2018-12-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Låter du WinUpdate tanka hem "nya" drivrutiner kanske? Isf stäng av det och ladda endast hem och installera drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Det går inte längre att stänga av uppdateringar, utom i pro- och serverversionerna och då bara tillfälligt. Så man är mer eller mindre tvungen att lösa de problem som uppstår på datorn vartefter Microsoft rullar ut nya "nödvändiga" uppdateringar. Jag har själv nyligen ägnat närmare en halv dag åt att få mitt grafikkort att fungera efter senaste stora windowsupdaten till ver. 1809. Skitkul. Önskar jag kunde fakturera MS för den tid man lägger ner på att mecka igång datorn efter de pajat den....
Senast redigerad av Pewlett-Hackard 2018-12-25 kl. 16:46.
Citera
2018-12-25, 16:53
Medlem
TinFoilHats avatar
Edit: Lade till lite text

Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jaha, Hur stänger man av det då?

Citat:
Ursprungligen postat av Pewlett-Hackard
Det går inte längre att stänga av uppdateringar, utom i pro- och serverversionerna och då bara tillfälligt. Så man är mer eller mindre tvungen att lösa de problem som uppstår på datorn vartefter Microsoft rullar ut nya "nödvändiga" uppdateringar. Jag har själv nyligen ägnat närmare en halv dag åt att få mitt grafikkort att fungera efter senaste stora windowsupdaten till ver. 1809. Skitkul. Önskar jag kunde fakturera MS för den tid man lägger ner på att mecka igång datorn efter de pajat den....

Men alltså, inte stänga av uppdateringar helt utan bara att WU inte ska ladda hem uppdaterade drivrutiner till datorn. Nu har jag förvisso bara Win 10 Pro på alla mina burkar men det borde gå att stänga av under alla versioner av Win 10.

Gå in på System Properties sen vidare in på fliken Hardware och vidare in på knappen Device Installation Settings och bocka sedan ur att MS/Win ska ladda hem drivrutiner. Vad allt heter på svenska osv får google hjälpa er med.

Edit:
Jag har en burk som jag inte vill ska uppdateras hur och när som helst. Den har jag stängt av uppdateringen på med hjälp av Wub (Windows Update Blocker) som fungerar till 100% och är helt gratis. Visst är det löjligt att man måste ta hjälp av andra utvecklares program för att slippa få hem uppdateringar men så är det just nu i alla fall, bara gilla läget.
Senast redigerad av TinFoilHat 2018-12-25 kl. 17:13.
Citera
2018-12-30, 18:12
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Hjälp önskas:
Min ganska nya ACER bordsdator med Windows 10 hänger sig numera alltid vid några minuters inaktivitet.

En mycket enkel Acer Aspire XC-730. Nyinköpt med Windows 10 i mars 2018. Var felfri tills för en dryg vecka sedan: När jag nu lämnar datorn några minuter har den alltid hängt sig när jag återkommer = frusen bildskärm, kan ej röra muspekaren, kan inte byta till annan vy eller annan applikation (=annat program). Kan bara starta om med on/off knappen. Har även plötsligt hängt sig några gånger då jag suttit och jobbat: en gång då jag surfade; 2-3 gånger exakt då jag öppnat en bild med standardprogrammet Foton; en gång låste den sig exakt när jag i Foton klickade för helskärmsbild.
Om jag inte loggar in på ett tag efter att ha återstartat datorn med on/off knappen, så låser sig även Windows välkommenbild och jag får inte upp rutan för att skriva password/pinkod.

Jag har kollat loggboken (system) i appen ”Administrationsverktyg för Windows”: Jag hittar då i loggen några felangivelser i rött vars tidpunkt verkar stämma med datorns hängningar:
För Loggboken -> Windowsloggar -> System visas denna info för ett av felen (alla fel verkar rubriceras som "HändelseID=10016):
Nivå: Fel
Datum och tid: 2018-11-22 17:46:57
Källa: DistributedCOM
Händelse-ID: 10016
Aktivitetskategori: Ingen

Uppgifter om felet under fliken Allmänt:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
och APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
till användaren NT instans\Lokal tjänst SID (S-1-5-19) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.
Uppgifter om felet under fliken Information (läsvänlig vy):
- System
- Provider
[ Name] Microsoft-Windows-DistributedCOM
[ Guid] {1B562E86-B7AA-4131-BADC-B6F3A001407E}
[ EventSourceName] DCOM

- EventID 10016
[ Qualifiers] 0

Version 0

Level 2

Task 0

Opcode 0

Keywords 0x8080000000000000

- TimeCreated
[ SystemTime] 2018-11-22T16:46:57.259143200Z

EventRecordID 14539

Correlation

- Execution
[ ProcessID] 440
[ ThreadID] 1448

Channel System

Computer DESKTOP-VHUGNP0

- Security
[ UserID] S-1-5-19

- EventData
param1 programspecifik
param2 Lokal
param3 Aktivering
param4 {6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
param5 {4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
param6 NT instans
param7 Lokal tjänst
param8 S-1-5-19
param9 LocalHost (med LRPC)
param10 Inte tillgänglig
param11 Inte tillgänglig

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kanske värt en tanke men en ren och ny installation som avser Windows kan hjälpa dig.

