Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-01, 00:43
Medlem
Fett jävla missnöjd med kalkylatorn. Nu använder man punkt istället för komma.
Och om du kollar din historik i kalkylatorn så har du tidigare kunnat dubbelklicka på en utförd uträkning och ändrat den, och då producerat ett nytt resultat.

Nu känns det som att du är helt fast. Jävla skit då jag använder miniräknaren jätte ofta.
Citera
2015-08-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Och om du kollar din historik i kalkylatorn så har du tidigare kunnat dubbelklicka på en utförd uträkning och ändrat den, och då producerat ett nytt resultat.

Nu känns det som att du är helt fast. Jävla skit då jag använder miniräknaren jätte ofta.

Min använder komma i alla fall. Står de nationella inställningar gällande bruk av komma rätt?
Citera
2015-08-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det verkar som om den här uppdateringsmetoden inte fungerar för många. Risken är att felet med Windows Update i Win7 finns kvar i Win10 om man kör över sin befintliga Win7. Man får nog börja från noll och installera Win7 först.

Den har hittills misslyckats tre gånger med felkod 80240020.

Koden betyder:

De kan tydligen inte imitera mig, den inloggade användaren.
Kan de inte fjärrstyra min dator alltså? Är F-secure ivägen?

Man har ju lärt sig hur man skall läsa Windows update loggen iallafall:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/902093

Windows 10 är inget att ha. Surt sa räven om rönnbären.

Denna felkod uppkommer då de nedladdade filerna för uppgraderingen har blivit korrupta.

Öppna "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" och ta bort alla filer. Kör sedan kommandotolken som administratör och skriv "wuauclt.exe /updatenow"

Därefter så kan man hämta uppdateringen igen via Windows update.
Citera
2015-08-01, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime

Bara till att ladda ner den vanliga från win7? Det finns en massor av olika val på den nya dock, har du testat alla dessa?
Citera
2015-08-01, 03:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Denna felkod uppkommer då de nedladdade filerna för uppgraderingen har blivit korrupta.

Öppna "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" och ta bort alla filer. Kör sedan kommandotolken som administratör och skriv "wuauclt.exe /updatenow"

Fullt normalt säger Microsoft:

Citat:
This is an expected message indicating that when installation begins it may require user interaction.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows-update-installation-failure-80240020/d695e827-9774-4e10-8972-df8d51a7bb51?auth=1

Tack, men jag tänker vänta tills de är klara på den datorn bara för att se hur det slutar.
Citera
2015-08-01, 03:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K4pt3n
Hur installerar jag Win 10 med nedladdningsfilen från microsofts sida? Måste jag använda USB eller kan jag köra exe. filen direkt i datorn?

Du bränner .iso filen som en "image" på en DVD. Sen sätter du DVDen i datorn, letar upp den med Uforskaren och kör setup.exe.
Citera
2015-08-01, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du bränner .iso filen som en "image" på en DVD. Sen sätter du DVDen i datorn, letar upp den med Uforskaren och kör setup.exe.

eller så låter man Microsoft media creation tool installera image filen helt automatiskt på ett usb minne (minst 8gb) och bootar den på måldatorn. hur man bootar från usb genom att välja boot prioriteter i bios går att hitta enkelt på Google.
Citera
2015-08-01, 03:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
eller så låter man Microsoft media creation tool installera image filen helt automatiskt på ett usb minne (minst 8gb) och bootar den på måldatorn. hur man bootar från usb genom att välja boot prioriteter i bios går att hitta enkelt på Google.

Går säkert att hitta på google men inte lika enkelt att hitta på datorn då äldre datorer inte vet vad USB.minne är.
Citera
2015-08-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis

Du verkar ju ha en jävla koll.
Jag har build 10074, men får inte upp några alternativa builder att uppdatera till, inga små uppdateringar heller sedan 38/7. Bör jag göra något liknande för att få ner senaste builden??
Citera
2015-08-01, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Uppgraderade från sjuan nu ikväll och fy fan vilket strul, det händer inte ett skit när man klickar på startknappen eller sök och allt är segt som gammal sirap, var tvungen att rycka pluggen för att ens kunna stänga av eländet.
nä det blir en återställning imorrn och sen lägger jag win 10 på hyllan för gott innan jag får en akut hjärnblödning på eländet.
Okej nu när jag lugnat ner mig lite så ska jag berätta hur det gick.
Startade om burken ett antal gånger och sen lät jag den stå på någon timme utan att svära och rätt vad det var så hoppade allt igång som det skulle. Verkade som om den bara behövde bli lämnad ifred ett tag.
Det funkar skapligt nu men ändå så saknar jag redan win7, men win 10 är helt klart MYCKET mera användarvänligt än win 8.1
Så för att sammanfatta så låt burken stå och jobba upp sig efter uppgraderingen.
Citera
2015-08-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Okej nu när jag lugnat ner mig lite så ska jag berätta hur det gick.
Startade om burken ett antal gånger och sen lät jag den stå på någon timme utan att svära och rätt vad det var så hoppade allt igång som det skulle. Verkade som om den bara behövde bli lämnad ifred ett tag.
Det funkar skapligt nu men ändå så saknar jag redan win7, men win 10 är helt klart MYCKET mera användarvänligt än win 8.1
Så för att sammanfatta så låt burken stå och jobba upp sig efter uppgraderingen.

Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Apropå buggar, har redan lyckats få detta på en dator där startknappen och sökknappen helt plötsligt slutade fungera permanent. Men går att fixa i powershell.

https://www.techmesto.com/fix-start-menu-broken-windows-10-technical-preview/

Denna buggfix har hjälpt mej flera ggr innan jag kom på vad felet var.

Grafikkortet Nvida GeForce egna drivrutiner från 2015-07-29 var orsaken,
de har inte stöd för Windows 10.

Efter att jag rivit bort allt med Nvida, tagit bort grafikkorten i enhets hanteraren
fått fram Microsoft Basic Grafik Driver som jag sedan uppdaterat via Update i
enhetshanteraren har jag fått en drivrutin för Nvida från 2015-06-29. Efter detta
har det fungerat.

Rev bort allt igen för att testa och i stället hämtade hem det senaste från Nvida
då kommer felet att drivrutinerna inte är anpassade för Windows 10. Men ligger
drivrutinerna kvar från Windows 7 så går uppdateringen galant, med bara strul som följd.

Det är troligtvis orsaken till att uppgraderingen från Window 7 till 10:an strulade för mej.

Blev hängningar så att jag fick starta om flera ggr.

Edit: När man får drivrutinen från Microsoft har den version 9.18.13.4174 / 2015-06-29.
När man får den från Nvida har den version 341.74 / 2015-07-29 som strular och rasar startmenyn.

Senast redigerad av nattavara 2015-08-01 kl. 09:24.
Citera
2015-08-01, 09:13
Medlem
Jag har fortfarande Build 10074, får inte fram nya builder att uppdatera till. Konstigt, har en aktiverad utgåba av win 10 prewiw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in