparar. Dubbelklicka på filen och *vips!*

Edit: jag har bara testat på Windows 7 men om jag minns rätt så skall den funka på senare versioner också.

Kod:
Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Detta script funkade fint i win10.
Jätte tack för det
Citera
2015-08-02, 03:46
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Japp!

Även om man har det första Windows 8 och inte 8.1 ? Jag har en laptop där jag har misslyckats att uppgradera till 8.1 ideligen. Går det att ta någon säker genväg till 10?
Citera
2015-08-02, 07:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Eftersom jag har "vanliga" 8.1 just nu (inte pro dvs), så får jag Windows 10 Home om jag uppgraderar nu.

Hur drygt det än må låta; kan jag lägga in Windows 7 Pro eller Ultimate, fejkaktivera med Windows Loader, och på så sätt uppgradera och därmed få Windows 10 Pro?

Vill använda bitlocker.

Det fungerar utmärkt att göra så. Ta hem lite drivrutiner innan t.ex för nätverkskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in