Citat:
Jo, men det medför ju en massa jobb med backuppning och reinstallering av diverse. Tänkte att någon expert möjligen skulle kunna se på felkoderna om något kan göras annat än Windows-ominstallering.

Citat:
Edit: Jag har försökt undvika inaktivitet genom att ha en musiklåt gående på repeat i bakgrunden. Men det gick inte - när jag lämnade datorn några minuter och återkom hade datorn låst sig trots att låten gick på repeat.

Citat:
Datorn var helt avstängd i c:a 10 dagar pga resa. Då jag kom hem 13/11 vill jag minnas att problemen började direkt i form av att Windows välkomstbild låste sig eftersom jag inte loggade in direkt efter att ha tryckt On, utan det blev en tid av inaktivitet.

Hmm, jag är tämligen okunning om hur man uppdaterar, men ska kolla det... Ska försöka hitta uppdateringshistoriken. Refreshinstallation av Windows: är det något som inte raderar rubbet, som en om-installation gör??

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Något skedde ju innan denna avstängning!

Refresh/reset - https://www.onmsft.com/news/windows-...er-performance.

Uppdatera drivisar - https://www.majorgeeks.com/files/det...r_booster.html.
Bra gratis program. Avbocka alla tilläggsprogram vid installation.
Grafiken först. Hjälper inte det så ta resten.

Annars, backa. T.e.x genom avinstallation som föreslagits.

Uppdateringar: Att reinstallera/refresha Windows 10 var något jag ville undvika.
Har gjort diverse åtgärder i form av uppdateringar av många drivrutiner, och gått efter tipsen bl a här:
https://www.drivereasy.com/knowledge...ndomly-easily/
, men inget hjälpte.

Att Windows 10 fryser randomly verkar inte vara helt ovanligt.

Provade att helt avinstallera Adobe Reader, eftersom loggar sa att en misslyckad auto-uppdatering av Adobe Reader gjordes samma dag jag först upptäckte problem. Avinstalleringen såg först ut att göra susen (pdf:er kan öppnas i Edge), men inte i längden visade det sig.

Som jag skrev tidigare var det nästan regelmässigt att datorn hängde sig när jag använde Windows Foton, den enkla appen för att kolla bilder. Jag hittade här ett enkelt sätt att sluta använda Foton (den appen kan inte avinstalleras), och istället gå tillbaka till gamla Photo Viewer (som inte finns kvar som enkelt tillval i Windows 10):
https://www.makeuseof.com/tag/the-ea...in-windows-10/

Peppar, peppar - efter att jag slutat använda Foton verkar allt normalt.
Citera
2019-01-01, 10:08
Medlem
Min laptop laddar inte upp batteriet. Vad kan jag göra?
Citera
2019-01-01, 10:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Min laptop laddar inte upp batteriet. Vad kan jag göra?

Har väl inte så mycket med själva operativsystemet att göra. Se över batteriet eller strömadaptern. Du kanske behöver köpa ett nytt batteri eller adapter p.g.a förslitningar.
Citera
2019-01-01, 10:22
Medlem
Tack för svaret. Köpte den i maj. Har funkat tidigare.
Citera
2019-01-01, 11:29
Medlem
Fick ett konstigt problem idag. På båda mina datorer, sitter just nu och laddar ner filer från ett ställe som är zippade, men väljer man att öppna filen så varnar datorn, och man är tvungen att trycka på OK för att kunna få upp filen. Om man väljer att packa upp mappen är det inga som helst problem. Behövde inte trycka på OK före idag, men efter idag har jag blivit tvungen till detta.

Felmeddelandet lyder
"Windows-Säkerhet
Om filerna öppnas kan det vara skadlig datorn
En eller flera filer kunde inte öppnas på grund av inställningarna för Internetsäkerhet. Vill du öppna filerna ändå?"

Vart ska man börja felsöka, som sagt, var inget som helst problem i söndag, men nu är det det.
Citera
2019-01-01, 12:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Fick ett konstigt problem idag. På båda mina datorer, sitter just nu och laddar ner filer från ett ställe som är zippade, men väljer man att öppna filen så varnar datorn, och man är tvungen att trycka på OK för att kunna få upp filen. Om man väljer att packa upp mappen är det inga som helst problem. Behövde inte trycka på OK före idag, men efter idag har jag blivit tvungen till detta.

