2020-01-16, 05:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Tjena! Ny "häe". Ingen "IT" men ja, iaf. Jag har en digital Licence på Win 10 Pro. Men koden... Byter Laptops 6 mån och borde säkrat, jag vet (idiot) Men,,,

Vad göras?

Det finns på nätet tips hur man får fram sin licensnyckel. Man får använda oftast ett 3-partsprogram.

Här finner du lite tips och länkar -> https://www.enkelteknik.se/se-din-pr...rekt-i-windows
Citera
2020-01-16, 10:53
Medlem
man kan oxså för w10 använda

i windows sökrutan skriv bara cmd
kommandotolken kommer upp som resultat, högerklicka på den och kör som administratör
du får en svart ruta som är kommandotolken
efter c:\windows\system kan du börja skriva, skicka kommandot nedan
wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey
kommer att ge ut produkt nyckeln från systemet.
Citera
2020-01-20, 11:37
Medlem
brianmolkos avatar
Räcker det med Windows Defender som antivirus i Win10 ? eller behöver jag ett till en del säger ju att det räcker...
Var hittar man det för starta det ?
(Sitter inte på en Win10 nu så kan inte kolla)
Var hittar man det i Win7 ?
Citera
2020-01-20, 13:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Räcker det med Windows Defender som antivirus i Win10 ? eller behöver jag ett till en del säger ju att det räcker...

Det beror ju på vad du gör på datorn, men skyddet på W10 är totalt sett bra numera. Men vill man ha än bättre så förstärk med OSArmor från NoVirusThanks samt Hard_configurator by Andy Full. Sedan får du ett Fort.

I W7 så är det MSE - https://www.microsoft.com/security/b...irus-software/. Vilket inte kommer att räcka i framtiden och absolut behöver förstärkas.
Citera
2020-01-20, 18:15
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det beror ju på vad du gör på datorn, men skyddet på W10 är totalt sett bra numera. Men vill man ha än bättre så förstärk med OSArmor från NoVirusThanks samt Hard_configurator by Andy Full. Sedan får du ett Fort.

I W7 så är det MSE - https://www.microsoft.com/security/b...irus-software/. Vilket inte kommer att räcka i framtiden och absolut behöver förstärkas.

Ok jag får kolla dina förslag, jag ringde en datorfirma i stan och frågade, och han sa att det skyddade mot ca 70%
Så han sa jag skulle ha ett till

En del har ju sagt att det räcker helt med Windows Defender, så man vet inte vad man ska tro
Citera
2020-01-20, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok jag får kolla dina förslag, jag ringde en datorfirma i stan och frågade, och han sa att det skyddade mot ca 70%
Så han sa jag skulle ha ett till

En del har ju sagt att det räcker helt med Windows Defender, så man vet inte vad man ska tro

Som sagt, det beror på ens surfvanor!

Ett Av till menade han nog inte men något ytterligare var nog tanken. Tänk dig dyra totallösningar som skyddar likt, Kaspersky, Bitdefender och Norton etc, Defenders alla skydd skyddar nästan lika bra - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/.

Om du adderar OSArmor - https://www.novirusthanks.org/products/osarmor/ samt Hard Configurator - https://hard-configurator.com/ så blir det bättre än de bästa. DÅ, räcker det. Jag vet flera säk.experter som kör med den uppsättningen. Förutom en säker webläsare samt någon återställningsmetod ↓ ↓
Citera
2020-01-20, 23:47
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Installera Speccy, så får du serienummer under Storage

https://www.ccleaner.com/speccy

Free version är allt du behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat

En annan variant är att installera CrystalDiskInfo så kan du få fram alla detaljer men även kontrollera SMART-data osv.

Så vad ni säger och vad jag förstår så visas inte denna information av windows 10? Utan jag behöver andra program för att kunna se det i egenskaper på varje enskild disk?
Citera
2020-01-20, 23:55
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Så vad ni säger och vad jag förstår så visas inte denna information av windows 10? Utan jag behöver andra program för att kunna se det i egenskaper på varje enskild disk?

Njae, informationen kan du ju få fram i Windows men det är inte lika enkelt som om du använder ett fristående program som i sin tur tar information från systemet (dvs Windows) och visar det i klartext på en gång. Man får även en hel del annan information samt verktyg att testa diskens prestanda m.m.

