Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-13, 15:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Enligt vissa artiklar och tips är problemet Windowsrelaterat men vad vet jag..

CPU:Intel 3,2 Ghz

Minne: 8 Gb

Hårddiskar: 2 x 500 Gb (Enligt alla tester jag kan göra i utmärkt skick)

Har du stresstestat hårdvaran?

Kontrollerat så det inte ligger massa damm runt fläkthusen, nätagget?

Har du kontrollerat RAM-stickorna?

Vad har du för temperatur på komponenterna?

Du finner många bra verktyg för ovan felsökning på Hiren´s BootCD hemsida.
Citera
2019-10-13, 16:56
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du stresstestat hårdvaran?

Kontrollerat så det inte ligger massa damm runt fläkthusen, nätagget?

Har du kontrollerat RAM-stickorna?

Vad har du för temperatur på komponenterna?

Du finner många bra verktyg för ovan felsökning på Hiren´s BootCD hemsida.
Det har jag ej testat så jag får kolla på det. Tack för hjälpen så länge!
Citera
2019-10-14, 08:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTL
Hur länge gäller det? 1år eller mer?
Gratis-registreringen gäller så länge du vill använda det...
Citera
2019-10-14, 22:42
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Hej Alla,

Har nu ett bra tag haft problem med att disken går upp till 100% med jämna mellanrum och stannar där i ca. 10 sekunder Under dessa stopp är datorn mer eller mindre frusen.

Har testat alla knep jag kan hitta; Virusscan, städning, defrag, deaktivera vissa funktioner i Windows och Chrome m.m m.m och inget hjälper. Fick idén att börja med Ready Boost och satte i ett fräscht 16Gb minne i en USBport och konfigurerade det, men datorn verkar skita i det och bara fortsätter att glatt använda upp all hårddisk.

RAM och CPU ligger stabilt på låga nivåer hela tiden..

Tips kring detta önskas..

Hade någon gång i tiden liknande problem som visade sig vara Windows Defender som försökte scanna sin egna "installationsmapp". Enkelt löst genom att i Windows Defender lägga in mappen som undantag som inte ska scannas. Dock var det typ en väldigt tidig version av Windows 10 och efterföljande uppdateringar har inte gett mig samma problem.

Oavsett om det är ovanstående som strular för dig eller inte så bör du kunna öppna Task manager/Aktivitetshanteraren och vidare in på fliken Performance/Prestanda och där bör du kunna se vad som trashar din disk.
Citera
2019-10-15, 14:17
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Hade någon gång i tiden liknande problem som visade sig vara Windows Defender som försökte scanna sin egna "installationsmapp". Enkelt löst genom att i Windows Defender lägga in mappen som undantag som inte ska scannas. Dock var det typ en väldigt tidig version av Windows 10 och efterföljande uppdateringar har inte gett mig samma problem.

Oavsett om det är ovanstående som strular för dig eller inte så bör du kunna öppna Task manager/Aktivitetshanteraren och vidare in på fliken Performance/Prestanda och där bör du kunna se vad som trashar din disk.
Tack för tipset. Har just ändrat så att Defender inte skall scanna sin egen mapp och får se om det hjälper.
Citera
2019-10-17, 19:46
Medlem
Alltså va fan. Nu har Windows börjat fråga efter lösenord varje jävla gång jag startar datorn eller ska väcka den från skärmsläckare osv. Har försökt allt. Tagit bort inloggning under settings - konto och även i netplwiz.

Är det nån jävla ny "feature" som spökar? Läste nått om nån app i telefon som inloggninghjälp om dessutom laddades ner i min telefon nyligen, fattar inte vart den kommer ifrån. finns även en massa "inloggningsalternativ" att välja under settings - inloggning som jag inte vet om de fanns tidigare.

Började eg för nån vecka sedan då den ville att jag skulle signa in hela tiden pga av att det stod att "ändringar" är gjorda för kontot. Och visst, jag hade byt lösenord för en tid sedan men det var i samband med att popupmeddelandena började komma.

Nån som vet hur jag får bort den här skiten?!
Senast redigerad av Nigga.Please 2019-10-17 kl. 19:49.
Citera
2019-10-17, 20:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigga.Please
Alltså va fan. Nu har Windows börjat fråga efter lösenord varje jävla gång jag startar datorn eller ska väcka den från skärmsläckare osv. Har försökt allt. Tagit bort inloggning under settings - konto och även i netplwiz.

Är det nån jävla ny "feature" som spökar? Läste nått om nån app i telefon som inloggninghjälp om dessutom laddades ner i min telefon nyligen, fattar inte vart den kommer ifrån. finns även en massa "inloggningsalternativ" att välja under settings - inloggning som jag inte vet om de fanns tidigare.

Började eg för nån vecka sedan då den ville att jag skulle signa in hela tiden pga av att det stod att "ändringar" är gjorda för kontot. Och visst, jag hade byt lösenord för en tid sedan men det var i samband med att popupmeddelandena började komma.

Nån som vet hur jag får bort den här skiten?!

Vilken ändring skedde på datorn en tid innan problemet?
Citera
2019-10-18, 15:36
Medlem
Vad menas med när man ska skapa ett lösenordsinlogg för att kunna logga in på kontot/skrivbordet?, det står: Om du fortsätter kommer (namn på datorn) att förlora alla EFS-krypterade filer, personliga certifikat, och lagrade lösenord för webbplatser och nätverksresurser.

Jag förstår att jag förlorar lagrade lösenord för webbplatser men resten av texten då?

Vad riskerar jag?
Är det bara att lägga till ett nytt lösenord eller blir det strul med datorn?

Tack på förhand för övrig hjälp med frågor jag haft om diverse datafrågor!
Vad skulle man göra utan kunskapen och kompetensen hos er Flashbackare?
Citera
2019-10-18, 15:55
Medlem
Kanske en korkad fråga, vart i datorns hårddisk finner jag produktnyckeln för windows 10 ?
Citera
2019-10-18, 16:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTL
Kanske en korkad fråga, vart i datorns hårddisk finner jag produktnyckeln för windows 10 ?

Så här, t.e.x - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Citera
2019-10-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken ändring skedde på datorn en tid innan problemet?
Ingenting mig veterligt, nån uppdatering eller så?!

Men det löste sig till slut. I netplwiz aktiverade jag lösenords-login och tog sedan direkt bort det igen. Då får man skriva in lösenordet igen (det nya den här gången, eftersom jag bytte för nån vecka sedan) och nu verkar det funka utan lösenord då jag startar datorn. Återstår dock att se om den där rutan som kommit upp med jämna mellanrum om att "en kontoändring är gjord" fortfarande kommer poppa upp i tid och otid.
Citera
2019-10-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Så här, t.e.x - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Fungerar inte. Jag kör som admin och skriver in kommando. Men ingen info om nyckel kommer upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in