2020-01-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3150mAh
Absolut inga problem alls. Du ändrar bara i BIOS vilken SSD som ska boota som master.

Ja så sätt är det inga problem, men funkar inte windows bootloader rätt bra nu för tiden? Du kan ha både ha linux (tex ubuntu) och windows (eller flera windows versioner).
Citera
2020-01-05, 23:26
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Ja så sätt är det inga problem, men funkar inte windows bootloader rätt bra nu för tiden? Du kan ha både ha linux (tex ubuntu) och windows (eller flera windows versioner).
Det går definitivt att köra gammal hederlig dualboot där båda dyker upp och du får välja en av dem. Finns guider på interwebz om det.
Citera
2020-01-09, 01:12
Medlem
colabulles avatar
Hej jag har en fråga angående Hårddiskar dess namn, vart dess namn ska visas, volyminformation och hur/var det ska kunna ses i Windows 10, och information om hårddisken (delar av datorn var färdig monterade ifrån köpet ifrån webbhallen) jag själv efter har stoppat i en CD läsare/brännare (ej inkopplad nu), 1 SSD och 1 HDD

Länken i posten är en skärmdump på de 5 programmen/fönsterna som jag undrar om hårddiskarnas namn i sam volyminformation. Jag kommer att färgkoda varje fönster och med siffra.

BILD LÄNK-> http://www.bilddump.se/bilder/202001...11.208.253.png

RÖD I programmen/fönstret Enhetshanteraren ( bild 1) Så Har vi den förmonterade Samsung ssdn på 120 gb. Som står utskrivet.
Men de 2 hårddiskarna som jag installerat som jag antar står/visas under har inget namn eller information som den övre har och dessa 2 är 2 olika (om det ska visas här), Det ska vara en HDD ifrån Seagate på 1TB och en Kingston SSD på 240GB,

Så varför det visas 2 av exakt samma med samma namn ST1000DM003-1SB102 som förövrigt är en tillverkarbeteckning som en vanlig svensson inte förstår...

GRÖN I programmet/fönstret Diskhantering (bild 2) finns alla hårddiskar med och dem är installerade partitionerade eller vad det hette (glömt) ser allt rätt ut?

GUL I programmet/fönstret "Den här datorn" (bild 3)
finns och visa och fungerar dem i.

ORANGE I programmet/fönstret Egenskaper I fliken Volymer för Samsuns SSd 120gb och ST1000DM003-1SB102 så visas/står varken information om
Disk:
Typ:
Status:
Partitionstyp:
Etc alla fäll här är tomma som syns på bilden (bild 5), sak det vara så?

BLÅ I programmet/fönstret Egenskaper för HDD1 (E (bild 4) Om jag går in på egenskaper på alla de 3 listade diskarna ifrån Diskenheter (bild 1) och går till fliken Maskinvara har alla 3 samma utseende exakt som (bild 4) visar ska det vara så eller borde varje enskild hårddisk enbart stå listad i fliken Maskinvara?

Hoppas jag har gjort och skrivit detta väldigt utförligt och snyggt så det är förståeligt vad som jag undrar över!

Tackar så mkt på förhand för all hjälp!
Senast redigerad av colabulle 2020-01-09 kl. 01:40.
Citera
2020-01-09, 06:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Så varför det visas 2 av exakt samma med samma namn ST1000DM003-1SB102 som förövrigt är en tillverkarbeteckning som en vanlig svensson inte förstår...

Windows visar att du ha två diskar av den specifika typen dvs ST1000DM003-1SB102. Kikar du på dess respektive egenskaper/properties finner du att serienumren skiljer.
Citera
2020-01-09, 19:38
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Windows visar att du ha två diskar av den specifika typen dvs ST1000DM003-1SB102. Kikar du på dess respektive egenskaper/properties finner du att serienumren skiljer.

Du har ju uppenbarligen INTE lät vad jag har skrivit?
Jag ska ha 1HDD och 2 SSD,
1 samsung 120gb
1 kingston 240gb
1 Seagate Barra 1 TB.

Och vad i så fall vart hittar jag Serienumret?
Citera
2020-01-09, 19:56
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Du har ju uppenbarligen INTE lät vad jag har skrivit?
Jag ska ha 1HDD och 2 SSD,
1 samsung 120gb
1 kingston 240gb
1 Seagate Barra 1 TB.

Och vad i så fall vart hittar jag Serienumret?

Installera Speccy, så får du serienummer under Storage

https://www.ccleaner.com/speccy

Free version är allt du behöver.
Citera
2020-01-09, 20:54
Medlem
TinFoilHats avatar

En annan variant är att installera CrystalDiskInfo så kan du få fram alla detaljer men även kontrollera SMART-data osv.
Citera
2020-01-10, 15:38
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Har haft ett problem senaste två dagarna med twitch och Youtube( chrome). När jag kör helskärm laggar det. Att starta om datorn fixar det men problemet kommer tillbaka efter ett tag.

Har testat bocka av "Använd maskinvaruacceleration när det är tillgängligt" i chrome och det verkar fixa det hela men måste ju vara bättre lösa det på något annat sätt? Antar det är bättre att båda GPU:n och CPU:n delar på bördan?

Har nytt grafikkort sedan en månad tillbaka och datorn var samtidigt kollad igenom för problem på en datorbutik. Allt funkade bra då.

redigerat: trodde jag hade senaste drivrutinen för grafikkortet vilket jag inte hade. Ska testa uppdatera och se om det hjälper.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2020-01-10 kl. 15:57.
Citera
2020-01-11, 16:14
Medlem
JontenZs avatar
Behöver hjälp, får ett felmeddelande på min Windows 10 varje gång jag startar datorn som säger att det var ett problem att starta v0640pin.dll eftersom modulen inte kunde hittas.

Vad är det och hur fixar man det?
Citera
2020-01-11, 16:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Behöver hjälp, får ett felmeddelande på min Windows 10 varje gång jag startar datorn som säger att det var ett problem att starta v0640pin.dll eftersom modulen inte kunde hittas.

Vad är det och hur fixar man det?

Har du någon produkt från Creative i datorn? Te.x webbkamera?
Citera
2020-01-11, 20:00
Medlem
JontenZs avatar
Jo, tack för att du sa det! Jag har en liten webbkamera som jag sällan använder, men meddelandet försvann efter att jag startat om datorn med webbkameran inkopplad. Sedan testade jag att starta om igen med kameran bortkopplad och nu dyker det inte upp mer.
Citera
2020-01-16, 04:06
Medlem
terreces avatar
Tjena! Ny "häe". Ingen "IT" men ja, iaf. Jag har en digital Licence på Win 10 Pro. Men koden... Byter Laptops 6 mån och borde säkrat, jag vet (idiot) Men,,,

Vad göras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in