Personligen gillar jag enkla lösningar vilket även är det som jag rekommenderat här i tråden. Vill du sitta och grotta i massa menyer och rullister osv är det fritt fram att göra så.
Citera
2020-01-21, 00:01
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Njae, informationen kan du ju få fram i Windows men det är inte lika enkelt som om du använder ett fristående program som i sin tur tar information från systemet (dvs Windows) och visar det i klartext på en gång. Man får även en hel del annan information samt verktyg att testa diskens prestanda m.m.

Personligen gillar jag enkla lösningar vilket även är det som jag rekommenderat här i tråden. Vill du sitta och grotta i massa menyer och rullister osv är det fritt fram att göra så.

En annan lösning (om man kör Win 10) är att ta fram det via Powershell, se här: Look up hard disk information with PowerShell
Citera
2020-01-21, 07:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

NEJ! Defender räcker inte alls som antivirus, det har alltför många brister och när det reagerar så reagerar den alldeles för sent... och då har du redan varit smittad en stund.. med allt vad det kan innebära..

Se Defender som ett mediokert "skydd" som finns mellan det att du avinstallerat ett riktigt skydd och tills du installerat nästa riktiga skydd.. Men definitivt inte ett skydd att ha hela tiden...
Citera
2020-01-23, 20:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Har du tagit ett beslut ännu?

Om inte så kan denna info hjälpa:
Antivirus med, manipulationsskydd, utpressningstrojanskydd, kontoskydd, brandvägg, app och webläsarkontroll, smartscreen, app guard, sårbarhetsskydd = exploateringsskydd, kärnisolering = minnesintegritet, processorsäkerhet, bitlocker. All denna säkerhet, beroende på Os-version, finns i W10, förutom - Secure boot.

Det räcker, tror du inte!?

W10 är ett väldigt säkert Os och dess säkerhet räcker för de flesta. Läs på lite på nätet så kommer du komma fram till detsamma.
Börja här - https://support.microsoft.com/sv-se/...ndows-security

Vill man maxa detta så kan man använda det jag föreslog samt en "second opinion" skanner. Sistnämnda kan alltid vara bra att ha.
Citera
2020-01-24, 08:10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du tagit ett beslut ännu?

Om inte så kan denna info hjälpa:
Antivirus med, manipulationsskydd, utpressningstrojanskydd, kontoskydd, brandvägg, app och webläsarkontroll, smartscreen, app guard, sårbarhetsskydd = exploateringsskydd, kärnisolering = minnesintegritet, processorsäkerhet, bitlocker. All denna säkerhet, beroende på Os-version, finns i W10, förutom - Secure boot.

Det räcker, tror du inte!?

W10 är ett väldigt säkert Os och dess säkerhet räcker för de flesta. Läs på lite på nätet så kommer du komma fram till detsamma.
Börja här - https://support.microsoft.com/sv-se/...ndows-security

Vill man maxa detta så kan man använda det jag föreslog samt en "second opinion" skanner. Sistnämnda kan alltid vara bra att ha.

Herregud! Att du orkar rapar ur dig dina fantasier, trots att du inte har minsta faktiska kunskaper om Windows, virusskydd eller IT-säkerhet...

Det du så flitigt rapar fram som fördelar med ett av marknadens sämsta skyddsprogram till Windows datorer ÄR EGENTLIGEN DELAR AV WINDOWS 10, (och har ingenting med Defender i sig att göra) dessa funktioner finns där oavsett vilket antivirus du än använder..

Dessutom saknas flera av dessa till just den Windows version som följer med de flesta konsument-datorer.. (Windows 10 Home)… Så många av de "fördelar" du rapar ur dig finns INTE ens tillgängligt för den vanliga privatpersonen och dess datoranvändning... Hur mycket de än aktiverar defender..

Det är bara så tragiskt att se hur någon som totalt saknar utbildning och yrkeserfarenheter inom såväl Windows som operativsystem, virus-skydd och IT-säkerhet rent generellt försöker lura välmenande hjälpsökande personer.. Defenders "förträfflighet" är endast en marknadsförings-grej, Precis som t.ex. "saab-andan" var.. Saab-andan fanns inte i verkligheten, endast i marknadsföring, precis som Defenders "förträfflighet".. De flesta utlovade "skydds-funktionerna" finns UTANFÖR DEFENDER, i själva Windows 10.. och dessa fungerar även om du installerar ett riktigt virusskydd (ett som gör sitt jobb direkt, inte en vecka senare än andra...)

Det är dessutom lusigt att vissa anser att defender är bra, samtidigt som de anser att man skall inaktivera Windows update.. med tanke på att det är just via Windows update som defender uppdateras..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in