2019-02-21, 20:17
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nyckeln är knuten till moderkortet, inte disken, på datorer som kom med installerat Os.

Det är en egenbyggd dator och har installerat windows med usb, om det gör någon skillnad. Annars är det bara att skriva in samma nyckeln när jag gör en installation på SSD´en?
Citera
2019-02-21, 20:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Det är en egenbyggd dator och har installerat windows med usb, om det gör någon skillnad. Annars är det bara att skriva in samma nyckeln när jag gör en installation på SSD´en?

Ja.

Flytta Os`et till SSD`n?!
Citera
2019-02-21, 20:42
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja.

Flytta Os`et till SSD`n?!

Tack!

Hmm, tänkte det men hur gör man det? Flyttar man hela partitionen?
Citera
2019-02-21, 20:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Tack!

Hmm, tänkte det men hur gör man det? Flyttar man hela partitionen?

2 sätt. Klona disken eller gör en systemavbildning av Os`et. Kloning beror lite på diskarnas storlek och om du har flera partitioner. Avbildning mest på om du vill ha fler partitioner. Jag brukar bara avbilda och på så sätt flytta Os`et och i efterhand fixa partitionering om så behövs.

Os`et och partitionerna före måste vara av samma storlek och antal.
Citera
2019-02-23, 20:35
Medlem
NightWalker1s avatar
trots att jag inte laddat ner något mer på några dagar så upptäckte jag att det blivit mindre ledigt utrymme på en av mina partitioner. helt plötsligt så hade jag 6gb mindre utrymme kvar på volymen.
kollade partitionen men wiztree och hittade detta
https://imgur.com/a/nR97xso
jag hashade upp en sample-fil av en film med en annan torrentklient än den jag brukar använda och den klienten (transmission web gui) skapade en part-fil av hela filmen, alltså en fil som jag valde att inte ladda ner/hasha upp i klienten och den var på 6 gb. jag tog bort den filen men nu så upptäckte jag alltså med hjälp av wiztree att det skapats en till fil med samma storlek. antar att man kan ta bort den filen? kan man göra något för att förhindra att sånna här filer skapas?
Senast redigerad av NightWalker1 2019-02-23 kl. 20:38.
Citera
2019-02-23, 21:49
Medlem
Sesamdamans avatar
Tja, har haft ett problem med laptops och specifikt byte av hårdvara i laptops (hdd till ssd). Problemet är detta;

1. byter hdd till ssd (ssd igenkänns av laptopen efter restart)
2. installerar om windows (utan produktnyckel, den finns ju redan i moderkortet)
3. allt funkar som vanligt i 2-3 dagar (produktnyckel visas som godkänd i windows inställningar)
4. efter 3-4 dagar, datorn går inte längre att starta. Felkod 0xc0000428 visas.
5. försöker med felsökning, alla tänkbara cmd kombinationer som internet visar för detta problem, systemåterställning osv osv utan resultat.

Någon som har någon lösning? Jag tror detta problemet beror på att jag bytte hårdvara och därför blir inte windows nyckeln längre valid. Men det borde väl ändå gå att installera windows utan nyckel?
Citera
2019-02-25, 01:02
Har nå konstigt problem med ett usbminne, det monteras som "G" när jag sätter i det, kan inte öppna det och utrymmet står som inte allokerat, sen nästa gång jag stoppar in den så blir det lika igen..? Är det usb det är fel på eller är det nån sorts historik som ligger i W10 som ställer till detta?

Inget jag påträffat och vet inte riktigt vad mer jag kan försöka för att fixa detta, extern hdd osv fungerar som vanligt iaf.
Citera
2019-02-25, 08:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Har nå konstigt problem med ett usbminne, det monteras som "G" när jag sätter i det, kan inte öppna det och utrymmet står som inte allokerat, sen nästa gång jag stoppar in den så blir det lika igen..? Är det usb det är fel på eller är det nån sorts historik som ligger i W10 som ställer till detta?

Inget jag påträffat och vet inte riktigt vad mer jag kan försöka för att fixa detta, extern hdd osv fungerar som vanligt iaf.

Om du ändrar enhetsbeteckning på detta USB-minne till Y som exempel, vad händer då?
Citera
2019-02-27, 00:13
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du ändrar enhetsbeteckning på detta USB-minne till Y som exempel, vad händer då?