Felmeddelandet lyder
"Windows-Säkerhet
Om filerna öppnas kan det vara skadlig datorn
En eller flera filer kunde inte öppnas på grund av inställningarna för Internetsäkerhet. Vill du öppna filerna ändå?"

Vart ska man börja felsöka, som sagt, var inget som helst problem i söndag, men nu är det det.

Något här borde hjälpa - https://www.google.se/search?q=remov...hrome&ie=UTF-8
Citera
2019-01-01, 13:26
Medlem
Där låg svaret, andra resultatet. Riktigt konstigt att det ändrats på bara någon dag. Undrar varför. Men nu fungerar det i varje fall som jag vill.
Citera
2019-01-02, 17:09
Medlem
Ksoksos avatar
Hej, jag blir galen.

Jag har Windows 10, Acer aspire.

Jag gick ifrån datorn fem minuter och då hann den såklart uppdatera sig. Efter det kommer jag inte in då den säger att mitt lösenord är felaktigt. (Jag har inte bytt) detta har jag dubbelkollat med caps, numlock, rätt tangentbord/språk mm) jag kan logga in på mitt livekonto via mobilen.
Jag kommer heller inte in på gästkontot som inte ens har lösenord.

1. Har inget internet, där är en röd boll med kryss. Jag kan inte ändra något genom att klicka på ikonen mer än att försätta datorn i flygplansläge.

2. Jag har provat gå in i felsökningen, alla alternativ leder mig till en ny förbannad ruta där jag ska logga in på mitt konto. Det går inte. Inte ens på alternativ kommando prompten.

3. Jag lyckas efter att trycka in F12 komma in på en slags dos-meny. Där står det inget jag direkt begriper, försökte återställa standardinställningar men det surrar bars lite i datorn men händer inget. Det står däremot att "HDD password - frozen" om det har någon betydelse.

4. Jag har kollat Windows hjälp men inget funkar, jag kan inte ladda ner något när jag inte ens kommer in i sk. Felsäkert läge, min dator har inget internet. Den är bara helt totalt låst. Jag kan absolut tömma hela datorn för den innehåller inget speciellt, men visst skulle det vara trevligt att få behållit filer och program.

Finns någon som kan hjälpa mig?
Citera
2019-01-03, 09:13
Medlem
Enydrions avatar
Köpte en ny efter disk för ett halvår sen, 8T, använde den för torrents har jag för mig...

Ganska ofta låste sig skiten med typ 100% diskverksamhet.

Nuläge, inga torrents på den, 35 gig ledigt, den knäpper ändå ganska ofta trots noll diskverksamhet, tänkte att det kanske var antivirusprogrammet som höll på utan att det syntes? Så avinstallerade det (avira) och installerade kaspersky i stället. Blev ingen ändring...

Kollade då runt i diskoptimering...
Mina två övriga externa hårddiskar var noll procent fragmenterade, denna var 95% fragmenterad. Så jag har kört optimeringen på den nu i ett par dagar, nyss var den färdig, och jag körde en kontroll på den igen, resultatet var att den var 95% fragmenterad

Så Bill Gates har skrivit ihop ett program som efter 3 dygns körning har åstadkommit noll resultat...

Medveten om att det är ganska lite ledigt på disken... Vilket försvårar defragmentering.

Hur gå vidare?

Disken är en seagate backup plus, var lite tveksam till att köpa det märket, men eftersom WD My Book som jag brukar köpa var ganska mycket dyrare just då...
Citera
2019-01-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Köpte en ny efter disk för ett halvår sen, 8T, använde den för torrents har jag för mig...

Ganska ofta låste sig skiten med typ 100% diskverksamhet.

Nuläge, inga torrents på den, 35 gig ledigt, den knäpper ändå ganska ofta trots noll diskverksamhet, tänkte att det kanske var antivirusprogrammet som höll på utan att det syntes? Så avinstallerade det (avira) och installerade kaspersky i stället. Blev ingen ändring...

Kollade då runt i diskoptimering...
Mina två övriga externa hårddiskar var noll procent fragmenterade, denna var 95% fragmenterad. Så jag har kört optimeringen på den nu i ett par dagar, nyss var den färdig, och jag körde en kontroll på den igen, resultatet var att den var 95% fragmenterad

Så Bill Gates har skrivit ihop ett program som efter 3 dygns körning har åstadkommit noll resultat...

Medveten om att det är ganska lite ledigt på disken... Vilket försvårar defragmentering.

Hur gå vidare?

Disken är en seagate backup plus, var lite tveksam till att köpa det märket, men eftersom WD My Book som jag brukar köpa var ganska mycket dyrare just då...
Felet ligger inte hos Windows utan hos Seagates externa hårddisk. För några månader sedan köpte jag en extern hårddisk från Seagate åt en anhörig för att ha som säkerthetskopiering, och nu har den börjat krångla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in