Då fixas den tillfälligt, sedan när jag kör in den igen så har den ändrats igen! Ofta "G" den väljer att bli, med utrymme etc som sagt. Så måste in i diskpart för att få den att fungera tillfälligt! Testat på en väns laptop där var det inte samma problem! Är det något som ligger i reg som kan tweakas tro?

W10 och min nya HP har inte kommit bra överens, så frågan är om installera W10-iso på usb/skiva och köra clean vore bäst, då bör det väl omöjligt finnas kvar kan jag tycka? Och har för mig att det är trådbyte på den diskussion så kommer ej gå mer OT här, vill se mästarens synpukt först!

Du hjälper folk så sjukt mycket, all creed till dig, verkligen! +1

EDIT: Samma sak händer med alla usb uttag jag har dessutom. !!
Citera
2019-02-27, 00:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Då fixas den tillfälligt, sedan när jag kör in den igen så har den ändrats igen! Ofta "G" den väljer att bli, med utrymme etc som sagt. Så måste in i diskpart för att få den att fungera tillfälligt! Testat på en väns laptop där var det inte samma problem! Är det något som ligger i reg som kan tweakas tro?

W10 och min nya HP har inte kommit bra överens, så frågan är om installera W10-iso på usb/skiva och köra clean vore bäst, då bör det väl omöjligt finnas kvar kan jag tycka? Och har för mig att det är trådbyte på den diskussion så kommer ej gå mer OT här, vill se mästarens synpukt först!

Du hjälper folk så sjukt mycket, all creed till dig, verkligen! +1

EDIT: Samma sak händer med alla usb uttag jag har dessutom. !!

När du stoppar en minnes*-pinne i datorn tilldelar systemet den nya enheten första bästa lediga enhetsbokstav. Ofta blir det naturligtvis samma bokstav som förra gången, men det är i så fall bara för att datorn har samma antal enheter.

Vad är detta för märkestillverkare?

Har du provat någon annan USB-minne men då från en annan tillverkare? Blir det samma sak där?
Citera
2019-02-28, 09:21
Medlem
Har fått ett konstigt fel. Bildskärmen blir helt svart i Windows. Har bild under uppstarten men slocknar när Windows startar. Jag hinner se ett par sekunder av inloggningsbilden sen svart. Stänger man av skärmen och trycker igång den igen samma sak.ett par sekunder sedan svart.

Felet uppstod igår. Har tv inkopplad till datorn och "duplicera dessa bildskärmar inställt. Jag hade igång båda tv och dator. Slog av Tv:n först med datorn ännu igång. Flimrade till och datorskärmen blev svart.

Tv:n funkar fortfarande i Windows. Prövat starta om med endast bildskärmen igång, tv avstängd men gör ingen skillnad. Inställningarna för duplicera bildskärmar tycks vara samma så fattar inte vad som hänt.
Måste fixa detta snabbt då jag behöver datorn. Tv:n är i andra sidan rummet så går inte använda den. Har den bara för att se filmer.
----------------------------------
redigerat: Ok slagit på/slagit av bildskärmen otal gånger. Till slut slog den igång igen. Hade TV:n på samtidigt.
Bilden hade "ett stråk dimma" högst upp på skärmen, någon artefakt antar jag man säger. Försvann efter kring en minut. Den funkar nu men har flimrar till nästan omärkbart ett par gånger.

Kan det vara så att skärmen helt enkelt är på väg att pajja? Att det alltså är ett hårdvarufel? Kan det vara så att en skärm funkar vid uppstart men i windows klarar den inte jobbet om den är defekt på något sätt?
Dumma frågor kanske men är inte så dator kunnig som kanske synts av mitt inlägg.

Inga problem köpa ny skärm för mig. Är bara glad datorn tycks funka igen så jag kan jobba. Men vill inte köpa skärm såklart om det inte behövs.
Senast redigerad av RP80 2019-02-28 kl. 09:55.
Citera
2019-02-28, 11:23
Medlem
Startade om datorn för att uppdatera antivirus. Samma problem nu igen. Bild vid uppstart och ett par sekunder i wibdows sedan svart. Prövat starta om skärmen typ 20 gånger utan resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in